Accus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arjen, 20 feb 2021.

  1. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo

    Toch nog even terug komend op deze topic van mij.

    Ik krijg namelijk verschillende antwoorden hou ik het moet aanpakken. En aangezien ik niet de boel in elkaar wil draaien of electronic door wil branden wil ik dit nog even met jullie delen:

    Iemand anders die ik had benaderd voor advies betreffende de accus zegt dat ik prima op 3s lipo accu's kan gaan varen. Hierover hoor ik graag jullie mening. Ondanks die hoge stromen moet dit volgens hem goed kunnen.

    Het voorstel wat ik van jullie krijg is om er lichtere motoren in de doen namelijk rond de 1600 KV. Dit ivm de hoge stromen die zouden komen. En dit dan op 4s lipo accus.

    Omdat ik nu 2 verschillende antwoorden krijg weet ik niet elke ik moet geloven. Dus vandaar dat ik dit nog even deel.

    Op technisch gebied kom ik heen heel eind maar met Electronica houft het snel op. Hiervan heb ik totaal geen kaas gegeten.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjen,

    Dat kan ook wel, alleen zul je dan hogere stromen trekken.
    Natuurkunde is tamelijk onverbiddelijk: VxA=W.
    Uitgaand van de 800W, delen door 3S levert een maximale stroom van 72A op.
    Diezelfde 800A, delen door 4S levert een maximale stroom op van 54A.
    Dit zijn rekenkundige maximale stromen, in de praktijk zal het lager uitvallen, hoewel de piekstromen bij met vol gas wegvaren, of accelereren na een bocht fluitend twee keer de maximale waarde zullen halen, je regelaar moet die wel kunnen leveren.

    De bottleneck is je regelaar, als je die niet modificeert, zal die onherroepelijk in rook op gaan, zodra je meer dan 30A gaat trekken.

    Groeten, Jan.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ja, je kan met een 3S of een 4S accu varen, we hebben nooit gezegd dat dit niet zou kunnen! Het "probleem" is alleen dat je dan hoge stromen nodig hebt om aan het gewenste vermogen te komen. Zoals al een paar keer eerder aangeven is dit een natuurkundig fenomeen. Het vermogen is de spanning maal de stroom!

    Hoge stromen betekenen korte vaartijd. Wil je langer varen met één acculading dan zal je de stroom moeten beperken. Er zit nu eenmaal niet meer dan 5000mAh "in" de accu die je aangeeft.
    Eigenlijk is dit een foute weergave. Er zit energie in de accu en dat is, zoals al opgemerkt, de spanning maal de stroom. In een 3S accu met een capaciteit van 5Ah (=5000mAh) zit dus 11,1V x 5A = 55,5Wh. Ga je naar een 4S accu dan zit daar nog steeds maar 5Ah in maar de energie inhoud is wel meer! Dat is dan 14,8V x 5A = 74Wh. Zoals je ziet beduidend meer energie dan in een 3S accu maar de capaciteit is nog steeds niet meer dan 5Ah!

    Wij stellen helemaal niet voor om een lichtere motor te gebruiken. Je hebt tot 800W nodig en dat blijft zo. Wij stellen voor om accu's te gebruiken met meer cellen, dus een hogere spanning. Je hebt dan wel andere motoren nodig die geschikt zijn voor die hogere spanning. Door die hogere spanning zal de benodigde stroom om aan hetzelfde vermogen te komen duidelijk minder zijn. Hierdoor zullen de verliezen minder zijn en in die accu met een hogere spanning zit meer energie. Alles bij elkaar zal je dus langer kunnen varen.
    Je regelaar kan maar maximaal een 4S accu aan dus als je met nog meer cellen zou willen gaan werken zal je ook een andere regelaar nodig hebben.

    Wanneer de spanning omhoog gaat zal het toerental dat de motor wil gaan draaien hoger worden. Een motor die het juiste toerental draait met een 3S accu zal met een 4S accu sneller (te snel?) willen gaan draaien. Daarom zal je dus een motor moeten kiezen met een lagere kv waarde.
    Voorbeeld: Motor met een kv waarde van 2700 rpm/V en een 3S accu, nominaal toerental = 2700 x 11,1 x 0,8 = 23976rpm. Met een 4s accu 2700 x 14,8 x 0,8 = 31968 rpm.

    De kv waarde heeft niets maar dan ook echt helemaal niets te maken met het vermogen wat een motor kan leveren. Er zijn motoren met een kv van 1000rpm/V die 10W kunnen leveren maar er zijn er ook die 10.000W kunnen leveren.
    Die van 10W zal zo groot als een vingerhoed zijn en die van 10.000W kan je niet of nauwelijks tillen maar de kv waarde is van beide gelijk!
     
  4. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo

    Allereerst bedankt voor (opnieuw) de uitleg.

    Jan de regelaar zou ik dan aangaan passen hartstikke bedbakt voor de tip.

    Ernst ik denk dat ik het eerst dan verkeerd begrepen heb. Nogmaals bedankt voor de uitleg.

    Ik kan dus prima op 3s lipo accu's gaan varen alleen zoals ik het nu begrijp heb ik dan last van hoge stromen (ampère's). Hierdoor is dus de vaartijd op 1 accu kleiner.

    Mocht ik er voor kiezen voor 4s lipo accu's dan kan ik dus langer met een accu doen. Hiervoor zou ik dus wel andere motoren moeten inbouwen omdat ze anders te snel draaien.

    Dan gaat mijn voorkeur wel uit dat je dan iets langer kan varen (en de wat lagere Ampère's) . Ik ga dus kijken voor de lichtere motoren (uit de post van Jan), voor een 4s lipo accu's en een goede lader.

    Tegen de tijd dat alles er is zal ik me wel weer melden met een schema hoe ik alles had bedacht om aan te sluiten (just to be sure)

    Aanvulling of reacties altijd welkom.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjen,

    Bestel er dan gelijk de passende waterkoelmantel bij.

    Groeten, Jan.
     
  6. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo Jan

    Ja ik wou de motor met koelmantel hebben. Die staan er ook tussen, maar nu zag ik ook een lang of een korte versie. Maakt dat nog iets uit? Allebei hebben ze de zelfde kv waarde. Het enige voordeel wat ik zie is het gewicht of mis ik iets?

    Groeten Arjen
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De lange versie kan meer vermogen aan.
    In de regel kunnen zwaardere motoren meer vermogen aan.
    Dus dan de langere kiezen.

    GJ
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Wat GJ zegt.
    Een 3674-1600Kv met koelmantel, dus.

    Groeten, Jan.
     
    Arjen vindt dit leuk.
  9. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Inmiddels heb ik andere motoren en koelplaten besteld en was eens aan het kijken voor de accu's.

    Ik kwam deze 2 setjes (2 accus plus een lader) tegen maar ik weet niet of dit kwalitatief goed is:
    https://www.toemen.nl/traxxas-combo-pack-2872x-111v-lipo-2972g-duo-charger-trx2990g-p-24797.html
    ik weet dat Traxxas een goed merk is, maar de volgende ken ik niet, maar misschien dat jullie daar meer ervaring mee hebben?
    https://www.toemen.nl/gens-ace-bash...-xt90-plus-power-duo-100-charger-p-50266.html

    Groeten Arjen
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb een conversatie gestart.

    Groeten, Jan.
     
    Arjen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina