Advies gevraagd, elektrieke doorzwever ( ~2.5 mtr / 0-5 bft )

Vereerde mede-vliegeniers,

Als kustbewoner ben ik op zoek naar een electro-zwever die ook bij 4-5 bft nog door wil zetten. Qua profiel mag die ook wel rustig kunnen thermieken, maar zoals het subject al aan geeft, niet achteruit wil vliegen bij windkracht 5.

Beetje V stelling is prima. Rolroeren en (rem)kleppen, jazeker.
Borstelloos en LiPo qua aandrijving, maar geen racer. Gewoon netjes omhoog. En dat mag best 4-5 keer echter elkaar naar de legale limiet. Het doel is om lang te kunnen vliegen.

Geen hot-liner, net een maatje er onder. Geen schuim ding, slagroom vliegt tenslotte ook beroerd ;)

Qua spanwijdte, 2.5 tot 3.2 meter

Zender zal een MX-12 zijn.

Ben een tijdje uit de running geweest, dus mijn skills zijn wat roestig, net als mijn kennis wat er allemaal in de markt is. Ik moet dus helemaal op jullie suggesties af. Bespaartip : suggesties maximaal 300 euro.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties voor deze kust-allrounder.
Houdt het lekker globaal, servo's zijn er in alle maten. Het gaat me om kist/motor/prop en eventueel een aan te bevelen LiPo.

Als ik essentieele dingen vergeten ben te vermelden, gooi het maar gewoon in de groep. Wellicht dat anderen gelijkaardige vragen hebben, er zijn tenslotte heel wat kustbewoners.

Alvast mijn waardering, en dank voor de suggestie stroom.

Sidekick?

Hier spreekt Ed's plaatsgenoot en sidekick ;)

Volgens mij moet je (moeten we :)) zoeken naar een F3J achtige kist met electro aandrijving. Die kunnen wel wat wind hebben en zijn gemaakt om te thermieken.
Alleen vind je er niet veel onder de € 300,-

Die Last Down lijkt inderdaad interessant: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >.
Overige F3J-e toestellen zijn al wel besproken in dit draadje: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > kijk vooral naar de bijdragen van prop-er.

Andere mogelijkheid: Zoek een 2e hands F3J kist, zaag de neus er af en bouw er een brushless/LiPo in (geïnspireerd door dit draadje)

Nog meer advies: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Overigens, vandaag waaide het hier in Haarlem ongelooflijk hard terwijl het in A'dam al een stuk minder was. Wonen aan de kust is leuk, maar niet voor de gemiddelde modelvlieger. Wat een wind.

Laatst bewerkt door een moderator:
ongelofeloos, binnen het kwartier.:eek:

Bart had inderdaad een goede suggestie (ben het draadje al aan het doorworstelen) maar jou idee om een F3J kist te verzagen is ook niet slecht.
Binnenkort maar eens Wim laten struikelen of zo

Wie weet komt er wel iets los in het kennemerlandse.

Qua wind, ja, dat van vandaag was genoeg om de kraaien lopend te aanschouwen. Dat is geen modelwind (pun intended)

Ed, het lijkt erop dat je spirit weer wat terug is. Goede zaak. Een beetje pauze heeft je blijkbaar goed gedaan.

Bij deze grootte zwever moet je even goed nadenken of je flaps wilt of niet. Zwevers boven de 2,5m zijn vaak al wel met flaps uitgerust. Een voordeel van flaps is dat je bruikbare snelheidsbereik groter wordt. Je kan met een MX-12 wel een zwever met flaps aansturen, maar beide flaps moeten dan op 1 kanaal en je hebt maar 2 flapstanden en je kan geen butterfly aansturen (wat nu net zo geweldig is aan een kist met flaps). Als je een kist zonder flaps kiest zou ik kijken naar iets met remkleppen. Landen van een gladde kist in deze grootteklasse zonder butterfly of remkleppen valt niet altijd mee, zeker aan het duin krijg je hem moeilijk naar beneden. Je zal dus evt een betere zender moeten overwegen voor een zwever in deze klasse, bijv een MX-16.

Nog even wat uitleg waarom je bij wat hardere wind een 'rem'mogelijkheid wilt hebben op het duin. Als het wat harder waait stijgt de lucht ook boven het duin nog over een breed gebied (lees: boven de landingsplaats). Je moet dus wat verder naar achteren om je kist omlaag te kunnen krijgen. Probleem: net te ver naar achteren en de lucht gaat ineens hard zakken en heel turbulent worden. Je hebt dus maar een hele smalle band waarin je je vliegtuig naar beneden kan krijgen zonder idioot veel snelheidstoename. Te ver naar voren en je kist komt niet omlaag of versnelt teveel (wat voor een overshoot zorgt na indraaien), te ver naar achteren en je bent een uur in de doornen aan het zoeken naar je kist. Als je remkleppen of flaps (lees: butterfly) hebt wordt binnenkomen ineens heel veel makkelijker. Bij minder wind (kracht 3-4) speelt bovenstaand verhaal wat minder, het stijgen boven het duin is dan minder en ja kan veilig wat verder naar achteren vliegen zonder in de downwash van het duin terecht te komen..

2 ideetjes:
Ellipsoid
Freedom

Moet ik nog ruimte komen maken voor je nieuwe project ;)?

Je kan met een MX-12 wel een zwever met flaps aansturen, maar beide flaps moeten dan op 1 kanaal en je hebt maar 2 flapstanden en je kan geen butterfly aansturen
Ik denk dat je wél butterfly kan aansturen (via mixer), maar dan misschien de optie verliest om enkel de flaps te gebruiken. Het zou kunnen dat op de DX6i de mogelijkheid bestaat om zowel flaps (2 standen) als butterfly te gebruiken, ik weet het niet helemaal zeker...

Back