Accu's ontladen

Als metingen gedaan worden door mensen die motoren opgeven in 'turns', bestuurd door 1600Ampère regelaars voorzien van powercaps zou ik erg kritisch zijn t.a.v. metingen en ervaringen.

Hoe meer medicijnen voor een kwaal ...

En a.u.b. niet mopperen over modelvliegers die het beter menen te weten, elke modelvlieger die aan dit soort discussies meedoet, heeft een stevige elektro achtergrond.
 
Laatst bewerkt:
Stevige electroachtergrond of niet, je kunt je aardig vergissen zoals ik al eerder aangaf dat een directe aandrijving geheel anders is dan een prop. Ga eens op hoog niveau rijden en je zult zien dat dit soort handelingen nodig zijn om even iets meer uit je accu's te persen.

Ik ben het met Jan eens dat sommige fabrikanten en hun rijders iets te veel wisselen met laders, laadprogramma's en ook ontladers. Als je de "trend" wilt volgen moet je zowat bij iedere nieuwe accu ook de nieuwste lader bij kopen wat door een grote groep "volgelingen" dan ook steenvast gedaan wordt want ja, een Ultramat 15 kan nooit zo goed laden als de nieuwste LRP, Tekin en noem die specifieke merken maar op. Zo is dus ook de oude vertrouwde Robitronic Expert lader bij veel rijders afgedankt terwijl die in mijn ogen nog prima voldoet aan de huidige specs. En ook de de vraag waarom je een 180 euro kostende Muchmore voeding moet kopen als de 49 euro kostende Graupner net zo goed werkt....

De Spintec ICC lader is een mooi concept welke de meest ideaalste laadmethode zou moeten zijn. Dat de kwaliteit van de lader het laat afweten is denk ik eerder de reden dat die niet meer zo vaak gezien wordt.....
 
Stevige electroachtergrond of niet, je kunt je aardig vergissen zoals ik al eerder aangaf dat een directe aandrijving geheel anders is dan een prop. Ga eens op hoog niveau rijden en je zult zien dat dit soort handelingen nodig zijn om even iets meer uit je accu's te persen.
Zoals ik reeds meermalen schreef, zou het best wel eens leerzaam kunnen zijn als hieraan eens extra draadjes besteed zouden worden. Gewoon informatief wat men doet, waarom en met welke resultaten. Beginners en gebruikers uit andere disciplines weten dan beter, waar men in de elektroracerij mee bezig is.

Overigens vind ik het weinig interessant uit welke modelbouwdiscipline men komt als het over deze materie gaat. Zelf ben ik trouwens een botenman (met een uit de hand gelopen elektronicahobby).
 
Ik denk dat al die uitkienerij over de ideale manier van laden meer kost aan tijd dan het je opleverd aan prestatie. Het is emotioneel, het zit tussen de oren. Je gelooft erin dus denk je dat je rc elektrowagen beter presteerd als je het zo doet. En als je het niet doet dan rij je slechter terwijl de oorzaak daarvan best wel eens concentratieverlies door een opkomende verkoudheid kan zijn, ik noem maar iets. Als je het een jaar in een wetenschappelijke opstelling zou testen dan blijkt het niets uit te maken, vrees ik. En als het er beter van word dan zijn de marges zo klein dat het te verwaarlozen is. De lak duurder dan de brief dus.

Waarom doe ik deze uitspraak?

Ik fotografeer veel, erg veel. In het verleden was ik freelance lasser, dat was mijn hoofdberoep. Maar als freelancer mag je er wel wat bij pikken. Dus heb ik van mijn fotohobby toen ook mijn werk gemaakt.

Ik had in die tijd twee lekkere stroomzuipers met motordrive en alle opties erbij: de Nikon F2as en de Nikon F3hp. De camera's draaiden op NiCD accus van 750 mAH, toen de zwaarsten. Mijn accumerk was Varta.

