Accu voor 2 decaperm motoren.

Hallo een ieder,

In mijn Smit Rotterdam staan 2 decaperm 6v motoren met vertraging. Boot is voorzien van 3 blads schroeven 50 mm , die ik uiteindelijk nog eens wil voorzien van gecupte schroeven, eveneens 50 mm. Boot is tevens voorzien van wat verlichting. Hoeveel Ah accu zou ik moeten plaatsen, om een enkele uren te kunnen varen??

Heb al ff gezocht, maar kon zo geen passend antwoord vinden.
full
full

Groet,

Polite.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo als in deze lijstjes is te zien zijn dit 20W motoren.

HMBC - Elektromotoren

Dat wil zeggen dat ze maximaal 20/6=3.3A kunnen trekken.
Totaal dus 6.6A.
Als je nu een 6V 7Ah accu neemt dan houdt deze accu het vol gas in theorie ruim 1 uur vol.
In de praktijk tuf je met een model sleepboot half gas wat rond of nog minder en dan lig je weer eens stil dus kan je veel langer varen.
Het hangt dus af van hoe je hem gebruikt maar normaal gesproken moet het dan voldoende zijn.
Je kunt er ook een 6V 12Ah of 2X 6Ah in zetten maar dat hangt weer af van hoeveel gewicht en plaats je kan reserveren voor de accu.
Het lijkt me wel nuttig eens te meten wat het stroom verbruik is bij vol gas in het water dan weet je waar je mee bezig bent en hoe de motoren en vertraging met deze schroeven combineren.;)

Laatst bewerkt:
Hoe groot de capaciteit van je accu's moet/mag/kan zijn is afhankelijk van het gewicht, dat het model kan hebben, de plaatsingsruimte en je portemonnee.

Hoe lang je er vervolgens mee kan varen is afhankelijk van je vaarstijl en een aantal inbouw factoren (motoren goed uitgelijnd? - wordt de reductie gebruikt? - rompvorm en de diepgang?). Dit is dus niet zo maar te calculeren.

Uit een ander draadje heb ik even de specs gepikt van de Decaperm. Je ziet hierin, dat de stroomopname van de 6 Volt versie kan oplopen tot zelfs 7 Ampere (de motor neemt dan 42 Watt op en geeft 20 Watt af). Als je ze zo zwaar belast, dat ze nog meer stroom opnemen gaan ze stuk.

42170_01.jpg

Merkwaardig dat de 6V versie 7A mag hebben.
Dat is 6X7=42W terwijl een vermogen van 20W wordt op gegeven.
20W lijkt me erg weinig voor deze forse motor.:confused:

Ik begrijp dat de manier van varen een groot deel uitmaakt van de bedrijfsduur van de accu. Redelijke grote accu en gewicht, kan ik wel plaatsen. Hij komt namelijk midscheeps. En anders moet ik toch met ballast gaan werken om de Smit Rotterdam op waterlijn te krijgen. Maar met ongeveer 12Ah zit ik redelijk goed begrijp ik??

Daarmee moet je het met een normaal vaargedrag wel een dag kunnen uithouden (af en toe vol gas, veel slepen en manoeuvreren, ruim de tijd nemen om te oh-en met collega kapiteins).

Back