Accu voor Minimag

Hallo,

Aangezien ik in het algemene Minimag draadje niet echt een goed antwoord kon vinden stel ik mijn vraag maar even hier.
Ik heb een Minimag voorzien van volgende setup:
- Jamara 30A regelaar
- Simprop magic torque 25-16 motor
- Graupner slowfly prop 7-4" (18-10cm)
- R607 FS Fasst ontvanger
- 4hs 55 servo's

Aangezien ik eveneens met een Acromaster in aanbouw zit (met Kontronik Jazz 55-6-18 en Kora 10-14W) dacht ik eraan om dezelfde accu's te gebruiken voor beide modellen (komt toch weer wat goedkoper).

Ik dacht aan een paar 3s1p 3200mAh Kong Power LiPo's (310gr per stuk).
Gaan deze accu's te zwaar zijn voor de Minimag setup of valt dat nogal mee.

Een andere optie lijkt me om deze enkel voor de Acromaster aan te schaffen en de accu's van mijn Easystar samen te koppelen voor de Minimag (betreft een paar 2s1p 2200mAh Kong Power LiPo's (130gr per stuk dus 270gr)).
Kan deze setup echter 4S aan?

Of ik kan natuurlijk altijd gewoon een paar 3s1p 2200mAh LiPo's aanschaffen...
Iemand echter een idee van de vliegtijden voor beide toestellen daarmee?

Ik wil sowieso met beide toestellen kunnen prophangen.
Kan dit in beide gevallen nog steeds?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Roel

Laatst bewerkt:
Volgens de specificaties van de motor kan die 2s of 3s aan (de minimag), geen 4s. De minimag is relatief licht, zo'n 600gr. en zal dus geen al te zware accu kunnen dragen. Ik zag dat 2s 2000mAh geadviseerd wordt. Die wegen ongeveer 120 gr. Dan is 310 gr. wel erg veel.

"...de accu's van mijn Easystar samen te koppelen voor de Minimag (betreft een paar 2s1p 2200mAh Kong Power LiPo's (130gr per stuk dus 270gr))..." Waarom samen koppelen? Eén van die accu's is toch perfect om de minimag mee te vliegen.

En als je dan toch een 3s voor de arcomaster wil, probeer je die toch eens uit in de minimag.

Volgens de specificaties van de motor kan die 2s of 3s aan (de minimag), geen 4s. De minimag is relatief licht, zo'n 600gr. en zal dus geen al te zware accu kunnen dragen. Ik zag dat 2s 2000mAh geadviseerd wordt. Die wegen ongeveer 120 gr. Dan is 310 gr. wel erg veel.

"...de accu's van mijn Easystar samen te koppelen voor de Minimag (betreft een paar 2s1p 2200mAh Kong Power LiPo's (130gr per stuk dus 270gr))..." Waarom samen koppelen? Eén van die accu's is toch perfect om de minimag mee te vliegen.

En als je dan toch een 3s voor de arcomaster wil, probeer je die toch eens uit in de minimag.

Het probleem zit hem bij het feit dat ik nog niet goed de prop combinaties kan inschatten.
Momenteel zit er (van de vorige eigenaar) een Graupner 7-4" slowfly prop op.
De vorige eigenaar vloog steeds met een 3s 2000mAh pack.

Ik wil zeker overwegen om met de 2s packs te vliegen, alleen vraag ik me dan af of:
1 - ik de prop dien te vervangen
2 - ik nog genoeg power ga hebben om hem verticaal te starten
Hoe zit het dan trouwens met het stroomverbruik?

Kan je mij daar wat raad bij geven?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Roel

Laatst bewerkt:
Kan je mij daar wat raad bij geven?

Helaas gaat mijn kennis nog niet zo ver dat ik je een goed prop advies kan geven. Misschien kan iemand anders dat. Maar een iets grotere prop is niet duur dus waarom niet uitproberen? Als je een grotere prop erop zet, zal het stroom verbruik toenemen.

Zelf vlieg ik in mijn easystar (ongeveer 750gr totaal gewicht) met 2s en 3s en dat gaat prima. De 3s maakt meer toeren en heeft wat meer vermogen. De vliegtijd is ongeveer hetzelfde (lipo's zijn exact hetzelfde type). Je "4s" idee zou ik echt nooit doen! De kans is groot dat je daarmee alles overbelast, omdat het voltage te hoog wordt.

Helaas gaat mijn kennis nog niet zo ver dat ik je een goed prop advies kan geven. Misschien kan iemand anders dat. Maar een iets grotere prop is niet duur dus waarom niet uitproberen? Als je een grotere prop erop zet, zal het stroom verbruik toenemen.

Zelf vlieg ik in mijn easystar (ongeveer 750gr totaal gewicht) met 2s en 3s en dat gaat prima. De 3s maakt meer toeren en heeft wat meer vermogen. De vliegtijd is ongeveer hetzelfde (lipo's zijn exact hetzelfde type). Je "4s" idee zou ik echt nooit doen! De kans is groot dat je daarmee alles overbelast, omdat het voltage te hoog wordt.

Ik doelde op de Minimag...
Ik zou daarbij eens willen proberen om met een 2s te vliegen.
Alleen vraag ik me af of de prop dan dezelfde mag/moet blijven.

Dat had ik ook begrepen, dat van de minimag. Omdat de easystar bijna even zwaar is (680gr. met 2s, gister nog eens gewogen), kun je het gebruik van 2s of 3s hier toch mee vergelijken, niet? Beide setups moeten even veel gewicht verplaatsen. Maar goed, als ik het goed begrijp, heb je niet veel aan alleen dat antwoord. Je wilt vast de combi: 2s + vertikale start = welke prop??? Dan kom ik niet verder dan "uitproberen". Ben wel benieuwd wat het nu uiteindelijk wordt. Succes.

Dat had ik ook begrepen, dat van de minimag. Omdat de easystar bijna even zwaar is (680gr. met 2s, gister nog eens gewogen), kun je het gebruik van 2s of 3s hier toch mee vergelijken, niet? Beide setups moeten even veel gewicht verplaatsen. Maar goed, als ik het goed begrijp, heb je niet veel aan alleen dat antwoord. Je wilt vast de combi: 2s + vertikale start = welke prop??? Dan kom ik niet verder dan "uitproberen". Ben wel benieuwd wat het nu uiteindelijk wordt. Succes.

Hey Kjel,

Bedankt voor je antwoorden.
Het probleem dat ik heb is echter het volgende...
Ik heb nog geen extra schroeven dus moet ik die gaan kopen.
Bijgevolg heb ik de range nodig waarbinnen ik deze moet aanschaffen.
Ik vermoed trouwens ook dat het stroomverbruik afhangt van het type prop dat je gebruikt.
Bijgevolg weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

Ik kan natuurlijk het advies van een winkel volgen maar of dat de juiste keuze is...

Ik realiseer me net dat het prop verhaal waarschijnlijk in het verkeerde topic staat en dat daarom niemand anders reageert. Misschien even opnieuw vragen bij vliegtuigen topic's.

Mocht je geen beter antwoord krijgen, weet ik wel zeker dat je het moet zoeken in slowfly props. Ik heb zelf eens een andere aangeschaft en die deed het super, maar trok veel te veel stroom.

Back