D
Delcam
Guest
Dergelijke mooi ogende VOLTMETERS zeggen bij NiCads overigens ook helemaal niets over de toestand van de accu. Kijk eens naar de ontlaad curve van een NiCad en je ziet dat tot vlak voor het instorten van de spanning er een mooie output gemeten kan worden. Ik heb de consequentie daarvan in de afgelopen jaren wel een paar keer meegemaakt. Denken dat je nog wel een rondje kan vliegen omdat de VOLTMETER voldoende spanning aangeeft om kort daarna te merken dat de jus op is en de besturing begint te haperen door onderspanning. Ik gebruik een vermogens meter die bijhoudt hoeveel er al uit de accu is gehaald zodat ik weet wat er nog over is. Ik hou een 30% marge aan en heb nooit meer een probleem gehad als boven beschreven. Een goed alternatief is een voltage logger die bij houdt of er spanningsdips zijn tijdens het vliegen en deze registreert. Dit is nl het eerste teken dat je tegen het eind van de accu lading aan zit. Gecombineerd met een vijfcellen pakket en een regelaar/schakelaar is dit helemaal de veilige oplossing.
Hans Delemarre
Hans Delemarre