Accus laden

• Topicstarter Topicstarter bolus
  • Startdatum Startdatum
B

bolus

Guest
Hallo,

Ik wil graag mijn zender en ontvanger accus laden zonder elke keer alle penlites er uit te halen. In mijn zender zitten 8 penlites van 1,2 volt 1800mah NiMH accus. Mijn ontvanger zijn 4 van dezelfde accus. Ik heb nog een aantal adapters liggen, ik vroeg me af of deze geschikt zijn. Voor de zender heb ik nog een 2 12volt adapters liggen 1 van 300mA en een van 1A. Kan ik een van deze adapters gebruiken om de bij elkaar 9,6 volt accus te laden? Voor de 4,6 volt accus bij elkaar heb ik een 4,5 volt 1,2A lader liggen. Kan ik deze hiervoor gebruiken? Bij voorbaat dank!

Om een accu zonder ernaar te hoeven omkijken en zonder de tijd in de gaten te houden, veilig te kunnen laden, mag de laadstroom niet meer zijn dan 1/10 van de capaciteit. Voor beide accu's dus niet meer dan 180mA. De 300mA lader is dus te veel voor de zender.

4,5V/1,2A lader is niet geschikt voor de ontvanger. Een volle ontvangeraccu is (kortstondig) 6V, een nagenoeg lege is 4,8Volt. De lader komt al niet verder dan 4,5Volt en zal dus gewoon niet laden. Afgezien daarvan, de laadstroom is veel te groot om ze te kunnen laden zonder ernaar te hoeven omkijken.

Ik zou wel de accu's solderen, zowel zender als ontvanger, en de accuhouders weggooien. Op den duur zorgt zo'n *(&^%$ accuhouder voor slechte contacten en storingen.

Ok bedankt, nog 1 vraag. Het verschil tussen 9,6v en 12v is in principe geen probleem? stel dat het 180ma 12v is, is dat dan wel geschikt?

De spanning geeft de maximale laadspanning aan. Een goede NiCd/NiMH lader laadt met een constante stroom en past zijn spanning daarbij aan.

Over het hoofd gezien: de 1Ampère lader is uiteraard ook niet geschikt.

Een universeellader kost tegenwoordig zo'n € 25, dus doe al die adapters maar terug in de rommeldoos. Die zijn niet geschikt voor het laden van accu's. Met zo'n universeellader kun je je zender- en ontvangeraccu gelijktijdig laden.

Back