Advies gevraagd aan de heren slepers en duwers

Straalbuizen en scheepschroeven zijn er in allelei soorten.
Je hebt niet afgetopte en afgetopte scheepschroeven.

Straalbuizen zijn er die conisch van binnen en van buiten zijn en de dikte van de wand overal gelijk is.
En je hebt ze ook die aan de motorkant dikker zijn en van buiten conisch aan de binnenzijde is de diameter voor en achter gelijk alleen aan de motorkant zit een afronding.

Het voordeel van een straalbuis is dat je rendement winst hebt bij een orgineel schip kan dit oplopen tot 30 % hoe het met een model is weet ik niet.

Dit zal je kunnen testen door een bollarpull uit te voeren met en zonder straalbuis.

Bij een scheepschroef geven de tippen het meeste effect.
Maar in werkelijkheid kan het heel raar lopen toen ik nog vaarde eens meegemaakt dat een blad van een scheepschroef omgebogen was die was dus uit balans maar we maakten wel een halve mijl meer vaart .

Jan Vos, de anekdote over de verbogen schroef is leuk, maar bevestigt wat ik ergens gelezen heb over cavitatie. Elk schroefblad komt in een onderdrukgebied terecht, opgewekt door het vorige blad (ook zonder dat er sprake is van echte cavitatie) De theoretisch ideale schroef heeft dus slechts 1 blad. Door een blad uit balans, wordt die onderdrukzone enigzins verbroken.

Zo ik heb nog al een discussie los gemaakt met mijn vraag .... :D

Maar nu weer even on toppic :wink:

Ik heb hier bij mijn "hardware dealer" ook even geïnformeerd hij vaart zelf ook met een sleper van zo'n 70cm lang (vraag mij niet naar de naam) en heeft daar een motor van robbe in gebouwd. Het type is mij even ontschoten maar het is in iedergeval een standaardmoter met een vertraging van 3:1 (of was het nou 1:3 :?: ) met meteen een as er aanvast. In iedergeval vaart hij zelf met een 50mm speedschroef en daarmee sleept hij zo een metalen roeiboot mee door het water. Dit lijkt mij sterk genoeg al kan dit bij jullie niet helemaal door de beugel denk ik :wink: (sleper met speedschroef) Daar komt nog eens bij dat het geheel snel en simpel is in te bouwen. Ik ben namelijk niet zo handig met metaal als de meesten van jullie....

Gaat er bij sommigen van jullie al een lichtje branden welk type motor ik bedoel. Zo ja is dit een degelijke motor voor de boot die ik aan het maken ben. (boatzilla).

Gr Wouter

hallo wouter

dit is een standaard motor met een tandwiel vertraging

snel in te bouwen maar er zit een maar aan

die krengen maken lawaai als een zaagmachine

ik heb die vroeger ook gebruikt en alles geprobeerd om dat gejank stiller te krijgen (niet weg)maar dat lukt gewoon niet

als je een 900 bb torx gebruikt dan kan je die rechtstreeks op een 50 drie of 4 blads prop zetten

wel de dikste koppeling er tussen die je kan vinden want die motor heeft power dat het niet normaal is
en als je kan een 5 mm as nemen inplaats van een 4 mm

anders in de rc auto wereld bestaan tand riemen en tand poulies
het voordeel is dat je een kleinere motor kunt gebruiken
en je hoeft een tand riem niet zo hardt te spannen als een gewone v riem
een grote poulie op je schroef as en een kleinere op je motor
je kan kiezen uit verschillende soorten in diameter
en als je er aan kunt kan je later nog altijd de over brenging veranderen

en wat heeft metaal bij het plaatsen van een motor te maken???????

groeten raf

ps ik heb de neptune van robbe met 2 X 450 motoren en ik sleep ook een roeiboot vooruit zei het wel met assistentie van een andere sleeb boot aan de achterkant om te kunnen sturen

en wat heeft metaal bij het plaatsen van een motor te maken???????

Dat sloeg even op het gedeelte van de discussie waar het nog over ruitenwissermotoren ging waar van alles afgesloopt moest worden en waar nog een stuk van de as afgedraaid moest worden.... niks voor mij dus :wink:

Verder bedankt voor de nuttige info wat betreft de robbe motor.... maar ik ben wel wat gewend aan een "beetje" :D herrie
Mijn nitro motorje kan namelijk ook behoorlijk wat lawaai maken.

De voordelen van het snel inbouwen zonder nog weer een koppeling en een apparte as te hoeven maken/kopen hebben mij nu toch overgehaald en de motor heb ik vanmiddag meteen maar besteld.

De boot is inmiddels in elkaar gelijmd en de eerste laag grondverf zit er op, wanneer ze helemaal af is zal ik wel even wat fotos posten.

