accu's, en laden..

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum
Arjen van Viegen zei:
Tigermoth,

Laden doen we vanzelfsprekend niet onbeperkt zoals Arian hier aanbeveelt; ook niet met 1/10C want dan treedt een stevige mate van kristalgroei op op de electroden in je cellen waardoor de levensduur sterk wordt beperkt.

Eens in de zoveel tijd (maand of zo) zender en antvanger accu volledig ontladen en weer opladen is een goede gewoonte. Is het niet tegen geheugen effecten dan is het op zijn minst een goede controle.......

ik geef toe dat ze het onbeperkt laden uit den boze is ik had er ook bij gezet geen wekenlang natuurlijk zelf vlieg ik al 2 jaar met 800ma die ik in het weekend bijna leeg vlieg maandag en dinsdag ontlaad en de rest van de week op 50ma laad en ze meten nog steeds vol een voordeel van deze methode is (als je het je eigen aanwend) je altijd een volle accu hebt in het weekend want in het begin vergat ik op vrijdag nog aleens de lader aan te zetten met als gevolg lege accu's op zaterdag nu kun je nog een dag vergeten

arian zei:
zelf vlieg ik al 2 jaar met 800ma die ik in het weekend bijna leeg vlieg maandag en dinsdag ontlaad en de rest van de week op 50ma laad en ze meten nog steeds vol

Arian,

Dit is uitermate gevaarlijk voor je cellen. Cellen blijven doorgaans werken tot dat de inwendige weerstand van de cellen zo hoog is opgelopen dat ze de stroom die van ze gevraagd wordt niet meer kunnen leveren. Die toename van inwendige weerstand is het gevolg van kristallen die op de electroden in de cel ontstaan en wel tijdens het laden.
Het vervelende hierbij is dat daarbij niet de hoeveelheid lading of de hoogte van de laadstroom maatgevend is maar de laadDUUR. Het probleem met de door jou aanbevolen laadmethode is dat die laadduur erg lang is; zo'n drie dagen per week de levensduur van de cellen wordt zo onnodig beperkt.
Het vervelende aan die kristalgroei en de daarmee gepaardgaande weerstandstoename is dat dit niet te meten is in termen van afgenomen capaciteit. Wel zakt als er enige stroom van de accu wordt gevraagd de spanning snel in elkaar. Het risico is hierbij dat bij stevig sturen op alle assen met grote roeren of iets dergelijks de spanning van de accu te ver terug loopt. Het hierdoor optredende roergeflapper houdt deze situatie in stand waarna doorgaans de ontvanger de schuld krijgt van de huiruit onvermijdelijk volgende crash. Na het ophalen van de brokken en uitschakelen van de ontvanger blijkt bij later testen dan dat alles weer normaal werkt: De accu spanning heeft zich hersteld.

Overigens vraag ik mij af hoe je 800 mAh accu's leegvliegt in een vliegdagje. Ikzelf vlieg met grote roeren en uitslagen. Na een dagje vliegen de accu nameten levert op dat bij 4 uur effectieve vliegtijd er 300 mAh verbruikt is. Even doorrekenen geeft dus weer dat Arian per vliegdag 10,7 uur zijn apparatuur in gebruik heeft... :wink: Ik ben zo vrij dat niet te geloven.... :(

in short. als je accu kristal vorming heeft, gaat deze zich gedragen als een heel klein accu'tje...

ik hoorde net dat ni-mh cellen VOL bewaard moeten worden..

en zo leren we weer van elkaar :)
mvg
Rico.

