Advies gevraagt: Traxxas Villain EX

Hallo allen.
Graag wat advies van de kenners en met name diegenen die met een Traxxas Villain EX varen.
Ik heb vandaag mijn boot opgehaald.
Kon het niet laten en heb bij thuiskomst gelijk de stekkers omgesoldeerd naar Dean.(dat gebruik ik)
Daarna gelijk wezen varen met m'n beste maat.
Ik merk een aantal zaken op.
Ten eerste vond ik de Traxxas Villain EX nogal stuiteren op het water.
Hoe sneller ik voer, des te meer gestuiter.
Ligt dit aan de balans van de boot of aan het uittrimmen van de beidde props?
Zoja, moet ik de props laten zakken of stijgen?

Dan merkte ik ook dat na het varen van gemiddeld 10 minuten er behoorlijk veel water de boot in kwam.
De slangetjes van de ESC water koeling zaten goed vast.
Ik zag wel 2 vetnippels op de assen zitten.
Zou het water daar omhoog kunnen komen?
Iemand een idee?
Voor de rest vaart de boot echt super.
Wat een feest zeg.
Vr GR E

Hallo Dylan,

Gefeliciteerd metje maiden!

Een RTR boot moet je vóór de eerste vaart altijd nakijken op lekkages, losse boutverbindingen en ongesmeerde assen.
De boel wordt in de fabriek in elkaar geschroefd, vaak niet eens erg goed, door mensen die geen enkele feeling met het produkt (= snelle boot) hebben.

Ik neem aan dat je dit na het waterballet van vandaag zult doen...

De boot moet nog worden uitgetrimd; het zwaartepunt moet op de juiste plaats liggen voor de weer/watercondities (hoe harder het waait, hoe verder je zwaartepunt naar voren moet, om een backflip te voorkomen) en de hoek van de aandrijvingen moet correct worden ingesteld.

Als de boot stuitert, dan moet óf het zwaartepunt iets naar voren, óf de ashoek moet kleiner, dus meer naar beneden.

Corrigeren met het zwaartepunt gaat wat geleidelijker, een foute afstelling van je ashoek heeft gelijk dramatische gevolgen voor het vaargedrag.

Iets heel anders; nagelnieuwe borstelmotoren hebben een aanzienlijk langere levensduur en meer power, als je ze laat inlopen onder water (niet het water dat in de boot komt tijdens het varen!).
De gedachte hierachter is dat de borstels zonder vonkvorming kunnen inslijten op de ronding van de collector.

Nieuwe koolborstels hebben maar een miniem contactvlak met de collector en alle stroom moet door die flessenhals, het inbranden van de collector is vaak het resultaat van 'even proberen hoe 'ie het doet'...

Kijk even met veel licht in de openingen van de motor, als je een zwarte band over het koper van de collector ziet, ben je aardig op weg om de motoren om zeep te helpen.

Als het meevalt, laat dan de motoren inlopen in een bekertje water op een dusdanig laag toerental (2-3V), dat de motor nét blijft lopen.
Aan het donkerder kleuren van het water kun je inschatten hoever het inlopen gevorderd is.
Controleer dit met tussenpozen van een minuuut of tien; als de borstels van zacht materiaal zijn, heeft het geen zin om ze bij het inlopen al deels weg te slijten.

Als de borstels mooi aanliggen op de collector laat je de motor drogen (perslucht, of een nachtje op de cv) de volgende dag een klein(!) drupje olie op de lagers en je kunt weer varen.
Als de motor één kogellager heeft aan de uitgaande as, dan de motor uiteraard maar tot de helft onderdompelen, kogellagers zijn niet zo gek op water...

