accuboor

• Topicstarter Topicstarter jasper!
  • Startdatum Startdatum
rs_550pcvc_1.gif

Je praat toch over het omkaderde geddelte van deze motor he
Daar tel ik toch 6 luchtgaten he

het gaat er allen om dat de motor die ik heb op het gebied van het middelste plaatje iets anders is :wink:

ik kan er wel van uit gaan dat het een speed 550 is, maar de vraag blijkt staan, zijn 2 speed 550's genoeg voor een motorkruiser van een meter lang en een paar KG zwaar?

Alexander,

Wanneer je een (grote!) Ampere meter hebt, kun je proberen wat de stall-stroom is door de as met bv een tang tegen te houden.
Wanneer dit in de buurt komt van de stromen die in de spec worden genoemd, heb je een beste kans dat de motor zo ongeveer dezelfde is.
(Het typenummer komt niet helemaal overeen, dus misschien heeft de accu-boor-boer wel een iets aangepaste motor.)

Wanneer je de basis gegevens weet, kun je met het "Van den Bussche" recept (even hier op het forum zoeken, ik weet niet precies waar het staat) uitrekenen wat het benodigde vermogen voor je schip moet zijn.

Die 2 met elkaar vergelijken en je weet of de motor past.

(Misschien wil iemand het vdB recept hier even opnieuw posten? Ik heb het thuis wel ergens, maar kan daar nu even niet bij (ben op m'n werk :wink: )

Wim

hallo Alexander,

ik denk dat 2 van deze motoren ruimschoots gaan volstaan voor een yacht van 1 meter lengte , zeker op 12volt

wat voor yacht wordt het?rompvorm?

planneert de boot ?dan zou ik er 30 of 32.5 mm 2blad-speedschroeven onder steken,rechtstreeks op de motor die gaat daar geen problemen mee hebben

is het een rustiger yachtype dan zou ik der 35 of 40 mm 3blad-messing schroeven aanhangen ,ook probleemloos rechtstreeks aan te drijven met deze motoren

in het tweede geval zal je vaartijd een pak langer zijn dan in het eerste geval ,alles hangt wat af van type yacht en de daaruitvolgende snelheid

hopelijk heb je hier iets aan
groeten

@penneman

===========================
in het tweede geval zal je vaartijd een pak langer zijn :oops: dan in het eerste geval ,alles hangt wat af van type yacht en de daaruitvolgende snelheid :roll:
============================
Dit zul je wel andersom bedoelen denk ik of niet soms
mvg
Frederik :D :D

neen hoor

die speedschroeven belasten de motor heel wat meer dan messing schroeven!

de spoed van een speedschroef is hoger dan van een normale schroef

zou me niks verbazen moesten deze motoren indien ingezet in een rustiger yachtype te krachtig /te veel toeren draaien op 12 volt en de spanning moet verlaagd worden om een realistisch vaarbeeld te geven

groeten

tis een schaal 1:25 waarvan de echte snelheid 26 knopen is..

echter ik weet niet zeker of ik met 2 kmh een realistisch vaarbeeld heb, ook al is het ongeveer de schaalsnelheid. het gaat om de helgoland:

helgoland.jpg

:roll:

ik heb helaas geen hoog amperemeter, hoogste wat ik kan meten is 10A.
misschien even naar het natuurkundelokaal als het schooljaar weer is begonnen...

voor het meten is er ook nog een andere manier :idea:
zal het straks uiteen zetten maar dan moet je wel een regelbare voeding hebben :roll:
mvg

Als je op deze site kijkt daar staat ook het van Bussche recept, hier kan je mee berekenen als je de gegevens van model en orgineel hebt wat de schaalsnelheid wordt.
Verder is er een site over allelei motoren met hun specificatie's.
Je kan er ook vereningingen op vinden die in je omgeving zitten.

Als advies zou ik je aanraden toch een losse Analoge Ampere meter te kopen, ik heb een universeelmeter tot 20 Ampere maar tevens een Analoge tot 60 Ampere.
Neus een Electrobeursen af of waar Zendamateurs bij mekaar komen.

http://www.hmbc.nl/nedframe.html

@Alexander
Hierbij mijn uitleg over te meten ampere.
Men neme een draad: van voldoende dikte waar de te verwachte stroom door heen moet die men wil meten.
Dan neemt men een regelbare voeding
En sluit daar de draad op aan.[blank]
Dan regel men de ampere voeding op een ampere af.
Dan neem je je gewone digitale voltmeter; en zet deze op Mv bereik.
Dan doed men aan een kant :van de draad met een krokodilklemmetje een draad van de digi meter de plusdraad dus
Dan verschuift men de mindraad meter zover zodat men 1 Mv afleest als de voeding op een ampere staat.
dan is ieder Mv een ampere bijv 10 Mv is dan 10 Amp
mvg
Frederik

en dan is dat stukje draad een amperemeter geworden? :D
(zo werkt het in een echte ammeter ook, toch?)

iig bedankt voor de uitleg, ik zal het morgen even proberen.

@ Jan Vos
Ja Jan dat is een SHUNT dat klopt. :roll:
Wat je ook kan doen :is een losse shunt kopen van 50 Mv dan kan je met je[ Digitale] meter alles tot 50 ampere meten.
Ook kan je van een oude: kapotte meter de shunt er afhalen, waarvan de shunt meestal op de achterkant aan de buiten kant zit gemonteerd
De waarden staan er meestal op :!:
mvg

Back