accu u47 vraag

Een lipo is een lipo, maakt niet uit waar hij eigenlijk voor is. Als het past kan het ook in de sub.

Even over de saver, je moet in een sub wel een saver hebben die naast licht en/of geluid iets anders doet. In de afgesloten romp zie en hoor je niets, zeker als je onderwater zit. Dan merk je niet op dat de accu's leeg zijn .... Ik in de U31 op een bestaande saver een 'aftap' op het signaal gezet die mijn 'water in de boot' beveiliging bekrachtigd. Is de lipo leeg dan komt de boot zowieso naar boven en wil niet meer duiken. Dan weet ik dat de accu leeg is en gaat de boot naar de kant.

Tegenwoordig heb ik ze op Triple-S staan, daarmee kun je schakelen wat je wilt zodat je weet dat het tijd is om te stoppen.

Volgens mij zijn 2S lipo's 7,4V en geen 8,4V

Hans

Klopt, maar omdat de spanning onder belasting niet echt inzakt, komt er meestal een ruim hogere spanning op je motor dan de nominale spanning van 7,4V. Daardoor zal een motor op een 7.4V lipo duidelijk harder lopen dan op een 7.2V NiMh, ondanks dat er op papier maar 0.2V verschil tussen zit.

oky dan gebruik ik gewoon de lippo van de speedboot

over de saver moet ik dan even kijken de boot duikt nog door snelheid dus lang onder water is hij nooit das een zorg minder ma zal daar even over na vragen in de winkel :)

dus even voor de duidelijkheid de speedboot lipo kan der wel gewoon in zonder problemen
die speedboot gaat 70plus km zie me u boot dat liever niet doen ;)

gr romario

halloi

die lipo kan maar dan wel met een lipo saver anders vaar je de accu te leeg en is hij naar de hemel
zoals lex reeds schreef koop er eentje bij tripple S mooi en goed spul

wat de schroeven aan gaat
je motor gaat snelle draaien dus je vermogen op de propellers gaat omhoog
dus je amperage wat verbruik aangaat gaat ook omhoog dus je vaartijd wordt korter
daarom om dezelfde snelheid aan te houden moet je 1 à 2 maten kleinere prop zetten
koop je nu een messing propeller dan moet je zowiezo 1 maatje kleiner nemen daar ze meer rendement hebben
maar dan zit je nog met hetzelfde probleem als hier boven en zou je die messing prop NOG 1 à 2 maten kleiner moeten nemen

weer een shit uit leg maar hij klopt wel

gr raf

Het is de motor en setup van de speedboot die bepaalt hoe hard je gaat, niet de accu. (ook wel een klein beetje, maar doet voor deze vraagstelling niet ter zake). Al leg je vier 5000 mAh lipo's parallel in je sub, blijft 7,4 volt. Dat bepaalt de snelheid, de capacitiet bepaalt alleen hoe lang je dat vol houdt.

okey dan is het me duidelijk bestel de safer bij tripel s en laat de lippo bij Quartel teug komen waar hij te koop stond

Raf ik had het gister ook gevraagd over de scroefen en ze vonden ze al aan de kleine kant heb darm even foto gemaakt van de officiele naast de messing die der nu op zit maakt het voor jou makkelijker om te zeggen der moeten kleinere op :wink:

full

Mvg Romario

Ps wat is het beste te doen met varen 1 lippo op 2 motors of elk 1 lipo of meerder lippo

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook minder gas geven, als je echt flink kleinere schroeven erop zet, worden het meer "slagroomkloppers" dan dat ze nog een beetje effect hebben.

hallo

hallo romario
je hebt reeds de messing schroeven gekocht dus ik zou zeggen probeer ze en kijk hoe snel je boot loopt
een type VII zoals manfred heeft die vaart nog zeer goed met 35 drieblads gegoten messing schroeven
met geprofileerde bladen dat wel deze bladen zijn vlak die je hebt dus ik denk dat ze van rabouche zijn
propshop heeft geprofileerde schroeven en die zijn iets beter maar dat daar gelaten
je kan ook proef draaien in een test basin
zet de originele er op en kijk hoeveel amp je verbruikt
zet dan de messing er op en kijk dan hoeveel je verbruikt
het varen en snelheid moet je echter op open water kunnen doen
de type VII waren geen snel boten dus als je kunt mee wandelen (goed doorstappen)dan zit je ongeveer aan de juiste snelheid
je moet langs de romp kijken hoe de golf zich langs het schip gedraagd
de boot is op schaal het water kan je niet verdunnen

