Advies gevraagd winterproject

Al een lange tijd ben ik erg geïnteresseerd in zwevers. Ik vlieg inmiddels enkele jaren heli, maar heb een tijd geleden alles verkocht, omdat ik het geld hard nodig had voor andere doeleinden.

Op dit moment ben ik mij flink aan het oriënteren om aankomende winter een zwever te gaan bouwen, maar ben inmiddels het overzicht kwijt geraakt van wat er allemaal op de markt te verkrijgen is. Ik heb al heel wat 'beginners vraag topics' gelezen, maar krijg geen concreet antwoord op mijn vraag.

Voor aankomende winter zoek ik een zwever, waar ik lekker aan kan knutselen. Het hoeft geen enorm bouwproject te zijn of te worden, maar het màg wel. Ik hou enorm van 'schaal' zwevers, dus het moet zeker een mooi model zijn. Voorbeelden van zwevers die mij erg aanspreken zijn de Robbe ASW19 en de Robbe ASW28-18. Ook de Robbe ASG29 vind ik een schitterende zwever, maar deze rijke wel wat buiten mijn budget.
Ik zoek den zwever met een spanwijdte van om en nabij de 3 à 3,5 meter. Tevens denk ik dat het verstandig is dat hij brushless is, met liefst een prop bovenop ipv in de neus, gewoon omdat ik het mooier vind.

Zouden jullie mij een advies kunnen geven, zodat ik verstandig mijn keuze kan maken.

de vraag is eerst en vooral al , "hoeveel bouwervaring heb je?" :) dan kan je gaan kijken naar houtbouw kistjes... vele schaalkisten (vintage) zijn een uitdaging voor een bouwer. de moderne kistjes hebben zelden nog houtbouw rompjes.

Het hoeft echt niet perse een houtbouw zwever te zijn. Mijn bouwervaring op het gebied qua houtbouw is helemaal niets, aangezien ik enkel maar heli's heb gebouwd.

als je geen bouwervaring hebt, zou ik met een simpele kist beginnen... dus een glas rompje en bv vleugels zelf bouwen (evenals staartvlakken) dan ben je toch even zoet..
je kan kiezen tussen vleugels die helemaal ingedekt worden of open ribben... persoonlijk vind ik de open ribben het mooist in de lucht.

Wat is het verschil tussen vleugels die helemaal ingedekt zijn en vleugels met open ribben? Ik bedoel, als er bespanning overheen gaat zie je van beide niets meer toch?
Of bedoel je met doorzichtige bespanning, zodat je dan de ribopbouw mooi ziet in de lucht?

Is een ASW kist een goede starter? Hoe zit het met de aandrijving van deze kisten? Is dit allemaal met een prop, of is daar eea aan voorkeurs keuzes in mogelijk bij de aanschaf?

Of bedoel je met doorzichtige bespanning, zodat je dan de ribopbouw mooi ziet in de lucht?

Is een ASW kist een goede starter? Hoe zit het met de aandrijving van deze kisten? Is dit allemaal met een prop, of is daar eea aan voorkeurs keuzes in mogelijk bij de aanschaf?

dat bedoel ik helemaal :D

wat motorisering betreft is eigenlijk alles mogelijk.... motor van uit de rug inbouwen etc...

Wat zou een mooie setup zijn voor een ASW-19 of ASW-24 met een spanwijdte van ongeveer 3,30 en/of 3,25 meter?

Ik twijfel ook over de spanwijdte van de kist. Wat is beter voor een beginner, klein of groot?

Heb je bij rippin gekeken? Mooie kisten daar! De asw24 heb ik zelf gehad.

Mijn ervaring is dat grotere kisten makkelijker sturen en beter tegen een zuchtje wind kunnen. Maar daarentegen komt het landen en landingscircuit ook allemaal wat nauwkeuriger. Tis maar een beetje wat je wilt...

