Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Oei......Snel werken dan.
Aceton tast het ABS zeker aan.
Ik heb wel eens redelijk succes behaald met remreiniger.
Zit trichloorethyleen in en dat vreet minder snel door dat aceton.
Aceton vervliegt minder snel dan trichloor en zal dus verder invreten.
wat beter gaat is de dremel gebruiken met een heel dun slijpschijfje.
Hou je ook mooie rechte snijranden over.
Wel bril op, want de schijfjes spatten nog weleens uitelkaar!!!!!!
ik wil het proberen netjes los te maken en liefst zo dat het zonder al te veel werk ook weer in elkaar kan dus dremelen alleen in het uiterste geval.
en de glasvezel schijven van proxxon spatten een stuk minder snel
idd zoals harry zegt aceton is echt rotspul,als je het gaat gebruiken liefts buiten en oppassen voor de lucht,voor je het weet zie je zwarte olifanten tegen het plafond zitten,als ik je nog een tip kan geven ,heb het ook een keer gedaan met een heeeeeeel dun mesje,voorzichtig opensnijden ,en dan beetje bij beetje ,dus niet lange halen maar een stuk van zo,n 2 cm per keer
als het geplakt is met stabilit dan krijg je het haast niet meer los
heb ooit eens een mailtje naar pattex gedaan of dat ze niet een weekmaker of zo hadden
niet dus want vast is vast
mesje een heel voorzichtig los peuteren kan ook
maar het blijft een rot job
heb de Deep Rover van Norbert Bruggen. en is volledig gebouwd met polystirol platen.De Deep Rover is volledig gelijmd met aceton.Je hebt gewoon geen seconde tijd voor te corrigeren,want deze manier van lijmen,doet de onderdelen in elkaar smelten.Polystirol is een soort hard pvc materiaal.In kombinatie met abs of pvc op polystirol heb je dus een perfecte lijm die zelfs watervast is en waarvan zelfs geen lijmresten zullen zichtbaar zijn.Vrees dat aceton je abs gaat invreten.Maak van aceton en abs of pvc poeder,mn lijm om abs te verlijmen,omdat abs moeilijk te verlijmen is.Moet zo bij de bouw van de Stroep 3 keer die verlijming toepassen en dit is gewoonweg niet meer los te krijgen.
Mvg,Marc3.
Marc,
is dat gewoon met puur aceton gelijmt?
Is dat niet bloedlink om dat zo te doen?
Ik heb nog nooit met aceton om te lijmen gewerkt maar wel gehoord dat je heel erg moet oppassen.
Vallen er geen gaten in?
nee hoor hein.
het spul is met secondenlijm gelijmt maar het lukt me maar niet om het spul waterdicht te krijgen. en daarom wil ik proberen om het spul weer los te krijgen zodat ik de wtc deksel kan afdraaien of zoiets
Marc,
waarom gebruik je niet UHU Endfest?
Dit is 2 componenten lijm en wordt heel dun.
Net als water voor het hard wordt.
Het is spleet vullend
Eerst gewone 2 componenten en dan aflijmen met UHU Endfast.
De 206 en de Skipjack van mij zijn zo waterdicht gelijmd.
Inderdaad,de hele rover is met aceton verlijmd,althans de polystirol onderdelen en de abs delen.Het grote probleem hierbij is dat je geen tijd hebt voor te corrigeren.Het moet hierbij van de eerste keer juist gedaan worden.
Het wordt pas echt bloedlink als je secondenlijm(cyano acrylaat) gaat gebruiken met pvc of styreen in POEDERVORM!
Doe dit altijd bij de bouw van een Stroep.Om m'n doorvoeren van de schaatsen in de romp waterdicht te krijgen,wordt er eerst een naad van cyano acrylaat aan de binnenkant van de romp,rond de binnenkomende buizen gezet,om vervolgens de hele duikboot vol pvc poeder te doen en af te sluiten.Hierbij komt een enorme hoeveelheid gas vrij wat uitermate explosief is.Na een minuutje wordt de hele duikboot geledigd om een half uurtje uit te dampen.het is uitermate gevaarlijk,maar krijg hierdoor een oersterke en waterdichte verbinding.
