ACT: digital switches

ik heb hier ook al eens over gedacht om zon electronische schakelaar als backup over mijn mechanische heen te plaatsen.
ik kan uit de beschrijving echter niet opmaken (meine deutch ist nicht so gut :oops: ) of ie bij het evt falen in de aan stand blijft of ook geoon uit gaat, want dan heb je er niks aan, ook electronica kan falen.
 
onder het kopje
sonderangebote
safety-power-switch-system

staat

Sicherheitsschalterkabel für Empfangsanlage
Einschalten mit Taster, im Betrieb kein Schalter wirksam

dus de schakelaar werkt niet indien werkzaam.

Verder nit gevoelig voor slijtage en trillingen.

Goede tip Jorrit!!!

Alleen jammer dat het standaard met JR stekkers wordt verkocht, en de 40 euro is ook wel even sparen... :?
 
dus hij blift altijd aan tot er een puls opkomt dat ie uit moet, dus bij wijze van spreken als het uit knopje zou falen krijg je hem alleen uit door de accu los te koppelen ?

ik zou zon ding alleen als aanvulling op mijn heavy duty switch willen hebben als backup, niet als alleen hoofdschakelaar.
het blijft electronisch en kan ook kapot.
wat doet ie als er een slecht contactje zit in je accustekker bv ? keer knetteren en dan weet "aan" in de uitstand terug ?
ik houd het wel bij een goede schakelaar (futaba heavy duty) en er zijn nog betere, de zogenaamde GEM rocker switches
 
gerard_nl zei:
wat doet ie als er een slecht contactje zit in je accustekker bv ? keer knetteren en dan weet "aan" in de uitstand terug ?

nee, ergens anders stond dat ie in zo'n geval nog tot 2 min gewoon aan blijft. Hij kan alleen uit via de "off" knop in te drukken. En die is dan dus zo opgehangen/uitgevoerd dat die niet slijt en trilling gevoelig is.
 
Elektronische schakelaars kunnen door een storinkje ook uit gaan met alle gevolgen van dien. En dat wat Gerard omschrijft, een rotte verbinding. Dat levert heel veel storing op. De elektronische schakelaar kan dan ook uit gaan en NOOIT meer aan. Met de storingen van die rotte verbinding heb je misschien nog een kans maar als de elektronische schakelaar uit gaat heb je 0,0 kans. Een crash is dan 100% zeker.
Nee ik hou het bij een GOEDE mechanische schakelaar, die gaan nooit uit door een storinkje. De schakelaar houd ik schoon en als ik het maar even niet vertrouw gaat hij eruit en komt er een nieuwe. Veel veiliger volgens mij.
 
Ernst Grundmann zei:
De schakelaar houd ik schoon en als ik het maar even niet vertrouw gaat hij eruit en komt er een nieuwe. Veel veiliger volgens mij.

Lijkt me ook het beste.
Maar op de site staat toch echt:
...
Zum Einschalten wird lediglich ein Taster gedrückt, der die Elektronik einschaltet, danach ist der Taster nicht mehr wirksam. Bei kurzzeitigen Spannungs-Unterbrechungen vom Akku her (bis zu 2min) bleibt die Elektronik sicher eingeschaltet, der Betrieb bleibt weiter gewährleistet auch bei Vibrationsproblemen im Akku oder den Kabeln. Zum Ausschalten wird einfach der AUS-Taster benutzt. Diese Eigenschaften schützen vor Vibrationsproblemen.
...


Of wel hij blijft aan tot je de Aus kop indrukt, wat er ook gebeurd
 
Voordat ik dit apparaat zou gaan gebruiken zou ik het eerst heel grondig gaan testen en dan nog? Om die schakelaar AAN te houden moet er iets van een elektrolitische condensator (elco) of zo in zitten die de spanning op de stuuringang van de schakel FET vasthoud. Die dingen staan in de elektronica bekent als zijnde de minst betrouwbare componenten!
Nee hoor, allemaal leuke verkooppraat maar niet voor mij, ik hou het bij een GOEDE schakelaar die op tijd gecontroleerd wordt.
 
