Advies gevraagd voor een oldtimer

• Topicstarter Topicstarter Nautic
  • Startdatum Startdatum
N

Nautic

Guest
Hallo allemaal, :D

Net vers mezelf aangemeld op dit fasinerende forum waarvan ik nu al bergen info heb betrokken 8O maar nog met een paar vragen zit.
Ooit in een ver verleden heb ik van Academy een Sea Dart (AC-RC1435) met een Robbe zendsysteem aangeschaft.
Heb een advertentie van dezelfde gevonden (hoe bestaat het, he):
http://www.nowonline.at/shop/catalog/product_info.php/products_id/1695
Destijds wilde ik er al meer uithalen en heb toen een extra cel erbij geplaatst. En dat gaf inderdaad een extra boost.
Nu heb ik deze boot onlangs weer eens uit het stof gehaald en je begrijpt het al, wat zijn de mogelijkheden mbt meer snelheid?

In de advertentie wordt gesproken over een RS540S motor maar ik weet niet of dat dat de standaard motor is. Bij mijn motor staat er verders ook niets op en er zit ook een overbrenging achter geplaatst. Ik neem aan dat de snelheid uit een andere motor en evt. prop zal moeten komen. Ik begrijp dat je ook met de regelaar rekening moet houden ivm overbelasting. (en deze regelaar bestaat nog uit een simpel printplaatje)
Dus wat is de beste (max.)motor in combi met welke accu(pack) en waar moet ik nog meer op letten?
Alvast bedankt.

Mvg,
Dennis

Een andere motor kan meer snelheid brengen maar dan zit je beperkt met de maximum stroom dat de regelaar aankan. Als je een automotor neemt (wikkelingen ergens tussen de 19 en de 23) zal je waarschijnlijk wel sneller gaan maar let goed op je regelaar: als hij na een minuutje al warm is best stoppen en een andere regelaar (waarvan je weet dat ie het afkan; vb: Shulze (iets van 50Amps ongeveer) proberen.
Je ziet direct dat meer snelheid zal uitdraaien op investeren.
Je huidige regelaar kan je misschien nog iets verder belasten als je hem waterkoelt maar zolang je niet weet hoeveel ie echt aankan blijft het een risico.
Succes!

de sea dart word hier en daar nog wel eens nieuw verkocht.

wat wil je ongeveer uit geven om hem sneller te maken.

greetz jaimy

Zat te denken aan rond de 50-75 euro. Heb net de catalogus van Conrad ontvangen en als ik daar de prijzen van electromotoren eens bekijk moet dat volgens mij goed haalbaar zijn.
Dat regelaartje wat in mijn boot zit is denk ik gewoon conventioneel van het mechanische type. Daar zit een weerstandje aan verbonden van "10W 0,3 x 2". Is het ook mogelijk om daar een ander voor te nemen zodat je daar winst op kan boeken?
En als ik een andere motor ga plaatsen welke raad je dan aan? Welk max. toerental bv?
En is het noodzakelijk om een "bootmotor" te nemen of kan je ook volstaan met een ander type? Ivm met koppel etc.

alleen de regellaar vervangen voor een elektronische regellaar heeft al een hele vooruit gang.

kwa motor moet je vrij hoog-toerig zitten.
dus auto motortjes zullen ook goed werken..
je moet alleen niet te hoog in de toeren gaan want dan word de kans op uitvikken van de elektronica zeer groot.

hou het op max 18 wikkelingen auto motor.

greetz jaimy

en met max 18 toeren wordt bedoeld: niet minder dan 18 wikkelingen

Of je regelaar dit afkan blijft een vraag natuurlijk maar als je meestal op volgas gaat hoeft de weerstand niet teveel te werken en zou het moeten lukken. Na een tijdje kan je dan nog steeds overschakelen op een electronische regelaar.

Kijk, weer wat wijzer geworden. Heb mijn accupack nog niet opnieuw geladen dus weet niet of ie nog werkt of wellicht is overleden... :cry:
Zie dat daar veel uiteenlopende amperages in aangeboden worden. Geldt hier hoe hoger het (milli)amperage hoe beter? En geldt dit ook voor het voltage? Ik had 7,2 en nu dus 8,4 maar zie dat het meeste wat wordt aangeboden 7,2 is. Dus wellicht het beste?
Veel boten hebben een 600-serie motor, over welk toerental/wikkelingen praat je hier dan bijvoorbeeld?
Verder zou ik gewoon van luchtkoeling gebruik willen blijven maken.

de GP3300mAh cellen zijn de meest gebruikten momenteel, wel gaan steeds meer mensen naar de 4200mAh cellen kijken

kwa voltage heb je niet een goed of slecht. Het hangt helemaal af van wat je motor en regelaar maximaal aan volts kunnen hebben. sommige motoren hebben maar 6 cellen (7,2V) nodig, anderen wel 20 cellen of meer

jurriaan

Back