Advies gevraagd voor lader en accu's

Hoi allemaal,

Ik ben bijna in het bezit van een Tamiya TT-02 chassis (word als het goed is aankomend weekend geleverd) en nu ben ik op zoek naar wat goede accu's en een lader. Ik rij hoofdzakelijk op asfalt hier in de buurt.

Hoeveel accu's heb ik nodig denken jullie en hoeveel mah?

Ik zat op de site van Tamica te kijken en daar zag ik deze accu's staan:
- Carson Racing Pack 4500 mAh (7,2V NiMh) Akku
- LRP Power Pack 5000mAh (7,2V NiMh)

En deze lader
- Carson Schnell-Ladegerät 4A

LiPo wil ik (nog) niet aam beginnen, daar zou ik me meer in moeten verdiepen dus wellicht iets voor de toekomst.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Als je de overstap naar lipo al in gedachte hebt zou ik gewoon gelijk in gaan lezen....
Scheelt je een redelijk dure stap en zorgen.

Voor een setje lipo's en lader ben je bij Hobbyking net zoveel kwijt , je hebt alleen niet de nadelen van de huidige generatie ni-mh cellen en meteen een betere lader.

Daarnaast zal je rijtijd aanzienlijk langer zijn met lipo's ten opzichte van ni-mh.

Zo ingewikkeld is het hele lipo verhaal ook weer niet , zorgen dat je ze niet te ver leeg trekt , gebalanceerd laden en ze deels geladen wegleggen. Om het heel beknopt te houden zijn dat de hoofdpunten ;)

Bedankt voor je advies. Ik had het LiPo gedeelte er puur bij gezet omdat daar wel naar gekeken had maar op 1 of andere manier wekt LiPo wat angst bij me op dat ik liever voor de "normale" accu's ga en misschien ooit voor LiPo.

De set die ik in de eerste post neerzette is die goed genoeg? En welke kiezen, 4500mah of 5000mah? En is de lader die ik er bij zette goed voor die accu's? Hoe lang zal de laadtijd van een accu dan zijn?

Laadtijd (in uur) = capaciteit (in Ah) / stroom (in ampere) + 10% vanwege laad-verliezen, anderhalf uur dus.
Met de 5000mAh accu kun je 11% langer rijden, is wel wat zwaarder.

Die lader gebruikt Tamiya stekkers, die zou je meteen moeten vervangen door goede stekkers.
Ik zou voor een lader gaan die ook LiPo aan kan, ook al ga je die (nog) niet gebruiken. Een 50watt lader als 'de' Imax/Voltcraft/Turnigy/Accucell B6 of B6AC.
Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucell/Maxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
www.produktinfo.conrad.com....MULTILADER_ENTLADER_ B6_de_en_fr_nl.pdf

Sticky/faq, permanent bovenaan in dit subforum:
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.

Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's en laders
Accu's laden, gebruiken en bewaren - MBF

Een lipo is in het ergste geval net zo gevaarlijk als een ni-mh accu.....
De filmpjes die te vinden zijn op het net over in brand vliegende lipos zijn het gevolg van ZWARE misbruik van de betreffende accu. Een ni-mh kan uit het niets ontploffen bv tijdens het laden , zelf aan de hand gehad....

Deze lader :
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

In combinatie met deze 2 of 3 van deze accu's is een veel betere keus en stukken goedkoper :

Bedank Ron!

Is een Tamiya stekker makkelijk te vervangen dan? Ik moet hem dan ook op de regelaat vervangen neem ik aan.

De LiPo info op het forum had ik al gelezen dat maakte me wat huiverig. Ik ben ook meer het type 'ik heb opgeladen accu's op de plank liggen en ik ga rijden', alle rompslomp er omheen heb ik niet zoveel zin in. Daarnaast vind mij vrouw LiPo's ook eng, die las alleen het woord ontploffing en dan komt hij het huis niet in :D

Bedankt Savage, je hebt me toch weer aan het denken gezet :D

Hoe lang rij je gemiddels op zo'n LiPo die jij aangaf?

Het gedoe rond lipo's is vooral ontstaan na het soort filmpjes wat ik net noemde met de eerste commerciële lipo's. Die van vandaag de dag zijn naar mijn idee stabieler dan de nieuwe ni-mh's waarbij krampachtig wordt geprobeerd meer capaciteit in een gelijkblijvende behuizing te stoppen. Dat gaat maar goed tot op zekere hoogte , die grens is een paar jaar geleden al bereikt waarbij ploffende cellen ineens regelmatig voorbij kwamen. De stabiliteit is met de huidige ni-mh cellen gewoon ver te zoeken , gevolg daarvan is een hoge cel uitval op het moment dat je ze niet met fluwelen handschoenen behandelt en de cellen apart laad , ontlaad en je heel strict aan bepaalde voltages houdt. Wat je in een pack nooit gaat lukken ;)

Met lipo's is dat veel makkelijker aangezien je de cellen sowieso individueel laad/balanceert.

