accu"s solderen hoe

• Topicstarter Topicstarter hobbykostveeltijd
  • Startdatum Startdatum
H

hobbykostveeltijd

Guest
ik wilde een nieuwe accu voor mijn FX18
de standaard accu 750mAh NC is erg kleine capaciteit
en een grotere erg duur
bij de Aldi werden 2300mAh penlites verkocht
ik denk ik koop er een aantal getest en best wel goed volgens mijn lader
cq capaciteits tester
maar ja dan moet er mooi accu pakket van gemaakt worden
en ik mijn soldeer kunsten eens proberen
vervolgens zie ik dat de soldeerverbinding niet echt goed hecht
ik heb gescheurd/gevijld voor het solderen en gebruik harskern tin
en een 100 watt soldeerbout heet zat lijkt me

iemand ervaringen met accu pakketten maken

@bertus je moet ze even een paar x cyclen

mijn accus hadden dit ook eerst.. maar nu halen ze gewoon met gemak 2200 mah wat goed is voor accus van 2000 mah

eventjes on-topic, ik heb laatst een soldeerpistool gekocht bij de fomido.
Als je de trekker overhaalt ben je binnen 5 seconden aan het solderen en dat is juist wat je nodig hebt om accu`s te solderen.

@rheli, dat maakt niets uit. Een soldeerbout die opwarmt en netjes op temperatuur blijft wil net zo goed ;) 100W moet meer dan voldoende zijn. Penlites soldeer ik makkelijk met 65W.

Je moet ze "snel" solderen, minuten lang opwarmen werkt niet, en is schadelijk voor de cellen.

Je hebt speciale soldeerbouten daarvoor, die zijn net een hamertje, die verhitten de onderkant van de ene cel, en de bovenkant van de ander, en een beetje soldeer ertussen,en je laat z ezo op elkaar "vallen".

Een soldeerpistool is juist NIET geschikt om accu's te solderen. Er zit veel te weinig warmte capaciteit in de punt.
Wanneer je begint met solderen wordt er door het koude metaal een heleboel warmte aan de soldeerbout onttrokken. Die koelt daardoor af zodat in sommige gevallen zelfs het soldeer weer stolt en je bout aan de cel blijft "plakken". :evil:
Dan moet je de zaak eerst weer flink warm stoken om het soldeer weer te smelten en al die tijd ben je bezig de cel op te warmen. :roll:
Gebruik daarom, zoals Psygho en Tadango al omschrijven, een bout met een flinke dikke punt en met ruim voldoende vermogen. Die koelt niet zo ver af dat het soldeer weer stolt zodat je in één keer door kunt solderen. De cel wordt daardoor veel minder warm en wordt dus ook veel minder snel beschadigd.

het liefst heb ik ook zo'n dikke hamer eraan. Helaas is dat met mijn soldeer station niet mogelijk. Met de dikke punt werkt dit voor kleine cellen nog wel goed ;) Je kan er van uitgaan dat de soldeer binnen 5 sec goed moet vloeien. Langer en je kan de cel beschadigen. Ook tussen de soldeer buurten in de cellen goed laten afkoelen.

Dat pistool is ook 100w :wink: doordat hij zo snel opwarmt (5 sec.)heb je geen last dat de warmte wegvloeit. Anders krijg je wat Ernst bedoelt "koude lassen" en die gaan los wanneer je dat niet wilt.

Back