advies accupack voor speedboot

hallo allemaal,

Ik heb zitten zoeken naar advies over accu's maar ik zit nu al een tijd te zoeken zonder iets nuttigs te vinden. Het is een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, dus daarom stel ik mijn vraag hier zelf in deze post.

Ik heb mijn ouwe speedbootje wat leven ingeblazen. het is een vrij oud dingetje, 20 jaar oud, zo'n Miami Vice sigaar van 50-60cm. Er liggen 2 merkloze motoren 6V/10A erin, gevoed door 1 RC-pack.

Zo'n 3 jaar geleden heb ik bij vapextech een paar rc-packs gekocht 7,2V 3000mAh. Daar deed ie het best goed mee en trok snel uit het water, al zat het bovendek er nog niet op. Nou heb ik hem afgebouwd, de oude RC-packs weer opgeladen, maar het is niet vooruit te branden. Dat valt me flink tegen.

Mijn accupacks zullen vermoedelijk af zijn, waarschijnlijk had ik ze op een of andere manier moeten onderhouden of zo.

Wat kan ik nu het beste doen:

- zijn de RC-packs te herstellen?
- zoniet wat kan ik het beste kopen, Lipo of NIMH?
- Welk merk zouden jullie adviseren?
- is het zo dat lipo's onderhouds vriendelijker zijn? kun je ze een tijdje laten liggen zonder dat ze stuk zijn?
- wat houdt het onderhouden van een NIMH nu precies in?

Zoals je ziet het zijn veel vragen, maar dat komt gewoon door gebrek aan ervaring met accupacks. Ik zal gewoon een beetje ingewijd moeten worden met de laatste accutechnieken.

(Het enige wat ik op dit moment gevonden heb, is dat NIMH rond de 4000mAH een hoge zelfontlading hebben en daardoor meer onderhoud nodig hebben en dat lipo's wat gebruiksvriendelijker zijn).

groeten,
Foppe
 
Foppe, allereerst verwijs ik je even naar de modelbouw FAQ. Daar staat DIT STUKJE met meer uitleg over de NiMH accu's.
Ook moet je DIT STUKJE over de LiPo's eens doorlezen. Daar zal je al een boel antwoorden in kunnen vinden denk ik.

Je accu's zullen hoogst waarschijnlijk nooit meer de oude worden, ze zullen te veel van het niets doen te lijden hebben gehad.
Je kan het natuurlijk wel proberen, niet geschoten is altijd mis! Laad de accu langzaam op met 1/10C gedurende minstens 16 uur. De accu 24 uur aan de laden met 1/10C mag maar liever niet langer.
Na het laden moet je de accu rustig ontladen, niet te snel maar rustig. Denk hierbij aan ontladen met 2/10C, liever niet veel meer. Hou hierbij de tijd van ontladen in de gaten. Bij ontladen met 2/10C zou de accu na 5 uur leeg moeten zijn.
Je zal zien dat dit niet gehaald wordt. Afhankelijk van de conditie van de accu zal dat duidelijk korter zijn.
Na dat laden en ontladen moet je de accu weer op dezelfde manier laden waarna je hem weer ontlaad. Wanneer de accu zich wil herstellen zal de ontlaad tijd de tweede keer langer zijn dan de eerste keer.
Dus herhaal je dat langzame laden en ontladen nog een aantal keren tot je merkt dat de ontlaadtijd niet meer toeneemt. Is de ontlaadtijd dan ergens tussen de 4 en 5 uur dan zit je goed en zal de accu in ieder geval zijn capaciteit grotendeels terug hebben gewonnen.
Nu kan je de accu wat zwaarder gaan belasten en kijken of hij daar nog tegen kan. Het is best mogelijk da tde inwendige weerstand van de accu hoger is geworden en dat je de motoren en haast niet meer op kan laten draaien. Door de accu gewoon te gebruiken of althans dat te proberen kan je die inwendige weerstand misschien nog een stuk omlaag krijgen wat de accu dan weer bruikbaar maakt. Helaas is de kans dat dit niet lukt even groot waardoor de accu onbruikbaar zal zijn geworden. Een andere kopen is dan de enige manier.

