accu's laden wie weet de berekening

• Topicstarter Topicstarter Enrico
  • Startdatum Startdatum
E

Enrico

Guest
ik wil graag berekenen hoelang ik me accus moet laden

wie weet hoe de berekening werkt

groetjes

Enrico,

heb je FAQ-pagina al bekeken?
Daar staat ook een heel verhaal over accu's laden.

Daarnaast is het ook handig om aan te geven om wat voor accu's of cellen het gaat.
Lood, Nimh, Nicad of Lipo's.
En over wat voor lader je de beschikking hebt.

Hans

Snelladen, zoals Freakazoid hierboven aanraadt, is zonder automatische afslag niet aan te raden.

Vroeg of laat laat je de lader te lang doorgaan, en wordt je accu overladen, met alle negative gevolgen van dien.

De vuistregel voor NiCd, NiMH en loodaccus is 12à14 uur aan 10% van de capaciteit. Bv een accu van 7Ah laden met max 700mAh, een kleine NiCd van 300mAh laden met max 30mA.
Voor losse NiMH (bv AA cellen voor in de zender) koop je beste een aparte (snel)lader.
Met LiPo's niet knoeien, een speciale lader kopen, wegens gevaarlijk.

1 accu is nicd 7,2v / 1800mah die laat ik op 9v

2 accu is nicd 6v 1900mah die laat ik op 7 en half v

de lader kan je verschillende standen zetten

500ma 6va(max) dit staat op de lader

bedankt voor jullie reactie

zinnia zei:
De vuistregel voor NiCd, NiMH en loodaccus is 12à14 uur aan 10% van de capaciteit. Bv een accu van 7Ah laden met max 700mAh, een kleine NiCd van 300mAh laden met max 30mA.
Voor losse NiMH (bv AA cellen voor in de zender) koop je beste een aparte (snel)lader.
Met LiPo's niet knoeien, een speciale lader kopen, wegens gevaarlijk.
Het bovenstaande klopt behalve voor loodaccu's. Loodaccu's moeten op een geheel andere manier geladen worden dan NiCad en NiMH accu's. Bij de FAQ staat een (lang) verhaal van mij waarin je kunt lezen hoe en waarom je een loodaccu moet laden. Ook over de NiCad accu's is er zo'n verhaal en binnenkort komt het ook voor de NiMH accu's.

Joost zei:
Snelladen, zoals Freakazoid hierboven aanraadt, is zonder automatische afslag niet aan te raden.

Vroeg of laat laat je de lader te lang doorgaan, en wordt je accu overladen, met alle negative gevolgen van dien.

Ben ik het niet mee eens, je moet alleen er goed voor zorgen dat de accu leeg is voordat je gaat laden en de temp in de gaten houden.

Enrico, op een lader zou je beter de stroom af kunnen lezen (ampères of milliampères) dan de spanning (volt). Omdat de spanning niets zegt over de stroomsterkte die door de batterij gaat, want die is belangrijk bij het laden.

The_beyonder zei:
... Ben ik het niet mee eens, je moet alleen er goed voor zorgen dat de accu leeg is voordat je gaat laden en de temp in de gaten houden.
De telefoon gaat ..., spannend programma op tv ..., je wordt aangesproken door collega rijder/vlieger/vaarder ... of je bent net zo'n chaoot als ik :) ... Moet ik het verder schetsen ;) ? Op safe spelen en automatische afslag gebruiken is het beste.

Back