Advies gevraagd over quadrocopter

Hallo,

Ik ben Stijn, een laatstejaarsstudent Industrieel Ingenieur en ben nieuw hier.
Mijn masterproef handelt over UAV's en fotogrammetrie en nu ben ik van plan om zelf een low cost quadrocopter te kopen om te vergelijken met de professionele drones die grote firma's gebruiken ( de microdrones van deze wereld)
Ik heb al heel wat gegoogeld maar er staat zoveel info online dat men soms het noorden kwijt raakt.
Dus nu is mijn vraag wat ik het best zou kopen? Ik ben wel een beetje handig maar het liefst zonder al teveel soldeerwerk en dergelijke. Als het ook nog even zou kunnen, zou het leuk zijn moest een Belgische winkel de quadrocopter verkopen (als dit niet het geval is, niet echt een ramp)

Ik dacht dat een Gaui quadro met camera mount een goeie kandidaat was maar ik lees hier dat kkuk beter is en daar vind ik niet echt veel over.

Zou ook iemand wat duidelijkheid kunnen scheppen over GPS-modules?
Is het mogelijk om op iedere quadro een GPS-module te monteren of hoe gaat dit juist in zijn werk?

allesinds bedankt op voorhand
Stijn

Beste Stijn,

Ook ik ben onlangs begonnen aan een QuadCopter, de twee grootste punten waar je onderdelen vanaf hangen zijn het gewicht (QuadCopter zelf en Payload) en de totale vliegtijd die je ermee wil halen. Aangezien het om een UAV gaat zal je best een zware lens en fotografische onderdelen mee willen nemen, ook wil je een stabiele QuadCopter om scherpe beelden mee te schieten.

De Gaui komt als bouwpakket en lijkt mij als Masterstudent iets te makkelijk, daarom lijkt het me beter als je het zelf in elkaar vogelt, de constructie en onderdelen voornamelijk. Er staan inderdaad veel modellen online: AeroQuad, Mikrokopter, UAV-Scout etc. Zelf ben ik begonnen aan de AeroQuad, hier zou je eventueel GPS op kunnen plaatsen.

De AeroQuad heeft als basis een Arduino met gyroscoop en accelerometer om de bewegingen en oriëntatie in de gaten te houden. Als je voor de KK Mikrokopter gaat kan volgens mij beter afwachten (of hij is al beschikbaar?) tot de KR firmware uitkomt, maar dat weet ik niet precies. Ik gebruik de 12x3,8 APC propellers met BC3536-09 motoren.

Weinig modellen hebben software incl. GPS-ondersteuning, ze zijn er waarschijnlijk wel, maar beter is het om het zelf te schrijven, hiervoor is de Aruino zeer goed geschikt aangezien deze in C geprogrammeerd kan worden.

Succes ermee alvast!

Yannick

Beste Stijn,

Ook ik ben onlangs begonnen aan een QuadCopter, de twee grootste punten waar je onderdelen vanaf hangen zijn het gewicht (QuadCopter zelf en Payload) en de totale vliegtijd die je ermee wil halen. Aangezien het om een UAV gaat zal je best een zware lens en fotografische onderdelen mee willen nemen, ook wil je een stabiele QuadCopter om scherpe beelden mee te schieten.

De Gaui komt als bouwpakket en lijkt mij als Masterstudent iets te makkelijk, daarom lijkt het me beter als je het zelf in elkaar vogelt, de constructie en onderdelen voornamelijk. Er staan inderdaad veel modellen online: AeroQuad, Mikrokopter, UAV-Scout etc. Zelf ben ik begonnen aan de AeroQuad, hier zou je eventueel GPS op kunnen plaatsen.

De AeroQuad heeft als basis een Arduino met gyroscoop en accelerometer om de bewegingen en oriëntatie in de gaten te houden. Als je voor de KK Mikrokopter gaat kan volgens mij beter afwachten (of hij is al beschikbaar?) tot de KR firmware uitkomt, maar dat weet ik niet precies. Ik gebruik de 12x3,8 APC propellers met BC3536-09 motoren.

Weinig modellen hebben software incl. GPS-ondersteuning, ze zijn er waarschijnlijk wel, maar beter is het om het zelf te schrijven, hiervoor is de Aruino zeer goed geschikt aangezien deze in C geprogrammeerd kan worden.

Succes ermee alvast!

Yannick

Ik had gedacht dat een bouwpakket op zich al genoeg zou zijn, dit is niet het hoofdbestanddeel van mijn thesis.
De payload zou op zich niet zo groot moeten zijn, want het is een vergelijking met de zware toestellen dus een redelijk simpel fototoestel zou voldoende zijn. Enkel de gps baart me zorgen, want om aan fotogrammetrie te doen heb je tiepoints nodig met gps coordinaten.