Welke accu dan wel? Dat hangt eigenlijk helemaal van jezelf af. NiCad mag officieëel niet meer nieuw verkocht worden dus zal het lastig kunnen zijn om die nog te kunnen kopen. NiMH zijn grotendeels vergelijkbaar met NiCad maar vereisen een iets andere aanpak zoals je in het FAQ stukje kunt lezen. Er zijn vele prima accu's op de markt maar je weten welk type geschikt is voor jouw toepassing. De beste voorlichting daarover kan je krijgen van de mensen die deze accu's ook zelf gebruiken. Bij een goede modelbouwwinkel zal je ook goede info moeten kunnen krijgen.
Hier op het forum zullen zeker mensen zijn die je met de keuze kunnen helpen. Ik kan dat helaas niet want ik heb met slechts enkele merken ervaring en dan nog voor veel minder zware toepassingen. Succes.
 
Dank je Ernst,

Ik zal de links goed doornemen.

Ik heb mijn jamara Xpeak al een tijd aan het werk gehad, 5x Discharge - charge, maar dan met 1A laden en 0,5A ontladen. Die 1A had dus 0,3A moeten zijn. Meestal lees ik aan het eind van het scherm 2100-2200 mAH af. Ik dacht dat dat wel redelijk goed zou zijn.

Ook heb ik 1 pack opgeofferd en van elke cel de kortsluit stroom gemeten. Dit varieerde van 12A voor een goede cel, tot 7A voor een slechte cel. Met deze pack had ik ongeveer 1 minuut gevaren.
 
Gisteren had ik nog een ongebruikte accupack gevonden. Deze heb ik dus wel rustig opgeladen. Meteen kon ik zien dat hier veel meer power in zit.
Een kortsluitstroom meting was nl. > 40A en niet meer meetbaar op mijn multimeter. oeps gauw weer loslaten...
Het varen ging ook stukken beter. Meteen ging de boot in plané, maar ik merkte toch dat het veel moeite kost. Hij ploegt best zwaar door het water en denk dat de boot lichter moet worden.

Dat betekent:
- mijn zelfgebouwde dubbele snelheidsregelaar vervangen door een esc (besparing +/-200gr)
- met bec, dus de ontvanger accu kan er ook uit. (besparing 125gr)
- toch maar lipo (besparing van 180gr)

Dat betekent ook een lipolader kopen, ik dacht aan de Imax B6 en dan een 0,1% weerstanden set van Bennetje erbij.
 
Trouwens, de accupack was gloeiend heet geworden, een plastic eindkap was zelfs een beetje gesmolten. Ik vermoed dat de 2 motoren flink meer dan 20A trekken.

Misschien wel omdat de afstelling schroef / toerental / motoren niet optimaal is?
Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen?
Ik heb 2 merkloze motoren met de specs van mabuchi 540 race uitvoering 6V/10A. Op de schroeven staan X 37,5. En zoals ik hiervoor al zei, ik heb zo'n miami vice achtige boot van ca 1/2meter.

groeten,
Foppe
 
Hallo Foppe,

Het heet worden van een (oud) accupack met twee 540 motoren is niet zo'n kunst, elke motor trekt al tegen de 20A opstartstroom bij het wegvaren.
Kun je een paar foto's van de boot plaatsen?
Het liefst een paar van de zijkant, achterkant en het interieur, zodat we de set-up kunnen bekijken.

Groeten, Jan.
 
Jan je hebt gelijk natuurlijk.
Nu je dit zo zegt realiseer ik me dat de motoren niet echt lekker op toeren komen, omdat de boot niet lekker uit planee komt. Dat de accupack zo heet word is wel logisch eigenlijk.

De laatste accupack moet je denk ik niet als een oude accupack bestempelen, hij is volgens mij nog als nieuw.
Okee hij is wel 2 a 3 jaar oud, maar nog nauweliks gebruikt. Die andere 2 accupacks hebben een knoei gehad door ze leeg meteen te snelladen. Deze heb ik netjes op 1/10C geladen en dat verschil merk je echt!

Foto's komen eraan, maar dat zal morgenavond worden. Ik heb nog even gezocht op een look-a-like, maar niets gevonden. wat wil je ook, dat ding is inmiddels zo'n 20 jaar oud. tegenwoordig liggen de schroeven meestal half in het water, die van mij liggen gewoon onder de boot, net zoals de roertjes.
 
Hoi,

Hier zijn een paar foto's het is erg lage resolutie, maar het is redelijk goed te zien. de boot is 64cm lang en 21 cm breed. De schroeven zijn van het type X 37,5

http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090366.JPG
http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090367.JPG
http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090368.JPG
http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090369.JPG
http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090370.JPG
http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090371.JPG
http://www.hoekstra-co.nl/jpg/P1090372.JPG

Volgens mij moet ik veel gewicht kunnen besparen, door mijn zelfbouw dual regelaar te vervangen door zo'n mosfet ding van 50A of zo. Dan met BEC, dan kan het Sanjo pack er ook uit.
 
