Accu opladen met een zonnepaneel

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door martijn02232, 7 dec 2018.

Tags:
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het lijkt me dat het de bedoeling is, om te leren zelf informatie te verzamelen en er uit te filteren wat je nodig hebt... Wat Ernst je verteld heeft, zou je zelf in een of twee uurtjes googlen ook hebben kunnen vinden. Heck, zelfs in een bibliotheek zou je dat allemaal in een middagje bij elkaar moeten kunnen sprokkelen. En dan had je in tussentijd óók nog geleerd waaróm het zo is en hoe het dan werkt, in plaats van nu alleen maar de weten dát het zo is. En DAT is de bedoeling van die opdracht...

    En ik verwed er een maandsalaris onder dat als jij zelf die info verzameld had, en er niks van had gesnapt, en je leraar dáár vragen over gesteld had, dat hij je dan opeens vol enthousiasme geholen had, je uit te leggen hoe je die informatie gebruiken moet.

    Het forum is min of meer voor dit soort vragen...

    Maar die school-opdracht is bedoeld om jou iets te leren. En dat effect word redelijk geminimaliseerd als je dit soort vragen op een forum stelt en voorgekauwde antwoorden krijgt. Want feitelijk doen de forumleden nu het googlen voor jou, het filteren van de informatie, het "bedenken hoe iets moet" en dan krijg jij het voorgekauwd in hapklare brokken voor je neus.

    Dat je het "raar vind, terwijl jij dacht dat...." zou natuurlijk ook kunnen komen omdat jij blijkbaar iets verkeerds denkt... dacht je ook niet?

    Ik bedoel het niet kwaad hoor, maar:
    Toen ik twee jaar aan modelbouw deed, was ik 13, en had ik nét één jaar natuurkunde op de MAVO, maar toch al genoeg kennis opgedaan via de bibliotheek (internet en google bestonden nog niet eens), om met een auto-acculader, een grote verstelbare weerstand en een mA meter mijn zender en ontvanger accu op te laden.
    Het huis waar we toen woonden staat er nog steeds en is niet afgebrand...
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Eigenlijk ben ik het helemaal met brutus eens maar...… Dit is blijkbaar niet meer de normale gang van zaken. Alles staat eigenlijk al hap klaar op het internet en zelf gegevens opzoeken gebeurt steeds minder. Het wordt volgens mij niet eens meer geleerd dus dat veel jongelui nu op deze manier reageren is "normaal" tegenwoordig.
    Sjips, ik heb toen ik jong was best wel tegen de leraren en soms ook tegen m'n ouders gezegd dat ze niet zo moesten zeuren over "vroeger". "Toen was alles beter maar we leven nu, mensen het is 1975 en er is wel het nodige veranderd." Dat was wat ik dan zei. Ik had me toen voorgenomen dat ik dat nooit zou zeggen want de tijden veranderen nu eenmaal. Nu ben ik zelf op een leeftijd dat ik (tot m'n spijt?) ook regelmatig moet zeggen "dat was vroeger toch wel anders, beter zelfs."
    Toen ik naar de middelbare school ging bestonden zaken zoals internet en mobile telefoons nog lang niet. Informatie moest je gaan zoeken in bibliotheken, navragen bij mensen die het weten of naar archieven. Vrijwel al die informatie is er nog steeds en heel veel daar van is nu op het internet te vinden. Dus naar een bieb of een archief gaan is zelden meer nodig. Er is wel iets wat erg belangrijk is, je moet weten wat je zoekt. Er is zo veel te vinden dat je snel de weg kwijt bent dus hulp inroepen bij het zoeken is best verstandig.
    Daar zie ik een opdracht voor de leraren. Stuur de leerlingen niet "het bos in" met zo een opdracht. Bespreek eerst met de leerlingen wat de bedoeling is en wat voor info je nodig hebt. Een hint naar wat voor info je nodig hebt en waar je die kunt vinden kan soms ook nodig zijn. Een paar jaar geleden heb ik een groep leerlingen begeleid bij een "onderzoek" naar bepaalde zaken in het stadspark. Het ging hier om de bloemen planten en dieren. Het verbaasde mij enorm dat die leerlingen eigenlijk helemaal niets wisten. Ze hadden geen idee waar ze naar moesten kijken en waar ze hun werkstuk over moesten maken. Natuurlijk zullen ze niet al te best hebben opgelet toen ze de opdracht kregen maar dat niemand van de 9 ook maar een idee had vond ik wel opvallend.
    Dus alle schuld bij de leerlingen leggen klopt volgens mij niet helemaal. De school, de leraren, het systeem of hoe je het ook wilt noemen spelen ook een belangrijke rol.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De vraag blijft of dit een opdracht is van de leraar. Ik zie qua opleiding en kennis dit niet aansluiten en lijkt dit eerder een vrije keuze. Ik gaf al eerder dan Brutus aan is het normaal niet de bedoeling dat anderen de opdracht uitvoeren hoewel de topicstarter anders beweert, ook zijn eerdere posts gaven niet echt aan dat hij JUIST met anderen erover moest praten gezien hij in de 1e instantie er niet uit kwam.
    En als TS gelijk heeft kan ik alleen maar concluderen dat het leerstelsel "naar de klote" is.

    Ik kwam laatst nog over dit onderwerp een heel toepasselijk plaatje tegen:

    zoeken.jpg
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is het al jaren.
    "debaten" is het enige dat ze nog moeten kunnen.
    En gezien het agressieve reageren van velen slaagt dat perfect.
    Rekenen en taal is al jaren een grote mislukking.
    Ik heb nog tafels moeten opdreunen 10 x 12, 11 keer 12, 12 x 13 is........
    Tegenwoordig is het "me batterei is leeg moet ik irst bestele op www...........
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is inderdaat (;)) al heel lang een probleem. Wanneer ik op zaterdag bij een kraampje op de markt brood koop staat daar een scholier achter de kraam. Die jonge wil ook wat bij verdienen en dat is helemaal prima, ik heb dat soort dingen destijds ook gedaan. Maar ik heb al lang en breed uit m'n hoofd uitgerekend wat het gaat kosten wanneer hij op z'n mobieltje de rekenmachine hanteert. Gisteren vertelde ik hem, "Het is €5,40", en hij keek mij ongelovig aan. Na een 20 seconden tik, tik, tik kijkt hij me weer aan en zegt "U hebt gelijk, €5,40 alstublieft".
    Hij staat nu al meer dan een half jaar elke zaterdag achter die kraam en iedere week weer vertel ik hem wat het gaat kosten maar hij moet het nog steeds "narekenen". :hammer:
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja, plaats maar eens een zoekopdracht hier op het forum: 200 antwoorden...........
    Maar owee als je er wat van zegt.

    :rofl::rofl::rofl::rofl:

    Wat was het vroeger toch makkelijk: naar de bib en zoeken en zoeken en nog eens zoeken.
    Tegenwoordig is er veel op fora te vinden, Met veel geluk tref je net iemand die je nog helpt ook.
    Rondhangen op Circuits.O. is daarbij tijdverspilling.
    Daar doet iedereen alsof hij het weet en stel je een gerichte vraag krijg je: :rtfm:
    Dan is hier iedereen nog braaf. . .
     
    Cnn en Peter van Poppel vinden dit leuk.
  7. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Vreeswijk
    en nu weer terug naar "on topic"
     
  8. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Terug on topic ...

    Zoals eerdere antwoorden al duidelijk aangeven: die 3S lipo kun je amper opladen met zonnecellen op de vleugels. Daar is eenvoudig te weinig oppervlak beschikbaar om genoeg vermogen te leveren (afgezien nog van gewicht, electronica die in het vliegtuig moet, hoek van de zon tov de vleugel, etc.). Een los zonnepanneel op de grond kun je optimaal gericht houden naar de zon en dus veel meer rendement uit halen.

