Accucel testen

Hoi,

Kan er mij, en anderen, iemand uitleggen hoe je kan bepalen of een cel van een accupak defect is?

Hoe kan dat uitgemeten worden.

Ik zit me een accupak welke niet volledig wil opladen. De power peak lader slaat vroegtijdig af. En er is slecht +/- 500 mAh ipv 1050 mAh geladen. Dit meen ik te kunnen bepalen aan de powertijd van de motor die slechts 5min. is en die min. 10 min. zou moeten zijn.

Ik ben benieuw.

Roozeken

:D :D :D
 
Roozeken,
Accu helemaal laden en dan ongeveer een uur wegleggen. Dan de accuspanning meten, die moet dan nog ongeveer 1,3V per cel zijn. Als je langer wacht zal dit lager worden en korter zal het hoger zijn.
De spanning die je meet moet dus het aantal cellen maal 1,3 zijn. Een kleine afwijking kan en hoeft nog niets te betekenen. Is de spanning 1,3V lager dan is er één cel kapot.
Ga nu de accu ontladen met een niet al te grote belasting. Probeer in jouw geval zo rond de 250mA uit te komen. Je kan dat doen met een weerstand of een paar weerstanden. Ook een lampje is heel geschikt. Kijk tijdens het ontladen steeds naar je meter en houdt de spanning in de gaten. Die spanning zal redelijk snel (binnen 5 tot 10 minuten) zakken naar 1,2V per cel. De accuspanning zal nu vrijwel de hele rest van de ontlaadtijd constant moeten blijven. Hij zal slechts heel erg langzaam zakken. Pas tegen het einde zal hij veel sneller gaan zakken. Stop met het ontladen als de spanning tot 1V per cel gezakt is.
Let op dat het tussen de 3,5 en 4 uur zal duren voor de accu helemaal leeg is. Duurt het korter dan is de capaciteid te ver gezakt en de accu, of één cel, is defect.
Gaat na minder dan de opgegeven tijd de spanning opeens een flinke stap (1,2V) naar beneden dan is er zeker weten één cel eerder leeg en mogelijk defect.
Als die cel een verhoogde weerstand heeft dan is dat ook de verklaring waarom de lader te vroeg stopt. Door die verhoogde weerstand loopt de accuspanning tijdens het laden hoger op en zal de lader te vroeg laten "denken" dat de accu vol is.
Een cel met een verhoogde weerstand zal ook zichtbaar zijn bij het ontladen, de accuspanning zal lager zijn dan 1,2V per cel. Als je dan de belasting van de accu los neemt zal je zien dat de accuspanning direct een stap omhoog gaat in plaats van heel langzaam.
Succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Hoi Ernst,

Alvast bedankt voor de zeer duidelijke uitleg ga ik zeker uitproberen.

Misschien nog een klein vraagje. Kan ik op een of andere mannier per cel bepalen of die bepaalde cel defect is?

Gebruik ik dezelfde methode als bij het acupak of is er een snellere methode? Elke cel opladen en dan terug ontladen zal wel veel tijd in beslag nemen hé.
Bijvoorbeeld door de weerstand van de apparte cel te meten?

Ik heb dat namelijk al gedaan, en 4 van de 8 cellen geven een oneindige weerstand. De andere 4 geven een weerstand van +/- 7 ohm.
Er heeft wel iemand gemeld dat dit geen indicatie zou zijn. Wat is jouw idee hierover?


Roozeken

:D :D

PS. Ik denk dat er veel andere mensen veel zullen hebben aan je uitleg
 
Wat ook kan in het geval van een kapotte cel (lees hogere interne weerstand): De spanning over elke cel meten tijdens het LADEN met een redelijk hoge constante (!) stroom. In jouw geval zijn het waarschijnlijk KAN 1050 cellen dus iets van 2 Ampere. De eventueel kapotte cel heeft een hogere weerstand en zal daarom een hogere spanning hebben t.o.v. van de andere tijdens het laden. De kapotte cel wordt ook sneller warm.

Paul
 
Roozeken,
Cellen los meten is lastig maar niet onmogelijk. De weerstand met een Ohm meter meten is nutteloos. Dit omdat goede cellen spanning afgeven en dat zal de Ohm meter in het honderd sturen. Cellen die leeg zijn lijken een weerstand te zijn maar dat kan komen omdat de cel te ver ontladen is. Je kan dus geen conclusies trekken aan de hand van een Ohm meting.
Wat je wel kunt doen is de spanning van elke cel appart meten als je de accu helemaal geladen hebt EN als de accu ontladen is.
Dat meten kan je doen door de plus van je meter met de plus van de accu te verbinden. De min van je meter verbindt je met een spelt die je door de krimpkous van de eerste cel heen prikt tot hij verbinding maakt met de metalen huls. De meter zal de spanning aanwijzen van de eerste cel.
Verbindt nu de plus van de meter met de spelt en neem een andere spelt die je met de min van de meter verbindt. Die tweede spelt steek je door de krimpfolie van de tweede cel heen en nu meet je de spanning van de tweede cel.
Dit herhaal je tot je alle cellen gemeten hebt en je een lijstje hebt met 8 waardes (bij 8 cellen). Als alles goed is zullen die spanningen maar een heel klein beetje van elkaar verschillen. En dan bedoel ik echt maar een heeeeel klein beetje, 0,01V of zo. Als er één cel bij is die duidelijk lager is dan is die cel al verdacht. Duidelijk hoger is vrijwel onmogelijk maar mocht dat gebeuren dan is die cel ook zwaar verdacht.
Ga nu de accu ontladen en probeer tijdens dat ontladen ook een paar keer te meten. Als er cellen fout zijn zullen ze snel opvallen doordat de spanning duidelijk sneller zal zakken dan van de andere cellen. Als de accu leeg is zal je zien dat de slechte cel(len) een duidelijk lagere spanning afgeven dan de andere cellen. Laat de accu een poosje liggen, een paar uur of zo, en meet dan nog eens. Je zult zien dat de spanning van alle cellen dan weer een stuk dichter bij elkaar is gekomen.