Welnee, kan ook een transistor zijn (Waarvan er in de gemiddelde PC zo'n 17,5 miljoen zitten die het allemaal moeten doen om dit forum te kunnen lezen ;)) of een monostabiele flip-flop oid. Zoals Cruyff al zei 'Elk voordeel heeft een nadeel'.

Ton.
 
Nee Ton, Om die transistor tijdens kortstondige onderbrekingen door trillingen open gestuurd te houden is een elko of iets dergelijks noodzakelijk!
Anders valt op het moment dat de spanning onderbroken wordt de sturing van die transistor uit en zal de hele schakeling uitvallen!!!!!
 
Ernst,
deze keer ben ik het geheel niet met je eens! Ik vlieg al lange tijd met electronische schakelaars. Dit betreft een speciaal componemt van Micrel (hetgeen overigens ook in de RC-1 wereld gebruikt wordt juist vanwege zijn betrouwbaarheid) waarbij de "aan" situatie de rust stand is. "uit" vraagt bijzondere omstandigheden zoals een (microamperes grote) stroom op een stuurpin. De schakeling vond ik op de website van Micrel met de vermelding dat dit bij uitstek iets was voor modelbouw...
Ik heb er een PCBtje voor gemaakt en dat op mijn website gezet. www.delemarre.cistron.nl Naast het feit dat het een zeer veilige schakelaar is, is het ook een regelaar voor een instelbaar voltage tot een belasting van 5 of 7 ampere afhankelijk van het type nummer. Het is een "LDO device" waarbij inderdaad het maximale drop of voltage 0.370 volti is. Ik gebruik de 5 ampere component. (dezelfde heb ik voor Jan en Danny van Vliet gemaakt die ze in combinatie met hun digitale servos gebruiken omdat die gevoelig zijn voor overspanning.)
Als ik mijn mechanische schakelaar eraf trek gaat de switch dus aan blijft aan tot de schakelaar er weer aan zit en op AAN staat. Falen van de mechanische schakelaar doet de electronische dus niets tijdens het vliegen. Deze zelfde configuratie wordt gebruikt bij alle FET schakelaars die ik ken en die commercieel geleverd worden. De rust stand is "aan" en om hem "uit" te zetten is iets bijzonders nodig (dat dus rustig mag falen tijdens het vliegen wand er gebeurt niets..)

MVrGr Hans Delemarre
 
Hans,

Die nieuwe componenten ken ik dus niet, weer wat geleerd 8) ! Nu ik wat nadenk zou dit met een gewone N-FET ook te realiseren zijn.
Maar ik begreep dat de hier bedoelde elektronische schakelaar met een drukknop aan en uit gezet wordt. De ene indrukken en hij gaat aan, de andere indrukken en hij gaat uit. Als je de drukknop los laat maakt hij geen kontakt meer en gaat jou uitleg niet meer op, de mijne wel.
Maakt men gebruik van een schakelaar zoals jij bedoeld dan heb je gelijk en ik het dus verkeerd begrepen :oops: .
 
hans jij geeft idd uitleg over de schakeling die jij op je site hebt, wij hadden het over de act switchens, waarbij ik wel eens wil zien hoe die reageren bij dikke stoorpulden enzo.

ik hou het bij mijn heavy duty futaba schakelaar die er na 100 vluchten uitgaat.
 
Heren ik heb zo'n ding!

Al haal je de spanning er +/- 1 min er vanaf (als hij AAN stond)en plaats je de accu er weer op dan blijft hij aan.

Er zijn zowel negatieve als positieve punten op te noemen maar mijn grootste bezwaar is dat het electronica is.

Een groot probleem dat ik zelf heb ondervonden met deze electronische schakelaar is dat als er vocht (uitlaat!!!) op de print komt (of zelfs tussen de drukknopjes deze scahkelaar NIET meer werkt. Bij mij wilde hij niet meer aan, lampje ging branden maar ging weer uit en wat bleek, olie op de print (ja dan moet je maar niet 3Den).