Deze accus werden afschuwelijk misbruikt. Nooit tot het ideale punt ontladen, vaak bijgeladen, nog vaker zwaar overladen omdat ze bij thuiskomst in de lader gingen en ik het wel eens vergat en dan zaten ze er de volgende ochtend nog in. Om eerlijk te zijn, overladen was bijna orde van de dag, zeker 6 van de 10 keer laden gebeurde dat. Ze werden gebruikt bij heet weer, ver onder nul, vochtig weer. Half geladen en geladen werden in geval van nood gewoon gemixt. En dat gebeurde nogal eens.

Volgens de fabriek kon je ze 1000 keer laden. Volgens de freaks kon je ze met de juiste verzorging wel 1100 keer laden, 100 winst. Volgens dezelfde freaks zouden zoals ik de accus afbeulde maar 700 tot 800 keer kunnen laden. Maar ook al zou het 600 keer zijn, wat dan nog, hun geld was er dan al weet ik hoeveel keer uitgehaald dus vervangen.

Wat was de praktijk? ik heb de accus nooit vervangen in al die jaren en ze bleven gewoon hun werk doen. De camera's zijn na hun dienst gewoon met de nog steeds werkende accus verkocht.

Ik wil graag een off topic anekdote aanhalen wat het idee hierachter heel goed illustreert.

Mijn sport was motorcross, en daarbij was altijd een jongen die na elke manche zijn motor volledig schoonpoetste. Zijn motivatie was dat het aanwezige zand de motor zwaarder maakte en hij daardoor slechter presteerde. Een koffiemok vol zand kwam eraf. Maar hij had honger en dorst dus dronk in de pauze van 30 minuten bijna een liter water en at een bakje patat en 4 broodjes met kaas, ham etc. Het gewicht wat hij in zijn maag stopte, en die de crossmotor dus mee moest zeulen was vele malen groter dan het kopje zand dat hij er met veel moeite van verwijderde.

Toen ik deze draad las moest onmiddelijk aan deze anekdote terug denken.

Ik zeg daarom het volgende, duw die accus vol en ga racen, niet zeuren om een mAH tje meer of minder. Onspannen uitgerust en gezond aan de start verschijnen maakt een heelveelvoud meer verschil. Dit is in de motorcross zo, maar aangezien een rc auto nog steeds door een mens moet worden bestuurd weet ik wel zeker dat het in de rc racerij ook opgaat.

Al dat gedoe met die accus (en vele andere dingen) is gewoon freaken gedoe, het staat erg technisch. Het is een soort van psychologische intimidatie naar de andere deelnemers. Ze hopen dat die denken "wow die gasten zijn echt goed bezig, daar kan ik nooit tegen op". Met dat in je gedachten lukt het inderdaad niet. Als je goed wil competitie racen moet je gewoon zoveel mogelijk meters maken met je rc wagen en laat die accus de accus maar.

Elektro technisch gezien is dit een interessante discussie.
Race technisch gezien is het onzin, tijd die je kan gebruiken om meters te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik ook eens een duit in het zakje doen aangaande deze eeuwen oude discussie, en daar ligt naar mijn inzien ook meteen het probleem van onbegrip tozv elkaars zienswijze.

Helaas is iedere officiële informatie (op internet) van fabrikanten of andere instellingen die hier onderzoek naar gedaan hebben, redelijk gedateerd, in ieder geval voor de “battery-boom” die na de sub-c 3300mAh kwam. Binnen 1 jaar vlogen de capaciteiten omhoog welke daarvoor bijna tot stilstand was gekomen, dit was oa het gevolg van het uithollen en vergroten van de cellen zodat er meer “inhoud” in kon, daarnaast blijkt ook de chemische veranderingen een grote bijdrage geleverd te hebben tot dit resultaat. Tot 2003 werd bij hoog en laag beweerd door de specialisten, dat Nihm cellen absoluut geen memory-effect hadden, in 2005 werd dit gecorrigeerd oa in deze tekst.

