Accu voor ontvanger; lipo gebruiken?

Momenteel ben ik electrovlieger, maar ik ga overstappen naar een brandstof model. Eerdaags neem ik een Calmato laagdekker over van iemand, echter zit er nog geen ontvanger accu bij. Zelf heb ik wel een Graupner ontvanger.

Ik zal dus een ontvanger accu moeten hebben, en ik heb her en der al wel wat gelezen over het gebruik van een lipo of nimh accu's.
Heb nog wel wat vragen. Het liefste zou ik mijn bestaande lipo's gebruiken, dat scheelt natuurlijk in de aanschaf. Ik heb een aantal 3S 2200 mah lipo's liggen, en een aantal 3S 1300 mha's.
Ik heb begrepen dat ik een UBEC ertussen zal moeten zetten, die behoorlijk goedkoop zijn (6 tot 10 euro). Dan zou ik natuurlijk goedkoper uit zijn, en heb ik nog wat aan de investering van de lipo's, lader, lipo checker, etc.

Mijn vragen:
1. Is het gebruik van lipo's aan te raden t.o.v. een nieuwe nimh accu? Wat zijn voor- en nadelen?
2. Zijn deze lipo's wel sterk genoeg? En hoe lang zou je er ongeveer mee doen?
3. Als lipo's niet verstandig zijn, wat voor nimh accu zal ik moeten aanschaffen?
4. Als lipo's wel een prima keus zijn, waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een UBEC?

Alvast dank!

Gr. Serge

Gebruik zelf al een paar jaar twee Li-Po cellen en een analoge Robbe 5 ampère BEC. Wegens de grotere stoorkansen van een schakelende (UBEC) gebruik ik die niet.

Alle apparatuur die je extra meeneemt kan defect en is in die zin een risicofactor Dat geldt ook voor een (U)BEC.

Ni-Mh ontvangeraccu's zijn er met een capaciteit van pakweg 300 tot 2500 mAh. Sanyo Eneloop cellen worden veel gebruikt als onvangeraccu.

Hoelang met een accu kan vliegen is afhankelijk van de gebruikte servo's het aantal en natuurlijk het stroomverbruik. Als je na het vliegen de accu's laadt, dan heb je aan de geladen capaciteit een indicatie van het verbruik. Mijn electrozwever met 4 servo's verbruikt per kwartier ongeveer 80 mAh. Maar voor jouw toestel kan dat veel meer (of minder) zijn.

Het is eigenlijk heel simpel, gewoon een pakketje eneloops van 4,8 volt die zal prima werken voor je Calmato. Gewoon gemakkelijk laden met de langzaamlader. Of dit werkt? Ja zekers! ondergetekende vliegt al jaren zo met een viertaktpruttel zonder enig probleem. Ze hebben een bijzonder lage zelfontlading en zijn voordelig zo om en nabij 10 euro per pakketje op het internet te bestellen. Bijvoorbeeld bij nkon.nl.

Even terug komen op de discussie Lipo/Nimh. Lipo lijkt lichter dan Nimh en inderdaad bij grotere cellen is dit ook zo. Ga je echter het gebruiken als ontvangerpak dan zit er maar erg weinig tussen en zal je gewichtswinst zo rond de 15 gram uitkomen. Ik vergelijk hier dan 2200 Mah Lipo en Eneloop van 2100 Mah. Je Bec moet je namelijk ook meerekenen. En zoals NPS ook al zegt die brengt een risicofactor van defect en extra aansluitkontakten met zich mee die kapot kunnen gaan.

Laatst bewerkt:
Als je lipo wilt gebruiken dan 2s nemen, mijn bec wordt bijzonder heet op 3s.
Als ik nu op opnieuw moest kiezen zou ik eneloop nemen, let op wel gesoldeerd pakket!! Geen losse baterijen in een houder!!

Voordelen:
Kan veel meer misbruik hebben tov lipo.
Geen bec nodig.

P.s.
2000 is meer dan genoeg voor een hele dag vliegen.

Serge, neem een 4er eneloop pakket .

Misschien heeft Frank (sanka) er nog een paket liggen.
De halfe club vliegt op eneloops , en zeker op een trainer zoals de calmato. ;)

Mvg Johan

ik heb gehoord dat je met een moderne ontvanger en een nimh accu de kans loopt dat de ontvanger door een spanningspiek kan resetten zodat je model enkele sec niet bestuurbaar is.
Iemand hier ervaring mee?

Gerry

Als de spanning van de accu zo ver daalt dat de ontvanger reset, dan is de accu defect of deze heeft een veel te kleine capaciteit voor de gevraagde stroom (verkeerde accu voor de toepassing). Goede Ni-** kunnen probleemloos vele, vele ampères leveren.

Nog niet zo heel lang geleden, voor het Li-Po tijdperk werden deze accu's gebruikt als aandrijfaccu's en leverden deze probleemloos 10tallen ampères.

ik heb laatst met mijn trainer een vlucht of 6 gemaakt op een dag.
aan het eind van de dag de 2s 2200 mah lipo eruit gehaald, en geladen.
bleek er ongeveer 100 ma terug te gaan...

Als een accu, ongeacht welk type, van zulke kleine stroompjes al zover inkakt, had die accu een half jaar terug al weggegooid moeten worden..

voor de vergelijkende medemens:
in mijn trainer zitten 4 3001's, futaba ontvanger en een heeeeele simpele 3amp bec.

Ik schrijf dit even om het verlies van toestellen tegen te gaan.

