Voor mijn Webra .40 heb ik een voorraadje achterste lagers ingeslagen, omdat ik geleerd heb iets gedisciplineerder de conditie van mijn motorlagers in de gaten te houden
. Ik heb nu lagers met een metalen schild gekocht, omdat ik dan de keuze heb om er een open lager van te maken, een half-open lager of een gesloten lager te laten. In deze video wordt uitgelegd hoe je de schildjes kunt lospeuteren.
Volgens de Boca Bearing Company kun je voor het achterste motorlager zowel een half-open als open lager gebruiken. Het voordeel van een correct geplaats half-open lager is dat eventuele losgeslagen deeltjes, niet meteen door je hele motor vliegen.
REAR BEARING : For maximum lubrication, both shields may be removed from the rear (large) bearing. However, removing one shield will still allow the fuel/lubricant to flow through the bearing and this method offers the added advantage of providing protection to the chamber area by eliminating the possibility of any foreign matter or contaminants passing through. Either method is acceptable, it's really a matter of preference. If one shield is left in place, the bearing should be installed with the open part of the bearing facing the small bearing in front.
Een gesloten lager wordt niet genoemd als alternatief en hier ben ik benieuwd naar jullie meningen. Ik kan me voorstellen dat een gesloten lager minder olie toegevoegd krijgt vanuit de motor. Maar.......er loopt ook minder olie uit? In dat geval blijft het lager toch ook voldoende gesmeerd zou ik zeggen.
Beste MBF-er, wat zijn je ervaringen met het gebruiken van Open, Half-Open of Gesloten achterlagers?

Volgens de Boca Bearing Company kun je voor het achterste motorlager zowel een half-open als open lager gebruiken. Het voordeel van een correct geplaats half-open lager is dat eventuele losgeslagen deeltjes, niet meteen door je hele motor vliegen.
REAR BEARING : For maximum lubrication, both shields may be removed from the rear (large) bearing. However, removing one shield will still allow the fuel/lubricant to flow through the bearing and this method offers the added advantage of providing protection to the chamber area by eliminating the possibility of any foreign matter or contaminants passing through. Either method is acceptable, it's really a matter of preference. If one shield is left in place, the bearing should be installed with the open part of the bearing facing the small bearing in front.
Een gesloten lager wordt niet genoemd als alternatief en hier ben ik benieuwd naar jullie meningen. Ik kan me voorstellen dat een gesloten lager minder olie toegevoegd krijgt vanuit de motor. Maar.......er loopt ook minder olie uit? In dat geval blijft het lager toch ook voldoende gesmeerd zou ik zeggen.
Beste MBF-er, wat zijn je ervaringen met het gebruiken van Open, Half-Open of Gesloten achterlagers?
Laatst bewerkt door een moderator: