achteruit rijden met nitro cars!

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door rr, 3 nov 2004.

  1. rr

    rr Guest

    Hallo allemaal :D
    Wordt het achteruit rijden nog toegepast bij nitro wagens :?:
    IK ben er een tijdje tussenuit geweest met rijden ,maar ik begin weer!
    mijn serpent,cobra kan namelijk ook achteruit,je moet niet vragen hoe
    maar met wat tandjes poetsen komt het wel goed.
    het systeem werkt zo: tussen het hoofdtandwiel en de koppellingsklok zit een ijzeren plaat met 2 tandwielen,die doormiddel van een servo kan zakken,doordat hij zakt valt er een tandwiel weg,en gaat ie achteruit.
    tijdens het zakken komt de klok tandwiel even vrij te lopen,en al draaiend

    tegen een stilstaand tandwiel aankomt :? :help:
    Vandaar dat serpent het systeem ook heel snel geschrapt heeft.

    groet richard
     
  2. Kelvin

    Kelvin Guest

    Niet zover ik weet, maar ik zit niet "echt" in de modelautobranche, maar zoals jij zei: die tandwieletjes worden gepoets. Je kan ze dan om de maand vervangen :lol:
     
  3. Jelle

    Jelle Guest

    het wordt idd nog steeds toegepast, bij monstertrucks meestal.

    Hoe het werkt? Ik heb nog nooit een tekening gezien :p
     
  4. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Klopt, op de CEN Genesis zit ook een achteruit... werkt door middel van een pookje dat een tandwiel verschuift...

    [​IMG]

    Het pookje is te zien bij nummer GS069... hoop dat een en ander duidelijk is...


    Uiteraard pas schakelen als de auto stil staat, anders gaat het tandjes kosten...
     
  5. rr

    rr Guest

    Hoi
    is bij dat systeem ook dat de koppelings klok ok even vij spel heeft,want dat is namelijk het probleem.
    van de ene kan moet ie stilstaan,maar van de andere kan ook weer niet,omdat de tandwielen goed in elkaar moeten vallen!
     
  6. Jelle

    Jelle Guest

    en synchromeshes zijn een beetje lastig in 1:10 denk ik ;)
     
  7. rr

    rr Guest

    hoi jelle
    Ik ben een hele tijd uit de modelbouw geweest, zoals je weet!,maar wat betekent:synchromeshes ook alweer?
     
  8. Green Spirit

    Green Spirit Guest

    Synchromesh betekent volgens mij dat je tanden op je tandwielen scheef zitten zodat het stukken minder herrie maakt. Je kan dan wel iets minder krachtover brengen omdat het niet zo stevig is als rechte tanden.
    Is uitgevonden door Citroën, daarom die V's in hun logo van de scheeve tanden. :)
     
  9. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Auto moet stil staan als je wilt schakelen, anders hoor je inderdaad wat tandjes knarsen... Het is bij enkelen al gebeurd dat de boel geklapt is omdat ze tijden het rijden gingen schakelen (bewust of onbewust!)...

    Of de tandiwlen op het moment van schakelen echt stil staan kan ik niet zeggen, zoals je zelf al aangeeft zal een beetje beweging wel nodig zijn om ze goed in elkaar te laten grijpen...
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Een synchromesh is een vrij meedraaiende ring welke de snelheidsverschillen tussen twee draaiende tandwielen opheft. De Synchromesh 'remt' het te schakelen tandwiel af op het moment van opschakelen, en versnelt het te schakelen tandwiel bij het terug schakelen.

    http://auto.howstuffworks.com/transmission6.htm
     
  11. rr

    rr Guest


    zou dat systeem ook bij rc toe te passen zijn :nooo: :yes:
     

Deel Deze Pagina