Accu voor 'Delta'

Ik heb hier nog m'n Delta staan, waarvan ik nu (eindelijk) een aardig eind op weg ben de elektronica te fatsoeneren. (spaghetti van kabels in alle kleuren van de regenboog. Ben hiermee dus aan het solderen en prutsen om alles weer een beetje toonbaar en overzichtelijk op het techrek te hebben. (hoop dan ook eigenlijk dat ik de Delta vaarklaar heb voor de subsail, dan heb ik iig iets om mee te kunnen varen. :) )

Nu moet ik alleen nog een accu hebben voor de Delta. Gezien deze al iets ouder is, is denk ik alles ingesteld voor de originele 12v loodaccu die hiervoor bedoelt is. ( Akku 12V 2,2Ah Panasonic op de website van Norbert Bruggen. ) Ik heb hem een tijdje terug al wel een mailtje gestuurd, maar heb dus tot nu toe nog geen antwoord gehad.

Heeft iemand hier toevallig nog een bruikbare accu liggen van dit formaat? (is een langwerpige smalle accu.) of weet iemand een leuk adres om zo'n accu te halen?

Gr,
Tim

Tim,
als je de Delta klaar hebt kom je er achter dt het een mooi varend bootje is.
En ik heb liever een spaghetti van kabels in alle kleuren van de regenboog.
Dan dat alles in de zelfde kleur is.
Nu kun je nog wat terug vinden via de kleur, als alles het zelfde is vindt je niks meer terug.

Hein

Hein,
klopt, maar dezelfde kabel moet niet 3x van kleur veranderen onderweg, dat helpt het zoeken niet mee. dat is nu namelijk het geval. Ik ga alle kabels sowiezo labelen. en waar nodig een veelpolige stekker plaatsen. (multiplex stekkertjes heb ik nog een paar. ) Maar alle plus kabels worden netjes rood, alle min kabels zwart, signaal draden worden gewoon Oranje. dan kan ik de afwijkende draden (voloop beveiliging etc) altijd nog een apparte kleur geven. (paars/wit voor veiligheids systemen bijv. )
in ieder geval is het de bedoeling om het een beetje netjes er op te maken.
Hoop dat ik hem in ieder geval voor de vaardagen af heb.

1 misschien domme vraag komt trouwens nu nog wel in me op. Bij het uitpluizen van het binnenwerk van de Delta kwam ik er achter dat deze geen regelaar op het diepteroer heeft. Zal deze hierdoor minder goed varen? (denk zelf eigenlijk niet, gezien de Delta alleen een roer aan de voortkan heeft, en achter alleen een richtingsroer.

Gr,
Tim

Hoi Tim,

Als je bij Conrad.nl de zoekterm 'loodaccu' invoert krijg je een hele rits. Deze staat er ook tussen Conrad energy CE12V/2,3Ah Loodaccu 12 V 2.3 Ah Loodvlies (AGM) Kabelschoen 4.8 mm (b x h x d) 177 x 60 x 34 mm in de Conrad online shop. Mischien past die, even meten? Bij een modelbouwwinkel geef ik je eerlijk gezegd weinig kans, loodaccu's heeft men niet zo veel meer op voorraad. Conrad levert normaal gesproken binnen een week, is dus net op tijd. :D

Een Delta heeft geen duikregelaar nodig, daar vaart hij lang niet snel genoeg voor.

[edit] Conrad zit in Oldenzaal, maar of ze nog een fysike winkel hebben weet ik niet zeker. Afhalen, je zit in de buurt?)[/edit]

Lex,

Bedankt voor de link. Had zo inderdaad niet meer aan Conrad gedacht. :? Stom.
Bij een modelbouwzaak had ik het ook niet meer verwacht. Worden immers nergens meer gebruikt.

ps: Conrad is alleen nog maar een webshop. Hebben altijd een zaak gehad in Boekelo. (met allemaal vliegtuigen aan het plafond etc.. wat heb ik daar vroeger veel naar gekeken. ) dus ophalen word helaas niets.

