Accupack "los" laden beter?

Na veel gezoek op het forum, heb ik helaas nog geen antwoord kunnen vinden.
Voor al mijn RC spul heb ik verschillende laders en accu packs. Bij veel van de complete sets, zitten prulladers, waarvan je de tijd, zeldf in de gaten moet houden en veel geduld moet hebben. Nu was mijn idee, om de cellen in de accupacks, allemaal te voorzien van gesoldeerde draadjes, zodat ik de cellen apart met een microprocessor gestuurde lader kan opladen. Deze lader is geschikt voo zowel nmhi en nicd cellen.
Op deze manier, weet je zeker, dat elke cel het goed wordt opgeladen.
Mogelijk? bezwaren?
Laat het weten.

Elke cel appart laden heeft slechts een heel klein beetje zin maar ook een vrij groot nadeel. De "zinnigheid" is dat elke cel echt helemaal netjes vol komt en dat elke keer. Het nadeel is dat als er verschillen in de cellen zitten dat die verschillen steeds groter worden. Als je een aantal NiCad of NiMH cellen samen voegt tot een accu kan je het beste de accu laden zoals hij gebruikt wordt. Dus alle cellen tegelijk en met dezelfde laadstroom. Alleen zo heb je de grootste kans dat de cellen zo veel mogelijk aan elkaar gelijk blijven.
Als je zelf de accu samenstelt zou je voordat je de accu in gebruik gaat nemen alle cellen een keer appart kunnen laden. Dit omdat je nooit precies weet hoe de laadtoestand van elke cel is. Als je dan alle cellen netjes vol hebt geladen begin je met een goed volle accu. Alle stroom die er dan uit de accu wordt gebruikt komt uit alle cellen tegelijk dus zullen ze even veel ontladen. Daarna kan je de accu dus het beste als geheel laden.
Zou er na verloop van tijd een cel toch te veel gaan verschillen dan is die cel kapot. Bij een nieuw pakket kan je dan nog de cel vervangen. Is het pakket echter al een poos in gebruik dan moet je het hele pakket vervangen. Je moet de cel niet gaan vervangen omdat je dan de "balans van de accu verstoord" en je vrijwel zeker problemen gaat krijgen.

Back