Advies gevraagd : Lader voor NiCad accu´s

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een goede (modelbouw)lader voor Nicad accu´s en wil graag jullie kennis en ervaring raadplegen hierover!

Deze ga ik gebruiken voor NiCad accu´s van elektrisch gereedschap. De accu´s zijn nieuw niet meer leverbaar en wil er nog lang mee doen, vandaar.

De huidige, bijgeleverde lader voor 1700mAh accu´s is een zogenaamde ´5-uur´ lader (12v 500mA staat op de trafo :confused: ) waarbij de accu´s best heet zijn na 5 uur.

Dacht zelf een universele lader te gebruiken zoals een oldskool oranje Robbe lader of een Graupner 7E. Netjes op 1/10C en dan 14uur. In mijn vroegere RC tijd veel zo´n lader gebruikt maar dat is ondertussen 20 jaar geleden.

Liefst heb ik een lader die direct op 220v kan maar indien een 12v lader écht aan te raden is kan ik een 13,8v/5A voeding gaan gebruiken.
Een Voltcraft UCT 100-6 hebben we op mij werk, prachtig apparaat maar die zijn een beetje TE aan de prijs..

Graag jullie oplossingen om Nicad accu´s van 4,8v (4 cellen dus) op een nette manier op te laden zodat ik ze nog even kan gebruiken.
Capaciteit van de accu´s is 1700mAh en heb er ook 2 van 3400mAh.

Alvast bedankt voor de input!

Martijn

Accu´s zijn 4,8v. Dus 4 cellen in serie.

Ze zitten in een niet te openen behuizing (niet makkelijk open te maken in ieder geval..) dus logischerwijs moet dat dan 4 cellen zijn. Opbouw is net als een Racing Pack.

Langzaam laden:
3400mAh × 0,1C × 4stuks × 1,5volt = 2 (twee) watt om te laden.
Daar heeft een B6 ruimschoots genoeg vermogen voor, 50watt.
Door de lage laadstroom zal de lader niet uitschakelen, maar dat is geen probleem bij 0,1C, als het maar niet dagen achtereen is.

Met de B6 en B6AC kun je ook delta-peak snelladen.
'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, dan hoeft beveiliging in zender niet uitgeschakeld te worden, rvs)
  • PK-Racing - akku laden info

Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Dank je, heb weer veel extra lees-info!

Zeer duidelijk dat de tijd en techniek niet stilstaat, in mijn RC tijd had je nog geen NiMh accu´s. De Tamiya 1200mAh Nicad accu´s van toen gingen simpelweg een dag de oranje Robbe lader op.
De B6 lader waar je naar verwijst lijkt wel een laadcomputer. :cool:

Het is zo'n beetje de vier-knops instap-lader voor iedereen die aan elektro-vliegen, -varen of -rijden doet. Zwaardere laders hebben doorgaans dezelfde vier-knops interface/dialoog.
Onder verschilllend 'merk'-namen te koop: IMAX, Accucell, Voltcraft (Conrad), ...

Bertus, die lader lijkt me het proberen wel waard. Wat ik echter nergens terug kan vinden is of jouw lader ook stopt met laden als de accu vol is.

Bedankt voor de link. Helaas kan de 330d (zoals veel laders) niet direct op 220v.

De genoemde B6AC zal het gaan worden. Lipogigant bied ze redelijk goedkoop aan. Of hebben jullie een nog beter adres?

Het kan zijn dat er in de packs voor je elektrisch gereedschap een diode in serie staat met de accu. Dan kun je dit soort computerladers niet gebruiken.

Dat schrijf je nu wel Ron maar theoretisch zou het wel moeten kunnen. Of het in de praktijk werkt hangt heel sterk af van de manier waarop de lader de spanning meet. Ook zal de manier waarop de lader "kijkt" of er een accu en zo ja welke, is aangesloten speelt een belangrijke rol.

De meest simpele delta-piek laders kijken niet of er een accu is aangesloten en ook niet of die wel goed is aangesloten. Je stelt hem in, drukt op de "start" knop en hij gaat laden. Dat soort laders meten de spanning terwijl er geladen wordt. De absolute accuspanning is niet zo belangrijk, het is de delta-piek waar naar gekeken wordt. Het feit dat de accuspanning 0,7V hoger lijkt door die diode speelt dus niet mee. De delta-piek zal net zo goed ontstaan dus de lader kan daar netjes door stoppen met laden.

Stopt de lader even met laden om de spanning te meten, dan heb je een probleem. Door de diode kan de spanning niet vanaf de accu naar de lader terug. De lader meet dan dus 0V. Daardoor zal de computer in de lader het laden stoppen en een foutmelding geven.
Als je zo'n lader hebt zal je de diode moeten overbruggen. Je moet dan wel heel goed oppassen dat je de lader niet verkeerd om aansluit en dat de laadkabels niet (per ongeluk) tegen elkaar komen. Vonken, verbrande printsporen en eventueel zelfs draden kunnen dan het gevolg zijn.

Terwijl ik altijd gedacht heb dat delta-peak laders even stoppen met laden om te meten. Jouw tweede situatie dus.
Ik bedenk me nog iets, mag Martin er van uitgaan dat zijn NiMH packs snellaadbaar zijn? En zo ja, bij welke C-waarde?

De meeste computer gestuurde laders die je nu op de markt vindt zullen even stoppen en dan meten. Het zijn vooral de oudere en singel-chip laders van voor het computerlader tijdperk die niet stoppen maar tijdens het laden meten. Het zal je verbazen hoeveel van die laders nog steeds in gebruik zijn. Dat geeft natuurlijk niets want het zijn prima laders. Ze hebben vaak al jaren prima hun werk gedaan dus waarom zouden ze dan nu niet goed meer zijn? :mrgreen:

Je kan er niet altijd van uitgaan dat een NiMH accu snel geladen mag worden. Meestal zal maximaal 1C geen probleem opleveren als je voor een goede afschakeling zorgt wanneer de accu vol is. Wil je zeker weten veilig blijven, ga dan niet verder dan ongeveer 0,5C. Minder dan 0,5C kan problemen opleveren met de delta-piek. Meestal zal die dan erg klein zijn, vaak te klein om door de lader gedetecteerd te kunnen worden.

Dat lijkt mij ook een prima lader maar hij kan NIET rechtstreeks op de 220V. Als je hem op 220V wilt gebruiken heb je daar een net adapter bij nodig. Als ik de site van Conrad goed begrijp wordt die adapter erbij geleverd.
Of deze lader zal stoppen met laden om te meten hoe hoog de spanning is weet ik echt niet. Dat wordt in de handleiding nergens vermeld. Op zich zal dat geen groot probleem hoeven te zijn. Je kan de accu uit de zender halen om hem te laden, wel lastig. ;) Maar je kan ook de diode in de zender, als die er in zit, (laten) overbruggen.

Toch is een B6AC voor een tientje meer een betere keuze voor ook de toekomst.

Back