Heb in ieder geval een accu besteld nu. Hoop dat die er een beetje vlot is. :)

Gr,
Tim

Heb de accu binnen. en ben gisteren al aan het testen geweest.

Nu vielen me een aantal dingen op bij de Delta, die ik niet helemaal plaatsen kan.
In m'n Delta zit een oudere BTS. deze lijkt vrij veel op de BTS2, maar is hem toch net niet helemaal. (de pinnen voor de terugmelding zitten niet in lijn met die van het water contact bijv.
Nu heb ik een BTS2 gekocht voor mijn Sea Wolf, dus daar heb ik de manual van. Hier staat in dat ik de BTS2 op mode 0 zou moeten zetten om zonder vertraging te werken.
Echter werkt de BTS2 dan niet zo dat deze begint leeg te pompen als deze water detecteerd. Staat ook in de Manual dat je dat niet moet aan zetten als je een balast zak gebruikt. (neem aan dat dit ermee te maken heeft dat de pomp vacuum zou gaan zuigen als de zak leeg is, maar de waterdetectie nog steeds iets ziet? )
In ieder geval heb ik de BTS2 getest, die werkt voor zover ik kan beoordelen prima.
Nu heb ik de oude BTS geprobeerd, maar deze lijkt helemaal niet te reageren op het water contact (of de druk schakelaar.)
volgens mij moet die dan op z'n minst voorkomen dat je meer balast aanzuigd, maar dat doet die dus niet.

puntje 2 wat ik heb gevonden. de Robustregler was niet zo robust meer. zit niks meer aan leven in. Heb gelukkig onlangs een 10A graupner navy regelaartje gevonden bij de lokale hobby shop in de knakenbak. dus dat probleempje is vanmiddag opgelost. :mrgreen:

Het enige wat me er nu echt aan mankeert, op het wazige gedrag van de BTS na, is dat m'n 40MHz Zender kaduuk lijkt te zijn. (zit helemaal geen leven in. :( ) Heb tot nu toe getest met een 35MHz zender (super simpel ding) welke ik had liggen. maar daar worden mensen niet vrolijk van als je dat voor een bootje gebruikt.
Heeft iemand toevallig nog een leuke zender liggen? (simpel ding, iets van 6 kanalen oid. ) kristallen en ontvangers heb ik nog wel liggen.

Iig hoop ik dat ik de Delta, ondanks dat ze er nog niet uit ziet, bij de Subsail mee kan nemen. :) Zou leuk zijn als er iig mee gevaren kan worden. mooi maken kan daarna altijd nog!

Gr,
Tim

Tim,

In de handleiding staat een tabel met de definities van de standen, hier kan je zien dat de instellingen ook afhankelijk zijn van het merk zender. Komt stand 0 overeen met jou zender?

Bij mij waren de problemen meteen opgelost.

Suc6
Hans

De BTS werkt wel, alleen reageerd deze helemaal niet op het water contact. Ik kan de zak vol en leeg pompen met het contavt open, maar ook met het contact gesloten. Denk dat die ingang dus ter ziele is.
Stand 0 zou iniverseel moeten zijn (iig, bij de nieuwe BTS2, dus ga ervan uit dat dit bij de oudere ook zo is.) Dan zou dit moeten kloppen.

Gr,
Tim

It is alive! Alive!

Gezien hoe de Delta er nu nog uitziet klopt de frankenstein uote ook wel een beetje. :lol: Maar de Delta doet het. :) Heb m'n BTS2 en nieuwe magneetswitch ingebouwd. De hele fossen kabels die er in zat er uit gesoldeerd, en even alles opnieuw gedaan. Op een simpel 35MHz 4 kanaals zendertje is die nu iig bestuurbaar. Met een beetje geluk komt overmorgen m'n 40MHz zender binnen. En zou ik (hopelijk) zelfs kunnen varen op m'n eerste Subsail. :mrgreen:
Denk dat ik alleen morgen even bezig moet met trimmen en controleren op waterdichtheid. niet geheel onbelangrijk.

Fair enough. :) Nu hoop ik alleen dat ik maandag ook kan komen.. Zoals het nu gaat hangt me waarschijnlijk toch werk boven het hoofd. :(

Gr,
Tim

Delta heeft vandaag voor het eerst (weer) in het water gelegen.