De rompvorm lijkt in de verte wel op de Fairy Huntsman, zeegaande raceboten van Engelse makelij.

Gevoelsmatig zeg ik dat 37.5mm een tikje aan de grote kant is voor de 540 motoren.
Als de tekst er op staat (welke gek dat bedacht heeft, de flow over de prop gelijk naar de gallemiezen...) zijn het waarschijnlijk props van robbe, die hebben niet zo'n goede naam.

Loopt alles wel licht?
Geen (te) stijf vet in de schroefaskokers?

Vergeleken met wat er nu allemaal in de boot zit, kun je met Lipo('s) en moderne regelaars inderdaad fors gewicht besparen.

Wat snelheid betreft moet je geen wonderen verwachten, gezien de behoorlijk steile hoek van de schroefassen; meer snelheid, door een lichtere boot, een hoger voltage of snellere motoren, resulteert al snel in een lelijk vaarbeeld waarbij de neus naar beneden wordt gedrukt.

Waar woon je?
Als het een beetje in de buurt is, wil in deze boot wel eens in levende lijve zien.

Groeten, Jan.
 
Yep dat is hem, deze snelheid lijkt er wel een beetje op: [URL="
- Tiger C42[/URL]

Die van mij maakt ook van die brede boeggolven, alleen hij ploegt ook meer door het water. Die op het fillempie komt er veel beter uit en glijdt er echt overheen.


Ik woon trouwens in heerhugowaard, dat is krek net om e hûke. ;)

Interessant verhaal over de schuine stand van de schroefassen. Ik heb in mijn achterhoofd zitten om er ooit eens brushless in te gooien en zo 40 a 50km/h te halen, maar zo te horen is dat geen goed idee.

De schroefas loopt lekker licht en is ook goed uitgelijnd, er zit gewoon kokervet in. Inmiddels heb ik een setje X 32,5mm schroeven gekocht die ik binnnenkort ga proberen. Ook heb ik lipo's en en een 300A esc besteld.

In ieder geval bedankt alvast, gr,
Foppe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht altijd dat ik graupner propjes had. Hoe kan ik eigenlijk zien wat voor merk het is?


edit: oh ja, de tekst staat erop, dus is het robbe.... (soms ben ik een beetje blond hoor)
 
Laatst bewerkt:
De boot op het filmpje vaart (ook) als halfglijder, dit kost erg veel energie, dat zie je aan de bijbehorende hekgolf.
De bestuurder maakt zich vast populair door met die snelheid bij ander boten langs te tetteren...

Veel harder zal het (ook borstelloos) niet gaan, daarvoor zit er veel te veel 'rotzooi' onder de romp (twee kielen, schroefaskokers, roeren), dat heeft, naar mate je harder gaat, steeds meer weerstand.

Om met onderwaterschroeven de 40-50 kilometer te halen, zullen de schroefassen langer, vrijlopend en onder een zo klein mogelijke hoek moeten staan, je motoren moeten dus naar voren verplaatst en maar één klein roer tussen de props.

Ik vraag me af of je zo'n bejaarde dame zo'n verbouwing wel moet aandoen.
Het kán natuurlijk wel, maar het blijft een plastic rompje, als je met 40 km/h iets raakt, blijft er niks van over.
Dan kun je beter een epoxy rompje opbouwen voor het snelle werk.

Groeten, Jan.
 
Ik heb er net 2 carbon speedprops 33mm gehaald bij 2RCbrothers gehaald.
Man wat een wereld van verschil! De motoren maken veel meer toeren en je hoort ze nou goed "brullen". Het vibreert nu ook een heel klein beetje, misschien moeten de schroeven gebalanceerd worden? De schroeven lijken mij nu zo al heel mooi. De schroefassen staan ongeveer onder een hoek van 9 graden onder de boot.

Ik heb ook 2 props van 36,5 mm gekocht die zou ik nog kunnen proberen, maar ik denk dat 2 van 33 met een pitch van 1.6 (is nu 1.4) een betere optie is.

De boot vaart nu in principe net zo snel als op het laatste filmpje, alleen hij is nu nog te zwaar en komt half uit het water met flinke brede boeggolven (van die halve gladde bogen). Straks met de lipo en de nieuwe ESC zou het allemaal veel lichter zijn en zou hij echt lekker uit het water moeten gaan.

Hij vaart nu ook snel met alle accupacks, een teken dat er veel minder stroom wordt getrokken. De slechtere accupacks houden het wel minder lang vol, maar de snelheid halen ze, vooral als ze nog een beetje warm van het laden zijn.

