Accu's electrische fiets in parallel?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ShadesInBlack, 25 mei 2020.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik denk dat trager laden niet zo erg is,maar het is tenminste praktischerdan ze 1 voor 1 laden bv snachts. Of een beetje bijladen wanneer er tijd is.
    Dubbele tank was de bedoeling meen ik maar slecht uitgevoerd... maar in jouw uitleg lees ik dan wel dag ik de lader gewoon kan splitsen? Als ik hem kan checken, geef ik idd een fotootje op voor de zekerheid.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat ligt eraan of dat wel kan.
    Sommige fietsacculaders hebben een balancer in de lader, andere hebben een balancerboard in de accu.
    Dus daarom vraag ik om een foto van de plug.
    Als er alleen maar spanning en stroom toegevoerd wordt, dus zonder balancer, dan kan je het parallel zetten.
    De plug zal dan 2 polig zijn, als ie 3 polig is dan zit er al iets van een controle in en kan je hem niet parallel laden.
    Maar dan laad je met de halve capaciteit dus duurt het laden minimaal 2x zo lang.

    Maar je kan niet zomaar zeggen dat je ze parallel kan zetten en dan gewoon laden.

    GJ
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat bedoel je met "de lader gewoon splitsen"?
    Als je de beide accu's parallel schakelt heb je niets meer of minder één accu gemaakt zoals ik al schreef. Dat wil zeggen at je dan ook maar één laadaansluiting hebt. Laden gaat via die aansluiting en dat daar in werkelijkheid twee accu's parallel aan zijn gekoppeld doet er niet toe. Als je een 2P3S LiPo hebt zie je die ook als één accu maar in de krimpfolie zitten drie cellen in serie en twee van die strengen parallel. Niets mee en niets minder dan twee "accu's" parallel. Je moet natuurlijk ook de balanceer aansluitingen parallel aansluiten en op de lader aansluiten.
    Zijn het pakketten met ingebouwde balancers dan is het geen probleem en kan je ze gewoon parallel zetten en laden. Pas dan wel op met de laadstroom, als die te hoog wordt kan de ingebouwde balancer dat mogelijk niet goed verwerken. In dat geval kan je beter met de normale stroom blijven laden alleen duur het dan langer voor de accu vol is.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik bedoel met lader splitsen dan je een soort Y kabel maakt.
    Naar wat ik lees zijn de uitgangen wel parallel geschakeld maar kunnen ze apart in en uitgeschakeld worden en zitten er 2 laadaansluitingen.
    Dus dan lijkt het me dat de laadaansluitingen niet met elkaar verbonden zijn.
    Ja, het is allemaal gissen omdat er geen foto's zijn.
    Maar dan is de handigste methode, als er een 2 polige plug op zit om dan de lader te splitsen in 2 pluggen want anders moet je ook de laadaansluitingen opnieuw gaan bedraden.
    Of je moet een losse Y-kabel maken en die er permanent opzetten en dan met 1 plug alles gan laden.
    Maar.. alleen als ie alleen plus en min ingangen heeft.
    Als ie 3 aansluitingen heeft dan zit er ook ergens een middenaftakking, dat wordt ook wel eens gedaan ter controle.

    En Ernst schrijft, de balancer aansluitingen ook parallel zetten, ik zou dat niet doen.
    Alleen als de cellen fysiek aan elkaar zitten, zoals ik bij mijn INR Li_ion pak gedaan heb, dan kan dat.
    Niet als 2 cellen los van elkaar in een pakket hangen.
    Zo kan het, als de 2 cellen nog nieuw en nooit gebruikt zijn, dan worden 2 cellen parallel 1 grote cel en kan het op 1 balancerkabel, of 2.. wat jij wilt.
    [​IMG]
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2020
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja vervelend dat ik geen foto's heb van het geheel en dat ik details nu niet kan checken. Maar de laadaansluitingen zijn gewone barrel connectoren. Gezien 2 accupacks (van zadelgemonteerde ebike battery packs), hebben ze inderdaad elk hun aansluiting. Balanceer electronica lujkt me bij dit soort packs ingebouwd.
    Laadkabel splitsen bedoel ik idd een Y kabel maken, en deze bv permanten op de accus of de lader laten zitten. Als ik er dan bij vermeld dat om te laden telkens alles moet aangesloten zijn, dan ben ik zeker'dat ze parzllel geladen worden vanaf nu. Dus lader aan de Y kabel en dan pas stopcontact in. Lijkt me duidelijk en werkbaar en veilig voor een leek.. Op zich kan er natuurlijk ook telkens met 1 accu gereden worden en de andere in reserve en dan te wisselen. Maar dat lijkt erg op mijn initiële vraag van dit topic: uitbreiden van de capaciteit. Met dit verschil dat in dit geval beide batterijen altijd parallel kunen blijven. Iets wat ik niet wilde voor mijn eigen fiets qua gewicht enz. Maar in de fietstaxi speelt dat minder een rol en zijn de accus ook identiek.
    Bedankt al allen, ik leer bij.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het echt is zoals jij zegt, dus dat er alleen stroom en spanning geleverd word en dat er in de packs een bms board zit dan zou ik de packs laden, de y kabel erop zetten en dan ook altijd samen laden.
    De schakelaar tussen beide packs zou ik er tussenuit halen of in ieder geval zorgen dat de packs altijd parallel staan.
    Al zouden beide maar half geladen zijn dan is dat altijd beter dan 1 vol en 1 halfvol pack parallel schakelen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2020
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Bedankt. Maar ik zal alles nog verifiëren.
     

Deel Deze Pagina