ACT: digital switches

Dergelijke mooi ogende VOLTMETERS zeggen bij NiCads overigens ook helemaal niets over de toestand van de accu. Kijk eens naar de ontlaad curve van een NiCad en je ziet dat tot vlak voor het instorten van de spanning er een mooie output gemeten kan worden. Ik heb de consequentie daarvan in de afgelopen jaren wel een paar keer meegemaakt. Denken dat je nog wel een rondje kan vliegen omdat de VOLTMETER voldoende spanning aangeeft om kort daarna te merken dat de jus op is en de besturing begint te haperen door onderspanning. Ik gebruik een vermogens meter die bijhoudt hoeveel er al uit de accu is gehaald zodat ik weet wat er nog over is. Ik hou een 30% marge aan en heb nooit meer een probleem gehad als boven beschreven. Een goed alternatief is een voltage logger die bij houdt of er spanningsdips zijn tijdens het vliegen en deze registreert. Dit is nl het eerste teken dat je tegen het eind van de accu lading aan zit. Gecombineerd met een vijfcellen pakket en een regelaar/schakelaar is dit helemaal de veilige oplossing.

Hans Delemarre

Hans,

In situaties, waarbij kortsluiting optreedt helpt er uiteraard niets. De elektronische schakelaar geeft hierbij het voordeel, dat er minder kans is, dat het model brandend neerstort. Neerstorten doet het in elk geval ...
Het gaat er juist om, dat in normale situaties zo min mogelijk spanningsvariaties moeten ontstaan. Dit kan alleen door de inwendige weerstand van de ontvangervoeding zo laag mogelijk te houden en hierbij wint de mechanische schakelaar het met gemak van de elektronische.
Bij heli-vliegen worden - afhankelijk van het gebruikte mechaniek - tot zo'n 5 a 6 servo's gelijktijdig aangestuurd. Dit levert natuurlijk een forse piekbelasting.
Bij accu's, die een scherpe cut-off karakteristiek hebben is het gebruik van een Voltmeter inderdaad verraderlijk. Het is echter zo, dat dergelijke accu's na een aantal ontlaad- en laadcycli vanzelf een hogere Ri ontwikkelen en dan verandert de karakteristiek vanzelf. Het meeste nut heeft zo'n Voltmeter dan ook als de accu een tijdje in gebruik is. Je kunt dan namelijk zien, wat er met de spanning gebeurt als je enkele servo's tegelijk laat bewegen en er dus een behoorlijke belasting aanwezig is.
Je ziet dan ook, dat bij het leger raken van de accu de spanning veel meer 'instort'.
Zo lang er geen betere, betaalbare indicatoren van de accuspanning zijn, moet men het maar met zo'n Led-Voltmeter doen. Natuurlijk zou een data-logger, die spanning, amperage en inwendige weerstand meet veel beter zijn. Robbe heeft dit kortstondig geprobeerd met de "Bordcomputer", die helaas nooit verder is ontwikkeld.
En als er begonnen wordt over een 5-cellen pakket: in combinatie met zo'n Bec-schakeling is dit uiteraard goed, maar als dit rechtstreeks als voeding wordt gebruikt, ben ik er ook niet tevreden over. Dit hoort dan uiteraard wel in een ander draadje thuis...

in mijn raptor 50 met all digital servos is de voltmeter weldegelijk een goed indicatie.
als bij het starten al 1 led uit is weet ik dat de peik van de accu af is.
door dan goed te belasten door alle servos even te laten bewegen krijg ik een hele goede indicatie van de status van de accu door het aantal leds wat ie terugvalt.
op het moment dat ik onder belsting de laatste groene led raak is mijn accu precies voor de helft leeg en laad ik hem bij (ontladen/laden) omdat ik dan niet zeker weet of ie zijn spanning nog goed afgeeft onder hoge belastingen.

hans, mijn mening over de opkomst van de electronische schakelaars ligt anders.
demens kan ze nu maken en de mens wil altijd iets nieuws en vernieuwing hebben, ookal is het oude nog goed genoeg.
over een x aantal jaren heb je schakelaars die je met een afdruk van je vingerprint of irusscan aan kan zetten. ookdan zijn er die dat moeten hebben, terwijl de oude ook nog goed zijn snapje ?

ik houd het op een goede dikke futaba schakelaar,ook omdat hier standaard al dikkere draden aanzitten dan aan een gewone.

Ik ben het met Gerard eens, waarom iets dat nog steeds goed werkt weg doen omdat er iets nieuws is. Daar komt dan in dit geval nog bij dat het nog maar de vraag is dat het nieuwe echt veel beter is dan het oude.
Ook in de consumenten elektronica wordt steeds weer iets nieuws bedacht om maar te verkopen. "Het oude" is dan volgens de reclame niet goed meer. "Het nieuwe" werkt beter, sneller, goedkoper, makkelijker enz. enz. enz. Als je dat nieuwe ding dan naast het oude legt en je een eerlijke vergelijking maakt dan blijkt het meeste maar reclamepraat te zijn en is het oude minstens zo goed als het nieuwe.
Dit is natuurlijk niet in alle gevallen zo maar iedereen kan er wel voorbeelden van opnoemen. Die elektronische schakelaars bestaan inderdaat al een heel poosje maar zijn er nooit echt ingekomen. Waarom denk je? Omdat de voordelen helemaal niet zo groot zijn als de fabrikanten je willen doen geloven. Als al vrij snel blijkt dat je toch storingen hebt doordat de voedingsspanning toch dippen vertoond die ontstaan door de inwendige weerstand van de elektronische schakelaar, dan voel je je bekocht.
Ik kan me een elektronische aan/uit schakelaar herinneren van een computer beeldscherm. We kregen er tientallen per week van binnen met allemaal dezelfde klacht. Elektronische schakelaar doorgebrandt. Volgens de specificaties zou die schakelaar 5 Amp moeten kunnen schakelen. De stromen in dat beeldscherm komen nooit boven de 1,7 Amp uit. Waarom dan toch doorbranden??? Wij zijn er nooit achtergekomen. We vervingen de schakelaar door een nog zwaarder type en het probleem lijkt opgelost. Omdat de firma waar ik toen werkte niet meer bestaat kan ik niet zeggen of het probleem echt opgelost is want ik zie die monitoren nooit meer.
Nogmaals, ik houd het bij een stevige mechanische schakelaar. Die hebben bewezen betrouwbaar te zijn als je ze goed onderhoud en kunnen een hele hoge stroom hebben zonder het kontakt te verbreken. In het ergste geval smelten de kontakten aan elkaar en is het kontakt voor altijd gemaakt. Daar staat tegenover dat als er zoveel stroom gaat lopen dan is er toch wel iets heel ergs aan de hand en kan je je model wel dag zeggen.

Back