Wat zou een mooie setup zijn voor een ASW-19 of ASW-24 met een spanwijdte van ongeveer 3,30 en/of 3,25 meter?

Ik twijfel ook over de spanwijdte van de kist. Wat is beter voor een beginner, klein of groot?

MIsschien eens nadenken over de ASW-15 van Topp Rippin, is dezelfde romp als de Hegi ASW 15.
Ik heb KdenHoed hier vorig jaar met een F5J wedstrijd mee zien vliegen en dat zag er goed, zijn kist is ook voorzien van een motor.

succes

Terence

als je helemaal nieuw bent in de modeltak dan is 2meter een mooie span, vooral omdat het toch net iets korter land en minder massa heeft waardoor bij een foute landing niet onmiddelijk grote schade is.

als je al weet hoe je met een kist om moet in het landen, dan zou ik zeggen +3meter... liefst 3.5 of meer.

hoe groter ze worden hoe gemoedelijker hij zal vliegen.

de modellen die hierboven genoemd zijn , zijn een mooi formaat als beginnend ZWEEFpiloot. niet als beginnend piloot.

Zouden jullie mij eens wat advies kunnen geven over mogelijke setups?
Ik denk toch aan een 3 meter kist, dus wellicht zouden jullie rekening kunnen houden met jullie advies nu jullie een spanwijdte weten?

Zouden jullie mij eens wat advies kunnen geven over mogelijke setups?
Ik denk toch aan een 3 meter kist, dus wellicht zouden jullie rekening kunnen houden met jullie advies nu jullie een spanwijdte weten?

Lars,

Volgens mij moet je nog iets specifieker gaan worden.
In mijn ogen zijn volgende zaken sterk van belang:
- gewicht
- vleugelvorm (smalle/brede koorde, tippen) (bepaald sterk de aanvangssnelheid)
- gekozen profiel
- waar ga je vliegen (startkarretje gebruiken bv met kort gras?)
sommige zwevers zijn niet makkelijk uit de hand te starten als je niet genoeg vermogen/trekkracht heb.
- wat is je "vleugel" ervaring
database-setups-elektrozwevers
in de lijst boven aan het zweefvlieggedeelte kan je erg veel lezen.

Succes met overdenken, je keus zal wel erg bepalend zijn of de start voorspoedig verloopt en het dan ook leuk blijft.

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Terence,
Mijn vleugelervaring is niets. Ik heb nog nooit met een vliegtuig of zwever gevlogen. Wel heb ik ervaring met het vliegen van 250 size heli's t/m 700 size heli's. Rustig rondvliegen met een heli is geen probleem zeg maar.
Tevens heb ik op de sim ook regelmatig gevlogen met een vleugel, maar dit was meer voor de fun en voor het proberen.

De vragen die je me stelt wbt de vleugel en dergelijke, daar kan ik je geen antwoord op geven eerlijk gezegd. Ik weet het gewoon niet.

Het volgende is wat ik graag wil. Ik zou graag een mooie kist vliegen, welke er uitziet als bijvoorbeeld de door mij eerder genoemde zwevers, bijvoorbeeld de asw19 of 24. Het model van die zwevers vind ik gewoon erg aantrekkelijk, en dat is enorm belangrijk voor mij.
Het is de bedoeling dat ik de kist vanuit de hand kan gooien. De mogelijkheid om er een motor bij de nemen, hetzij een neus prop of een boven motor, overweeg ik zeker. Dit omdat ik totaal geen ervaring heb met thermiek.

Hopelijk kun je hier iets mee om mij een advies te geven..?

Hoi Terence,
Mijn vleugelervaring is niets. Ik heb nog nooit met een vliegtuig of zwever gevlogen. Wel heb ik ervaring met het vliegen van 250 size heli's t/m 700 size heli's. Rustig rondvliegen met een heli is geen probleem zeg maar.
Tevens heb ik op de sim ook regelmatig gevlogen met een vleugel, maar dit was meer voor de fun en voor het proberen.