ik heb even de schoolboeken erbij gepakt zoals ik het geleerd heb op school hebben de zg snellaadaccu's een zodanige konstruktie van de accucellen dat die met een stroom ter grootte van één derde van de akku-kapaciteit (C/3) geladen mogen worden gedurende vijf uur. een bekend en groot nadeel van het laden met een KONSTANTE kleine stroom(C/10) is het ontstaan van het geheugen-effekt (natuurlijk ook bij niet ontladen accu's) dat komt omdat bij het laden op de nikkelelektrode kristallen van nikkel-oxi-hydroxide (NiOOH) ontstaan. Bij het ontladen verdwijnen die kristallen weer. maar wanneer een akku niet volledig wordt ontladen, dan blijven er kristallen over die bij het laden tot grotere kristallen zullen aangroeien deze grote kristallen kunnen dan delen van het elektrode-oppervlak afdekken die nog niet geladen zijn. met andere woorden, de ruimte om energie op te slaan vermindert. tot zo ver is jouw verhaalt dus juist niks op aan te merken om de akku zijn normale kapaciteit weer terug te geven moet deze een paar maal met een stroom volledig worden ontladen en aansluitend worden opgeladen. Op deze manier worden de ontstane kristallen volledig afgebroken, waarna de akku weer als nieuw is dit is mij dus geleerd.
p.s.
het kan inderdaad zijn dat deze manier van laden niet werkt met de huidige nimh accu's,mocht dat zo zijn vergeet al het bovenste met mijn nicd's werkt dit al jaren met dezefde accu's

niet dat ik gelijk wil hebben maar als we hier uit komen zullen misschien veel beginners op dit forum niet in het weekend met lege accu's staan omdat ze vergeten zijn op vrijdag de stekker er in te steken wat ik vaak hoor en zie op de club.[/u]

NiMh hebben minder last van geheugen effect. Opletten dat je NiMh na ontladen niet leeg laat staan. sommige typen kunnen daar niet tegen.

Andere (redelijk onzinnige) visualisering van geheugen effect:
Er zitten een aantal voetballers op de reserve bank. Nummers 1,2, soms 3 worden regelmatig ingezet. De volledige capaciteit van reserve speleres wordt echter zelden gebruikt. Nummers 4,5 en 6 zitten gefrustreerd op de bank. Komen niet meer naar de training en vreten zich vol met marsen. Als ze dan eens nodig zijn wordt het niks.
Zorgen voor een beetje training (accu geheel ontladen) houd deze reserve spelers in conditie.

Arian,

Uit welk jaar is dat lesboekje??? De informatie die je weergeeft was 15 jaar gelden gemeengoed en als zodanig volkomen geaccepteerd maar is inmiddels volkomen achterhaald.

Harold zei:
Andere (redelijk onzinnige) visualisering van geheugen effect:
Er zitten een aantal voetballers op de reserve bank. Nummers 1,2, soms 3 worden regelmatig ingezet. De volledige capaciteit van reserve speleres wordt echter zelden gebruikt. Nummers 4,5 en 6 zitten gefrustreerd op de bank. Komen niet meer naar de training en vreten zich vol met marsen. Als ze dan eens nodig zijn wordt het niks.
Zorgen voor een beetje training (accu geheel ontladen) houd deze reserve spelers in conditie.

goed dat je dit weer even zegt... ik neem altijd 'die ene' accu, omdat ik daar een paar mAh's meer in krijg...
ben nu die 'andere' aan het laden/ontladen/laden etc. :P

Ik gebruik als ontvanger accu's van slechts 270 mAh. Veel kleiner dan de meeste mensen.
Ik weet echter dat ik rond 22 mAh per vlucht gebruik. Maximaal 5 vluchten en dan weer even (snel)laden. Bovendien wordn ze voor elk weekend met de schulze weer even compleet ge-cycled.
Loopt de capaciteit iets terug onder "normaal" => vervangen. Na 2, max 3 jaar zowiezo vervangen. Ontvanger accu's zijn dan nog perfect, maar ik bepaal de levensduur van een 10 euro accu liever niet met een 200 euro crash.

