Advies gevraagd voor brushless fun fly vliegtuig

ff googlen op 'installing prop with prop saver', afbeeldingen in overvloed.

Misschien past de zeshoekige uitsparing van de prop gewoon over de motor...

Gekend probleem met propsavers...
Dat ringetje is een overgangstukje voor een motortje met een kleinere smallere as. Er zijn namelijk verschillende "standaarden" (3mm, 3,17 mm, 4mm) en natuurlijk passen niet alle props op iedere as. Dus daarom dat ringetje.
Ik vermoed dat het ringetje wel op de motoras schuift? Dat ringetje zal je gebruiken als je eens een andere prop moet opleggen met een andere maat.
Moesten ze eens en voor altijd dezelfde maat hanteren dan hadden we nooit die problemen...

Anyway, past je prop op het motorasje (zonder het extra ringetje?) zonder speling? Zoja, opleggen en vastleggen met je rubber propring.

Tip, koop direct een zakje van die rubberen ringetjes erbij want die durven wel breken na verloop van tijd (en ook een extra propellor)

Dit principe van propellorbevestiging wordt veel gebruikt in de indoorvliegwereld

Gekend probleem met propsavers...
Dat ringetje is een overgangstukje voor een motortje met een kleinere smallere as. Er zijn namelijk verschillende "standaarden" (3mm, 3,17 mm, 4mm) en natuurlijk passen niet alle props op iedere as. Dus daarom dat ringetje.
Ik vermoed dat het ringetje wel op de motoras schuift? Dat ringetje zal je gebruiken als je eens een andere prop moet opleggen met een andere maat.
Moesten ze eens en voor altijd dezelfde maat hanteren dan hadden we nooit die problemen...

Anyway, past je prop op het motorasje (zonder het extra ringetje?) zonder speling? Zoja, opleggen en vastleggen met je rubber propring.

Tip, koop direct een zakje van die rubberen ringetjes erbij want die durven wel breken na verloop van tijd (en ook een extra propellor)

Dit principe van propellorbevestiging wordt veel gebruikt in de indoorvliegwereld

Bedankt voor je reactie Dries. Zonder ringetje paste de prop helemaal niet. Het gat in de prop is daarvoor veel te groot (7 mm). Het ringetje past inderdaad wel exact op de motoras. Maar het smallere deel (waar de prop op moet) is 8 mm ipv 7. Ik vermoed dat ze de verkeerde ringetjes hebben meegeleverd. Ik heb het gat in de prop voorzichting groter gemaakt, en nu past het wel heel mooi. De prop loopt op het oog (en oor) heel mooi soepel en zonder trilling. Operatie gelukt dus!

Ok, ik zal wat ringetjes en propjes bij bestellen. En wat accu's, want ik heb er nu maar één. Maar eerst eens kijken hoe die vliegt! Hij is nu helemaal af, dus morgen (of eigenlijk vandaag, het is al na middernacht), gaat ie de lucht in. Als er tenminste niet teveel wind staat. Da's bij een eerste vlucht toch wel prettig.

De eerste drie vluchten zitten erop! Gingen probleemloos. Hij vliegt makkelijk en is fluisterstil. Behoorlijk verschil met mijn nanojet :-). Ook weer eens leuk om een vliegtuig met landingsgestel te hebben. Kan ik weer touch en go's maken. Hij vliegt ook mooi langzaam en je kunt er superkrappe achtjes mee draaien. Prima geschikt voor het veldje van 60 bij 90 dus. Bedankt dus allemaal voor de adviezen, ik ben zeer tevreden met dit toestel!

Het was natuurlijk wel ideaal weer vandaag, met vrijwel geen wind. Als het morgen tussen de buien door even droog is, ga ik eens kijken hoe die met meer wind vliegt.

Net gevlogen met wat meer wind, maar dat was toch minder een succes. Af en toe een plotselinge kwart rol naar links of naar rechts, niet echt ontspannen vliegen. Nu is het de vraag of dat door de wind op zich komt, of door de turbulentie (huizen en bomen om het veld). Ik ga het straks even proberen op een grote vlakte, zonder obstakels.

Van de wind op zichzelf heeft het vliegtuig geen last. Je kan dat model zelfs met 200km/uur wind vliegen als je wilt. :D
Het is de turbulentie waar het wel veel last van zal hebben. Dat hebben zelfs de grote jumbo jets dus zo'n klein model helemaal. Hou wel goed in de gaten dat die turbulentie het vliegtuig binnen een poep en een zucht in de meest vreemde positie kan gooien dus weest op alles voorbereid. ;)

Net gevlogen met wat meer wind, maar dat was toch minder een succes. Af en toe een plotselinge kwart rol naar links of naar rechts, niet echt ontspannen vliegen. Nu is het de vraag of dat door de wind op zich komt, of door de turbulentie (huizen en bomen om het veld). Ik ga het straks even proberen op een grote vlakte, zonder obstakels.