Quote: When introduced in the early 1990s, nickel-metal-hydride was promoted as being memory-free. Today, we know that this chemistry is also affected but to a lesser degree than nickel-cadmium. The nickel plate, a metal that is shared by both chemistries, is partly to blame. While nickel-metal-hydride has only the nickel plate to worry about, nickel-cadmium also includes the memory-prone cadmium plate. This is a non-scientific explanation why nickel-cadmium is affected more than nickel-metal-hydride. (Bron batterieclinic)

We leven nu anno 2008 waarbij de gevolgen van deze revolutie (hier oa al door Tony uitgelegen) inmiddels zicht/hoorbaar aan de oppervlakte zijn gekomen, en de daarbij behoren experimentele benaderingen van batterie-handeling, dient weer als feedback voor toekomstige correcties van fabrikanten/officiële instellingen. Om nu te verklaren dat de autotak vooruitstrevend is, nou dat bestrijd ik met klem, zolang iedereen nog steeds denkt dat het aantal mAh wat de lader aangeeft ook in de cellen opgeslagen wordt, tja, dat is toch echt een denkwijze uit de oertijd en getuigt van weinig kennis, en daarmee ook overredingkracht in de richting van technisch opgeleide mensen zoals Corrien.

Nog maar eens een “Do not” officiële tekst (Copyright2004)

3. Do not charge batteries of different residual capacities (e.g. flat batteries and partially discharged batteries) at the same time, except when the charger is equipped with individual charging channels.
4. Do not overcharge or overdischarge batteries. It will decrease the batteries' service life. (Bron gpbattery)

Een individuele cell ontlader kan hier dus een grote bijdrage in vormen, bij serie ontladen (bijvoorbeeld aan de lader of de motor) veranderd er totaal niets aan deze toestand, erger nog het kan lijden tot te diep ontladen van enkele cellen want de officiële cijfers gaan uit van +/- 0.8 tot 1.1Volt p/Cell. Weinig tot geen info bij welke hoeveel ontlaadstroom dit is, wat naar mijn mening van belang is tot het bepalen van de ontlaaddiepte. Ik vond er 1 die bepaalde dat het niet belangrijk was, dat zou dan weer gunstig wezen voor al die verschillende specificaties van al deze individuele cell ontladers, de 1 ontlaad nl veel dieper dan de ander, en in praktijk heeft klaarblijkelijk nog nooit iemand het verschil bemerkt. @Corrien, misschien heb je wel gelijk dat (geheel) ontladen niet nodig is, helaas gaat “gelijk trekken” nu eenmaal niet zonder te ontladen, en aangezien de meeste rijders geen individuele lader hebben. Wel ben ik benieuwd naar wat de beweegredenen zijn van iemand met een individuele lader, om toch nog een pack extra in een individuele ontlader te hangen, is dit niet dubbel op?

Kennelijk zijn de cellen van tegenwoordig snel ongelijk in de autotak door de hoge stress die men tijdens het rijden, en de hoge laadstromen die tijdens het laden er op loslaten worden. @Tony, 1C laden?? Het laagste wat ik in de pits ziet is 1,3C (oa mijn lader), je race-maatje Peter M. laden laatst ook met deze waarde, welke toch echt tot de uitzondering behoort, zoals mijn spy-eye veelvuldig laat zien. Modified rijders houden regelmatig een lagere laadstroom aan, dus waarschijnlijk jij ook, ondanks zij juist de hogere stromen opnemen tozv de andere klassen. Hoe hoger de laadstroom hoe groter de stress van overlading bij verschillende laadniveaus in de cellen onderling, met de daarbij behorende risico’s, en levensduurverkorting.

@Corrien, testrapporten kan je wel vergeten, dat kost te veel geld, te veel tijd, en er is te weinig kennis om een degelijk testprogramma op te zetten met de bijbehorende testapparatuur. Resultaat, afhankelijk van fabrikanten/toeleveranciers van laad/ontlaad apparaten die daar natuurlijk handig commercieel op inspelen. De opsomming door jou van wilde exotische apparaten, afgedane systemen aangeleverd en ingesloten met verklaringen over persoonlijke ervaringen van rijders, getuigd daar terecht van. Soms probeer ik tegenstrijdige verkooppraatjes aan de kaak te stellen, maar hier is niet veel animo voor. Ondanks dat, worden deze zaken in de loop van de tijd toch uitgefilterd, waar andere rc takken toch ook weer de vruchten van plukken.
 
