Advies gevraagd aan de heren slepers en duwers

Heren en dames misschien

Ik zelf heb een speedboot de Hydromite gebouwd de motor een 3,5cc nitro is ook ingebouwd en dus is de boot vaarklaar. Echter de motor wil wel eens uitvallen en dan is het lastig als je lang moet wachten voordat je bootje weer bij de kant is :D
Om dit probleem te verhelpen ben ik bezig een ophaalboot te maken van 15mm multiplex.

boatzillaplan.jpg

Nu kom ik dus op jullie terrein als werkschip experts en wil ik dus vragen wat voor motor + eventuele vertraging ik het beste kan aanschaffen en met wat voor soort schroef en met wat voor afmeting. Het is de bedoeling dat ik ga varen met een 12V loodaccu.

Bvd.
Wouter Schaap

Da butch zei:
Dat is precies dezelfde link toch :?:

Yep, waarschijnlijk hebben we die "tegelijk" gepost, althans toen ik deze post aanmaakte stond jouw post er nog niet. Sorry voor het misverstand.

Maar nu weer :ontopic: :wink:

kwa schroef, een vierbladsschroef die precies in de tunnel draait.
Kwa motor, je kan wel een dure motor gaan aanschaffen maar ik zeg altijd ga ff bij de autosloop kijken.
Ruitenwissermotor is sterk zat met een 4 bladsschroef.

Hallo Auke ik heb altijd begrepen als dat er aan een ruitenwissermotor een hoop troep zit waar je niks aan heb
En ze zijn dan toch altijd 12 volt dacht ik zo
Wat mag zo.n ding dan kosten en wat voor een regelaar hang jij daar dan aan

:lol: die "troep" kan je demonteren, hoor. Hij bedoeld waarschijnlijk alleen de (kale) motor.

Wat zo iets moet kosten? Ga eens langs bij de lokale autosloperij (kun je gelijk een ruitensproeierpompje meenemen als je een pomp nodig hebt voor blusmonitoren :wink: )

Ja beste Evil maar ik had al eens ergens gezien, of gehoord: als dat je het er af moet zagen en dan had je een soort as over met een worm er op.
En ik denk als dat zo.n as wel gehard is daar doe je dan niet meer zoveel mee met een draaibank denk.
Of heb ik dat dan allemaal mis.
Want heet stoken en weer zachtmaken ontharden dus zullen de wikkelingen niet prettig vinden dacht je zelf ook niet ?????

:wink: dubbele reactie :!: klik even op het kruisje (verwijder bericht) of op "wijzig", en dan krijg je daar de optie "verwijder dit bericht"

Ligt aan het type motor, bij sommige inderdaad een "worm" op de as.

Misschien een idee om in oude "werkplaatshandboeken" o.i.d. te kijken hoe de motor in elkaar zit. Tegenwoordig is alles "wegwerpspul", maar enkele jaren geleden, kon je nog veel repareren/demonteren.

Het is het proberen waard, toch?

ik krijg alleen een kruisje op het laatste bericht
en het bericht dat ik dus wou verwijderen alleen maar zo.n icoontje met een schaartje en daar kan ik verders niets mee
wewrkt bij mij dus niet van computers geen ballen verstand kost alleen maar geld

hallo

ik gebruik een aanjager van een audi (sorry voor de reclame)
het gevaar van een ruiten wisser motor is dat als je hem sloopt er meestal geen lager overblijft aan de kant van de worm
en met een aanjager van de radiator heb je dat niet daar zit meestal alleen een schroef of een magneet koppeling die je der af kan halen

ik gebruik zo een motor in mijn asche sleper van 56 kilo en gebruik een robbe 120 regelaar
zo een roze zonder koeling want dat werkt toch niet goed zonder pompje
alleen moet je de bec uitschakelen want die werklt niet met 12 volt
kleine lettertjes onder op de handleiding

als je straal buis een doormeter van 60 heeft dan kan je best een prop van 70 of 80 nemen
en die dan afdraaien tot ze der net in past
als je naar echte schepen kijkt dan zie je dat een straalbuis schroef getopt is en geen afgeronde hoeken heeft zoals gewone schroeven
in een straalbuis hoeft dat niet en je hebt meer rendement door het grotere blad

groeten raf

als je naar echte schepen kijkt dan zie je dat een straalbuis schroef getopt is en geen afgeronde hoeken heeft zoals gewone schroeven
in een straalbuis hoeft dat niet en je hebt meer rendement door het grotere blad

deze regel snap ik niet goed wat moet er nu wel in een straalbuis en wat niet?????

De uitzonderingen bevestigen de regel, en die is, boegschroeven zijn afgetopt, aandrijfschroeven niet. Zoals te zien op de foto.
normal_straalbuis01.jpg

hallo

kijk dan eventjes naar de schroeven die graupner bij de schottle 1 en 2 levert
dan zie je dat die afgetopt zijn
ook krick heeft bij de karl afgetopte schroeven gelevert

users.pandora.be/mycl/schroeven

hier staan een paar afbeeldingen van graupner en andere merken
en daar zie je dus werkelijk dat het getopte schroeven zijn

anders eventjes yahoo of google gebruiken dan krijg je enorm veel meer info

groeten raf

zinnia zei:
Zoals te zien op de foto.

De schroef op de foto's zit in een Kort straalbuis. Deze straalbuis is draaibaar, en dient dus tevens als roer. Als je goed kijkt kun je ook zien dat het eigenlijke roerblad aan deze straalbuis vast zit.
In deze draaibare straalbuizen kunnen geen afgetopte schroeven.
De baan die het bladuiterste van een gewone schroef maakt is een cirkel met een te verwaarlozen breedte.
Dit in tegenstelling tot de baan die het blad uiterste van een afgetopte schroef draait want dat is gelijk aan een ring, met een breedte gelijk aan de loodrechte bladbreedte.............Is het nog te volgen :?:
De tunnel kan dus niet om deze ring heen draaien tenzij je de diameter van de schroef heel veel kleiner zou maken dan de straalbuis, maar dan heeft de straalbuis weer geen rendement.
De uitzondering bevestigt inderdaad de regel: Aandrijfschroeven kunnen dus wel degelijk afgetopt zijn, tenzij ze in een draaibare straalbuis zitten

hallo

ja nu zie ik dus het verschil en de vergissing die ik heb gemaakt

de schottle's die draaien helemaal met schroef en al
een kortstraalbuis draait alleen en de schroef anex as blijft staan
het roer hangt vast aan de straalbuis en draait mee

bij de schottles draait de hele mikmak rond een as en is er geen beweging tenopzichte van de schroef

zo zie je maar weer je leert altijd nog iets bij

groetjes raf

Back