Rijtijd zal afhankelijk zijn van de regelaar en gebruikte motor plus hoe snel je wilt gaan.
Met een standaard brushed motor kan het zomaar een half uur tot een uur zijn.

... Daarnaast vind mij vrouw LiPo's ook eng, die las alleen het woord ontploffing en dan komt hij het huis niet in :grin:
LiPo's zitten in GSM, laptop/tablet van je vrouw :D

Tamiya stekkers kunnen de gevraagde stromen niet (goed) aan.

Soldeertips en -trucs, o.a. gebruik een flinke soldeerbout
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Instructiefilmpjes voor solderen van stekkers
Scorpion Power Systems, Cobra Brushless Motors & ESC's
-> resources
-> video classroom
-> How to change bullet connectors
en
-> How to solder bullet connectors
en
-> How to solder deans connectors

Handig rekentooltje voor bepalen laadstroom en -tijd
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers ->
-> selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm, evenals power supply.
en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt me aan het denken gezet, wellicht toch maar LiPo's dan :D

Bij de set die jij aangaf (ziet er goed uit) hoef ik alleen nog maar de connectoren van de regelaar (standaard Tamiya die bij de TT-02 zit) te veranderen en rijden maar?

Als er Tamiya-stekkers op de regelaar zitten, zullen de stroom aan kunnen die de regelaar aan kan. Geen probleem om die in deze setup te blijven gebruiken, veranderen kan altijd nog.

Laatst bewerkt:
Ik snap het ff niet meer :(

De LiPo accu die Savage aangaf bij HobbyKing kan ik toch niet zo op de regelaar aansluiten, daar moet ik toch een plug op solderen?

Ook als ze standaard aan de regelaar zitten is meteen afknippen beter Ron , die dingen zijn niet geschikt voor hedendaags gebruik in auto's ;)

Ze smolten bij mij al aan elkaar met de ouderwetse 1800mah ni-cd's hahah.

@Madhouse:
Met een setje 4mm stekkers aan de regelaar en eventueel een pieper op de balancer aansluiting ben je er inderdaad. Weet niet welke regelaar er bij de TT-02 geleverd wordt en of die voorzien is van een afslag voor lipo's , een losse pieper kan dan dienst doen als vervanging.

Ik zou het ook niet erg vinden een andere regelaar aan te schaffen hoor, enig advies? Ik hou niet van dat lastige gedoe en zo technisch ben ik op dat gebied niet dus out-of-the-box aansluiten vind ik het prettigst.

Ik begrijp dat ik op de Imax B6-AC ook het e.e.a. in moet stellen om een de LiPo te laden, dat moet ik dan nog wel uitzoeken.

En hoe zit het met laadzakken, moeten die er ook nog bij?

Het mooiste is om meteen brushless te gaan , efficiënter , sterker en voorbereid op lipo's met een instelbare afslag.

Het "lastige" gedoe hoort er nou eenmaal bij ;)
Voordeel is wel dat het merendeel een 1-malig iets is waaraan je later niks meer hoeft te doen.
De regelaar stel je normaal gesproken 1 keer in en dan ben je klaar , de volgende keer is het gewoon aansluiten en rijden.

Voor de lader geld eigenlijk hetzelfde , 1x een menu'tje aanmaken voor de te laden accu en de volgende keer is het simpelweg dat menu selecteren en het laden starten. Lijkt allemaal een stuk ingewikkelder dan het uiteindelijk is ;)

Een laadzak hoeft niet perse , zeker als je normaal met de spullen omgaat.

Hmmmm ik ga het setje bestellen en dan maar eens kijken, zal vast goedkomen :D

Bedankt voor jullie info en meedenken ;-)

Dat is waar :D

Het setje van 2 LiPo's en de IMAC B6-AC word aankomend weekend besteld bij HobbyKing. Ik kijk ook nog naar een andere snelheidsregelaar maar weet niet zo goed waar naar te kijken...

Zoiets als dit is eigenlijk een beetje vlot maar moet het leuk doen :

Met dit kaartje voor het instellen van de regelaar :

De 3000kv versie is waarschijnlijk in het begin wat geschikter , maar met de 4000kv versie ben je meteen klaar voor de toekomst als je sneller wilt ;) In het begin zou je kunnen kiezen voor een kleiner tandwiel op de motor om de snelheid een beetje in te dammen.

... In het begin zou je kunnen kiezen voor een kleiner tandwiel op de motor om de snelheid een beetje in te dammen.
En daarmee ook de stroom wat lager te houden. Een kleiner motortandwiel heeft hetzefde effect als lagere Kv. Bedenk dat motorstroom op wil lopen met derde macht van Kv, en met tweede macht van spanning. Halveer je Kv dan halveer je snelheid en er gaat slechts (1/2)3 = 1/8ste van stroom lopen, 10% lagere Kv, zorgt voor 10% lagere snelheid en een 30% lager stroomverbruik.

Laatst bewerkt:
Back