... Om nu te verklaren dat de autotak vooruitstrevend is ...
Eerder conservatief: 6/7 cellen maximum, geen lipo's, lang niet brushless. E.e.a. om zeer goede redenen, hobby/sport betaalbaar houden en leuke competitie die minder door geld geregeerd wordt.
Het voorbeeld dat jij geeft Per, is eerder onwetendheid dan gebrek aan vooruitstrevendheid.
Hier ligt nog een mooie voorlichtings-taak voor jou, Tony en Roelof.
 
Eerder conservatief: 6/7 cellen maximum, geen lipo's, lang niet brushless. E.e.a. om zeer goede redenen, hobby/sport betaalbaar houden en leuke competitie die minder door geld geregeerd wordt.
Het voorbeeld dat jij geeft Per, is eerder onwetendheid dan gebrek aan vooruitstrevendheid.
Hier ligt nog een mooie voorlichtings-taak voor jou, Tony en Roelof.

Tja.... hier zijn de meningen over verdeeld, Is lipo vooruitstrevend? Ik denk het niet, het is alleen iets anders wat parallel loopt aan NiMha en om eerlijk te zijn sta ik liever bij een NiMha cel die nog even op 20A gepiekt wordt dan een Lipo.....
Brushless is het, geef ik toe. Maar goedkoper is het echt niet en dat weten een boel mensen ook.
 
Ron, helaas ben ik conservatief in vele opzichten tov de andere die veel vooruitstrevender zijn op het gebied van nieuwe technische snufjes uit proberen, sommige zaken zijn nuttig andere weer niet. Geld brengt roem zo ook in competitieverband, of het nu gaat om rc auto, boot, pilonracen zelfs in 3d/figuur vliegen (zeg ik dat goed?) voor punten, is er de strijd wie de mooiste zender/model/accu’s/motor/lader enz met de nieuwste snufjes heeft. Mijn (ex) zwager vloog wedstrijden met een vliegtuig, mijn broer met heli’s (is ook een lange tijd jury-lid geweest) servo’s en zenders waren altijd het onderwerp van gesprek, wie heeft het laatste model, soms gaat het niet eens over snelheid maar louter om een ander de loef af te steken met een nieuw model, om maar even de bootmensen niet achter te stellen? Het is echt niet alleen aan de autotak voorbehouden, en zolang er om de paar maanden nieuwe lipo’s of brushless motoren cq regelaars op de markt komen, zie ik daar echt geen besparing, hoe meer keus, hoe meer kosten om het allemaal uit te proberen, louter en alleen om vooruitstrevend te blijven. Soms denk ik dat de competitie heviger is in de pits/clubgebouw/fora, dan op het strijdtoneel, als je begrijp wat ik bedoel. Dan zijn er door gebrek aan kennis en ervaring nog heel wat obstakels te nemen voordat een eerlijk competitie verband gerealiseerd kan worden, wat tegen die tijd vaak alweer achterhaald is door de technische vooruitgang.

