Advies gevraagt regelaar Kyosho Wavemaster

Leuk dacht ik, een 110A regelaar kopen op eBay voor een mooie prijs van ruim 10 Euro :

viewimagew.jpg

Nadat ik de regelaar gemonteert had heb ik 2 minuten plezier van de boot kunnen hebben.

Setup : 3S Lipo, standaard 550 motor.
(En het vaarde best aardig voor deze setup dan)

Dat ding werd op een gegeven moment zo heet dat de boel is doorgebrand.
Nog een mazzel dat ik vlak langs de kant vaarde anders had ik kunnen gaan zwemmen.

Maar nu zoek ik een regelaar voor een boot die dit dus wel aan kan, enig advies ?
Als het kan ook voor een redelijke prijs.
Want die chinabende regelaars hoef ik niet meer.

[edit]

Zou dit wat zijn, of heb ik er echt 1 met waterkoeling nodig ? :

http://cgi.ebay.nl/XTRA-SPEED-CONTR...66:2|39:1|72:1399|240:1318|301:1|293:1|294:50

Laatst bewerkt:
De regelaar uit de link is een autoregelaar en ondanks de indrukwekkende data niet echt geschikt voor een boot.

Ik zo voor zoiets gaan: Modellbau-Regler.de Shop - AS12-70 BEC Lipo

Is er uiteraard ook zwaarder en met waterkoeling...

Of deze, heb ik jaren gebruikt in m'n mono II op 12 cellen NiMH en een 700 Neodym:
Hobby-Lobby Modellbau - MIMIR II , Vorwärtsregler MIMIR II

Óf, als het nog goedkoper moet én als je kunt solderen:
http://modellbau-regler.de/xtcommer...0A-BEC.html&XTCsid=8g9cpa3gftde8nj0vaqbjouh86
Heb ik ook in een Mono II gehad, waterkoeling toevoegen is een eitje.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan, wat houd dit in : with using BEC 14.4 Volt only !!
Het lijkt me trouwens dat deze regelaar een 550 motor wel moet kunnen trekken ?
Had gisteren nog een 50amp vliegregelaar aangesloten om even te testen, mooi dat ik die ook opgeblazen heb :(

Dat wil zeggen, dat je de BEC kunt gebruiken tot 12 Cellen NiMH (=14,4V), daarboven moet je de rode draad uit de stekker naar de ontvanger halen en een apart ontvangerpakket, of UBEC gebruiken.

Ik zou wel eens wat foto's en nadere gegevens van je set-up willen zien, want als je met een 550 een 50A regelaar kapot vaart lijkt het mij, dat er ergens iets niet deugt aan je set-up.
Ter illustratie; ik heb jarenlang een mono II met een 700 Neodym, 45K en 12 cellen NiMH, gevaren op een 35 A Jeti vliegregelaar, met een minimalistische waterkoeling erop, die werd hooguit handwarm...
Ik heb 'm nog.

Groeten, Jan.

Ik zal morgen even foto's maken.
Moet wel zeggen dat ik nog geen koeling heb gemaakt op de motor, maar nadat die regelaar opgeblazen was heb ik gelijk aan de motor gevoelt en die was niet meer dan zeer lauw, het koelblok op de (110A) regelaar was kokend heet.
Waar haal ik die buisjes trouwens ergens om zelf zo'n koelspiraal te maken ?

Waar haal ik die buisjes trouwens ergens om zelf zo'n koelspiraal te maken ?

Je kan een al opgedraaide allu watercooling coil kopen (duur). Of je koopt een meter(of iets langer) allu pijp, knijpt 1kant dicht, vullen met zout, goed aanstampen, 2de kant ook dichtknijpen.
Nu zoek je iets dat een paar mm kleiner is dan je motor(wel hard en rond!). Hier kan bv een dikke batterij voor dienen.
Dan begin je voorzichtig de gevulde allu pijp rond te draaien tot hij mooi strak errond zit. Dan is je motorwaterkoeling klaar. Enigste wat je nu nog moet doen is hem voorzichtig over je motor draaien (als je hem er niet op krijgt, draai je voorzichtig de andere kant op en word de diamater wat groter, en krijg je hem erop, hierna spant hij zichzelf vast rond de motor.

Handige site met foto's erbij: http://www.fastelectricrc.com/how-to-add-water-cooling-to-your-rc-boat/

Greetz Jos

Laatst bewerkt:

Ik heb dezelfde regelaar voor m'n 65 cm sleper, en daar werkt 'ie goed, ik heb 'm eens open gemaakt en veel meer dan 40A continue zou ik er niet van durven vragen...

-Hoeveel turns is de motor?
-kun je de timing verstellen?
-Welke prop heb je erop?

-Loopt de aandrijving soepel?
-Speling tussen prop en lager niet te klein?
-Outboard te diep aan de spiegel (meer onderwateraandrijving dan oppervlakteschroef)?
-Balans in de boot goed?

Ik vraag maar wat, want ik blijf het bizar vinden dat je een 50A regelaar opblaast met zo'n 'bescheiden' set-up...

Groeten, Jan.

Hoeveel turns de motor is weet ik echt niet, hij zat ooit op een Airboat van me.
Toendestijds kon ik al erg weinig informatie vinden over de motor (schijnbaar komt ie uit een museum)
Zal vanavond de speling eens controleren tussen prop en lager en indien nodig alles even soepel maken.
Balans van de boot is ieder geval goed.
O ja, het is een kleine prop trouwens, origineel zat er een grotere op, maar welke het precies is .....

O ja dit kreeg ik net in mijn mail :

Thanks for your email. I'm sorry that your Battery will be too large to the ESC. Actually, 15C battery is already very enough to this ESC. 30C will burn the ESC. I hope the information may help. Thank you very much! : )

Is dit waar of is het nu een broodje aap verhaal ??
Gaat er bij mij niet in dat het aantal C zoveel uitmaakt.

Dat kan niet lol, aantal C (elektronen per seconde) geeft alleen aan wat de maximum stroom is die de batterij kan afgeven. Dus de afgegeven stroom is niet maximaal wanneer in gebruik, gewoon het nodige word afgetapt.
Dus of het nu 1C, 5C, 10C , 20C, 30C of 35C batterijen zijn dat maakt geen hol uit voor je BEC. Alleen de spanning kan te hoog zijn, stroom past zichzelf aan.

Greetz Jos

Had al een vaag vermoeden, ik kreeg dit advies van R2Hobbies.com notabene (waar de regelaar vandaan komt via eBay)
Er gaat gelijk een email naar ze en ze hebben een klant minder, van dit soort adviezen word ik echt niet blij.

Weet iemand eigenlijk waar ik lagertjes kan halen voor de Dolphin II Outboard ?
Ze lopen wel soepel, maar hebben iets speling.

Laatst bewerkt:
Zonder te weten wat je vraag nu precies was, is het volgens mij verstandiger om dit soort dingen hier op het forum te vragen, kennis en kunde is in ruime mate voorhanden.

De Chinese handelaars zijn vooral goed in een ding: verkopen.

Een enkeling weet waar 'ie 't over heeft.

Groeten, Jan.

Ik weet het ook niet meer, dacht dat de regelaar voldoende zou zijn volgens de specificaties :(
Ik ga geen dure regelaar voor deze boot kopen, dat is ie niet waard, dacht er leuk mee te kunnen varen..... niet dus.

Back