Adres Vacuumvormen

hoe groot is hij L X H misschien kan het in mijn machine

Hoi Trebor. Bedankt voor de moeite om mijn vraag te beantwoorden. De romp wordt 58cm lang en ong. 12cm breed. Ik vermoed dat de hoogte ook ongeveer 12cm zal worden. De mal moet ik nog maken maar als ik eventueel bij u terecht kan dan zal ik zeer blij zijn.

Met vriendelijke groeten, Kees de Mol

Ik zei toch dat het niet aanvallend bedoeld was? Het valt me alleen op dat mensen die een bedrijf benaderen hier vaak komen melden dat ze, in hun ogen, toch wel met erg hoge kosten werden geconfronteerd. Ik snap best dat niet iedereen weet heeft van gangbare tarieven voor custom werk, maar ik mag toch aannemen dat je wel op je sokken kunt aanvoelen dat je niet voor een paar tientjes klaar bent, als je wel eens een loodgieter of een timmerman hebt ingehuurd.

Overigens kan ik me niet helemaal vinden in de toon die je aan meent te moeten slaan. Ik zal er rekening mee houden als je nog eens met een vraag komt.

Ik zei toch dat het niet aanvallend bedoeld was? Het valt me alleen op dat mensen die een bedrijf benaderen hier vaak komen melden dat ze, in hun ogen, toch wel met erg hoge kosten werden geconfronteerd. Ik snap best dat niet iedereen weet heeft van gangbare tarieven voor custom werk, maar ik mag toch aannemen dat je wel op je sokken kunt aanvoelen dat je niet voor een paar tientjes klaar bent, als je wel eens een loodgieter of een timmerman hebt ingehuurd.

Overigens kan ik me niet helemaal vinden in de toon die je aan meent te moeten slaan. Ik zal er rekening mee houden als je nog eens met een vraag komt.

Nou ik kan je vertellen dat ze momenteel af en toe belachelijke prijzen vragen
ik moest laats van een as 1mm afgedraaid hebben over een lengte van 5 mm
gewoon een simpel ijzeren as maar ik moest wel even 120 euro aftikken als ik het gedaan wou hebben. Als jij dat gangbare tarieven noemt dan wil ik jouw graag als klant om een poot uit te trekken

Misschien moet je mijn één na laatste post nog eens doorlezen. Met name het stukje over bedrijven die er niet op zitten te wachten dat hun planning in de war wordt geschopt door allerlei hobbyisten die met allerhande fröbelklusjes aan komen zetten...

Inmiddels ben ik door het topic van SpitfireV (met dank aan micropuller)

Ik heb je zelfs nog bedankt voor je hulp. Dat waardeer ik zeer. Ik voelde me alleen een beetje aangevallen. Misschien terecht, misschien niet. Als ik een update in mijn bouwverslag plaats komt er vaak geen enkele reactie en nu stel ik een vraag en dan vallen de reacties me gewoon een beetje tegen. Het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen, maar als ik me aangesproken voel spreek ik wel terug. Laten we dit topic laten voor wat het is en elkaar gewoon blijven behandelen. Laten we weer gaan bouwen, want wees wel, dat is wat we allemaal het beste kunnen!

Momenteel heb ik contact met een forumlid over het vacuvormen van mijn scheepje. Ik ben dus zeer geholpen. Of het allemaal gaat lukken weten we nog niet, maar dat zal t.z.t. allemaal te lezen zijn in een nieuw bouwbericht van mijn nieuwe vissersschip.

Groeten, Kees

Misschien moet je mijn één na laatste post nog eens doorlezen. Met name het stukje over bedrijven die er niet op zitten te wachten dat hun planning in de war wordt geschopt door allerlei hobbyisten die met allerhande fröbelklusjes aan komen zetten...

Dan zet je net als wij een bordje bij de deur niet voor particulieren en ga je niet van die belachelijke prijzen vragen wat bovendien ook goede mond op mond reclame is voor je zakelijke klanten

ik moest laats van een as 1mm afgedraaid hebben over een lengte van 5 mm
gewoon een simpel ijzeren as maar ik moest wel even 120 euro aftikken als ik het gedaan wou hebben.
Als jij dat gangbare tarieven noemt dan wil ik jouw graag als klant om een poot uit te trekken

Als je een modelbouwer bent zorg je ook voor een beetje gereedschap, een simpel draaibankje kan je nieuw al voor 300 euro hebben. OK, duurder dan voor 120 euro een asje afdraaien maar uiteindelijk goedkoper en leuker om meer dingen zelf mee te doen.

Probleem van Vacuumvormen is dat de 1e niet altijd in 1 keer lukt, het vereist instellen van de machines en vaak meerdere proefexemplaren voordat je een goede hebt en dat kost tijd. Daarom is een eerste exemplaar altijd duur maar hoe meer je er af neemt des te goedkoper het wordt.
Zelf ben ik laatst nog bij Hollaar geweest voor een paar plaatjes 10mm dik lexaan. Geheel op maat gezaagd was ik voor een paar euro klaar. Zo vriendelijk zijn ze daar dus nog wel.

Als je een modelbouwer bent zorg je ook voor een beetje gereedschap, een simpel draaibankje kan je nieuw al voor 300 euro hebben. OK, duurder dan voor 120 euro een asje afdraaien maar uiteindelijk goedkoper en leuker om meer dingen zelf mee te doen.
/QUOTE]

In 38 jaar modelbouw heb ik 1x wat te draaien en daar ga ik echt geen draaibank voor aanschaffen daar in tegen heb ik wel een vacuum tafel, 3D printer en freestafel want die gebruik ik wel regelmatig.
Je loopt altijd wel eens tegen een klusje aan waar je het gereedschap niet voor hebt maar om daarvoor gelijk alles aan te schaffen is van de zotte.

Kees, neem eens contact op met Danny Bimmel hier op het forum.
Heeft al meerdere rompjes laten vacuüm vormen.

Back