Er wordt door Graupner inderdaad geclaimd, dat wedstrijdaccu's (NiCd en NiMH) altijd gebalanceerd moeten worden en dat dit de levensduur verlengt.... De Ultra Duo Plus 50 is veel uitgebreider, maar die ken ik zelf nog nauwelijks. Er staat er hier inmiddels wel één, dus er wordt 'gestudeerd'......Uiteraard zal de tijd leren, wat de ervaringen hiermee zijn.
Corrien, ik ben zo vrij geweest om even wat citaten uit de link (Graupner duo plus 50) door jou aangegeven (en bestudeerd) in een ander draadje hier te plaatsen. Het heeft er schijn van dat (accu)fabrikanten wanneer men eenmaal zelf ook een individuele ontlader in het gamma hebben, zij rap de laad en ontlaad procedure aanpassen op het gebruik hiervan. Misschien wordt deze discussie toch langzaam ingehaald door “de tijd”, het zou mij niets verbazen als er ook in de nabije toekomst voor alle andere formaten NiMh (bv AA) cellen dergelijke (individuele ontlaad) apparaten op de markt gaan verschijnen.
A-8. aanwijzingen voor het omgaan met accu’s
• Warme accu’s hebben grotere prestaties dan koude, het is dus normaal dat uw accu’s in de winter
minder goed presteren.
• Overladen en diep ontladen leidt tot onherstelbare schade aan de cellen, schaadt de prestaties
van de accu permanent en verkleint de capaciteit.
• Accu’s nooit ongeladen, leeg of gedeeltelijk geladen gedurende langere tijd opslaan. Vóór het
bewaren de accu’s opladen en van tijd tot tijd controleren. NiMH-cellen moeten nooit onder de 1,2V
per cel en LiIo/LiPo-cellen nooit onder de 3V per cel komen, om een optimale levensduur te
bereiken.
• Accu’s pas kort voor gebruik opladen, de accu’s presteren dan het best.
• Overladen schaadt de capaciteit van de accu. Daarom geen hete of al opgeladen accu’s opnieuw
laden.
• Ladingen en ontladingen met hoge stromen verkorten de levensduur van de accu’s. Overschrijdt u
daarom de door de accufabrikant opgestelde limieten niet.
• NiCd- of NiMH-accupacks kunnen het best geformeerd worden, door eerst alle cellen apart te
ontladen en daarna het accupack te laden. Het ontladen vindt plaats met het laadapparaat (cel voor
cel).
• Het is normaal, dat uw accupacks in de winter minder goed opgeladen worden dan in de zomer.
Een koude cel neemt niet zo makkelijk stroom op als een warme.
- De accu wordt tot aan het bereiken van de ontlaadspanning van de laagste cel met
de ingestelde ontlaadstroom ontladen, aansluitend worden de cellen op een gelijk
niveau gebracht (gebalanceerd).
-Accu’s, die een hoge stroom kunnen leveren en op wedstrijden worden gebruikt,
moeten vóór het laden in ieder geval worden gebalanceerd. Het balanceren verhoogt
de levensduur van de accu’s en vergroot de veiligheid bij het laden.
(bron Graupner ultra duo plus 50)