Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een volledig geladen 8S NiMH accu kan net van de lader bijna 12V zijn. Dat zakt echter heel snel tot ergens tussen de 10V en 11V. Wanneer de zender aan wordt gezet zal het tot rond de 10V zakken en daar heel lang blijven.
De maximale spanning van een volledig geladen 3S LiPo is 12,6V. Dat zakt langzaam in tot rond de 12V en als je de zender aan zet zal het dicht bij de 12V blijven. Slechts heel langzaam zal de spanning tot rond de 11V zakken. Wanneer de spanning tot onder de 10,5V zakt is de accu zo goed als leeg en zal je zien dat de spanning steeds sneller gaat zakken.
Het is niet echt aan te raden om in deze zender een LiPo pakket te gebruiken. Die hogere spanning hoeft geen probleem te zijn maar het zorgt wel voor een zwaardere belasting van de elektronica in de zender. Een veel groter probleem is dat de spanningsbewaking in de zender is ingesteld op NiMH accu's. Volgens mij kan je die spanning niet aanpassen dus je krijgt pas een alarm wanneer de accuspanning is gezakt tot ongeveer 8,5V Dat is prima voor NiMH maar aan de lage kant voor een LiPo.
Deze zender trekt maar heel weinig stroom uit de accu. Niet meer dan ergens tussen de 0,15A en 0,2A. Een LiPo die maar heel licht wordt belast zal veel langer zijn spanning vast houden en is feitelijk al leeg als de spanning ongeveer 3,6V per cel is. Dat betekend dat het alarm af moet gaan bij niet minder dan 10,8V. Dat is een ruim 2V meer dan wanneer deze zender alarm geeft.
Nog een probleem is dat je de accu altijd uit de zender moet halen om hem te laden. Je moet hem altijd met de balancer laden en daarvoor zit geen aansluiting op de zender. Misschien dat je hem er zelf op kunt maken.
Deze zender is gemaakt voor NiMH accu's en die kan je er ook het beste voor gebruiken. Een heel goede keuze is Eneloop cellen. Bijvoorbeeld DEZE. Maar je zal er nog veel meer kunnen vinden.
Dat zijn NiMH cellen die een zeer geringe zelfontlading hebben en ruim voldoende vermogen hebben voor deze zender. Vele mensen (ik ook) gebruiken deze cellen in deze zender (en soortelijke zenders). Ze bevallen mij uitstekend en hebben niet de extra aandacht nodig die LiPo's wel nodig hebben. Ok, de capaciteit is minder dan van een LiPo maar met een goed Eneloop pakket kan de zender makkelijk 8 uur achter elkaar aan staan. Dat zal niemand ooit doen, tenminste geen hobbyisten.
Hallo HelikoperIk had deze erin.
Ik had deze erin.
Hallo Helikoper
dat is een mooie prijs...maar de verzendkosten zijn........................$ 76,91
mvg Joop