Hallo allemaal Wordt het achteruit rijden nog toegepast bij nitro wagens :?: IK ben er een tijdje tussenuit geweest met rijden ,maar ik begin weer! mijn serpent,cobra kan namelijk ook achteruit,je moet niet vragen hoe maar met wat tandjes poetsen komt het wel goed. het systeem werkt zo: tussen het hoofdtandwiel en de koppellingsklok zit een ijzeren plaat met 2 tandwielen,die doormiddel van een servo kan zakken,doordat hij zakt valt er een tandwiel weg,en gaat ie achteruit. tijdens het zakken komt de klok tandwiel even vrij te lopen,en al draaiend tegen een stilstaand tandwiel aankomt :? :help: Vandaar dat serpent het systeem ook heel snel geschrapt heeft. groet richard
Niet zover ik weet, maar ik zit niet "echt" in de modelautobranche, maar zoals jij zei: die tandwieletjes worden gepoets. Je kan ze dan om de maand vervangen :lol:
het wordt idd nog steeds toegepast, bij monstertrucks meestal. Hoe het werkt? Ik heb nog nooit een tekening gezien
Klopt, op de CEN Genesis zit ook een achteruit... werkt door middel van een pookje dat een tandwiel verschuift... Het pookje is te zien bij nummer GS069... hoop dat een en ander duidelijk is... Uiteraard pas schakelen als de auto stil staat, anders gaat het tandjes kosten...
Hoi is bij dat systeem ook dat de koppelings klok ok even vij spel heeft,want dat is namelijk het probleem. van de ene kan moet ie stilstaan,maar van de andere kan ook weer niet,omdat de tandwielen goed in elkaar moeten vallen!
hoi jelle Ik ben een hele tijd uit de modelbouw geweest, zoals je weet!,maar wat betekent:synchromeshes ook alweer?
Synchromesh betekent volgens mij dat je tanden op je tandwielen scheef zitten zodat het stukken minder herrie maakt. Je kan dan wel iets minder krachtover brengen omdat het niet zo stevig is als rechte tanden. Is uitgevonden door Citroën, daarom die V's in hun logo van de scheeve tanden.
Auto moet stil staan als je wilt schakelen, anders hoor je inderdaad wat tandjes knarsen... Het is bij enkelen al gebeurd dat de boel geklapt is omdat ze tijden het rijden gingen schakelen (bewust of onbewust!)... Of de tandiwlen op het moment van schakelen echt stil staan kan ik niet zeggen, zoals je zelf al aangeeft zal een beetje beweging wel nodig zijn om ze goed in elkaar te laten grijpen...
Een synchromesh is een vrij meedraaiende ring welke de snelheidsverschillen tussen twee draaiende tandwielen opheft. De Synchromesh 'remt' het te schakelen tandwiel af op het moment van opschakelen, en versnelt het te schakelen tandwiel bij het terug schakelen. http://auto.howstuffworks.com/transmission6.htm