Achteruitvaren, tips voor problemen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Carlo aka Rambo, 8 mei 2005.

  1. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Zoals ge ziet zit ik met een serius probleem. Maar ik ben zeker van dat
    er nog bouwers zullen zijn die een aangekochte bouw-bootje hun tanden en meschien voor sommige onder ons hun vals gebit hebben kapot gebten op dit probleem.

    Nu, Ik ben in de aanbouw maar al varend model van ANTJE 2 van Robbe.
    Het probleem zit zich hier. Bij het achteruitvaren van het bootje gaat het met de standaard roer helemaal niet. De boot begint onmiddelijk naar links (vraag met niet bak of stuurboord, i don't know) uit te slaan.

    Daarna heb ik de roer vergroot. Dit naar de scheepschroef toe. Het was maar een kort stukje. Ik had al iets meer succes, maar niet te minder, onhandelbaar bij het achteruitvaren.

    Daarna hebben we in de club zitten experminteren. Met een kort straalbuisje over de scheepschoef, iets beter, maar niet voldoende.
    Vaste straalbuis stukje verlengt tot in een stukje in de scheepsroer.
    Het resultaat was om te janken. Nog slechter.

    Toen hadden we er eens voor gekozen om de straalbuis weg te halen en de roer te verlengen tot de scheepschroef.
    Met deze test leek het stukken handelbaar en voor een deel bevredigend.

    Vandaag, met een nieuwe roer. Vandaag was het weer ongunstig. Veel wind. Nu was het achteruitvaren om te janken met dit weer. Voor een stukje gaat het goed, dan had de wind kans om op de boot te grijpen en de hek was van de dam. De boot was onbestuurbaar.

    We hebben met van al zitten experimenten. Andere scheepschoef ipv een werkblad (3blad) eens een 4blad, beetje resultaat maar van vere bevredigend.

    Bij de club zitten we een beetje met een raadsel.

    We hebben nog 1 oplossing in gedachte. Das de scheepschoef verder naar achteren brengen en dan de roer verwijderen en een beweegbare straalbuis (als roer) plaatsen.

    Wat is jullie ervaring hierin?
    Wat zijn de mogelijke tips die jullie geven en voor sommige meschien handig om te weten wat ze kunnen doen met deze soort probleempjes.

    Greetings

    PS:
    Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen zodat jullie iets beter begrijpen.
     
  2. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
  3. Gerjan

    Gerjan Guest

    met één van mijn boten waar de schroef en het roer achter de romp zitten is het achteruitvaren ook geen succes
    maar met een andere boot vaarbij de schroef en roer onder de boot zitten is het achteruitvaren bijna net zo goed als vooruitvaren

    ik denk dat het een algemeen probleem is acheruitvaren met botoen met 1 schroef

    Groeten Gerjan
     
  4. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    de laatste oplossing met het kokerroer zal waarsijnlijk het beste resultaat geven
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Carlo, een enkelschroefs schip heeft bij achteruit varen AlTIJD te maken met een afwijking naar een kant. Dat hoeft geen probleem te zijn; zaak is om er slim gebruik van te maken.
    Met name schepen met een ronde kont :oops: (pardon) hebben hier 'last' van. Je krijgt die afwijking er nooit helemaal uit. Als je achteruit vaart zal de boot altijd een bepaalde kant uit trekken. De enige remedie daarvoor is: Een klein stukje vooruit varen, en weer, RUSTIG naar achteren.
    Het heeft te maken met de draairichting van je schroef, beter gezegd het draaimoment van de schroef. Onderin heert meer waterdruk dan bovenin, daar is de schroef dus effectiever. Als je vooruit vaart kan je dit compenseren met je roer, achteruit slaat er geen schroefwater tegen je roer aan en valt er dus weinig te compenseren.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Roel ik heb de Boegsier ,en die vaart net zo hard achteruit als dat ik zelf: wil en kan hem dan ook nog sturen.
     
  7. Lucky

    Lucky

    Lid geworden:
    6 apr 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Sint- Amandsberg (Gent)
    Hey Carlo,

    Het plaatsen van een vierblad schroef is zeker geen goed idee (extra blad zorgt voor nog meer afwijkig). Wat ik zou proberen is een kleinere drieblad schroef steken of een drieblad met kleinere spoed (hierbij zal de voorwaartse snelheid wel een beetje kleiner zijn) of zelfs experimenteren met tweeblad schroeven met geringe spoed (niet realitisch op een vissersschuit, das natuurlijk persoonlijk).
    Ook je motor speelt een grote rol, als de motor te zwaar (=te sterk) is volgens de oppervlakte van je roer en het gewicht van je schip dan zal de boot niet naar wens "luisteren" naar zijn roer.
    Als ik je een tip mag geven m.b.t. het achteruit varen, als je boot b.v. naar links afwijkt, moet je je roer naar rechts trekken das evident, in plaats van gewoon rechts stik te geven, flipper je met je stik ( dus van de centrale stand naar rechts en dan weer centraal en dan terug naar rechts) het vergt enige oefening maar je zal zien dat het vruchten zal afwerpen.