Me vielen een paar puntjes op.
-de boot lag nog te hoog in het water. (moet ze nog eens nawegen, maar volgens mij is ze nog veel te licht.)
-Er kwamen belletjes langs de bajonet sluiting naar buiten bij het volpompen van de duikzak. er word dus wel aardig wat overdruk gemaakt binnenin de Delta.
Wat kan ik er tegen doen dat de lucht ontsnapt? (lijkt me iig niet goed,.. de boot moet immers ook nog weer boven kunnen komen. Of maakt het niet zoveel uit, dat de bajonet wel goed afdicht als er buiten de boot relatief meer overdruk is?

-Bovenin de 'toren' zit een fietsventiel. Deze lijkt gewoon open te zijn beide kanten op. Van binnen is hier niet echt bij te komen. Heeft dit nog een functie? Of kan ik hem ook gewoon dicht maken?

Als me hiermee zou kunnen helpen, zou heel erg mooi zijn!
Verder werkten alle functies in ieder geval al wel zoals ik het verwacht had. :D

Gr,
Tim

Als het goed is, is nu het laatste vaar-probleem ook opgelost. :)

Heb 1kg blik Molykote 111 gekocht voor de bajonet. Dat vet is mooi dik, erg plakkerig, verloopt niet en is watervast.

Heb ook gevonden waar de belletjes vandaan kwamen bij het ventiel wat bovenin gelijmd zit/zat. Dacht dat het ventiel niet dicht was, maar blijkt dus dat de lijmnaad niet meer dicht was. Heb de constructie meteen iets aangepast, en het deel wat normaal vast zit aan de binnenband van een fiets verlijmd in de romp. dan kan ik het ventiel in ieder geval makkelijk wisselen. (of afdichten, mocht het echt overbodig zijn. )

Dit weekeind maar eens gaan testen met het bootje. :) (even kijken waar ik ze uit kan laten.. meteen in het kanaal gooien lijkt me ook zo extreem. ) Maar als het goed is zou ik binnenkort dus een poging moeten kunnen wagen om d'r ook weer mooi uit te laten zien! :D

Gr,
Tim

Heb 1kg blik Molykote 111 gekocht voor de bajonet. Dat vet is mooi dik, erg plakkerig, verloopt niet en is watervast.

Tim,
waarom niet gewoon vaseline?
Ik gebruik dat al meer dan 30 jaar en geen problemen.
En de O ring hoeft maar iets vettig te zijn, dus zuinig aan he.
Met 1 kg kun je wel veel mensen helpen.
Succes met varen en houd de Delta aan de kant in het begin.
Komen er ergens luchtbellen meteen naar de kant.
Succes...........

Hein

Had van Raf op de subsail een tubetje taai vet gekregen om te proberen. Omdat m'n bajonet iets lek was (bubbels.) met dat taaie vet was het perfect dicht. :) Dus heb ik een pot taai vet gehaald.
Nu was de O-ring ook al iets plat aan de buitenkant (bootje is uit '94 ) dus die is inmiddels ook vervangen voor een nieuwe. dus wellicht dat dit vet nu een beetje overkill is. maar goed, better safe than sorry, in dit geval lijkt me.
Volgens m'n Pa gebruiken ze dit vet bij de vredestein op de o-ringen van de water hydroliek systemen daar. Dus zal in ieder geval niet verkeerd zijn. :) (en idd, met 1kg kun je aardig lang. dus mocht iemand eens vet nodig hebben op een vaardag, zal ik genoeg bij me hebben. :mrgreen: )

Ben inderdaad nog wel als de dood voor belletjes. Vanmiddag eens kijken of het dopje bovenin nu goed dicht is. :) Boot eens oppompen, (en wellicht even laten varen. in ieder geval eens rondkijken naar een leuk plekje.)

het enige puntje was ik sowieso nog even moet aanpassen aan de besturing van de Delta is de stuuruitslag van het richtingsroer. Die is nu nog veel te klein, draaicirkel is ongeveer net zo groot als de maan nu. Maar verder ging het aardig goed op de subsail. :) Voor de eerste keer varen in ieder geval.

Gr,
Tim

Een vraagje had ik trouwens nog wel, met betrekking tot de besturing van het bootje.

De Delta heeft 1 diepteroer aan de voorkant. maar gezien het bootje erg langzaam vaart, vraag ik me af of deze heel veel doet.
Nu heb ik 1 verticale schuif op mijn zender zitten en 2 sticks. het gas is een vaste stand op de stick, de zijwaartse beweging gebruik ik momenteel niet. (die is wel terugverend.)

De andere stick gebruik ik voor het diepteroer en richtingsroer. en de schuif voor het de duiktank. Voor het lange vasthouden van de 'duik' richting is dit op zich wel fijn, het duurt immers een aardige tijd voordat het bootje kopje onder gaat.
Maar ik ben dus nog niet (lang, ivm belletjes) helemaal onderwater geweest. maar heb begrepen op de Subsail dat als de boot enmaal helemaal onderwater is, je met minimale bewegingen van de duiktank aardige verschillen in hoogte kunt maken.

Dus ik vraag me nu af, wat is wijsheid? Word dit diepteroer veel gebruikt (dynamisch) bij het varen. of staat deze veelal in dezelfde stand. dus wat kan ik beter doen. het diepteroer op de vast schuif zetten, en de duiktank op de terugverende stick. of het diepteroer op de stick laten en de duiktank op de vaste schuif?

(of, de duiktank op de rijwaartse beweging van de 'gas' stick, zodat deze beide terugverend zijn.

Hierover wat ik wel benieuwt naar jullie meningen. (de Delta heeft geen lageregler op dit roer zitten. schijnt geen zin te hebben bij de 'ahum' snelheid van dit bootje. )

Gr,
Tim

Een vraagje had ik trouwens nog wel, met betrekking tot de besturing van het bootje.

De Delta heeft 1 diepteroer aan de voorkant. maar gezien het bootje erg langzaam vaart, vraag ik me af of deze heel veel doet.

Tim, dit diepte roer heb je wel nodig.
Anders blijf je in zweeftoestand of ze zakt als een baksteen.
Als je tank-zak bijna vol is kun je met het diepte roer sturen naar beneden of boven.
Lig je stil in deze toestand komt de boot weer boven.
Is je tank-zak vol en de boot gaat onder heb je geen controle en met wat drijfvermogen wel.
Dus laten zitten dat diepte roer en gebruiken.

Hein

Tim, dit diepte roer heb je wel nodig.
Anders blijf je in zweeftoestand of ze zakt als een baksteen.
Hein

Hein, niet mee eens en het bewijs is de stroep van Marc3, die heeft totaal geen diepte roer en daar komt deze behoorlijk goed mee uit de voeten.

Hans

Hallo Hein/Hans,

Die Stroep was ook een beetje de aanleiding van m'n vraag. De Delta vaart ook erg langzaam. Dus dacht ik dat het diepte roer misschien alleen als 'correctie' voor de asymmetrische vorm van de duikboot dient. zal denk ik door de toren altijd omhoog willen gaan met de neus als je vooruit vaart. dus als dat roer dan heel iets naar beneden staat, zou de boot rechtdoor moeten gaan.
Ik heb de duik tank nu in ieder geval op kanaal 6 gezet, is een 3 standen schakelaar op de zender. dat kan sowieso zo blijven. Is nu alleen de vraag nog van het diepteroer. Dit weekeind maar eens even proberen te varen. Moet toch nog testen of 't beesje nu dicht is.
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!

Gr,
Tim

Ik denk ook dat het bij een Delta meer effect heeft om een goed zuiver aanstuurbare duiktank te hebben dan een exact diepteroer. Als je überhaupt al een diepteroer nodig hebt, snelheid kun je toch niet maken. Daarnaast is het model geloof ik redelijk stabiel (richt zich duidelijk op) dus duikdiepte wijzigen door het ding onder een hoek door het water te laten gaan zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken.

Back