Kjel Postema
Vriend van modelbouwforum.nl
Inmiddels heb ik het voorste deel van de bovenindekking verlijmd. Ruim met tape ingetaped en onder wat gewicht een nachtje laten drogen. De volgende ochtend na het verwijderen van de tape even getest op torsiestijfheid en de vleugel is al heel behoorlijk torsie stijf.
Na het trimmen van de beplanking verder met het rolroer. Voor de neuslijst van het rolroer met de tafelzaag een dik stuk balsa opmaat gezaagd en op het rolroer geplakt. Dit blok met een schaafje en schuurblok mooi rond geschaafd/geschuurd en de Robart scharnierpennen gemonteerd, maar nog niet verlijmd.
Zoals eerder vermeld wordt het rolroer aangestuurd door een torque tube. Deze torque tube heb ik gemaakt van een 6mm koolstof buis. Aan het uiteinde van deze buis moesten gaatjes geboord worden. Voor de stevigheid heb ik in het uiteinde van de buis houten pluggen van 4mm rondhout gelijmd.
Toen was het tijd om de gaatjes voor de m3 bouten te boren. Omdat het lastig is, althans dat vind ik, om in iets ronds te boren zonder dat de boor wegglijdt, heb ik daar een malletje voor gemaakt. Deze mal bestaat uit 6mm gat voor de koolstof pijp en haaks daarop een 3mm gaatje voor het uiteindelijke boorgat. Pijp in het gat, het geheel onder de kolomboor, voorzien van een 3mm boortje en boren maar. Werkt heel goed!
Resultaat een mooi gecentreerd gaatje loodrecht door de pijp.
En zo komt de torque tube er dan met de m3 boutjes eruit te zien. Links verdwijnt in het rolroer en rechts wordt door de servo aangestuurd.
En zo ziet het rolroer er dan gemonteerd uit.
Tevens heb ik ook de neuslijst netjes geschaafd en geschuurd.
Nu kan de rest van de vleugel ook ingedekt worden.
groeten kjel
Na het trimmen van de beplanking verder met het rolroer. Voor de neuslijst van het rolroer met de tafelzaag een dik stuk balsa opmaat gezaagd en op het rolroer geplakt. Dit blok met een schaafje en schuurblok mooi rond geschaafd/geschuurd en de Robart scharnierpennen gemonteerd, maar nog niet verlijmd.
Zoals eerder vermeld wordt het rolroer aangestuurd door een torque tube. Deze torque tube heb ik gemaakt van een 6mm koolstof buis. Aan het uiteinde van deze buis moesten gaatjes geboord worden. Voor de stevigheid heb ik in het uiteinde van de buis houten pluggen van 4mm rondhout gelijmd.
Toen was het tijd om de gaatjes voor de m3 bouten te boren. Omdat het lastig is, althans dat vind ik, om in iets ronds te boren zonder dat de boor wegglijdt, heb ik daar een malletje voor gemaakt. Deze mal bestaat uit 6mm gat voor de koolstof pijp en haaks daarop een 3mm gaatje voor het uiteindelijke boorgat. Pijp in het gat, het geheel onder de kolomboor, voorzien van een 3mm boortje en boren maar. Werkt heel goed!
Resultaat een mooi gecentreerd gaatje loodrecht door de pijp.
En zo komt de torque tube er dan met de m3 boutjes eruit te zien. Links verdwijnt in het rolroer en rechts wordt door de servo aangestuurd.
En zo ziet het rolroer er dan gemonteerd uit.
Tevens heb ik ook de neuslijst netjes geschaafd en geschuurd.
Nu kan de rest van de vleugel ook ingedekt worden.
groeten kjel