De vragen die je me stelt wbt de vleugel en dergelijke, daar kan ik je geen antwoord op geven eerlijk gezegd. Ik weet het gewoon niet.

Het volgende is wat ik graag wil. Ik zou graag een mooie kist vliegen, welke er uitziet als bijvoorbeeld de door mij eerder genoemde zwevers, bijvoorbeeld de asw19 of 24. Het model van die zwevers vind ik gewoon erg aantrekkelijk, en dat is enorm belangrijk voor mij.
Het is de bedoeling dat ik de kist vanuit de hand kan gooien. De mogelijkheid om er een motor bij de nemen, hetzij een neus prop of een boven motor, overweeg ik zeker. Dit omdat ik totaal geen ervaring heb met thermiek.

Hopelijk kun je hier iets mee om mij een advies te geven..?

Hallo Lars,
Je hebt in ieder geval gevoel op knuppels met heli vliegen gekregen, dat is al een behoorlijk voordeel.

Ik heb mezelf leren RC zweven, met alle gevolgen van dien, kraken, teleurstellingen , stoppen met vliegen etc.

Mijn advies is hetvolgende: zoek een vereniging/ervaren iemand die je helpen wil (zelfde zender kan mooi zijn ivm leraar leerling) Laat voorlopig (even) het mooie voor wat het is en koop een gebruikte zwever , zoals bv een easyglider.
Deze schuimpjes(waar ik echt niet van hou) zijn goedmoedig, kunnen ook twee assig gevlogen worden en helpen je snel op de weg naar een mooie schaalzwever.
Ik zou als je nu of later besluit op zoek te gaan naar een schaalzwever, zorgen dat je een vleugel kiest met een niet al te ranke vleugel (smalle koordes) en voordat je aanschaft forums bezoeken en veel erover lezen.

Volgens mij kan je in deze volgorde veel geld besparen en teleurstellingen voorkomen en jaren later nog heerlijk rondzweven met iets moois:p

Succes met keuzes maken

Terence

Spirit/Spectra

Lars,

Als ik alles op een rij zet wat ik tot nu toe gelezen heb wat betref de te maken keuze kan ik je maar één advies geven
Doe niet moeilijk en beperk je tot een ARF zweefmodel.
Ik denk dan aan een Spirit/Spectra van Great-Planes.

4QMDwniGZxA[/media] RC Gliders-Great Planes 2M Spirit sharing a lift... - YouTube

Je hebt daarmee een goedkoop instap model die bovendien nog zéééér goed vliegt.
Starten met ASW (schaalzwevers) toestanden moet je als pupil vermijden.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp jullie advies om te beginnen met een goedkoop instapmodel. Toch overweeg ik wel een ASW of een dergelijk model. Ik zit zelf te denken aan een ASW 15, er staat een opknapper te koop van het merk Hegi. Helaas reageert de verkoper nog niet op de door mij gestuurde pb.

Mocht dit niets worden, dan denk ik aan een CMP Discus. Wat vinden jullie van dit model? Ik vind het een mooi model, welke toch wat doet denken aan een schaalmodel.

Hopelijk reageert de verkoper van de ASW 15 snel, hij woont namelijk maar 10 km bij mij vandaan, dus dat zou prettig zijn.

Dat is dan een mooie Vintage ASW 15! Heb er zelf ook 1 en er is een draadje van. Mocht de aankoop doorgaan dan heb je er misschien wat aan.

Ennuh, modelbouwers zijn een eigenwijs slag mensen. De opmerkingen hier kloppen, en een ASW 15 is zeker geen beginnerskist.. Zou toch jammer zijn dat je na je restauratie weer gelijk moet restaureren. Maar goed, we zijn een eigenwijs volk, je leert er wel veel van!

Succes en we lezen hier wel wat het word.

Groet,

Jacob Bos

Back