accu te heet

Hallo, ik ben john jak. Ik ben splinternieuw op het forum.
Het heeft me een uur gekost om uit te zoeken hoe ik een bericht moest plaatsen.:D
Ik heb een vraag over mijn accu.
Ik heb een 7,2v nimh 3000. Van het merk enrichpower.
Als ik me accu leeg heb gereden, is de accu zo heet dat ik het niet kan vasthouden.
Op sommige plekken is het plastic dan ook weggesmolten.
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is, en of ik iets fout doe.

Groetjes john

Het geheel trekt te veel stroom voor de accu.

Wat zit er zoal aan die accu vast John?
Wat voor merk/type auto?
Nieuw of 2e hands?
Motor: merk/type/Kv?
Gearing verhouding? Bandenmaat?
Merk/type regelaar?
Foto's van hoe alles is ingebouwd?

Uitleg gebruik van forum en forummogelijkheden in de FAQ in het tweede blauwe horizontale lint:
Modelbouwforum.nl - FAQ

Forumtipje:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Alles wat ik heb, heb ik nieuw gekocht. Ben nooit zo wild van 2e hands spullen.
Heb alleen geen foto's van hoe het zat omdat ik alles heb over gebouwd naar een andere auto.
Daar heb ik wel foto's van. (tamiya 1/10 TA03F 4WD).
Heb er nog niet mee gereden omdat ik dat niet durf voordat ik de boel sloop.
De auto waar het in zat is een roadfighter ST stadium truck 1/10 2WD van het merk gm-racing
Bandenmaat 10,2 cm in diameter
21 tands op motor
Speedcontroler acoms AT-6
Reciever en zender acoms 40mhz
Weet alleen niet hoe ik de foto's erop krijg

Bij alles over bouwen naar andere auto kan de belasting van de motor drastisch veranderen, doordat totale overbrenging en banddiameter veranderen. En daarmee verandert ook de stroom. Stroom loopt op met derde macht (en dat gaat hard) van gearing. Idem band diameter, idem Kv, ook daarmee loopt stroom op met derde macht. Voor specifieke input moet je op antwoorden van anderen wachten, ik ben geen auto-man.

Voorbeeld: verdubbel je band-diameter dan wil de stroom ver-acht(8)voudigen, mits accu, regelaar en bedrading het bij kunnen ben.
Extreem en onzinnig voorbeeld: verdubbel je vervolgens Kv dan wil de stroom met factor 64 toenemen.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/helpdesk/169971-faq-afbeeldingen-berichten-plaatsen.html

Laatst bewerkt:
Even verplaatst naar het autodeel. Daar kun je meer antwoorden verwachten op je vraag van de automannen.

Beetje google leert :

Acoms Electronic Speed Controller. ESC

Replaces 3 Step Speed Controller making accelleration much smoother. Fully Programmable (torque/speed, forward, reverse/braking) . Also does away with the speed servo and receiver battery pack so makes the car lighter. This esc is in great condition and had only been on my r/c car until i decided to sell it.

specs
heat protection system and fuse -operating voltage-7.2 -8.4VDC -max output 184amp forward, 92amp reverse -peak output-740amp for, 370amp rev -dimensions-41 x 45.5 x 27.3mm -weight 74g

wat voor een motor er achter hangt , maar gelet op de specs ,vanuit gaand max aantal turns motor, is de 3000mah nimh pack veel te " licht" voor. het te leveren amperage's , dus de accu wordt te zwaar belast ......

Even een oud topic gevonden ....

regelaars-acoms-5-en-6-informatie-gezocht

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is de rij-tijd?

Het enige wat ik mij kan indenken is een snellere motor geplaatst (minder turns) met behoud van hetzelfde tandwiel.

De NiMh-accu's werden altijd lekker warm zowel tijdens het opladen als ontladen. De huidige LiPo-accu's hebben dit probleem totaal niet, koel tijdens het laden en niet erg warm bij ontladen.

Het heeft te maken met de inwendige weerstand in de cellen die vroeger speciaal werden behandeld en uitgezocht om de beste packs bij elkaar te krijgen, LiPo heeft maar twee cellen met een lage interne weerstand die ook tijdens het laden nog eens gebalanceerd worden.

Volgens mij is dit een groot deel van het probleem....

Dit is wat er in de auto ligt.
Dus als ik het goed begrijp, gooi ik bijv. een accu in van 5000ma.
Dan heb ik geen kookende accu´s meer?
full

Na wat zoeken blijkt de pink Acto Power een 14 turns motor te zijn. Deze in de plaats van de standaard silvervan 540 met dezelfde tandwiel is vragen om grote stromen.

full

Kan iemand mij vertellen hoe deze snellader werkt?
Er zit wel een handleiding bij, maar niet in het Nederlands.
Ik weet niet hoe ik het oet instellen zoals zoals delta peak en instellingen opslaan e.d.
Gr john

Doe ook eens zoeken!
De link naar een nederlandse handleiding van de B6 lader is al eindeloos vermeld op dit forum. Bij conrad.nl kan je het product vinden met een NL handleiding.

Op dit forum is er ook een deel dat heet accu en laadtechniek, snuffel daar even verder naar de vele topics over de B6 lader. En naast dat mag ik aannemen dat iemand van 34 Engels op school gehad heeft....

Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
www.produktinfo.conrad.com....MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf
en
www.pkracing.nl/pdf/laders/B6_nederlands.pdf

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro

Bruce heeft nog veel meer nuttige filmpjes voor modelbouwers op zijn geweten, meer dan 100, niet alleen over accu's:

www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
Idem zijn site
www.rcmodelreviews.com

Switching charger to other batty type

What't inside a 4-button charger

4-button charger, loading & saving data

LiPo charging, 4-button charger

LiPo storage

All about LiPo's

ombouwen PC voedingen
DIY: using a PC power supply

Accucel 6 charger

Ron, je hoeft het niet voor te kauwen, dat ontneemt alleen maar de wil om eigen onderzoek te plegen. Dit zijn van die zaken die in veelvoud al in het juiste forumdeel te vinden zijn.

Ron, je hoeft het niet voor te kauwen, dat ontneemt alleen maar de wil om eigen onderzoek te plegen. Dit zijn van die zaken die in veelvoud al in het juiste forumdeel te vinden

Ik ben nieuw op de site en weet nog niet hoe alles werkt
Wat ron doet is gewoon behulpzaam zijn. En daar dank ik hem voor.
Dus als je dat vervelend vindt? Kijk je ff de andere kant op

Ach, ik ben er in de loop der tijd wat makkelijker in geworden Roelof. Ik word nog eens mild op mijn oude dag, dit gaat helemaal verkeerd :mrgreen: Bovendien, het zijn voorgebakken antwoorden die ik in de loop der tijd m.b.v. het Clippings tooltje bij elkaar geraapt heb. Evenals de volgende twee tekstjes over zoektips en NiCd/NiMH accu's ... :)

De standaardzoekfunctie is een kruk, het is veel handiger om de uitgebreide zoekfunctie van het forum te gebruiken: rechtermuisklik op gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster).
Zoek-tips en -trucs, ook nuttig voor Google en www.IxQuick.nl
Zoekfunctie FAQ

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
  • Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs)
  • PK-Racing - akku laden info

Laatst bewerkt:
Back