accu pakket samenstellen?

Beste medebouwers,
Ik heb voor mijn onderzeeer een accupakket samengesteld van 2x
10 cellen (1.2 v en 3000 mha NI-MH).
Dus 2x een pakket welke ik paralel wil schakelen zodat ik 12v 6000 mah
heb.
Nu wil ik graag weten of je dit complete pakket in een keer kan laden met b.v. de ULTRA DUO PLUS 30 lader van Graupner?
Geeft dit geen problemen met b.v. het aantal cellen?
Schakeld hij nog automatisch af enz.............

mvg Rene Witteman

Ieder pakket separaat laden.
Ieder pakket heeft weer een net iest andere spanning, waardoor je goede kans loopt dat het ene pakket niet vol raakt en het andere overlaadt, als je ze parallel gaat laden.

Kijk maar eens naar de laadspanning van ieder pakket tijdens het laden. Je zult zien dat dit een paar honderste of tiende scheelt, genoeg om problemen te veroorzaken.

Groeten,
Gerben

Dank je Gerben voor je reactie op mijn vraag.
Wat denk je over de laadtijd?
Ik heb het idee dat als je ze beiden te gelijk laad (paralel) dat e.e.a. niet zo lang duurt als twee aparte? of niet.
Bij het varen kan ik de pakketen dan gewoon koppelen of is dit ook niet verstandig?

mvg Rene

Je kunt de accu's parallel laden ALS je ze ook parallel gebruikt (ontlaad). De verschillen waar Gerben over schrijft zijn zo klein dat je daar weinig of zelfs helemaal niets van zal merken. Je moet er wel voor zorgen dat de accu's behoorlijk gelijk zijn aan elkaar. Een paar tiende volt verschil geeft echt niets zelfs een half volt verschil maakt niets uit.
Je moet geen half volle en een lege accu parallel zetten. Dus eerst beide netjes opladen en dan parallel schakelen. Daarna moet je ze parallel laten staan dus tijdens gebruik EN tijdens het laden.
Nog een belangrijk punt is dat je ook geen oude en nieuwe accu parallel moet zetten. Dus alleen als je nieuwe accu's hebt die nog maar heel weinig of niet gebruikt zijn mag je ze parallel zetten.

De laadtijd zal het dubbele worden als de laadstroom gelijk blijft. Als je de laadstroom verdubbeld zal de tijd het zelfde blijven.

de ULTRA DUO PLUS 30 heeft ook een autolaad instelling, ik heb het apparaat niet zelf, weet niet wat de maximale laadstroom is, maar als je altijd op automatisch laadt, is het mogelijk dat de laadtijd toch hetzelfde blijft, omdat de lader zich aanpast aan de lagere inwendige weerstand van de parallel geschakelde cellen. De laadstroom wordt dus automatisch ongeveer 2x zo groot en de laadtijd blijft nagenoeg hetzelfde.
Als je altijd zelf de laadstroom instelt, dan mag je die dus 2x zo groot maken en blijft de laadtijd ook hetzelfde, zoals Ernst al schreef :)

Dag Rene,

Zoals je ziet verschillen Ernst en ik van mening, dat kan natuurlijk. Een 1/2 volt maakt naar mijn mening heel veel verschil, vooral als je de accus gaat snelladen. De delta piek(variatie in spanning,manier waarop een lader bepaalt of accu vol is) is zo klein dat een 1/2 V een veel te groot verschil maakt.

Beide accus apart opladen zal 2x zo lang duren.

Wat voor cellen heb je precies? Sanyo 3000mAh hydride cellen die snellaadbaar zijn? Deze zou ik met maximaal 3A opladen.

Bij het ontladen kun je ze inderdaad wel parallel zetten.

Groeten,
Gerben

Ik zou ze los van elkaar laden en bewaren.
Dus pas als je ze gaat gebruiken aan elkaar koppelen, en daarna weer los.

Waarom trouwens niet 10 sub-C cellen gebruikt ipv 20 AA's?

Dank jullie heren voor de info,
Het gaat inderdaad om 2 pakketen nieuwe accu's welke gebruikt worden voor Makita accuboormachines.
Normaal zijn deze 9,6v maar ik heb er elk 2 cellen bijgezet vandaar.

De cellen zijn per stuk zo'n 22x42mm ik weet niet wat voor type cel dit is
alleen dat er op het pakket staat 9.6v ni-mh 3000.

mvg rene

Echt Gerben het kan heel goed en die 0,5V verschil is helemaal niet zo dramatisch als je denkt. Als je gaat rekenen kom je inderdaat op hele hoge stromen uit maar die gaan in de praktijk absoluut NIET lopen. Die vereffeningsstromen blijven beperkt tot ruim onder de 1A en vaak zelfs onder de 0,1A.
Let op ik heb het hier dus wel over 2 accu's die dezelfde laadtoestand hebben. Je moet het dus niet met een lege en een volle accu doen! Dan gaan er wel amperes lopen en gedurende een langere tijd!

Back