accu van ontvanger kapot ,simprop electronics super

• Topicstarter Topicstarter ewoud
  • Startdatum Startdatum
E

ewoud

Guest
hallo iedereen,

heb laatst stock-car van mijn vader van zolder gehaald na 20jaar stil te hebben gestaan.
me pa en ik hebben motortje al aan de praat (veco19)
zender is ook goed werkende allen de ontvanger doet het niet..
de accu is namelijk kapot en het stekkertje ook..
stekkertje ben ik mee bezig een andere te krijgen, alleen dan moet ik nog weten hoe ik hem ga aansluiten, het was een 4,8v accu met 3draden, mijn vader denkt dat de ene draad de - is en de twee andere 4,8v voor servo's en 2,4v voor ontvanger echter is dit niet zeker en kan er op internet niks over vinden en het laatste wat ik wil is een kapotte ontvanger.
daarom pleeg ik jullie raad, hoe moet ik die 3 draden op aansluiten?
het is een simprop electronics super model, zon soort ontvanger:

heb wel dit mooie aansluitschema gevonden maar desondanks weet ik nog steeds niet hoe ik het precies moet aansluiten op een paar batterijen.
stekkers.gif

(simprop rechts onder)
ik hoop dat iemand me kan helpen, helemaal mooi zou natuurlijk de orginele handleiding met aansluitschema zijn. maar na 20 hoef ik dat niet meer te verwachten.
m.v.g. Ewoud

Een SSM Contest. Daarvan leven er nog steeds een behoorlijk aantal!

Simprop heeft een afwijkende kleurcodering. Hoe de draden in de steker zitten, staat al in de afbeelding. De kleuren zijn als volgt:
blauw = min (!!!)
rood = plus
Voor een accu heb je niet meer nodig, tenzij je nog servo's hebt met 4 draadjes in het snoer.
Voor een servo is uiteraard ook de derde draad nodig:
zwart = puls (!!!)

Je zou mogen verwachten, dat zwart de min is omdat alle merken deze kleur daarvoor gebruiken. Vandaar de uitroeptekens. Nog verwarrender wordt het als je weet, dat Sanwa tegenwoordig ook blauw-rood-zwart als servosnoerkleuren heeft. Hier is natuurlijk zwart wel de min.

Zit ook nog een gele draad aan en die is voor de halve spanning ( 2,4 V) vroeger hadden de oude servo s dat nodig.

Groet

Ko

alvast bedankt, anders had ik de plus en de min omgedraait en kon ik een nieuwe kopen:p
re corrien: jah ik heb nog zon oude servo waar 4 draden aanzitten nml:
rood, geel, zwart en blauw

dus de ontvanger moet ik als volgt aanluiten:
blauw-
rood + met 4.8volt voor ontvanger
geel + met 2.4volt voor servo
en zwart hoeft niet want dat is voor de puls en alleen voor servo's

1 ding snap ik dan nog niet, wrom gaan de rode en de gele beide naar mijn servo hij heeft toch niet 2.4 en 4.8 volt nodig?

Servo's met 4 draden in het servosnoer hebben een 2,4 Volt motortje.

Dit motortje is met één draad aangesloten op 2,4 Volt, dus rechtstreeks op de gele draad van het servosnoer. De andere draad wordt m.b.v. de elektronica óf verbonden met de min óf met de plus en kan daarmee in twee richtingen draaien. Uiteraard gaat dit verbinden niet rechtstreeks, dus daarom zit er aardig wat elektronica in zo'n servo.

Bij zo'n oude servo zal de potmeter ongetwijfeld vervuild zijn. De servo werkt dan tamelijk beroerd. Als je 'm echter maar vaak genoeg heen en weer stuurt, zal 't ie zichzelf wel schoonvegen.

Simprop Intelli-bipower accumanager

Mijn Simprop, Intelli-bipower acculader geeft steeds de melding "Output circuit problem".
Dit heb ik het eerst gemerkt bij het laden van de 12 volt lood-autoaccu.
Toen de 9,6 volt NiMH accu van de zender geladen moest worden kwam dezelfde melding. Ik dacht dat de laadkabeltjes dus ergens niet goed waren, maar beide geven dezelfde weerstand van 1,4 ohm.
Wat kan het zijn? Hoe kan ik evt. Simprop een iemeel sturen?

Dieseldick

Laatst bewerkt:
Dick, als de accu's ook zo'n 20 jaar stil hebben gestaan dan kan je ze het beste direct bij het chemisch afval zetten. De kans dat je die weer met enige betrouwbaarheid aan de gang krijgt is zo goed als 0. Zeker de loodaccu is echt naar de maan en kan je niet meer goed krijgen.

het is een simprop electronics super model, zon soort ontvanger:
Ik mag toch wel hopen dat het geen (zoals deze) 35 Mhz set is......:rolleyes:
Althans niet als je daar iets anders mee wilt gaan doen dan vliegen....
De ontvanger ( en HF zendermodule) zouden bruin (27MHz) of groen (40MHz) moeten zijn.

Ewoud, wij wachten met spanning op de bevestiging dat je met een auto of boot geen frequentie gaat gebruiken die uitsluitend voor gebruik bij vliegende modellen is toegewezen......

ha mensen,

ik heb het probleem maar om de makkelijkste manier opgelost, bij chemiesch afval gezet en nieuwe gekocht:p
en voor de vragen: het is voor een auto, het was een 35mhz en er wordt bij mij niet in de buurt gevlogen, maar doet er niet meer toe, heb nu nieuwe zender ontvanger motor servo koppeling enz, alles behalve chasis, achteras en stuurmechanisme. :P

Back