Als je gps wilt, moet je naar mikrokopter (eventueel clone), ardupirates en kk heeft ook sinds kort gps ondersteuning maar daar is nog niet veel over bekend. Multiwii is nog in ontwikkeling en zal over ongeveer een half jaar gps ondersteunen.

Ik had gedacht dat een bouwpakket op zich al genoeg zou zijn, dit is niet het hoofdbestanddeel van mijn thesis.
De payload zou op zich niet zo groot moeten zijn, want het is een vergelijking met de zware toestellen dus een redelijk simpel fototoestel zou voldoende zijn. Enkel de gps baart me zorgen, want om aan fotogrammetrie te doen heb je tiepoints nodig met gps coordinaten.

Bedenk wel goed dat een bouwpakket flink duurder is dan het zelf maken van een frame en goedkopere (even sterke) motoren gebruiken. Ik neem aan dat de GPS wordt gebruikt om te bepalen waar de foto is genomen om er zo een grote kaart van te kunnen maken.

In dat geval hoef je 'op de grond' geen controle over de GPS te hebben, het hoeft alleen de coordinaten bij elke foto te voegen. Dit scheelt flink in je kosten, anders had je namelijk ook nog iets van een Xbee-shield moeten kopen om met een computer/laptop te communiceren. Dit is daarentegen wel handig voor autonome vluchten.

Succes ermee! Het klinkt als een leuk project ;)

Is een camera met ingebouwde GPS eronder hangen dan geen makkelijkere oplossing? Weet overigens niet precies wat de bedoeling is.

Is een camera met ingebouwde GPS eronder hangen dan geen makkelijkere oplossing? Weet overigens niet precies wat de bedoeling is.

even vlug een uitleg over fotogrammetrie:
Je laat een vliegtuig (of wat dan ook) over het te carteren gebied vliegen, laat foto's trekken met voldoende overlap zodat je een stereoscopische kaart (als het ware in 3D) kunt maken van het gebied om dan zo een heel nauwkeurig model kunt maken van het gebied waarop je dingen kan nameten of iets dergelijk. (dit is zeer beknopt, hopelijk is het een beetje duidelijk)

Een camera met ingebouwde gps ben ik nog niet tegengekomen in de fotogrammetriewereld, mss eens wat over opzoeken.

Bedenk wel goed dat een bouwpakket flink duurder is dan het zelf maken van een frame en goedkopere (even sterke) motoren gebruiken. Ik neem aan dat de GPS wordt gebruikt om te bepalen waar de foto is genomen om er zo een grote kaart van te kunnen maken.

In dat geval hoef je 'op de grond' geen controle over de GPS te hebben, het hoeft alleen de coordinaten bij elke foto te voegen. Dit scheelt flink in je kosten, anders had je namelijk ook nog iets van een Xbee-shield moeten kopen om met een computer/laptop te communiceren. Dit is daarentegen wel handig voor autonome vluchten.

Succes ermee! Het klinkt als een leuk project ;)

Dat Xbee-shield lijkt me wel heel interessant, zeker als de woorden autonome vluchten op het toneel verschijnen ;)

Ik ga er even wat over opzoeken, moest iemand wat meer info kwijt willen, ik hoor het graag.

Het ligt er inderdaad aan of je met een DSLR wil fotograferen of met een Digitaal fototoestel. Ikzelf heb een Sony Hx5v, deze is inderdaad in staat om bij iedere foto een GPS locatie op te slaan, mits hij genoeg satellieten heeft uiteraard.

Autonoom vliegen wordt zeker mogelijk, maar dan heb je wel weer een losse GPS-unit nodig, zoals bijvoorbeeld de GS407. Naar mijn inschatting denk ik dat je ongeveer 250 euro duurder uit bent met GPS dan zonder GPS. Maar zonder GPS moet je dan weer aan een geschikte camera komen.

De Radio-apparatuur is ook flink een dure investering als je het vergelijkt met de rest van de kosten. Belangrijk is dat je een 6-kanaals (of hoger) ontvanger en zender hebt i.v.m. de verschillende modes qua vliegen.

ik ben nu nog op zoek naar een cameramount (met of zonder landingsgestel) voor mijn arducopter. Er moet maar 1 servo op kunnen/zitten om het fototoestel via mijn zender een foto te laten nemen.
Weet iemand hier adresjes van winkels waar ik dit zou kunnen vinden?

Back