Nog effe wat toelichting. Voor het uitlijnen heb ik een donders eenvoudig optisch truckje. Gegarandeerd uitgelijnd! Ook voor het centeren. Het werkt veel makkelijker dan het inharken van een hakerig gelukte sleuf. Met een pen is vele malen makkelijker zelfs, en je hoeft ze niet te borgen.
Punt is, ik maak krappe kieren tussen de vlakken, de scharnieren zijn dan iets verzonken.
Dat doe ik ook bij de vlakke scharnieren, ze zijn iets ingelaten.
Echter bij de zwaardere Kavans geschikt voor .40 en hoger... zijn de pennen, ofwel spijkers geborgd met een pletting aan het uiteinde.
De spijker wil daarmee niet zomaar los, zonder het scharnier te mollen, heeft bovendien ook nog een stevige kop. die dan vast loopt in het hout. Ofwel stevige schade, nog meer ellende.
Hier zie de nauwe sluiting en de foliekraagjes die om de scharnieren zitten. De grap heb ik niet overgenomen, maar zelf 'on the fly' gevondstigd. Het resultaat was bevredigend. In dit geval transparante Oracover genomen... Doe het al jaren zo. Dit is echter wel het eerste geval van hangar-rash... in een te volle garage... thans vol met auto-onderdelen in dozen.
Een penscharnier geeft een beter vloeistof afdichting. Met een speld prik je het gefoliede object door, en de folie zet zich mooi om de pen als een strak kraagje.
Regelmatig maak ik zelfs een extra seal dmv een rond gesneden stukje folie en een perforatie (met een perforatie tang). Het kraagje met de pen wordt dan verlijmd met enig lijm, vervolgens vast gefolied. Krijg je een wonderschone montage. Maar wel bewerkelijk. Je hoeft hier immers geen haast bij te hebben, heb ik wel leut in het zorgvuldig werken.
Uiteraard is het scharnier licht ingevet met olijfolie, of kunststof lagersmering, zodat de hinge-glue niet hecht, ook als is dat gewoon te lossen. Met epoxy is dat anders.
Ga je naast het oude scharnier boren, krijgt het hout weer een verzwakking. Wellicht overdrijf ik daar, maar voor mij een argument om de oude pen te trekken.
Het geeft wel meer werk. Maar een in aanvang nette kist blijft daarmee ook wat netter. Model heeft amper nog vluchten gemaakt.
Gr Bas