accu pak of losse cellen

  • Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
hallo
mij vraag is wat is nou beter is een accu pak of losse cellen aan elkaar solderen.
wat zijn daar van voordelen en de nadelen.
:?: :oops: :?: greets tim
 
Ligt er aan... een accu pack (stick pack) wil nog wel eens condens veroorzaken, een stick pakc is groter, en het krimkaus kan slijten

een saddle pack is daar in tegen VEEL beter (er was een topic over, iemand de URL?)
ook liggen je saddle pack's lager in je mission dus heb je een beter wegligging
ze trillen minder
ze zitten beter bevestigd
er is makkelijker onderhoud te plegen aan saddle pack's

maar als jij een saddle pack niet goed soldeerd heb je er nog niks aan:

soldeer je te heet kun je je cellen we gooien
soldeer je te koud heb je geen verbinding valt het hele zooitje uiteen
doe even een strookje seconden lijm tussen de cellen voor de stevigheid
doe het rustig
maak d polen met fijn schuurpapier even wat ruwer waardoor de tin beter pakt

ik raad je dus an om saddle pack's te maken !

hoop dat het lukt probeer het anders eerst ui bij een oude accu

Groet Robo
 
Ik heb wel is vaker een saddle pack gemaakt maar dan met een andere maat batterijen en ik heb nog de spullen ik heb een 100w soldeerbout hamer vorm maar wat voor soldeer raden jullie aan . en heeft het zin om mijn 2000 mah sanyo race pak uit elkaar te halen en er een saddle pack van te maken. Kan dat eigelijk wel weet iemand dat. En wat er al werd gezecht er zit condens tussen hoe haal ik dat er tussen uit.
Greets tim :oops: :?: :oops:
 
T!/\/\ zei:
en heeft het zin om mijn 2000 mah sanyo race pak uit elkaar te halen en er een saddle pack van te maken. Kan dat eigelijk wel weet iemand dat.

Dat kan zeer zeker, ik heb het zelf ook pas gedaan. Let wel op: bij stickpacks zitten de cellen waarschijnlijk aan elkaar gepuntlast. De verbindigssstrook moet je met veel beleid weghalen, anders trek je de cel kapot (ervaring...). Ik heb ook ergens gelezen dat men die metalen strips niet verwijdert, slechts doorknipt en daar op soldeert. Maar ik weet niet of dat een even goede verbinidng geeft.
 
Wat is een 'sadde pack'?

Een puntlasverbinding is niet geschikt voor hoge stromen, dus als je daar boven op soldeert schiet je nog niet veel op.

Je kunt de strips door de met een punttang vast te klemmen en ze met een draaiende bewegingen van de dop en beker te verwijderen. Zo komen er de minste krachten op.
 
@ Ron,

ik gebruik soldeertin met harskern om een saddle pack te solderen. Maar daarbij ook S39, hierdoor zit het snel (muur)vast. Maar jij zegt dat je dat beter niet kan gebruiken, waarom niet?
 
T!/\/\ zei:
en heeft het zin om mijn 2000 mah sanyo race pak uit elkaar te halen en er een saddle pack van te maken. Kan dat eigelijk wel weet iemand dat.

Ik heb onlangs een 3000 TO pakket uit elkaar getrokken en een saddle pack van gemaakt. Ik liep echter tegen 1 probleem, de cellen zaten in een kartonnen koker en hadden daarom geen krimpkous om zich heen.
Gelukkig had ik de maat krimpkous en kon de losse cellen voorzien van bescherming

S39 is niet aan te raden, is eigenlijk bij electronica uit ten boze....
Ik heb wel flux en bij de electronicaboer kan je ook soldeerpasta halen maar het is niet nodig !
Even de te solderen oppervlaktes schuren en met een goede dikke bout en harskernsoldeer zit het zo gesoldeerd.
 
Ik ken dat soldeer pasta niet en harskernsoldeer is harskernsoldeer het zelfde als gewone soldeer alleen hecht het beter of zo wat doe je er eigelijk mee er op smeeren of zo stomme vraag misschien :oops: :roll:
 
ik gebruik eigenlijk altijd S39, na het solderen de boel gewoon even schoonmaken, bij mij gaat dat altijd gewoon goed hoor. zolang je er maar niet te veel op doet, een sputtertje is al genoeg, dan verdamt de meest S39 al.

gr easy
 
harskern soldeer aleen werkt zeer goed
heb gisteren nog een stel cellen inline aan elkaar gesoldeerd
en gaat erg goed
ik gebruikte "eerst" ook het liefst s 39 want deze laat het soldeer iets beter vloeien
maar wanneer je een soldeerbout met voldoende vermogen gebruikt en eerst goed schuurd en ontvet vloeid het ook goed

en als je leest wat S 39 kan veroorzaken oxidatie..... enz
kan je beter zonder doen


Groeten Gerjan
 
hallo

Ron is die stomme S39 hystorie nu nog niet uitgeblust
het lijkt wel of elke topic die over solderen gaat dat zooitje terug boven komt drijven

harskern soldeer bestaat uit soldeer tin met in het midden kleine kanaaltjes waar soldeer hars in zit
als je nu een stukje tin smelt dan komt de juiste hoeveelheid hars MET de tin mee (het kan nooit telaat komen)
als je een stukje tin met een breek mes door snijd dan zie je als je goed kijkt de kanaaltjes zitten
en door dat hars heb je geen gerotzooi met alerhande produkten die eigenlijk niet in de modelbouw thuis horen

accu packs waarvan de cellen met dunne plaatjes aan elkaar zijn gelast kunnen niet zoveel stroom leveren dan cellen die gesoldeerd zijn
ofwel inline of met soldeer bruggen van b.v. correlly
inline zitten ze steviger aan elkaar en heb je iets minder gewicht dan met soldeer bruggen .
Het los maken van die gepuntlaste lipjes kan je cel wel beschadigen als er een puntlas uit de cel breekt
ik koop altijd losse cellen en niet in een model winkel
ik de model winkel kosten hier 2400 sanyo 8 euries
bij de accu winkel betaal ik 4.80 eurie voor dezelfde cellen
in de winkel zijn het ook losse cellen net zoals bij de accu shop
als je pack dan klaar is ze eerst wel ff netjes zoals in zoveel andere topic's laden en ontladen voor je ze voor de leeuwen gooit.

sportieve groeten raf
 
S39 is een fantastiesch soldeer vloeimiddel.... voor dakgoten blik en ander grof werk. Voor de electronica is het ABSOLUUT, TOTAAL, HELEMAAL COMPLEET, VOLLEDIG ONgeschikt. Iedereen die het tegenovergestelde beweerd moet je argwanenend aanhoren en je bedenken dat het geen "vakman" is. Winkeliers moet je helemaal niet vertrouwen als ze je aanraden om S39 te gebruiken bij de electronica, die denken waarschijnlijk alleen aan hun omzet.
 
okeey maar mij harssoldeer blijft niet plakken op mijn cel en dan zit het aan mijn cel dan blijft het weer niet op het lipje en dan word het niet meer vloeibaar pff wat een werk ben er maar effe mee gestopt het lukt niet echt :?
 
eerst alles goed schoonmaken en licht schuren met heel fijn schuurpapier. Daarna vloeit de tin als vanzelf.
 
Back
Top