:)
Arian,

En toch heeft Arjen helemaal gelijk!!!! 8)
In het verleden heb ik ook datgene geleerd wat jij beschreef en dat is nog heel wat jaren langer geleden. In die tijd is er enorm veel verbeterd aan de NiCad cellen. Zo is het "geheugeneffect" iets wat bij de moderne cellen eigenlijk helemaal NIET meer voorkomt. De kristal aangroei wordt geheugeneffect genoemd MAAR IS HET NIET! het probleem is namelijk dat de kristal aangroei vrijwel NIET kan worden verwijderd. Omdat het de inwendige weerstand vergroot LIJKT het alsof de capaciteid lager is omdat de spanning in elkaar zakt als je er meer stroom uit trekt. Het oude geheugeneffect was een ECHTE capaciteidsdaling doordat een deel van de elektrode inactief werd door te weinig gebruik. Door zo'n cel dan eens goed te ontladen en weer opladen, soms meerdere keren, kreeg je de hele cel weer aan het werk.
Zoals gezegd de construktie van de moderne cellen is zo dat het geheugeneffect tot het verleden behoort. Alleen het overmatig aangroeien van kristallen op de electrode is een probleem waar nog geen goede oplossing voor is gevonden :roll: . Het enige wat behoorlijk preventief werkt is met een flinke stroom laden om de laadtijd niet te lang te laten worden, EN GEBRUIK GEEN DRUPPELLADING!!!! 8)
Als je mij ook niet gelooft :cry: dan moet je nog even een poosje geduld hebben tot mijn computer op het werk weer is aangesloten (waarschijnlijk eind volgende week) dan zal ik daar een paar sites opzoeken van een aantal fabrikanten die je haarfijn uitleggen hoe hun cellen werken.
www.Energizer.com is zo'n site (als ik het goed uit mijn hoofd zeg) waar je na enig zoek werk een hele uitgebreide uitleg kunt vinden van vrijwel alle soorten accu's inclusief hoe de chemische reacties in de cellen verlopen!!!

Succes en houdt ze in de lucht! :)

Ernst Grundmann

ik heb hier en daar is naavraag gedaan over dit onderwerp en heb hierbij 15 personen gesproken

jawel 9 waren het eens met jouw stelling niet continu laden
dus ik neem aan dat je gelijk hebt en dit dus niet meer mag.
overige 6 deden dit wel regelmatig en hebben nooit problemen ondervonden mits je gewoon ieder jaar de accu vernieuwd. wat hij op langere termijn doet weet niemand
er zijn veranderingen in de accu's gemaakt (wist ik ook wel)maar niemand wist of de eigenschappen daar ook mee veranderen hoewel er tegenwoordig nicd's zijn die niet het geheugeneffect hebben (eerst zien dan geloven).

mijn conclusie:
je mag inderdaad niet continu laden maar aangezien dit bij mij en 6 anderen in de praktijk probleemloos werkt schijnt het wel te kunnen. ik blijf het in ieder geval wel gewoon doen met mijn ontvangeraccu.
ik weet niet wat dit doet bij nimh of grotere accu's. de accu's van mijn electrokist laad ik met snellader op het veld dus heb ik hier geen ervaring mee.

hoop dat sommige mensen hier hun conclusie uit trekken wat mij betreft :teacher:

arian zei:
overige 6 deden dit wel regelmatig en hebben nooit problemen ondervonden mits je gewoon ieder jaar de accu vernieuwd. wat hij op langere termijn doet weet niemand

Daar in zit hem nu net de kneep: Ik heb boordaccu's van 10 jaar oud en meer die nog steeds uitstekend functioneren. Dit komt neer op alle accupakketten op een na (die overleed al na twee maanden door een kapotte cel) sinds ik laders gebruik met deltapeak afslag.

Bijkomend voordeel van een wat betere lader: de meesten hiervan hebben een display waarop je de geladen capaciteit kunt aflezen. Op die manier heb je een indicatie van de kwaliteit die je accupakket nog heeft. Als je een lader koopt met ontlaad mogelijkheid wordt de controlemogelijkheid nog veel beter.... :roll:

waarschijnlijk wel ja maar voor die paar euro's neem ik voor mijn ontvanger ieder jaar een nieuwe accu en sta ik niet in het weekend met een lege accu wat mij betreft mag het slotje erop

Back