accu solderen + lader

  • Topicstarter Topicstarter Manuel
  • Startdatum Startdatum
M

Manuel

Guest
Vraag 1
Ik wil dus 8 penlitesvan 1900mAh aan elkaar gaan solderen :P. (accu dus)
Alleen heb nog geen flouw idee hoe (heb het nog nooit eerder gedaan).
Wie kan mij dit uitleggen :oops: ?
Vraag 2
Als ik dus die penlites heb gesoldeert dan zul je ze ook moeten opladen :? .
Ik heb dus nog 2 laders van mijn broer maar ik heb dus bijna geen verstand van electronica (zal nog wel even duren voor ik het op school krijg :roll: ).
Mja dit staat op de 1ste lader

robbe lader 5r no.8308
60mA 60mA 140mA 180mA 500mA en dan in het klein max. 700 mA

En de andere is met instel knop van nul tot en met 15 minuten die 'rateld' en dan terug loopt.
Er staat op

acoms
quick charger
for Ni-Cd battery
56N - 1200c
Input : dc12 volt
output:dc 6 volt
7,2volt

Dus ik zou graag weten welke lader te gebruiken + hoelang.
Of zou ik een nieuwe lader moeten kopen?
B.v.d. manuel
:wink:
 
met de robbe lader 5 moet het kunnen, gewoon aan de 180 uitgang maken, en dan een uurtje of 15 wachten, dan is je accu zeker vol :)

(die andere lader is namelijk alleen voor 6 en 7.2 volt packs, oftewel 5 of 6 batterijen, niet 8 )

hoe te solderen?
benodigd: een goede soldeerbout met voldoende vermogen (minstens 40 watt)
electronica soldeertin
stukjes dik koperdraad, of speciale accu-plaatjes, die dus om tussen de batterijen (vanaf hier heten ze cellen ;)) te plaatsen.
eventueel S-39, maar dit bevat zuur, dus je kan het gebruiken om een klein stukje te vertinnen (met het soldeertin) en dan goed afspoelen zodat er geen s-39 achterblijft) en dan als je van alle cellen beide kanten vertint hebt, kun je ze aan elkaar gaan solderen met de koperen staafjes of plaatjes.

lees anders even (bovenaan deze pagina) de 'modelbouw faq' door, daar staan deze vragen ook in beantwoord :)
 
40Watt is te weinig, S39 is alleen geschikt om landingsgestellen en dergelijke te solderen, hoort niet in electronica thuis. Als het zonder S39 niet lukt, doe je iets niet goed. Als S39 een paar centimeter in litzedraad gekropen is (capilaire werking) kreeg je dat er nooooooooit meer uit.

In de volgende discussie staan na het afbranden/afschieten/verdoemen/ van S39 de nodige links met soldeertips:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!
 
Alexander zei:
met de robbe lader 5 moet het kunnen, gewoon aan de 180 uitgang maken, en dan een uurtje of 15 wachten, dan is je accu zeker vol :)

(die andere lader is namelijk alleen voor 6 en 7.2 volt packs, oftewel 5 of 6 batterijen, niet 8 )

hoe te solderen?
benodigd: een goede soldeerbout met voldoende vermogen (minstens 40 watt)
electronica soldeertin
stukjes dik koperdraad, of speciale accu-plaatjes, die dus om tussen de batterijen (vanaf hier heten ze cellen ;)) te plaatsen.
eventueel S-39, maar dit bevat zuur, dus je kan het gebruiken om een klein stukje te vertinnen (met het soldeertin) en dan goed afspoelen zodat er geen s-39 achterblijft) en dan als je van alle cellen beide kanten vertint hebt, kun je ze aan elkaar gaan solderen met de koperen staafjes of plaatjes.

lees anders even (bovenaan deze pagina) de 'modelbouw faq' door, daar staan deze vragen ook in beantwoord :)
maar als ik hem aan de 500mA uitgang hang dan is ie toch veel sneller vol waarom zou dat niet kunnen dan? :roll:
oja
Ik heb al op veel termen naar die accu plaatjes gezocht maar kan ze nergens vinden het liefst bij conrad ofzo :roll:
 
Alexander,

Dat is het probleem van de fabrikant.
S39 is een soort begrip in de soldeerwereld. Die naam wil men natuurlijk graag gebruiken en vasthouden. Omdat de "originele" S39 al een hele tijd niet meer gemaakt en verkocht mag worden is de fabrikant op zoek gegaan naar een vervanger. Voor de diverse toepassingen heeft men nu "eigen versies" van S39 gemaakt. Zo heb je S39 voor RVS, S39 voor koper en nog een paar versies. S39 is dus geen S39 meer.
Des al niet te min zijn al die versies van S39 NIET GESCHIKT voor de elektronica! Wat ik al eerder heb geschreven blijft dus voor de volle 100% overeind, S39 en elektronica gaan niet samen!
 
maar hoe heten die accu plaatjes nou precies want ik kan ze nergens online vinden (om tekopen bedoel ik he)
Wie weet een adresje>? liefst bij www.conrad.nl
 
Om cellen aan elkaar te solderen kan je heel makkelijk en goedkoop elektriciteids draad gebruiken. Je neemt gewoon een stuk 2,5mm² strip daar de isolatie van af en soldeer daaar de cellen mee aan elkaar. Erg goedkoop en het werkt prima.
Maar als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik eerst een stel oude cellen opzoeken of een stel lege batterijen nemen en daar mee gaan oefenen. Als je niet snel genoeg soldeerd en/of een te kleine bout gebruikt dan stook je de cellen te heet waardoor ze heel makkelijk zullen beschadigen. Misschien is het wel beter om het solderen aan iemand over te laten die het goed kan.
 