Bedankt voor het meedenken allemaal, deze tiger laat ik denk ik zo. Voor het echte snelle werk zal ik tzt naar een andere boot kijken en ga dubben over welke boot ik zal nemen en of ik voor elektrisch of nitro zal gaan.

gr, Foppe
 
Da's mooi Foppe!

Zo kom je natuurlijk niet van ons af, we willen graag wat (vaar) foto's en als het kan een filmpje zien van de boot in actie...

Groeten, Jan.
 
da's goed, natuurlijk wil ik dat wel even doen. Hier is alvast een video [URL="
- Tiger C42[/URL]
het is een beetje klungelig, want sturen en gas geven met de 1 hand is toch best lastig. Helemaal als de ontvanger accu leeg is. Daardoor viel hij telkens stil.

Maar, hij kan nog een klein beetje sneller, want de RC-pack was net niet helemaal vol. Ik had nl. eerst een rondje met een multimeter gevaren, De stroom bleek 21A continue te zijn. Mooie waarde lijkt me.

Ik zal dit weekend nog een betere video maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier heb ik nog een video opname : [URL="
- Tiger C42 RC speedboot[/URL]
Klinkt het toerental een beetje goed? Zou de 36,5 mm props te groot worden? Ik twijfel een beetje of ik de 36,5 mm test, of dat ik ze inruil voor 33mm 1,6 pitch.

Na een kwartiertje varen was trouwens de rechter kruiskoppeling losgetrild, daar moet ik dus nog goed naar kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Foppe,

Voor m'n gevoel zou 'ie nog een tikje sneller moeten varen; echter de weerstand (en stroomverbruik) neemt ontzettend toe bij hogere snelheden, dus dat gaat ten koste van je vaartijd.

Een kwartier is erg lang in mijn beleving, maar dat komt door mijn wedstrijddenken; daar varen we 2500mA ( en méér, afhankelijk van de schroef en de afstelling) uit de accu's in zes minuten in de Mono I klasse.
Dat zijn wel planerende rompen met oppervlakteaandrijving en snelheden tegen de 40 km/h.

Ik zou gewoon verder experimenteren met verschillende types en maten props.

Stelschroefjes in koppelingen borg ik met nagellak op/in de draad, kun je ook weer eens loshalen als het moet...
Zorg wel voor een plat kantje op de as, waar de stelschroef 'm raakt, dan hoef je alleen maar te borgen, en niet de stelschroef zó hard aan te knallen dat de zaak dol draait...

Groeten, Jan.
 
He Jan,

Dat gevoel heb ik ook, met de multimeter erin trok ie 21 ampere, maar kwam er niet uit. Nu komt ie er wel uit en trekt dus wel wat minder stroom.
Ik ga zeker experimenteren, dat tunen is eigenlijk wel leuk werk.

Dat vlakke kantje heb ik nooit aan gedacht, kijken of dat nog lukt in die krappe ruimte.

gr,
Foppe
 
Zo, hier ben ik weer. Ik heb de assen eruit gehaald en op de inbusschroeven een vlak kantje gevijld. De motoren hadden gelukkig al een vlakke kant.

Een nieuwe ESC gemonteerd, en de oude regelaar eruitgehaald, receiver battery-pack eruitgehaald en nu een Lipo-pack ering. In totaal is de boot 575 gram lichter geworden, hij was 2200gram en is nu 1575 gram.

Daarnaast heb ik nu de 36mm props eronder gezet, de Lipo goed geladen en alles nu met 4mm gold plugjes aangesloten.

En nu varen, hoe ging dat? Wow wat een power zit er ineens uit de boot, en wat gaat hij snel uit het water........ alleen...... de boot is nu bijna onbestuurbaar geworden. De rechterschroef komt half uit het water en gedraagt zich als een hydro prop (gaat veel toeren maken). De boot hangt dan scheef in het water. Het loopt dan supersnel, misschien wel tegen de 35 a 40 km/h.

Als de lipo dan tot 7,5V is gezakt, dan blijven de schroeven wel in het water. Maar...... de punt wordt behoorlijk in het water gedrukt. Precies wat Jan heeft voorspeld.

De behoorlijk steile hoek van de schroefassen spelen toch parten blijkt. Ik moet nog uitvogelen welke oplossing hier het beste is. Eerst probeer ik hoe hij met de originele NIMH-RC pack vaart. Ik leg hem helemaal achterin, om de schroeven beter in het water te houden. Ik hoop dat dit beter vaart.

Een video ga ik morgen even schieten denk ik...
 
Back
Top