Elke verandering in de luchtlagen, of het nu turbulentie is of wind die varieert in sterkte en/of richting, zal je toestel doen afwijken. Hoe lichter je toestel is hoe groter het effect (door gebrek aan inertie). In die omstandigheden zit er niets anders op dan zelf sturen en accepteren dat het er allemaal iets minder strak uitziet voor een kistje van een paar 100 gr.

Van de wind op zichzelf heeft het vliegtuig geen last. Je kan dat model zelfs met 200km/uur wind vliegen als je wilt. :D

Mee eens, als die windsnelheid constant is met de tijd, en constant over de ruimte waar je vliegt. Maar zelfs zonder obstakels in de directe nabijheid, is dat zelden het geval. En verder is het natuurlijk wel fijn als de max snelheid van het vliegtuig hoger is dan de windsnelheid :).

Elke verandering in de luchtlagen, of het nu turbulentie is of wind die varieert in sterkte en/of richting, zal je toestel doen afwijken. Hoe lichter je toestel is hoe groter het effect (door gebrek aan inertie).

Met betrekking tot inertie/traagheid: ik heb in mijn tienertijd eens een speedkistje gemaakt, met erg korte en lichte vleugels. Niet alleen was die bij de eerste vlucht erg fel op de rolroeren, maar ook nog eens erg gevoelig voor het motorkoppel. In één keer van half gas naar volgas, en het vliegtuig rolde op zijn dak. Ik heb dat toen opgelost door de vleugeltippen wat te verzwaren. En dat werkte. Door het toegenomen traagheidsmoment om de langsas, werd het toestel veel goedmoediger.

Iets soortgelijks zou ik eens kunnen proberen met mijn Stuntmaster. Extra, demontabel , gewicht aan de vleugeltippen voor winderige dagen. Het was vooral het rollen waar hij last van had, dus het zou moeten helpen. De grotere minimumsnelheid is niet zo erg, aangezien hij door de wind toch al langzamer landt. Wel meer kans op schade bij een crash of harde landing. En kortere vliegtijd. Van de andere kant: aangezien de vleugel nu zo licht is, is heb ik maar een klein beetje gewicht nodig om het traagheidsmoment relatief veel te vergroten.

Ik ga het gewoon eens proberen. Dingetjes uittesten, is toch een deel van de fun van deze hobby :)

Het was vooral het rollen waar hij last van had, dus het zou moeten helpen.

Voor toestellen zonder V-stelling is er een zgn. 'onwillekeurig/neutraal evenwicht' rond de langs-as: bij een storing is er geen auto-compenserend effect. Blaast de wind je linker vleugeltip 60° omhoog - en de rechtse hopelijk 60° naar beneden, zoniet heb je een structureel probleem :-) - dan zal je toestel zo blijven verder vliegen wanneer je niet tegenstuurt.
Rond de top en dwars as heb je wel een zelfcompenserend effect: blaast de wind de neus in een of andere richting, dan zal de staart dat effect automatisch compenseren.

Gewicht toevoegen aan de tips zal sowieso zijn effect hebben.

Heren, heeft iemand tips waar ik het beste de rubberen ringetjes kan halen voor het bevestigen van de prop? Ik heb zelf wat ringetjes gekocht bij de Praxis (Sencys O-ringen voor toepassing in een kraan). Ze zijn wel bruikbaar, maar zijn wel héél erg strak. Kost me behoorlijk wat kracht om ze te monteren.

Dus... iemand tips voor goedkope alternatieven?

Ja de oplossing is gewoon korte elastiekjes.
Die kan je er gewoon meerdere malen omheen wikkelen naar behoefte hoeveel vermogen je hebt.
Bij Action b.v. een zak voor een euro.
Ze verdrogen wel als ze er lang op zitten maar in het zakje blijven ze wel lang goed.
Dus wel af en toe preventief vervangen en altijd reserve mee nemen.;)

Laatst bewerkt:
Ja de oplossing is gewoon korte elastiekjes.
Die kan je er gewoon meerdere malen omheen wikkelen naar behoefte hoeveel vermogen je hebt.
Bij Action b.v. een zak voor een euro.
Ze verdrogen wel als ze er lang op zitten maar in het zakje blijven ze wel lang goed.
Dus wel af en toe preventief vervangen en altijd reserve mee nemen.;)

Ach ja, zo simpel kan het zijn inderdaad! Bedankt!

Back