Ik heb wel is vaker gesoldeerd maar nog nooit op cellen, dus denk inderdaad dat ik het me vader laat doen maar ik zie wel :P bedankt vaar allle info
 
manuel zei:
maar hoe heten die accu plaatjes nou precies want ik kan ze nergens online vinden (om tekopen bedoel ik he)
Wie weet een adresje>? liefst bij www.conrad.nl

Zoek eens op artikelnummer: 254746-91, op 229728-91, op 229727-91 of op 229726-91 op de Conrad site.

Ik ben toch wel een beetje benieuwd wat je zult tegenkomen.

Bestel meteen artikel 254754-91 mee, dat scheelt een hoop vloekwerk omdat je cellen niet meer omvallen. Ook heb je ze op deze manier mooi recht achter elkaar staan.

Ik heb hierboven 4 artikelnummers genoemd. Achtereenvolgens zijn deze van koper, zilver, goed en platina. Ik ga er vanuit dat je het beste de koperen kunt pakken? Exideren wel sneller, maar hebben ook weer de laagsta doorgangsweerstand.

Groeten en succes,
Mischa
 
Gisteren ook een cel vervangen van een NiMh accupackje. Geprobeerd om met een 100w soldeerbout eerst op de nieuwe cel een eilandje soldeertin te plakken, maar dat lukte toch niet. Ik kreeg het contactvlak niet warm genoeg gestookt.
Ik heb het dan eens geprobeerd met een klein butaangas brandertje (zo'n potlood brandertje met een hete vlam) en daarmee ging het wel (en heel snel, al rookte de plastiek van de cel ook een beetje aan de rand waar ik gestookt had). Cel zelf bleef koeler dan bij geklooi met soldeerbout.

Daarna een koperdraadje ertussen solderen ging wel goed met de 100w bout. Op het werk ooit ook geprobeerd met een regelbare bout (400°) en daarmee lukte het mij ook niet. 'T lukt mij alleen met zo'n brandertje (vlam is wel iets van 1200°).

Zijn der ook nadelen van met dat brandertje te werken ? Anderen die daar ook ervaring mee hebben ? Pack lijkt het nu wel terug goed te doen...
 
plastic gaat roken, je kan de nylon afdichtring(pluspool) beschadigen waardoor et electrolyt er uit kan en de gesoldeerde cellen hun capacteit kwijtraken.

je kan wel zo'n brandertje gebruiken waar zo'n soldeerpunt aan zit, dan stook je met de vlam de punt heet. dan kan je niet met de vlam de cel kapotmaken, maar wel net zo heet stoken (of je rolt een vlakke spiraal van soldeertin, en legt die op het solderen plek, leg er een munt op, en zet de brander volgas op de munt. let er op dat je met de munt geen kortsluiting kan maken, of dat het vloeibare soldeertin niet perongeluk door de munt kan worden verplaatst zodat dit kortsluiting maakt. 8O

(iemand voor of tegen het munt-idee?)
 
Zoals wij al hebben aangeraden eerst proberen met oude versleten cellen. Ron heeft gelijk wanneer je lang moet stoken en klooien dan ben je fout bezig. Direct stoppen en goed overdenken wat je fout doet.
Alles goed schoongemaakt?
Alles netjes opgeschuurd en DIRECT daarna vertind?
Het juiste soldeertin gebruikt? Vergeet als het even kan die nieuwe loodvrije soldeertin. Dat soldeert duidelijk minder makkelijk en je hebt een hogere temperatuur nodig.
Een goede bout met een stevige punt gebruikt? Want met een 100W bout met een goede punt moet het een fluitje van een cent zijn.
En dan gaan solderen met een brander 8O daar gaan m'n haren van rechtop staan. Prijs jezelf gelukkig als er geen permanente schade aan de cellen is ontstaan.
Dan nog een laatste zeer welgemeend advies. Als je het niet zelf kan, doe het dan ook niet en vraag iemand die het wel kan op z'n minst om hulp. Laat zo iemand het voordoen en leer van hem/haar. Het feit dat je hier op het forum al naar informatie hebt gezocht is een hele grote stap in de goede richting. Helaas is een schriftelijk advies bij lange na niet zo goed als iemand die het voor doet.
 
Informatief filmpje!
Zelf gebruik ik toch liever een dubbelgevouwen stripje tussen de cellen i.v.m. mogelijk lostrillen/breken van de cellen. Een stripje is nog enigzins flexibel. Het accupack wordt dan wel iets langer, maar toch.........
 
Ik denk dat zo'n omgevouwen strip eerder zal scheuren dan dat de cellen zullen losbreken. Het is een groot soldeer-oppervlak, vergeet dat niet Aad. Om zo'n cellenpack te slopen moet je het eerst in de vriezer leggen en het daarna met een forse dreun breken.
 
Ik weet het niet. I.v.m. trillingen e.d. lijkt me een strip toch beter. Het geheel wordt ook bij mij verlijmd en ingepakt in krimpkous, dus heel erg veel speling zal er niet kunnen zijn. Trillingen/klappen gaan echter wel door het hele pakket.
Als bij mij een strip zou scheuren, dan is er al zoveel wat gebeurd met de accu dat waarschijnlijk alles weggegooid kan worden (incl. vliegtuig :-) ).
 
Back
Top