accu

• Topicstarter Topicstarter Mathijs
  • Startdatum Startdatum
M

Mathijs

Guest
kun je een accu nog gewoon gebruiken na kortsluiting, dus zonder storingen etc. :?: :?:

Dat ligt eraan, is dit de accu waarop de zekering van de regelaar eruit ging? Dan is ie vast niet rood geworden. Je zou hooguit de capaciteit kunnen controleren...

Rob zei:
Dat ligt eraan, is dit de accu waarop de zekering van de regelaar eruit ging? Dan is ie vast niet rood geworden. Je zou hooguit de capaciteit kunnen controleren...

nee dit is de accu van m'n vliegtuig, de draadjes van + en - kwamen tegen elkaar, de capaciteit is gewoon nog goed.

mathijs zei:
nee dit is de accu van m'n vliegtuig, de draadjes van + en - kwamen tegen elkaar, de capaciteit is gewoon nog
hoelang? een sec? een uur?

ik heb prongelijk ooit mijn 7×GP600 pakketje kortgesloten (die male-female stekkertjes passen ook zo mooi in elkaar... :? )
kwam ik 15 sec later achter, dat ding was loei heet!!
snel afkoppelen en een fan erop gezet.

gek genoeg lijkt deze accu beter te presteren dan mijn gematchte (en nieuwer!) pakket :roll:

Ik heb nog een AR500 (de rode) acht cellen pack dat na een (erg) onzachte landing kortsluiting maakte (en het eventjes duurde voor ik er bij was), pack was niet meer beet te pakken zo heet, absoluut leeg, de regelaar was total-loss en zwartgeblakerd, maar het pack funtioneerd nog steeds naar behoren.

ongeveer 10 sec. maare hij doet het nog gewoon alleen ik ben bang dattie uitvalt, en dat natuurlijk net als ik aan het vliegen ben. :help:

Tsja, met een vliegtuig moet je geen risico nemen. Ik durf er niets over te zeggen zonder de :blowup: vonk te hebben gezien... en dat moet je maar niet meer herhalen.

Gebruik je geen stekkersysteem waarsluiting onwaarschijnlijk wordt (mannetje-vrouwtje aan accu en regelaar)?

Meeste NiCad en NiMh accu's kunnen wel een kortsluitinkje overleven als het niet te lang duurde.
Belangrijk is hoe heet het is geworden.
Als het krimpkous er met vellen bijhangt en de draden door de hitte zijn losgesmolten, dan is de kans op schade natuurlijk meer.

Li-Ion en Li-poly accu's kunnen veel slechter of helemaal niet tegen kortsluiten.

Harold zei:
Meeste NiCad en NiMh accu's kunnen wel een kortsluitinkje overleven als het niet te lang duurde.
Belangrijk is hoe heet het is geworden.
Als het krimpkous er met vellen bijhangt en de draden door de hitte zijn losgesmolten, dan is de kans op schade natuurlijk meer.

Li-Ion en Li-poly accu's kunnen veel slechter of helemaal niet tegen kortsluiten.

je kon hem net niet meer beethouden, ik heb nog de draden door het midden kunnen trekken :oops:

In dat geval even testen of er niet cellen zijn uitgevallen. Gewoon in het vliegtuig telkens minuutje laten lopen en dan weer afkoelen, net zoals in het normale gebruik.

Kijk dan of er een cel opvallend warmer wordt dan de rest, of dat je merkt dat op het laatst de motor "in stappen" minder gaat lopen. Dat duidt erop dat er slechte cellen die 1 voor 1 uitvallen.

Tussendoor kan je losse cellen meten door met spelden door het krimpkous te prikken.

heb eens een pakket zo kortgesloten dat de wraps om de cellen vervormden, en dat er enkele "ploften"
hoef dus niiet te vertellen dat die niet meer ok waren.
zien je cellen er volkomen normaal uit, en alleen warm geworden, niks aan de hand.
bij voorkeur met een goede lader even laden/cycelen en dan even checken hoeveel capaciteit er nog in gaat.

Harold zei:
In dat geval even testen of er niet cellen zijn uitgevallen. Gewoon in het vliegtuig telkens minuutje laten lopen en dan weer afkoelen, net zoals in het normale gebruik.

Kijk dan of er een cel opvallend warmer wordt dan de rest, of dat je merkt dat op het laatst de motor "in stappen" minder gaat lopen. Dat duidt erop dat er slechte cellen die 1 voor 1 uitvallen.

Tussendoor kan je losse cellen meten door met spelden door het krimpkous te prikken.

dit kan bij mij niet want ik heb een brandstof vliegtuig. :lol: :lol: :wink:

mathijs zei:
Harold zei:
In dat geval even testen of er niet cellen zijn uitgevallen. ........

dit kan bij mij niet want ik heb een brandstof vliegtuig. :lol: :lol: :wink:

Ik had het over accu voor electrisch vliegen (omdat jij zei: "nee dit is de accu van m'n vliegtuig."). Die zijn van het soort dat nog wat kan verdragen.

Het gaat dus om je ontvanger accu en je kan niet testen?
Geen risico: Vervangen!

Oude cellen gebruik je maar voor je walkman of zaklamp. Of je moet iemand vinden die ze met een goede computerlader kan testen.

ai, het zit allemaal niet mee.
k'zal proberen iemand te vinden, bedankt voor de tips.

Back