Accu's opladen

• Topicstarter Topicstarter Dannies
  • Startdatum Startdatum
D

Dannies

Guest
Hoi,

ik heb vorig jaar een ECO-8 heli gekocht met alles erop en eraan, echter zijn de accu's leeg en inmiddels ook de zender. Aangezien ik niets van het laden snapte, heb ik het een jaar laten liggen en nu het weer mooi weer is, wil ik het nog es gaan proberen.

Allereerst een overzichtje van mijn uitrusting

De heli:

Ikarus ECO-8

De accu's:

* Sanyo Topaz RC 2000 9,6V 2.000 mAh 8 cells
* Sanyo Topaz RC 2000 9,6V 2.000 mAh 8 cells
* Sanyo High Capacity 2400 7 cells (sticker eraf.. weet iemand de V en mAh?)
* Protech Powerpack 1900 SC 8,4V 7 cells

De laders:

* Robbe lader 5r + kabels
* T2M Racing Producs Speed AC/DC FLF

De zender:

* Robbe Futaba FC-16

Toen ik zag dat de zender leeg was heb ik deze opengemaakt en zag dat hierin ook een accu zat, zoals de eerste 2, dus een Sanyo Topaz RC 2000 9,6V 2.000 mAh 8 cells. Deze zit er in vastgeplakt oid.

In het begin dacht ik dat het een kwestie was van een accu aan een lader hangen en wachten tot ie vol is, maar dit blijkt dus een stuk ingewikkelder te zijn.

Mijn vraag is hoe ik met bovenstaande het beste de accu's kan laden, want ik snap er werkelijk niets van..

Ik heb al een keer een accu aan de T2M gehangen, maar welke modus (decharge, slow, fast) ik ook kies, hij gaat op een gegeven moment altijd naar slow charge, en blijft dan constant piepjes geven. Dit kan niet de bedoeling zijn lijkt mij?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je vragen zijn van dusdanig caliber dat ik me niet kan onttrekken aan de indruk dat je geen flauw idee hebt waarmee je bezig bent, geen hulp hebt en ook niet op een club vliegt. Zet ff je woonplaats in je profiel, dan kunnen eventuele hulpverleners je misschien een keerje ontmoeten om hands-on te helpen. Via een forum uitleggen hoe iets werkt gaat wel, maar alles uitleggen word een beetje veel denk, plus dat je het verband minder snel opmerkt...

Groetjes,

Ton.

Als je ze een jaar of langer leeg bewaard hebt zijn ze vast echt helemaal leeg 0,niks volt ... de meeste eenvoudige snelladers pikken dat niet .... als de accu's al niet kapot zijn, kan je in ieder geval proberen deze eerst met de Robbe 5R te laden ... kies daarvoor de 180ma uitgang .... om een volledig lege accu van 2000 mAh vol te krijgen moet hij er minstens 16 uur aan hangen :-( .... maar dan moet de accu wel redelijk vol zijn, en de T2M snellader zou hem ook weer goed moeten zien .... is dat niet zo, dan is hij waarschijnlijk overleden ..... maar pas na een keer of drie laden en ontladen is de accu weer echt 'als-nieuw' ....

Met die 5r lader kun je de boel wel weer op gang helpen.

De zender kun je het best een nachtje aan de 100 ma uitgang hangen.
Dan moet hij het weer doen.

... geen hulp hebt en ook niet op een club vliegt. ...
Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in Nederland en België:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs

Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes from Amsterdam by Toine Martens
-> clubs

Een aantal forumleden heeft zich hier schriftelijk ingezet (lees: lichte dwang ;)) om Roel aan de club te krijgen, in dit bericht beschrijft Roel wat er allemaal gebeurd zou zijn zonder ervaren hulp en instructie. Voor helicopter geldt hetzelfde als voor vliegtuigen.

Hey Ron,
Inderdaad een mooi voorbeeld hoe belangrijk het is om te kunnen putten uit ervaring en directe assistentie op een modelvliegclub.
Dit geld in het bijzonder voor helikopters, dat crashed namelijk nog iets makkelijker ;).
Ik hoop dat iedere beginner op dit forum op deze manier snel aan een club geholpen kan worden, zou een enorme boost voor de sport zijn als veel "probeer" helivliegers bij een club ondergebracht kunnen worden.
Ik ben zelf ook nog bezig met het zoeken naar een vaste stek, allereerst om relaxed te vliegen, om bij te leren, en evt. kennis over te dragen.
Ga morgen een club bezoeken bij mij in de buurt, wie weet :)

Groet,
Eric

Back