Pionieren kost geld, tijd en veel verontwaardiging van diegene die het niet doen. Een aanval op iemands bevindingen (en de daaruit volgende aanbevelingen), omdat hij het niet goed theoretisch of met cijfertjes onderbouwd heeft, of niet de kennis heeft omdat te doen, vindt ik wat te kort door de bocht. Heel veel uitvindingen worden per toeval ontdekt door domweg iets uit te proberen buiten de huidige theorieën om, om daarna stevig dichtgetimmerd te worden, met een op pas gemaakte wetenschappelijke theorie. Aangezien er geen contra expertise op de 7 jaar oude cellen van Corrien is geweest, zeg doormiddel van het iedere keer ontladen van een gelijk soortig packet met dezelfde frequentie over diezelfde duur, is het dus ook slechts een bevinding. Zijn bevindingen zijn mogelijk juist voor die cellen uit die tijd (en misschien nog, dat weet ik niet) zo mogelijk ook Tony’s zijn bevindingen over de huidige cellen onder de huidige stress, ik wil jullie beide geloven op status van jarenlang ervaring als elektrotechnisch monteur en de ander als top rc rijder, zeg mij maar wat ik moet doen als beginneling zonder kennis van zaken. Wel vindt ik dat na jarenlang het promoten van ontladen sq individueel ontladen het tijd is voor een degelijke technische onderbouwing, fabrikanten zullen toch zelf ook wel onderzoek gedaan hebben voordat men het product op de markt bracht, vanwaar die mystiek wbt het uitblijven van harde cijfergaranties, en dit juist overlaten aan toprijders die als een soort van reclamebord die missie moeten uitdragen. Misschien kunnen deze rijders met diezelfde passie de fabrikanten bewegen omdit te doen in de toekomst, tenslotte zitten zij dicht bij het vuur zo te spreken.

Onwetendheid voor wat betreft mijn voorbeeld, ja voor vele en in allerlei rc takken wel, vaak ook voor mij, daarom is het juist zo frustrerend dat sommige met een gedegen elektrotechnische opleiding hier nog steeds instinken, en ik het notabene uit moet gaan leggen, zonder enig succes overigens.
 
Mag ik opmerken, dat we inmiddels aan het discussiëren zijn over de manier, waarop wedstrijdrijders hun accu's behandelen? Niet om te klagen, want ik heb dit zelf met een off topic verhaal aangezwengeld. Wel om te zeggen, dat het hier over iets geheel anders gaat dan waar het draadje mee startte.

Om het even met iets anders te vergelijken: de manier, waarop je met Pb accu's omgaat, verschilt per toepassingsgebruik. De Pb-accu van je auto wordt geheel anders geladen dan de Pb-accu van een noodstroomvoorziening en de Pb-accu's voor modelbouwtoepassingen moeten ook weer anders worden behandeld. Uiteraard zijn deze accu's mechanisch aangepast aan het gebruik, maar de chemie blijft hetzelfde. Je kunt onmogelijk stellen, dat wat voor het ene gebruik goed is ook bij het andere gebruik moet worden toegepast.

Dit is dan ook, wat ik de hele tijd boven water probeer te houden. Ik heb totaal geen commentaar op de manier, waarop wedstrijdrijders met hun accu's omgaan, integendeel. Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar ik ga er zonder meer van uit, dat men hiermee betere wedstrijdprestaties weet te behalen. Dit is dan ook het doel van dit soort handelwijzen. Men moet echter niet gaan beweren, dat dit ook goed is voor anderssoortig gebruik. Dat is het namelijk niet. Net zo goed als dat er niet beweerd moet worden, dat je deze accu's net zo moet behandelen als alle andere. De toprijders rijden dan minder rondjes.
 
Juist, maar andersom wordt er hier ook door "kenners" zonder enige ervaring aangegeven dat zoals wij met de accu's om gaan onzin is....
 
Al dat gedoe met die accus (en vele andere dingen) is gewoon freaken gedoe, het staat erg technisch. Het is een soort van psychologische intimidatie naar de andere deelnemers. Ze hopen dat die denken "wow die gasten zijn echt goed bezig, daar kan ik nooit tegen op". Met dat in je gedachten lukt het inderdaad niet. Als je goed wil competitie racen moet je gewoon zoveel mogelijk meters maken met je rc wagen en laat die accus de accus maar.

Elektro technisch gezien is dit een interessante discussie.
Race technisch gezien is het onzin, tijd die je kan gebruiken om meters te maken.

En als fotograaf moet je zoveel mogelijk foto`s maken en je daar vooral mee bezig houden :roll: Een elektro-auto heeft wel degelijk meer punch als er een vers geladen accu in zit die bij voorkeur van een reflexlader komt !
Ontladen is ook een bijdrage om de accu voor de wedstrijd op "scherp" te zetten. De levensduur is van minder belang.

