accu's, en laden..

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum
T

tigermoth

Guest
Hoi hoi,

ik heb voor mijn zender 8x 1.2V AA Ni-Mh 1850mAh gekocht.
voor de ontvanger/servo's een pakket van 4x 1.2V AA Ni-Mh 1700mAh

nu heb ik horen zeggen dat de losse zender cellen aan elkaar gesoldeerd moeten worden tot 1 pakket, om storing te voorkomen.
Een tegenstrijdig verhaal dat dit niet nodig is en dat de kans op storing nihil is trekt aan mijn andere mouw. mede met het fijne iedee dat ik die cellen niet hoef te solderen... zou fijn zijn :)

ook een probleem (denk ik), is het opladen.

mijn lader is een robbe lader 5r.
deze lader heeft aansluitingen voor 60, 140, 180 en 500mA (max 700mA)

kan ik de ontvanger gewoon aansluiten op de 500 mAh (cellen zijn 4x1.2V 1700mAh).. en hoelang moet ik ze dan laden?

en de cellen voor de zender, 8 losse cellen 1.2V 1850mAh. kan ik deze ook laden met dit ding, of moet ik ze in serie laden.. of een andere oplossing.. (ik heb bv ook een gewone AA lader voor 1,5V. maakt dat uit?)

graag advies hierbij.

bijvoorbaat hartelijke dank.

mvg
Rico.

Meeste clubs eisen gesoldeerde of gepuntlaste
zender en ontvanger accu's.

Zelf solderen kan wel, maar is niet aan te raden.
Beter kant en klare gepuntlaste accu's aanschaffen.
:(

Als je wel zelf wilt solderen, dan heet en snel.
I.v.m. beschadigen van de cellen.

Ik heb een zender gehad met zo'n bracket waar
acht cellen in pasten, dit was al na enige tijd al
aanleiding voor tikken.
In zo'n pakket worden 4x2 penlight cellen tegen
elkaar aangedrukt met een veertje.

het veertje,de plus en mincontacten alles
wordt na verloop van tijd wat aangetast.
Dit is een bron van storing, te merken aan
tikken in je servo's

Dit vliegt echt niet leuk, geen aanrader wat mij betreft.

sorry, het is niet anders

Johan

wat laden betreft is het simpel je kunt gewoon laden met 500ma de formule is accucap. gedeeld door laadstroom reken daar nog 25% bij i.v.m. verlies
dus 1700 gedeeld door 500 is 3,4 uur +25% is 4,25 uur dus 4 uur en een kwartier als je de accu's langzaam laad 1\10e van de capaciteit of minder
kun je ze in principe continu op de lader laten (druppelladen (geen weken lang natuurlijk))

de lader 5r is een lader die zelf de spanning meet je kunt er alle accuspanningen aan hangen hij zet als het ware zichzelf op de juiste spanning beter is inderdaad accupacks te kopen

b.t.w. niet de ontvanger aansluiten op de lader maar de accu

ik heb een schakelaar met laad funktie. idd niet vergeten op "off" te zetten.. niet goed voor de portomoné..

ik zal ze dan toch zelf moeten solderen. mijn grootste probleem is en blijft helaas de centjes.. dus een andere accu kopen zit er niet in..

is het btw bij de MVA verplicht? zo niet, dan kan het misschien wel even zo.. zolang ik nog geen andere accu heb. geen zin nl om deze 8 cellen te slopen...

nog een probleem, @bruno:

ik kon bij 2brothers geen 35Mhz ch72 hitec kristallen krijgen. ik bel ze morgen nog even op dat ze besteld kunnen worden.

uiteraard zijn ze voor zaterdag niet binnen, is het misschien mogelijk om 1 keer op ch66 te vliegen? (of 77, maar ik dacht dat dit van de zweewolde club was..)

hope so..

mvg
Rico.

tigermoth zei:
uiteraard zijn ze voor zaterdag niet binnen, is het misschien mogelijk om 1 keer op ch66 te vliegen? (of 77, maar ik dacht dat dit van de zweewolde club was..)
Rico.

Rico,
Vliegen op 66 kan je bij MVA wel even goed vergeten :teacher: . Ik ben lid van "de andere club" nog geen 3 km verderop, dus daar zitten we niet op te wachten. G&E en MVA hebben daar goede afspraken over gemaakt.

Zowel bij MVA als bij G&E staat zo ongeveer de doodstraf op poging tot vliegen op kanalen van de club aan de andere kant van het kanaal.

77 is een MVA kanaal, dus dat is een MVA aangelegenheid of je dat mag of niet.