    Veel succes!
    groeten lucky.
     
  8. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Tja Roel, zoals ge zegt een ronde kont (hum, kuch) heeft blijkbaar zijn prolemen. Maar zoals ge zegt, het heeft ook een beetje te maken met et moment, bij het in achteruitgaan heeft hij een afwijken, hij draait bijna ter plaatse om op zijn as (van de boot).

    Het was heel aardig als wij bij ons terug een stukje vooruit mochten varen. Maar de Belgische regelment verbiedt het blijkbaar. Want door de max uitslag van m'n roer kan ik als ik wil op mijn as van de boot draaien door in vooruit te gaan. Maar dat is ook verboden bij ons. :oops:

    Maar zoals een paar oplossingen genoemd wordt gaan we testen zodra ik het materiaal bijeenheb voor een straalbuis (vast) en straalbuis als roergang.

    greetings :wink:
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.835
    Locatie:
    As,België
    hallo



    zelfde probleem hier met de neptune van robbe

    samen met carlo alles wat we toen konden doe uitgeprobeert

    het wil niet lukken hij vaart niet achteruit
    de neptune trekt naar eenkant ook met een straalbuis

    wat nu het gekke is dat is dat joris zijn neptune WEL achteruitvaart
    zelfde aandrijving zelfde schroef
    zoek daar nu maar eens een antwoord op
    mijn eerste vaarde ook perfect achteruit maar die is plots verdwenen uit mijn garage (gestolen)
    de maasdijk (neptune omgebouwd naar belgische sleper)met twee motoren en twee schroeven uitgerust vaart goed achteruit
    en de laatste doet het dus zoals carlo zijn boot dus niet
    en voor carlo het antje 2 dat ik heb heeft GEEN straalbuis maar toch breng ik hem mee


    groeten raf
     
  10. Lucky

    Lucky

    Lid geworden:
    6 apr 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Sint- Amandsberg (Gent)
    Hey Carlo,

    T' is misschien een rare tip, maar kijk eens of je schroefas goed uitgelijnd staat ten opzichte van de aslijn van je schip.

    groeten lucky,
     
  11. Dit heeft inderdaad denk ik vooral te maken met de indirecte schroefwerking ofwel het wieleffect zoals roel heeft uitgelegd..
    Een schip met een linksdraaiende schroef zal bij het achteruitvaren afwijken naar stuurboord(voor Carlo, stuurboord is rechts bakboord is links ;) ) en een rechtsdraaiende schroef een afwijking naar bakboord. Aan je roer heb je bij het achteruit varen vrij weinig aangezien er geen druk op staat dus als je hem heb zal het manoeuvreren beter met de boegschroef gaan.
    (zijn die lessen navigatie toch nog ergens goed voor ^_^ )
     
  12. marcobreen

    marcobreen

    Lid geworden:
    3 apr 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Goedereede
    hallo,

    kan men dan de afwijking opheffen door het gebruik van een boegschroef? indien deze natuurlijk in te bouwen is in een model. zelf wil ik bij het opknappen van een scheepsromp, deze optie gaan gebruiken.

    groet Marco :music:
     
  13. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Ik heb een enkele schroef en geen boegschroef in mijn sleper, en toch vaar ik recht achteruit!

    Wat doe ik: ik geef hele kleine en lichte tikjes tegen mijn roer zodat deze heel weinig draait, en dat terwijl het achteruit vaar tempo op stapsgewijs staat, zo ongeveer het laagste standje. In noodgevallen of ik moet heel snel achteruit klap ik zijn roer plat en geef ik heel even vol gas, om daarna meteen het roer de andere kant op te draaien en halfgas vooruit te geven. zo maak ik een mooi rondje :)
     
  14. @marcobreen
    Tijdens mijn stage aan boord van de Fast Jef (coaster van 90m 1360 kW enkelschroever met een beckerroer erachter en 220 kW boegschroef 3100 ton laadvermogen) moesten we een haven binnen bij Engeland, ik geloof dat het Northfleet was. Dit was een haven van 100 jaar oud en toendertijd vooral gebruikt door schepen van zo'n 50 à 60m.. Om bij de ligplaats te komen moesten we achteruitvarend langs een omhoogstaande brug.
    Hierbij was er aan beide zijdes 1 meter over.. Dus ik stond daar met een radiootje aan dek de afstanden door te geven aan de kapitein want die kon het niet zien vanaf de brug en daarmee wist hij dan met de boegschroef achteruit te varen. Echt fantastisch om mee te maken! :D
    Maar met een lage snelheid en een boegschroef kan je blijkbaar achteruitvarend dus best goed manoeuvreren.
     