Meters maken heeft met stuurmanskunst te maken, dat is een heel andere discussie :rolleyes:
 
Zo langzamerhand vallen we over de tegenstijdigheden. Ik geloof toch dat ik duidelijk onderscheid heb gemaakt tussen de zaken die naar mijn mening van toepassing zijn bij snelladen (of versneld laden als we de definities uit de FAQs aanhouden) en zaken die uitsluitend spelen bij RC autoracen.

De discussie gaat hier, dacht ik, over de juiste behandeling van akku's om de levensduur te maximaliseren, iets waar ik voorzover het over vesneld laden/snelladen gaat nog het aspect van de veiligheid aan toe heb gevoegd omdat ook dit relevant is voor de gehele RC hobby. Input afdoen als: "het komt van de RC auto's dus is het niet relevant", vind ik persoonlijk wat kort door de bocht.

Daar de onderliggende chemie in de basis gelijk is kan het niet zo zijn dat iets wat bij de ene toepassing positief is dat bij een andere toepassing niet zou zijn. Het enige dat ik dan zou verwachten is dat de effecten bij de ene toepassing veel sterker merkbaar zijn dan bij de andere. De effecten zijn er echter altijd. Het grote verschil bij RC autoracen t.o.v. de meeste andere takken van RC zijn de hoge ontlaadstromen. Gemiddeld tegen de 50A in de modified klasse. Wellicht dat Corrien kan uitleggen waarom de chemie anders zou reageren bij RC auto's. Ik kan me namelijk voorstellen dat de hoge ontlaadstromen een ander checmisch effect geven dat relevant zou kunnen zijn.

Zoals Ernst Grundemann uitlegt in zijn NiMH FAQ zijn die hoge ontlaadstromen behoorlijk slecht voor de levensduur van de akku, ze takelen dan versneld af. Dit is dan ook de belangrijkste reden voor de kortere levensduur van de akku's in de RC autoracerij. Maar dat is, als we effecten op levensduur willen zien, een voordeel. Het valt namelijk veel meer op als je "verkeerd" of "goed" met je akku's omgaat. Met een slechte behandeling van de akku zal de prestatie snel verminderen (kun je in wedstrijden niet meer komen) en uiteindelijk kapot gaan. Bij de juiste behandeling is dat veel minder.

Ik heb met slechts 4 akku's gereden dit hele seizoen. Let wel, dat is wedstrijden en trainingen. Zeker niet gebruikelijk in de RC autosport. Maar mijn akku's hebben hun niveau behouden. Ze zijn in ieder geval niet merkbaar achteruitgegaan terwijl dat juist in de RC autoracerij onmiddelijk te zien is. 0.01V per cel gemiddeld spanningsverlies is, met name in de stock klasse, merkbaar. In de modified is juist verlies aan capaciteit te merken. En Per, ik denk niet dat "wat eringaat" "er ook weer uitkomt". Sterker nog, wat de lader zegt dat eringaat wordt deels in warmte omgezet, dus gaat er zowieso al niet in, laat staan dat het eruitkomt. Inderdaad, ik laad zelf ook normaal met 5.5A, maar dat is iets dat specifiek is voor de RC autoracerij. Ik raad dat dan ook niet aan voor de RC algemeen. Max 1C is mijn advies hetgeen ook het advies is van de EFRA (Europese RC auto bond). Mijn advies is gebaseerd op zowel levensduur als veiligheidsoverwegingen.
 