Maar wat heb je nu aan deze metingen, eigenlijk maar weinig. Je kunt de kapotte celen uit je accupakket halen zodat je een kleiner pakket over houdt. Dat kan je dan gebruiken voor inlopen van nieuwe motoren. Of je gebruikt het voor de voeding van een stel lampjes of verzin maar wat.
ZET NOOIT NIEUWE CELLEN IN DAT PAKKET. Dat zal niet goed gaan en kost je uiteindelijk toch het hele pakket en misschien nog wel erger, een vliegtuig of zo.
Succes.
 
hallo


zo doe ik het ook
ik hang er een auto lamp aan en ontlaad de cellen en teglijk meet ik door de folie heen

je ziet dan dadelijk welke cel zijn spanning heel snel naar omlaag duikelt en dat is de slechte
als je 4 cellen over houd die goed zijn kun je der een ontvanger packet van maken
meer kan je met zo een pack niet meer doen
zet je der inderdaad nieuwe cellen tussen is het vragen om ellende

sportieve groeten raf
 
Hoi,

Ik heb de vorige suggesties uitgeprobeerd maar het heeft mij geen uitsluitsel gegeven over welke cel eventueel defect zou zijn.

Nu heb ik het volgende gedaan om te proberen achterhalen wat er defect is.

Ik heb de accu opgeladen aan verschilllende A en de tijd gemeten en telkens de akku aan de motorgehangen en ook de tijd gemeten hoelang er power was. Dit waren de resultaten :

- 200 mA : laadtijd 11 min., motortijd : 30 sed.
- 1.5 A : laadtijd 6min 14 sec, motortijd : 6min.30sec
- 2A : laadtijd 11min.43sec, motortijd : 12min.30sec

Ik heb telkens de akku laten ontladen dmv een fietslampje.

Dus de accu was telkens ongeveer even leeg.

Wat ik nu bijzonder vindt is dat bij kleinere laadstroom de tijd even groot is als bij een grote laadstroom. Maar dat er veel meer vermogen in de batterij werd opgeslaan.

Met deze gegevens vermoed ik dat de lader defect is, en dat hij verkeerdelijk de piek opmeet.

Wat kan ik volgens jullie hieruit concluderen?

Ik denk dat de lader defect is. Dat het moment van afslaan niet juist is om een of andere reden.

Voor de volledigheid : lader Robbe 400 power peak, accu : KAN 8 cel 1050 mAh, 3A 9.6 V

Ik ben benieuwd wat jullie idee is. Of zijn er verder tips om uit te zoeken wat er defect is?

Roozeken

:D :D :D
 
Als je maar 11 minuten laad met slechts 200mA dan heb je nauwelijks energie in die accu gestopt. Als de lader na zo weinig tijd al stopte dan is er mogelijk iets met de lader zoals je denkt maar het kan ook iets anders zijn.
De spanning van de meeste cellen (ook NiMH) is in het begin van het laadproces niet erg stabiel en kan een beetje op en neer gaan. Om deze reden "kijkt" de lader in het begin (meestal iets van 10 minuten) niet naar de delta piek. Wanneer je met een lage stroom laad duurt het wel even voordat de spanning stabiel is. Hierdoor kan het gebeuren dat de lader al gaat "kijken" naar de delta piek terwijl de spanning nog niet stabiel is. Het is dus heel goed mogelijk dat de lader een valse delta piek ziet en stopt met laden.
Als je met een hogere stroom gaat laden duurt de instabiele periode korter en valt dan in z'n geheel binnen de tijd dat de lader nog niet naar een delta piek kijkt.
Het beste is dus om met een hogere stroom te laden. NiMH worden het beste geladen met een stroom tussen de 0,5 en 1C, in jou geval dus met een stroom tussen de 0,5 en 1Amp. Het volledig laden van een lege accu duurt dan tussen de 2,5 en 1,25 uur.
 
Hoi,

Ik heb nu een nieuwe accu gekocht en verkrijg het zelfde fenomeen. Ongeveer 10 min laden dan springt de lader af.

Dus ik vermoed sterk dat de lader defect is. Heeft er soms nog iemand een idee om de lader uit te meten of zo iets om zeker te zijn dat deze defect is?


Roozeken
:D :D
 
hoi roozeken ik zou uitrekenen op welke tijd je moet uitkomen bij de stroom die je laad.
om ongeveer een bepaling te maken van wanneer de lader moet afslaan.
maar je kan ook je lader nog een keer aanzettenen voelen wanneer de accu warm word.
maar wat ik nog veel beter vind maar wel een dure is een lader met display infinety schultse ed
dan weet je zeker hoeveel er in je accu gaat .
maar dit is wel een dure oplossing maar dan heb je ook wat
groeten wiebe
 
Back
Top