Bij ons op de vereniging zijn er al diverse toestellen verloren gegaan bij het gebruik van een 4cellen Eneloop pakket.

De reden hiervoor is dat de eneloop geen grotere stromen kan leveren.

Indien er wat meer servo's in het toestel zitten, en er wat heviger gestuurd word daalt de spanning van de eneloop tot 1 Volt per cel.

Indien dit gebeurd, geeft een 4 cellen pakket dus maar 4 volt af, wat tot gevolg geeft dat de ontvanger reset zoals in eerdere post is beschreven.

we heben metingen gedaan, indien we ong. 1Amp. belasting geven op de eneloop gebeurd dit dus al!.
nu lijkt 1A veel, echter met de nieuwere digitale servo's zit je hier zo aan, als er even flink met de knuppels wordt geroerd.

bij onze vereniging is er nu een negatief vliegadvies afgegeven voor het vliegen met een 4 cel eneloop pakket.

Bij 5 cellen is er geen probleem, en kan er probleemloos gevlogen worden.
Dus als de keuze gemaakt word om met eneloops te vliegen, altijd 5 cellen toepassen.

ronald

...De reden hiervoor is dat de eneloop geen grotere stromen kan leveren. ...

Indien er wat meer servo's in het toestel zitten, en er wat heviger gestuurd word daalt de spanning van de eneloop tot 1 Volt per cel. ...

Indien dit gebeurd, geeft een 4 cellen pakket dus maar 4 volt af, wat tot gevolg geeft dat de ontvanger reset zoals in eerdere post is beschreven. ...

En dat geld niet alleen voor "Eneloop's", maar alle (mij bekende) NiMH's met lage zelfontlading lijden daar aan (o.a. ook die van "Duracell" uit eigen ervaring) .... overigens kunnen ze best wel een flinke stroom aan, alleen al bij een kleine belasting zakt het voltage "schrikbarend" en ook daalt het voltage sneller dan bij "gewone" NiMh's (waardoor ze door sommige apparaten al "leeg" verklaard worden terwijl ze nog voor 75% !! gevuld zijn ) ....

Wat raden jullie dan aan voor een calmato 60 sports met verbrandingsmotor, 5 futaba servo's S3001 en een 2,4gHz futaba ontvanger R6208SB?

- een 2s lipo met ubec
- een 2000mAh eneloop

dankje

mvg

Ik zou een 4 cellen Eneloop gebruiken.

Bij 5 cellen is er geen probleem, en kan er probleemloos gevlogen worden.
Dus als de keuze gemaakt word om met eneloops te vliegen, altijd 5 cellen toepassen.

Als er met 5 cellen geen probleem is, is dat er bij 4 cellen ook niet. Integendeel zelfs. De stroomopname is bij een 4 cellen pakket namelijk lager en de servo's werken minder nerveus. Ook heb je bij 5 cellen meer en eerder last van spanningsinstabiliteit.

Als je een ontvanger hebt, die bij 4 Volt al reset en als je daardoor crasht is het meer dan hoog tijd om een ander merk/type ontvanger te gaan gebruiken en dit om twee redenen:

- een goede ontvanger krijgt pas problemen bij spanningen, lager dan 3 Volt.
- de reset van een ontvanger behoort een bijna onmerkbaar korte tijd te duren.

Alleen de eerste generatie Spektrum ontvangers leverde wel eens problemen door het resetten van de ontvanger als gevolg van spanningsdips. Zo'n reset kon wel tot 4 sec duren en dat is natuurlijk fataal als je vlak boven de grond zit. Als gevolg hiervan is bij velen het idee ontstaan, dat 2,4 GHz ontvangers gevoeliger zijn voor lagere spanningen dan MHz ontvangers. Overigens heeft Spektrum die reset-tijd al heel snel teruggebracht naar minder dan 1 sec. en werken hun ontvangers tot spanningen van 3 Volt.

Ik kan alleen hierop melden dat we met zowel spectrum alsmede futaba crashes hebben meegemaakt met 4 cellen pakketten.
Ook wil nog even benadrukken dat het orginele ontvangers betrof. (wel allemaal op 2,4Ghz)

Misschien voor personen welke hoog hun rondjes vliegen gaat het goed, Echter hebben we met 3D vliegen met eneloop op 4 cellen een paar chrashes gehad.

Een ieder zijn keuze, maar voor ons nu alleen maar 2 of 3 s lipo met UBEC. (gewoon de HK versie van 15A)

de stroomopname wordt toch kleiner naarmate de spanning toeneemt?
Dus bij een 5 cellen pakket verbruik je toch minder stroom dan bij een 4 cellen pakket.

de stroomopname wordt toch kleiner naarmate de spanning toeneemt?
Dus bij een 5 cellen pakket verbruik je toch minder stroom dan bij een 4 cellen pakket.
In theorie als je hetzelfde moet presteren zou dat kloppen ... maar servo's presteren in de meeste gevallen beter bij een hoger voltage (sneller en krachtiger) met als gevolg dat ze meer stroom gaan trekken ... bij ontvangers en esc's zal het verschil "verwaarloosbaar" zijn ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Helemaal met Ron eens. Toen ik nog elektro vloog en van rode Sanyo's 8 cellen naar een 10 cellen pakket zag je niet alleen de spanning toenemen maar ook de stroom oplopen. En inderdaad dat waren grotere klappen als dat je dacht. De vliegtijd werd aanmerkelijk korter doordat de stoom naar de motor veel hoger werd. Voor de duidelijkheid stroom = amperes, spanning = volts.

Back