interessante discussie.
Dat de cellen in de modelauto racerij mishandeld worden met hoge laad en ontlaadstromen is een gegeven. Ik snap ook dat bij andere toepassingen mbt vliegen en of varen heel andere vereisten zijn voor een accu. Minder hoge laadstromen en ontlaadstromen zorgen dan ook voor een langere levensduur.
Dat een NIMH accu 500 cycles mee zou moeten gaan ....... dat halen de cellen tegenwoordig echt niet meer. ook in een boormachine oid gaan de cellen in no time kapot of geven beduidend mindere prestaties. Ervaringen met electrisch gereedschap genoeg en dan voornamelijk negatieve. We zijn toch maar weer overgegaan naar apparatuur met een snoertje, eventueel met verlengsnoer maar daar heb je veel minder problemen mee. De laatste cellen waarvan ik me kan herrinneren dat die fatsoenlijk presteerden in RC en dat bleven doen gedurende langere tijd waren de GP 3300. Sinds die tijd is een ware wedloop in capaciteit en spanning begonnen met alle gevolgen vandien. De cellen die wij als wedstrijdrijders gebruiken in een boormachine gaan echt nog geen 100 cycles mee maar dat zijn dan ook niet de cellen die in een boormachine zitten.
Wat mij betreft is het dan ook zoiets van appels en peren vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt door Graupner inderdaad geclaimd, dat wedstrijdaccu's (NiCd en NiMH) altijd gebalanceerd moeten worden en dat dit de levensduur verlengt.... De Ultra Duo Plus 50 is veel uitgebreider, maar die ken ik zelf nog nauwelijks. Er staat er hier inmiddels wel één, dus er wordt 'gestudeerd'......Uiteraard zal de tijd leren, wat de ervaringen hiermee zijn.


Corrien, ik ben zo vrij geweest om even wat citaten uit de link (Graupner duo plus 50) door jou aangegeven (en bestudeerd) in een ander draadje hier te plaatsen. Het heeft er schijn van dat (accu)fabrikanten wanneer men eenmaal zelf ook een individuele ontlader in het gamma hebben, zij rap de laad en ontlaad procedure aanpassen op het gebruik hiervan. Misschien wordt deze discussie toch langzaam ingehaald door “de tijd”, het zou mij niets verbazen als er ook in de nabije toekomst voor alle andere formaten NiMh (bv AA) cellen dergelijke (individuele ontlaad) apparaten op de markt gaan verschijnen.


A-8. aanwijzingen voor het omgaan met accu’s
• Warme accu’s hebben grotere prestaties dan koude, het is dus normaal dat uw accu’s in de winter
minder goed presteren.
• Overladen en diep ontladen leidt tot onherstelbare schade aan de cellen, schaadt de prestaties
van de accu permanent en verkleint de capaciteit.
• Accu’s nooit ongeladen, leeg of gedeeltelijk geladen gedurende langere tijd opslaan. Vóór het
bewaren de accu’s opladen en van tijd tot tijd controleren. NiMH-cellen moeten nooit onder de 1,2V
per cel en LiIo/LiPo-cellen nooit onder de 3V per cel komen, om een optimale levensduur te
bereiken.
• Accu’s pas kort voor gebruik opladen, de accu’s presteren dan het best.
• Overladen schaadt de capaciteit van de accu. Daarom geen hete of al opgeladen accu’s opnieuw
laden.
• Ladingen en ontladingen met hoge stromen verkorten de levensduur van de accu’s. Overschrijdt u
daarom de door de accufabrikant opgestelde limieten niet.
• NiCd- of NiMH-accupacks kunnen het best geformeerd worden, door eerst alle cellen apart te
ontladen en daarna het accupack te laden. Het ontladen vindt plaats met het laadapparaat (cel voor
cel).

• Het is normaal, dat uw accupacks in de winter minder goed opgeladen worden dan in de zomer.
Een koude cel neemt niet zo makkelijk stroom op als een warme.

- De accu wordt tot aan het bereiken van de ontlaadspanning van de laagste cel met
de ingestelde ontlaadstroom ontladen, aansluitend worden de cellen op een gelijk
niveau gebracht (gebalanceerd).

-Accu’s, die een hoge stroom kunnen leveren en op wedstrijden worden gebruikt,
moeten vóór het laden in ieder geval worden gebalanceerd. Het balanceren verhoogt
de levensduur van de accu’s en vergroot de veiligheid bij het laden.

(bron Graupner ultra duo plus 50)
 
Back
Top