Over accu's solderen: omdat je zender accu vergeleken met electrisch vliegen weinig stroom gebruikt is het ook mogelijk om niet echt kop-staart te solderen, maar gewoon draadjes of koperen strippen en dan de cellen achter elkaar in de zender te monteren. Moet je wel in de lengte voldoende ruimte hebben, omdat met draadjes iets langer is dan echt kop-staart. Als je er echt tegenop ziet liever even vragen aan iemand die het eerder heeft gedaan. Zou zonde zijn om je accu's te slopen.

Tigermoth,

Cellen aan boord van een motor model moeten hoe dan ook gesoldeerd of gepuntlast worden. Doe je dat niet dan onderbreekt door motortrillingen hoe dan ook het contact en waar het dan heen gaat???.
Zender valt over te twisten bij nieuwe contacten maar soldeer veiligheidshalve toch maar.
De truc bij cel-pakketten solderen is het zo snel mogelijk te doen. Gebruik hiervoor een ZWARE soldeerbout van 60 watt of meer. Dat lijkt veel maar een llichtere bout koelt teveel af waardoor je deze zeer lang tegen de cel aan moet houden en dat vinden je cellen niet echt fijn.
In alle gavllen Harskern soldeer gebruiken. soldeerpasta's en -waters lossen na verloop van tijd je cellen of je draad op...... :oops:

Laden doen we vanzelfsprekend niet onbeperkt zoals Arian hier aanbeveelt; ook niet met 1/10C want dan treedt een stevige mate van kristalgroei op op de electroden in je cellen waardoor de levensduur sterk wordt beperkt.
Zijn de cellen gesoldeerd dan is dat in serie gebeurd en zo worden ze ook geladen. De eerste keer bij 500 mAH een uur of 4,5, daarna naar ratio. Houdt er rekening mee dat een middag vliegen rond de 200 mah kost waar je 1700 te 'besteden' hebt... Nogal een overkill dus. Kom echter niet in de verleiding om na een week zonder te laden te gaan vliegen want de mate van zelfontlading gedurende die week kan wel eens veel groter zijn.....
Eens in de zoveel tijd (maand of zo) zender en antvanger accu volledig ontladen en weer opladen is een goede gewoonte. Is het niet tegen geheugen effecten dan is het op zijn minst een goede controle.......

okay. dus dat soldeer pistool kan wel de kast in. even de zware zware bout zoeken..
ontvanger accu (in de kist) is al gepuntlast, standaard accu pak.

ch66 dus van die andere, en 77 van mva. zal het onthouden.

mvg
Rico.

cellen met draad solderen

De cellen in de zender ook solderen. De veertjes in de accuhouder en de plus/min pool van de cellen kunnen na verloop van tijd corroderen door vocht in de omgeving, zoute zeelucht en gas uit de accucellen.

De te solderen plaats ontvetten en dof schuren met 400-600 schuurpapier. Oppervlak dun voorvertinnen, gestripte draadeinden ook (flexibel litzedraad). Zorg ervoor dat de tip van de soldeerbout goed vertind is, en blijft.

Gebruik harskernsoldeer (elektronika) geen S39 of ander agressief spul, we zijn geen loodgieters/fietsenmakers ;). Gebruik een zware soldeerbout 60-100Watt, je wilt in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk energie toevoeren. Een lichtere heeft dezelfde temperatuur maar kan niet snel genoeg warmte/energie aanvoeren. Vooral de minpool, de beker van de cel, voert veel warmte af. Gebruik geen soldeerpistool. Een te lichte bout is funest, het duurt veel te lang om de soldeerplek op te warmen, de hele cel wordt dan mee opgewarmd.

[toevoeging dd. 03-10]
Soldeer niet aan volle cellen, stel dat je bij volle cellen op een of andere manier een kortsluiting maakt :-( bijvoorbeeld met de soldeerbout, het soldeertin, het draadje enz. Controleer ook of er geen soldeerpareltjes op ongewenste plekken zijn terecht gekomen.
[einde toevoeging]

Ter illustratie, en om eventuele angst weg te nemen: als je (ik dus) SMD elektronica componenten van 2 bij 3 mm met een 20-30 watt bout kunt solderen, moet 100 Watt bij een accucel geen probleem zijn. Durf je het toch niet aan dan is er bij jouw vereniging altijd nog de dienstdoende soldeerboutjockey/harskernjunk ;).

Ricco, ik ben net zoals Bruno instructeur bij de MVA.

Antwoorden

- In zender Graag een gesoldeerd pakket.
Off te line:
We kunnen de 1e keren best wel even wat minder moeilijk doen over losse accu's in zo'n accubakje, maar graag binnenkort toch {fatsoenlijk} gesoldeerde accu's. Als de zender door toegepaste techniek eigenlijk al niet betrouwbaar kan werken, kunnen wij als instructeurs ook moeilijk verantwoording voor de lesvluchten gaan nemen.
Boem, krak blijft heel erg ho.

600 mAH cellen zijn al voldoende voor hele (mid)dag vliegen.
2Broeders hebben nu ook NiMh Gp60, lekker licht.