Het is éénmaal gebeurd dat een hele duikboot geexplodeerd is.
Dit was een echt ongelukje wat zeer zware gevolgen kon hebben.
Raf kan dit zeker beamen.
Mvg,Marc 3.
Dat zal wel een flinke klap geweest zijn he?
Heb je er misschien ook foto's van gemaakt.
Ik heb een maal een boot zien ploffen.
Het wat een kleine fontein en een gat in het water.
Je kijkt wel raar op hoor.
Inderdaad,dat was een serieuse klap.
Heb hier thuis nog altijd de scherven van een 5mm dik afsluitdeksel liggen.
Het was op de modelbouwbeurs gebeurd in Genk,in de Limburghal.
Die explosie deed zich voor onder water in ons duikbassin.
Het hele bassin was toen beschadigd.
Wil dit echt niet meer meemaken.
Heb daar sedert toen een goede leering uit getrokken.
Het heeft een hele lange tijd geduurd,eer dat we een verband konden leggen wat hiervan de oorzaak was.
Om je nog heel vlug een voorbeeld te geven van wat die cyano acrylaat doet.Je kan zonder problemen een paar druppels cyano acrylaat op je arm doen,geen probleem totdat je er pvc poeder op laat vallen en je onmiddelijk een reactie krijgt waarbij dit spul serieuze brandwonden veroorzaakt.
Enfin,ik gebruik dit spul om te kunnen verlijmen waarbij het ook nog vullend is.
Groetjes,Marc3.
Het is misschien niet zo duidelijk hoe dat spul zo kan exploderen.
Dit was er gebeurd.Had s'avonds nog snel een kleine herstelling aan de boot gedaan.Cyano acrylaat met een kein stukje pvc verlijmd en een vullende naad gelegd.Alles ok na een minuutje en de boot toegedraaid.
Toen de beurs gaan helpen opbouwen en de boot stond in de wagen in de koude gedurende 2 uren.Alles klaar met opbouwen,boot binnen gehaald en gaan proefduiken gedurende 20minuutjes.Boot naar de kant laten komen en eventjes de motor andersom laten draaien en op dat ogenblik explodeerde hij terwijl hij nog onder water was.
Het gevolg van dit gebeuren was dat toen de boot in de koude in de wagen stond der reactie stopte omwille van de koude.
Toen gaan duiken en alles werd weer lekker warm in de boot en de reactie ging terug verder waarbij toen het gas weer vrij kwam.
De motor heeft toen gevonkt en de boel is geexplodeerd.
wil gewoon eventjes aan halen dat seconde lijm echt niet zonder gevaren is.
Hopelijk hebben jullie wat aan deze info.
Mvg,Marc 3.
Als je de delen los wilt halen, zal je dat met een mesje moeten doen. Langs de naad lossnijden.
Ben zelf ook bezich om een kajuit van plexiglas te maken en moet dit lijmen metdychloormethaan .
Het lijmen gaat perfect, als de delen net gelijmt zijn kan je het nog los halen.
Maar als alles eenmaal is uitgehard vormt het een geheel.
Heb dit ook ondervonden en heb alles heel voorzichtig los kunnen snijden.
Om eventuele naden op te vullen vermeng ik dychloormethaan met stukjes plexiglas.
Hiervan maak je een soort stroop, wat je dan langs je naden kan laten lopen.
De boot waar ik mee bezig bent is het eerste model voor mij van plexiglas.
Het lijmen van de onderdelen vind ik beter/sneller gaan als met gewone lijm.
Kijk anders maar eens op mijn site van modelboten onder "Severn lifeboat"
met een mesje gaat het echt niet worden. daar kan ik echt niet overal mee bij.
ik zal wel wat remreiniger proberen en als dat nix wordt laat ik het lekker zitten. dan probeer ik wel iets anders.
@ hein. de boot lekt trouwens niet op een lijmnaad maar op de achterste wtc deksel. en dat wil niet lukken om dicht te krijgen.
Wellicht dat je kokend water kan gebruiken, zo maak ik delen los die met CA zijn verlijmd, even onderdompelen dat breekt de structuur van de CA, rem reiniger ben ik niet zo'n fan van.
Meestal geeft dat problemen bij het weer verfen van je model.