als je twee regelaars hebt kan je twee accu's gebruiken voor elke motor eentje
dan moet je wel twee lipo savers hebben
heb je maar 1 regelaar dan zou ik op 1 lipo varen en het open en dicht schroeven voor lief nemen

gr raf

Beste Raf

ik ga de spullen vandaag nog bestellen.

ik heb geen 2 Regelaars dus hou het open en dicht schroeven nog wel ma vind dit op zich geen probleem het ging ter eerste plaats dat die lood accu zo duur zijn om der een hele zet van aan te schaffen nu ben ik met 12.95 klaar en 3 lippo

het hart varen doe ik eigenlijk nooit en duiken ook niet omdat ik het niet mooi vind door snelheid veel te snel omhoog en gaat allemaal de vlug past niet bij een duikboot vind ik persoonlijk

Heel erg bedankt voor de tips iedereen en wellicht tot 1 april :)

Mvg Romario

ik heb geen 2 Regelaars dus hou het open en dicht schroeven nog wel ma vind dit op zich geen probleem het ging ter eerste plaats dat die lood accu zo duur zijn om der een hele zet van aan te schaffen nu ben ik met 12.95 klaar en 3 lippo

Of twee lipo's parallel in de boot, heb je de dubbele vaartijd. Qua ruimte zou je dat moeten kunnen redden. qua gewicht zeker.

hallo lex
heb je dan ook geen twee lipo savers nodig ????
of maakt dat bij lipo niet uit

hahaha romario was me voor met dezelfde vraag LOL
ben nog niet zo goed thuis in die dingen
in de kriek heb ik lifepo en die zijn iets makkelijker dan echte lipo accu's
als je daar een foutje mee kaakt dan zijn ze toegeefelijker LOL
de kriek heeft wel regelaars met lipo afslag

gr raf

Als je alle lipo's parallel aansluit heb je maar één saver nodig. Je maakt dan van 2 (of 3, of 4) accu's er effectief één. Bij twee krijg je dan een 2S2P lipo, bij vier een 2S4P. De eindspanning blijft 6 volt, of er nu één of zes accu's zijn, zolang je ze maar parallel aansluit. Wel moeten dit allemaal de zelfde accu's zijn (mAh) en liefst nieuw of even vaak gebruikt.

(Laden kan dan ook parallel, dan moet je de balancer stekkertjes ook parallel aansluiten)

Lex,
we gaan in Biddinghuizen de voor en tegen van Lipo maar eens bekijken.
Ik heb nog een boot waar nieuwe accu's in moeten.

Hein

hallo hein

hoeveel volt moet je hebben
dan breng ik een paar cellen mee van die lifepo
ik zal ze straks eens op meten en de maten door sturen
dan kan je kijken wat je der in krijgt

gr raf

Beste

Vandaag even me speedboot trug gehaald en het zet met toch even aan het twijfelen

heb der ma gelijk een foto van gemaakt om zeker van de zaak te zijn

full

wat me zorgen maakt is dat het een 4c is en een 14.8 volt met 6 volt motor nu heb ik gehoord dat een klein verschil van volt en motor niet uit maakt ma meer als het dubbele?

Hoop wat te horen van julie ;)

Mvg Romario

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

deze is dus niet bruikbaar
je moet een 2S lipo hebben
die je hier laat zien is een 4 S

die 3200MAH en die 25 C maken niet zoveel uit
het is die 14.8 volt die iets te hoog is
gr raf

hallo hein
dan heb je dus een 3S nodig
de cellen zijn 1.7 cm dik en 6.5 cm lang
als ik een 3S2P pak maak heb je 6 cellen en 4.4 amp om te verbruiken
en zit je aan 10.5 volt
het gewicht is 280 gr
welke stekkers moeten er aan komen als je ze kan invbouwen ??
sam0436t.jpg

hier een foto van het pack zoals het er nu uit ziet
gr raf

Back