Ik heb nu nog één vraag.... hoe groot moet het roer ongeveer zijn om deze duwbak want daar lijkt ze toch het meest op fatsoenlijk de bocht om laten gaan. Ik ga dus niet met een draaibare straalbuis werken..

Gr. wouter

Een éénschroefboot luistert niet zo goed naar een gewoon roer. Misschien helpt het al met een dubbel roer, waartussen de schroef draait.
Een as kun je eenvoudig "afdraaien", door de motor te laten draaien, en dan met een slijpmachine bij te werken.

hallo

simpel

groot of nog beter heeeeeeeeeel groot

1/3 voor de as en 2/3 (of de rest) na de as
je moet zien wat je wilt
mag je boot vertragen als je draait of niet
zo ja dan moet je zien dat het 1/3 stuk je schroef afdekt als je vol roer geeft
je schroef is dan volledig afgedekt en buigt dus het volledige schroef water naar de richting die je stuurt
de roer werking kan zelfs zo sterk zijn dat je boot stilvalt maar haast haaks de bocht omgaat

hij mag niet stil vallen
dan moet je zorgen dat het 1/3 stuk je schroef niet volledig afdekt
er gaat dan een gedeelte schroef water de bocht om en het andere gedeelte gaat gewoon recht door
minder draai moment maar je boot blijft wel vooruitvaren

let wel dit is bedoelt voor de max uitslag van het roer
speed boten hebben 0/3 voor de as en alles achteraan en scherp als een mes geslepen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben ook het profiel is anders

groeten raf

1/3 voor de as en 2/3 (of de rest) na de as

Even voor alle duidelijkheid we hebben het hier over de as waar het roer aan vast zit neem ik aan....

Het wordt een ophaal/reddingsboot dus ik ga voor de optie om de boot het meest wendbaar te maken lijkt mij het handigst. En ach ja mocht het niet goed uitpakken dan kan het altijd nog aangepast worden.

Gr. Wouter

eenderde voor de as en tweederde achter de as
Waar hebben we het dan over, ik denk waarschijnlijk roerkoning denk ik.

hallo

ja

had roer as moeten zijn

en de optie van gilbert is ook nog niet zo slecht
dan werken de twee roeren een beetje zoals een straal buis

groeten raf

Dat idee van het dubbel roer is afgekeken van de binnenscheepvaart. Sommige aken hebben/hadden zelfs 3 (becken)roeren.

Als je even logisch nadenkt ja zou een optie met 2 roeren geen gek idee zijn. Want zoal raf al zegt dan werkt het een beetje als een straalbuis. Maar wat wordt er bedoeld met beckenroeren.

Gr. Wouter

Ah ik ben er inmiddels achter dat er een tikfoutje is gemaakt beckeRroeren ipv beckeNroeren. Is zo'n roer zelf te maken of is het beter deze kant en klaar aan te schaffen.

Gr. Wouter

Sorry van de spelfout, opzoeken wordt dan wel moeilijk. In principe is alles zelf te maken. Dat moet je afwegen tegen de prijs, en of de goede maat verkrijgbaar is. Ik denk dat het dubbel roer, of het roer dat Raf voorstelt, ook behoorlijke resultaten geven.

De enigste roeren: die ik ken op het modelbouwgebied.
Zijn de roeren van de Smit Nederland enz en die zijn behoorlijk prijzig vind ik dus, zelf. :oops:

En als je dan geen gereedschap voor deze dingen.
Minimaal draaibank toch he :of doe jij alles met de hand een hamer en een vijl bijvoorbeeld.

Ik zie het al zelf maken is niks voor mij..... al dat gepriegel met metaal :wink:
Ik ga dus maar voor het dubbele roer kan ik voor de hoogte van het roer gewoon de grote van de schroef aanhouden..... en telt ook hier de regel 1/3 voor de as en 2/3 na de as.. Ja sorry hoor maar dit is allemaal nieuw voor mij. Ik bedoel bij een speedboot is het een kwestie van zo klein en licht mogelijk en natuurlijk alles scherp afgewerkt.

Gr. Wouter

hallo wouter

dat principe telt hier ook 1/3 en 2/3
met de twee roeren naast elkaar krijg je dus een tunnel effect
het rendement is niet zo hoog als bij een straal buis maar het is eenvoudiger te maken

een beckerroer is niet zo moeilijk en je hebt er geen draaibank voor nodig
ik zal eens een tekening posten van hoe je dat kan maken zonder draaibank
maar ik zit eventjes zonder internet op het ogenblik
mijn voeding van het modem van telenet is naar de haaien door de warmte en ik zit nu met de voeding van de buurman eventjes de mail te lezen en te posten
maandag heb ik een nieuwe voeding

groeten raf

Back