    IMHO moet je je probleem in 2 onderdelen splitsen:
    1. zonnepaneel + electronica die een stabiele bron leveren
    2. LiPo laad electronica.
    Probleem 2 is vrij standaard: gegeven een stabiele bron, moet je een CC/CV Lipo lader maken - laadcircuits voor LiPo kun je zo van internet plukken/kopen
    Probleem 1 is een stuk lastiger:
    • het regelcircuit moet kunnen omgaan met wisselende zon energie (denk aan een wolk die ff langs komt).
    • wil je weinig zonnecellen gebruiken, dan heb je een boost (step-up) convertor nodig die de lage spanning omzet naar een hogere spanning (geschikt voor probleem 2) . Helaas betekent step-up in spanning dat er in verhouding minder laadstroom beschikbaar is.
    • Een vermogensanalyse is ook wenselijk: hoeveel vermogen heb je nodig om een 3S lipo van x mAh in redelijke tijd vol te laden.? Een 3S 2000mAh accu heeft afgerond 25Wh nodig om volledig vol te laden. Wat vind je een redelijke tijd om middels een zonnepaneel die accu vol te laden?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Bij ons op de club vliegen alle electro modellen op Zonne energie, het dichtst bij zijnde lichtnet is ruim 700m weg. Op het dak van de "keet" liggen een aantal Zonne panelen die vier stevige vrachtwagen accu's in de keet constant opladen. Zelfs bij een beetje bewolkte lucht gaat er toch nog één tot twee Ampère de accu's in. Omdat dit doorgaat zolang de zon schijnt komen ze toch vol.
    Wij laden onze accu's uit die vrachtwagen accu's. Vliegen mogen we alleen op zaterdag en zondagmiddag en door de week op woensdag avond. Alle overige dagen laden de Zonne cellen de grote accu's op zodat we zonder problemen die twee middagen en één avond onze accu's kunnen laden. Dit systeem werkt nu al een paar jaar probleemloos.
    Ja we hebben moeten investeren in een paar goede Zonne panelen, een laadcontroller en de benodigde kabels en aansluitmogelijkheden voor de laders van onze leden. Dat is het allemaal zeker waard!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Waw. Dat is cool. Wordt zo'n off grid toegelaten? Voor huisgebruik ook wel tof. Aangesloten op het gewone net levert hier in België een jaarlijkse bijdrage op, zelfs al verbruik je niets.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Binnenvaart en zeevaart doen ook niet anders.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Hoe bedoel je met "wordt het toegelaten"? Dit is de enige manier om daar accu's te kunnen laden. We hebben in het begin wel een benzine generator gebruikt maar dat kost een vermogen aan benzine. Met die twee keer twee accu's hebben we nu 24V en 12V. Veel laders kunnen op 24V werken, veelal is bij het laden van grotere LiPo's het rendement dan hoger en wordt de lader minder warm.
    Voor het laden van de kleinere LiPo's (3 cellen of minder) is laden van uit 12V beter. Die aansluiting hebben we natuurlijk ook.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
    Cnn vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja :)
    Waarom/waardoor de twijfel bij jou hierover, andere/strengere regelingen in Belgie?
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is bij ons ook het geval, en we hebben zelfs een kleine converter voor de voorkomende gevallen dat er toch 220 nodig is (Snoerloze boormachines etc zijn handig, maar worden zelden geleverd met een 12V lader, en de accu's moeten meestal per sé met die speciale lader geladen worden, dus voor klusjes aan de keet is een converter soms nodig).

    Bij ons word er in principe 7 dagen per week gevlogen, en tot nog toe nog niet gehoord dat de panelen dat niet bijhielden...

    Overigens géén idee van hoeveel m2 paneel er ligt, of hoeveel Ah de accu's zijn. Gewoon "genoeg"...
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als ik me goed herinner hebben wij ook zo'n 12VDC / 220VAC converter maar die wordt maar heel zelden gebruikt. De capaciteit van de accu's weet ik ook niet precies maar het zijn heel flinke vrachtwagen accu's.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de ACK hadden we alles op 12 Volt met volgens mij 4 of 5 panelen.
    De hele week werd er gevlogen en we hebben ooit eens heel veel geladen om te kijken of we de accu's leeg konden krijgen.
    Niet dus.
    Ik had de accu's destijds meegenomen van een klus van mijn werk. was 1100 Ah aan accu's.
    Volgens mij staat een deel van deze accu's nog steeds op de nieuwe lokatie, die accu's zijn nu minstens 12 jaar oud.
    En het rendement van een converter is best redelijk dus elke setup die flink wat laders van stroom kan voorzien kan ook een converter voeden.
    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Waarom zou niet iedereen dat thuis dan instelleren? Los van het net? En zijn er sets verkrijgbaar of moet je met wat expertise gaan puzzelen?
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dubbelpost...
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet wel wat kennis van zaken hebben want er zit enorm veel energie in accu's.
    Alles moet dan ook in een afgesloten ruimte gezet worden wat je wil niet dat je kinderen of huisdier bij die accu's kunnen komen.
    Om een efficiente set te krijgen moet je namelijk met hoge spanningen gaan werken, honderden volts en dan een converter die dat omzet naar 230V wisselspanning.
    Dat zijn nogal prijzige dingen en een set panelen moet je ook maar kwijt kunnen op je dak of in je tuin.
    Ik zie iemand in een stad niet snel een set panelen op het dak van zijn appartementencomplex leggen.
    En een set accu's is ook niet goedkoop, je zal een string loodaccu's moeten hebben die tussen de 300 en 400 Volt moeten vasthouden.
    En dan waarschijnlijk ook nog parallel configuratie om het aantal Ah te halen.
    Ga jij eens 80 loodaccu's kopen, en met wat pech zijn die over 5 jaar stuk.

    Conclusie.. onhaalbaar voor een particulier.

    GJ
     
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Wellicht kan de bouwer van dit model wat te koop staat op marktplaats je nog wat tips geven. Wat je wilt bereiken lijkt dus wel mogelijk.

    Op Markplaats staat een dergelijk model te koop onder:
    Uniek Rc Zonnecelzweefvliegtuig

    Zonnevleigtuig.JPG
     

Deel Deze Pagina