- Frequentie:
Als het goed is heb je na je aanmelding van secretartis Rob D een kanaal toegewezen gekregen.
Bij de MVA is het verplicht om dus op dat kanaal te vliegen.
Voorbeeld: Door de weeks 3 aanwezige vliegers alle 3 toevallig op hetzelfde kanaal, er mag door 2 vliegers dan niet even gewisseld worden naar een ander kanaal. Sorry, dit is nu eenmaal de MVA politiek.
We delen de band met een andere club 1 km hemelsbreed verder, dus wij hebben elk de helft van de kanalen. De kanalen worden toegewezen om ze gelijkmatig verdeeld en gebruikt te laten worden, Prima, en vanwege de veiligheid.

Dat laatste ben ik persoonlijk niet geheel van overtuigd, er wordt gesteld dat op veld kanaal wisselingen geharrewar en vergissingen en daardoor mogelijk dubbel gebruik van kanaal. Kan.
Mijn menig is dat als je je kristal wisselt, je dan dus ook goed weet welke kanaal knijper je daarna moet pakken, toch!?
Ik heb het tegenovergestelde, gewenningsfouten, door deze vaste persoonlijke toewijzing ook meegemaakt...
Een paar jaar geleden bij de clubzweefwedstrijd had iemand van een ander een zwever (en de bijbehorende rc) geleend. [dus ander kanaal dan zijn eigen(!)] Vraag Bruno nog maar eens na, hij zat met zijn zwevertje op hetzelfde kanaal als die geleende rc-set.. Meneer had de knijper gepakt die hij normaal altijd al had..
Jammer.. (boem = ho, veel spaanders)

En bij G&E, de andere club ook met 1/2 band schijnt het toch prima te gaan met zelf gekozen en zelf te wisselen kanalen..
Men zoekt zelf wel uit wat op die dag(en) de minst gebruikte kanalen zijn en krijgt zo dus ook een gelijkmatigere verdeling...
Op het veld zelf. Zelfregulering heet dat.
Dit zelf wisselen van kanaal is bij heel veel andere clubs ook een heel normale praktijk.

Als jij je toegewezen kanaal as weekend niet hebt, mag je dus volgens de regeltjes niet op dat andere kanaal gaan zenden. Of jij zou zelf snel even nog contact met Rob op kunnen nemen dat 77 op jouw verzoek het jouw toegewezen kanaal wordt, met als reden dat het eerst toegewezen kanaal moeilijk tot niet verkrijgbaar is voor jouw merk zender.
Het kan dus wat drukker zijn op dat kanaal dat wat je nu toegewezen gekregen hebt, jouw keuze.

Wat ik je kan aanbieden is dat we even met mijn zender jouw kist aansturen.
Hitec servo's zijn van die uni-stekers toch? Past ook in mijn Ds futaba ontvanger of Mpx4/5 ontvanger.

Motorretje al een beetje in laten lopen?

De laatste oplossing klinkt mij als muziek in de oren!

ik heb trouwens robbe servo's aan mijn hitec ontvanger. werkt prima..

de ch 72 kristallen zijn besteld, ze zijn alleen nog niet binnen, ik denk dat het een beter plan is om dit mijn kanaal te laten.. (anders heb ik immers voorniks nwe kristallen besteld.:))

de motor is al even in de proefbank geweest, maar ik heb net een andere propeller gemonteerd, (master airscrew scimitar in plaats van een nylonprop)

moet misschien nog even beter inlopen. heeft iemand een inloop schema voor een .25 magnum (ST) ?

mvg. Rico.

Nouw.

op hoop van zegen, heb de spulletjes bij elkaar, en ga de celletjes solderen.

wish me luck :)

mvg
Rico

Als het niet ge-luckt is, ga dan niet je cellen kapot branden maar kom even bij mij langs.

Niek zei:
Ik heb het tegenovergestelde, gewenningsfouten, door deze vaste persoonlijke toewijzing ook meegemaakt...
Een paar jaar geleden bij de clubzweefwedstrijd had iemand van een ander een zwever (en de bijbehorende rc) geleend. [dus ander kanaal dan zijn eigen(!)] Vraag Bruno nog maar eens na, hij zat met zijn zwevertje op hetzelfde kanaal als die geleende rc-set.. Meneer had de knijper gepakt die hij normaal altijd al had..
Jammer.. (boem = ho, veel spaanders)

Ho ho, mijn kist kreeg even de bibbers maar toen ik dit probleem vocaal
-op luide wijze- aan de orde stelde, zette de boosdoener onmiddelijk zijn zender uit ( hij was nog niet opgestegen). Niks niet krak, het was een trainings vlucht. Ik herinner me nog een paar akelig precieze doellandingen wat later tijdens die wedstrijd...... Allemaal geluk, hoor! :wink:

