wat voor ons "geluid" is, is voor een ander"herrie"
Hou je van paarden, is af en toe mestlucht en gehinnik geen probleem in de huiselijke sfeer.
Hou je niet van paarden, zou je er misschien aan kunnen irriteren.
Er zijn mensen die irriteren zich aan iedere invloed van buitenaf, dus die gaan klagen..
Ik vind brandstof leuk.. motoren vind ik geen herrie.
electro vind ik ook niet zo'n punt.
Maar ja, die mensen om het veld heen..
Dat zijn de mensen waar jouw vlieglocatie van afhangt..
Is vaak ook wel handig als club om op voorhand extreem lawaaierige modellen te weren..
Nadeeltje van brandstof is dat alle geproduceerde tonen in het bereik van het menselijk oor ligt.
Waarbij lage tonen doorgaans wat verder doorklinken dan hoge.
Electro produceert ook best een hoop geluid, alleen ligt een deel daarvan in voor ons niet hoorbaar gebied.
Zowieso zit het een stuk hoger in het bereik, waardoor e.e.a. minder ver doorklinkt.
Voor wat betreft CA scharnieren:
je kan er natuurlijk gewoon een gaatje in boren en een stok erdoor steken.
Alleen is een CA scharnier vaak een weefsel, wat sterk wordt door de eenheid die het gaat vormen.
Boor je er een gat in, zijn een hele rits vezels doorbroken, waardoor je wat sterkte verliest.
Bij extremen kan het zelf zijn dat dit gat je scheurpunt wordt.
Nu is het dan weer wel zo dat een goed geconstrueerde vleugel voldoende sterk lijmvlak geeft, waardoor dit in onze toepassing niet voor zal komen.
het hout zal eerder breken, dan dat het scharnier scheurt/breekt/eruit komt.
Maar dat stokje is officieel een fysieke belemmering om uit de scharniersleuf te verdwijnen...
stel, de ca hecht niet aan het hout.
Voor dat doel heeft de borging dan geen functie, aangezien de kracht op het scharnier dan alleen op dat stokje komt, en het weefsel was al wat verzwakt door de verbroken vezels.
ik verwacht dan eigenlijk dat je het stokje vrij vlot dwars door het weefsel trekt.
maar wat is de kans dat CA niet hecht...
Anderzijds, als dat de reden van het borgen is, kun je misschien beter niet borgen..
Gewoon regelmatig even een gecontroleerde ruk aan de roeren geven (net als normale scharnieren), en zien of er rare dingen bewegen..