  15. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Oja, en voor ik het vergeet: dit topic heet "Tips voor problemen"

    Ik zou het eigenlijk liever "Tips tegen problemen" noemen ;)
     
  16. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Hey,

    Na een tijdje niks meer gezegd en geschreven rond dit probleem is het eindelijk ogelost na veel zeven's en nullen.

    Wat de schroef betreft, die ligt een beetje schuin naar rechts (vanaf achterkant gezien). Dus de boot mocht niet naar links trekken bij achteruit varen.

    Dat terzijde.
    Maar met vanal geprobeerd te hebben en na veel 1tj's en nulletjes zijn
    we op eerdere oplossing gekomen.
    De roer eruit en vervangen door een straalbuis met ingebouwde roer.
    Medeleden vermelde vandaag onmiddelijk bij het zien dat de straalbuis veel te lang was.
    Zo'n 20cm (als ik niet mis ben) kan ook korter zijn.
    Maar deze oplossing werkte overduidelijk wel.

    Groetjes.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.835
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ja het werkt
    zoals geschreven was de straal buis wel ontigelijk lang maar bij nader inzien geeft dat een bijkomend effect

    ze zuigt namelijk geen lucht bij het achteruitvaren
    een korte straal buis wil aan de bovenkant nogal eens lucht zuigen daar door de rompvorm de boot bij het achteruitvaren wat wordt opgelicht
    maar bij deze lange straal buis gebeurt dit dus niet

    dus ik ga onder mijn antje ook een straal buis zetten
    dan kan dat ook nog eens na een jaar of 10 terug in het water
    mischien dat de vrouw er dan terug mee wil gaan varen ????????


    groeten raf
     
  18. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo Carlo aka Rambo
    Heb jij zelf nooit gevaren ?
    Ga eens kijken bij echte schepen met een schroef
    Ze trekken altijd naar bakboord of stuurboord al nagelang hoe het roer in stuurstand wordt gezet.
    Alleen schepen met boegschroef of met dubble motoren varen recht achter uit.
    Wat je doet met enkeleschroef schepen is de motor op vooruit zetten tot hij recht ligt en dan weer op reverse zetten.
    Schepen met boeg of kopschroef hebben het meeste voordeel om de kop recht te houden. En modelbouwer die met dubbelle schroefen varen waar van de bakboord schroef met de klok met gaat en de stuurboord schroef tegen de klok in gaat kunnen het makkelijker doen met een schroef voorwaarts te laten draaien en een achteruit.
    Het zelfde geld voor rond gaan. Er is niks mooier dan natuurgetrouw te varen.


    Groetjes Nick
     
  19. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Yo Redcheesehead

    Ik zou het ook niet liever hebben gehad, maar voor Belgisch kampionschap wedstrijdvaren en intern wedstrijdvaren
    zijn we altijd verplicht een stukje achteruit te varen.

    De meeste van onze leden hebben een sleper, enja een sleper heeft
    alg een straalbuistype onderin zitten. Dus die hebben het minst problemen. En zoals ge zegt, die met dubbelschroef die kunnen spelen met de draaizin van de schroef.

    Maar zoals eerder, dit is een enkelschroever. Ieder beestje zijn probleempje zou ik zeggen. Maar door de wedstrijden verlies ge op dat punt de meeste punten en is het bij ons en door mij NIET aanvaarbaar om dat te wijzigen.
    Moesten we alleen vooruit varen dan had ik zellf nog niet eens de moeite gedaan om dat te wijzigen.

    Ge weet toch ze zeggen niet voor niets: Die gekke Belgen.
    (Nu hoort ge het van een echte Belg :roll: )

    Greetings.
     
  20. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Dat wil ik niet zeggen gekke Belg.
    Maar ik doe zelf ook mee met Nationale kampioen schappen enzo
    En iedere jurylid en scheidsrechter weet dat een single schroef varende boot nou eenmaal trekt naar bakboord of stuurboord gelang waar men de stuurrichting heen zet. Je zal er heus geen punten door verliezen
    Als dat waar zou zijn dan moet je een beklag indienen.
    Meeste Jury leden zijn oud schippers en weten precies wat er gebeurt als je achteruitvaart met een single schroef boot.
     

Deel Deze Pagina