Niek zei:
Wat ik je kan aanbieden is dat we even met mijn zender jouw kist aansturen.
Hitec servo's zijn van die uni-stekers toch? Past ook in mijn Ds futaba ontvanger of Mpx4/5 ontvanger.
Kijk, je hoort me misschien wel eens mopperen op Niek, (ook over deze post heb ik nog wel het nodige, maar dat houd ik prive), maar dit is 'm toch ten voeten uit: staat altijd voor iedereen klaar. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen! :lol:

okay, de 8 cellen zijn samen in serie gesoldeerd tot een batterij.. (accu)

nu 1 probleempje. het past niet meer in mijn zender. tenzij ik de plastic houdertjes (waar normaal de stroom doorgeef dingetje metalen veertjes in zitten) er uit knip.. maar jah. het is niet anders..

iig. het is nu een 1850mah 9.6v accu..

dus die kan ik gewoon (1850mAh/500mA=3.7h (+25%=4.625h)) = 4H37.5min aan de lader hangen???

(en de ontvanger accu, (4x1.2v = 4.8V) van 1700mAh => 1700mAh/500mA=3.4H (+25%=4.25)) = 4H15min. aan de lader?)

ik wacht nog even op bevestiging :) voordat ik de boel sloop :)

bye
mvg
Rico.

Arjen van Viegen zei:
Laden doen we vanzelfsprekend niet onbeperkt zoals Arian hier aanbeveelt; ook niet met 1/10C want dan treedt een stevige mate van kristalgroei op op de electroden in je cellen waardoor de levensduur sterk wordt beperkt.
Zijn de cellen gesoldeerd dan is dat in serie gebeurd en zo worden ze ook geladen. De eerste keer bij 500 mAH een uur of 4,5, daarna naar ratio. Houdt er rekening mee dat een middag vliegen rond de 200 mah kost waar je 1700 te 'besteden' hebt... Nogal een overkill dus. Kom echter niet in de verleiding om na een week zonder te laden te gaan vliegen want de mate van zelfontlading gedurende die week kan wel eens veel groter zijn.....
Eens in de zoveel tijd (maand of zo) zender en antvanger accu volledig ontladen en weer opladen is een goede gewoonte. Is het niet tegen geheugen effecten dan is het op zijn minst een goede controle.......

ok bedankt arjen. :) voor de bevestiging..
(ik ben erg voorzichtig hoor, heb er (nog) niet zo'n verstand van nl..)

ps

het opladen van mijn ontvanger/servo accu, gaat via de schakelaar van het vliegtuig. waar een speciale laadfunktie op zit.. (3e stekkertje die je aan de lader kan zetten..)

tot mijn verbazing werkt dat alleen als de schaklaar op "on" staat..

ik had verwacht dat on voor gebruik was, en off voor laden, zodat de laadstroom nooit op de ontvanger kan komen..

ik heb nu voor het laden van de ontvanger accu de ontvanger los gemaakt. maar is dit nodig? of is het zo dat deze circuits elkaar niet passeren, of dat het onder laadstroom van de ontvanger zetten geen kwaad kan (kan me niet voorstellen!!)

wie o wie kan mij vertellen...

bvd, mvg
Rico.

Ontvanger en zender accu; dus voor langere tijd lage stroom.
(wat heb jij trouwens akelig grote capaciteiten gekozen, wil jij per weekend 48 u achter elkaar door (nacht) vliegen??)
Ik zou ze de 1e keer aan de 100 mAh lang laden, dan kunnen ze ook mooi settelen.

Rico,

In dit geval heb je de schakelaar verkeerd aangesloten. Normaal gesproken wordt er alleen geladen in stand "off". beveiliging tegen het opstoken van de ontvangerprint zeg maar.
Er zijn twee mogelijkheden (uitgaande van Futaba-achtige universeelstekkertjes):

1) Het frontplaatje zit verkeerd om gemonteerd. In dat geval werkt de besturing ook alleen in "off" positie. :oops:

2) de laad aansluiting en de ontvanger-aansluiting heb je verwisseld. In dit geval laad je met de schakelaar in "on" positie je ontvanger en in "off" positie zowel ontvanger als accupakket.... Dit betekent dat je je boordinstallatie tijdens laden alleen buiten werking kunt stellen door het kristal uit je ontvanger te halen.... Niet handig dus. Ook is de uitwerking op de ontvanger niet in alle gevallen even prettig...... :hammer:

Uit bovenstaande volgt dat bij een GOED aangesloten schakelaar er probleemloos geladen kan worden via de derde aansluiting zonder het accupakket los te halen. :D

het front panneeltje zit goed om, maar dat wat daar achter zit niet :oops:

ahum. er.. nouwwwwwww. ut was al laat hooor :P

lol

mvg
Rico.

Back