Conclusie of in siliconen verpakken maar dan kan er nogsteeds vloeistof via de drukkertjes of een mechanische!!

Mijn advies, koop een goede mechanische met twee(2) rijen contacten,

Verbind alle (-) buiten de schakelaar met elkaar (ik ga altijd dubbel naar de ontvanger ivm digitaal) en soldeer de twee rijen op de schakelaar door (safe als 1 rij het niet meer doet) en soldeer hier de plus op.

Dus NIET de Plus en min schakelen, heeft geen zin en heeft zoals beschreven meer zekerheid.

Oja probeer een schakelaar met een lock te krijgen dan gaat hij niet vanzelf uit!
 
frank, mijn grootste vraag zou eigenlijk zijn wat ie doet met een slechte voedingspanning, een stekkertje wat knetterend spanning doorlaat, aan,uit,aaan,aan,uit,uit,uit,aan wat ie dan doet.
 
Niets, blijft aan (of uit) dat zit wel goed, maar ik zou gewoon een mechanische kopen. Dze die ik heb zit op een heli waar ik niet zo gehecht aan ben.
 
Gebruik voor een heli een degelijke, mechanische schakelaar en niet zo'n elektronische. Nog afgezien van mogelijke storingen en de kans op stuktrillen heeft elke elektronische schakelaar een veel hogere inwendige weerstand dan een mechanische. Zeker in een heli, waar meerdere servo's gelijktijdig bewegen, worden flinke aanslagen gepleegd op het voedingscircuit, waarbij er aanzienlijke spanningsdips ontstaan. Het is dan belangrijk, dat de inwendige weerstand van de ontvangervoeding zo laag mogelijk blijft, zodat deze dips zo klein mogelijk blijven.
 
:offtopic: (een beetje maar hoor :? )

P1001_1-F1404.jpg


deze dingen zijn toch ook niet mechanish oke wel de schakelaar maar vermogen wordt electronish geschakeld. Ik zie ze met enige regelmaat in heli's zitten.

Ikzelf ga ook voor een normale "harde" schakelaar hoor, grote voordeel is dat overbelasting meestal vastbranden tot gevolg heeft en niet meer uit wil, terwijl een electronische door fikt en dus uitgaat.

gr Remco
 
De 10LED-schakelaar is een mechanische schakelaar met ingebouwde Voltmeter. Over de aanwezigheid van zo'n Voltmeter ben ik erg tevreden, voor een heli zie ik echter liever een grotere schakelaar (zo'n oude, die Robbe vroeger gebruikte). Niet dat er mij klachten bekend zijn, maar aan accu's, schakelaars en voedingskabels moet je hoge eisen stellen....
 
helaas is de gedachte dat een mechanische schakelaar bij een probleem als overbelasten "dicht gelast wordt" niet onderbouwd door enige vorm van gedegen onderzoek.....Ik geloof er niet in en heb het in meer dan 40 (!) jaar RC-modelbouw nog nooit meegemaakt. Als de belasting zo groot zou worden is er iets zo fout dat er niets meer werkt. Accu geen spanning meer, bedrading doorgebrand, electronica naar de eeuwige jachtvelden. De moderne regelaars en schakelingen zoals hier bedoeld hebben een bescherming tegen overbelasting en verlagen het output voltage hetgeen m.i. veel veiliger is. Ik zou ook niet weten waarom al vanaf het begin van de serieuze radiobesturing de schakelaars en de accus altijd als het meest probleem gevende onderdeel beschreven worden, als dit ook niet werkelijk het geval zou zijn. Waarom komen (en blijven nu al enige jaren) die electronische schakelaars op de markt...omdat ze beter werken dan de mechanische. Het is nog altijd zo geweest dat iets nieuws wat niet goed functioneerde nooit langer dan een of twee seizoenen op de markt was en dan weer een stille dood strief. De electronische schakelaars komen er steeds meer....hoe zou dat nu toch komen? Ik rijd in een auto, mijn koets en paard zijn al lang met pensioen.

Hans Delemarre
 
Back
Top