Groeten, Jan.

als je de hoek van de schroef assen kan verstellen.
moet je de hoek kleiner maken.
omdat nu wordt je boot tever op hoog geduwt door je schroef.
wat je ook kan doen is je accu verder na voren leggen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

gr mike

Mike en Jan, ontzettend bedankt voor de vlotte reactie.
Alle adviezen zijn welkom en ik zal er mijn gewin mee doen.
Toch nog een vraagje:
Daarnet even geprobeerd om mijn 2.4Ghz Spektrum AR6200 ontvanger tezamen met mijn Spektrum DX6i zender te laten werken met de boot.
Ik kan alleen maar de servo bedienen, het gas wil niet.
Ook blijft het ledje rood op het aan/uit knopje.
Met de stock zender en ontvanger wordt dat groen.
Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is waarom het niet wil?
Ligt dat aan de Brushed regelaar?
Help........
Gr E

Hallo Dylan,

Zoekend naar vaarvideo's van je boot kwam ik deze ook tegen:
fG915QzHyY0[/media] - Traxxas Villain water cooling

Hoe het niet moet....

De spiralen zitten véél te los op de motoren, zonder warmtegeleidende pasta, dus het effect is minimaal.
Dan het geknoei met de slangen; de split bij de regelaar is doelloos, je moet gewoon de uitgaande slang van de regelaar op één motor zetten.
De tweede motor moet een eigen inlaat krijgen.

Zoals het in de video gemonteerd is krijgt de ene motor het voorverwarmde water van de ander als 'koeling' aangeboden...

Het belangrijkste, de borstelkoeling, wordt hier niet eens toegepast.

De vaarvideo's laten over het algemeen een licht wippende boot zien, waarschijnlijk zit 'm dat in het ontwerp, in combinatie met een flexende onderkant, het is per slot van rekening een ABS romp.

Ook zal de trailing edge van de spiegel afgerond zijn (door het gebruik van het vacuumvorm proces) in plaats van scherp.
De waterstroom breekt dus niet direct af van de bodem, maar kruipt omhoog langs de spiegel en de romp zuigt zich vast', tot het moment dat de flow afbreekt en de romp ietsje opveert, vervolgens begint het spelletje opnieuw, met een wippende boot als gevolg.
Daarbij kost een ronde spiegel ook merkbaar snelheid.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan alleen maar de servo bedienen, het gas wil niet.
Ook blijft het ledje rood op het aan/uit knopje.
Gr E

Heb je de servo reverse op het gas kanaal al geprobeerd?

Zoals je het beschrijft 'ziet' de regelaar geen correct nulpunt en activeert zichzelf dus ook niet.

Groeten, Jan.

Hoi Jan.
Dat gas heb ik net gereversed in de zender.
Maar..........helaas lukt het dan nog niet.
Ik vat het niet.
Heb ook de stock NimH accu's geprobeerd.Maar zelfs toen lukte het nog niet.
Zou het dan echt aan die Brushed regelaar kunnen liggen?
Ik begrijp niet waarom het niet gaat.
Daarnet ook de subtrims op het gas even helemaal naar min 100 gezet.Mischien zag de ontvanger het als teveel gas los en was het een soort van beveiliging.
Maar helaas ging dat ook niet.
Jammer dat het waarschijnlijk zo niet gaat lukken met die Brushed ESC.
Iemand nog een idee?
Vr GR E

Jan, excuus.
Maar heb toch nog wat vraagjes.
Die 2 vetnippels op de assen, hoe kan ik die het beste smeren?
Hoe vaak?
Met welk soort vet?
En is er een soort van Tool voor?

Vr Gr E

Hallo Dylan,

Hoe zien die vetnippels eruit? (foto?)

Als het pijpjes op de assen zijn kun je met een injectiespuit met een stukje siliconenslang de verbinding maken en er wat dun(!) vet in drukken, niet helemaal vol drukken, dan loopt de weerstand van de assen teveel op en krijgen de motoren het benauwd.

Voor een speedboot elke tien vaarten, zeker als je een poos niet gaat varen, de assen eruit, de boel drogen en opnieuw monteren met een likje nieuw vet.

Mijn speedboten krijgen voor elke run een klein drupje olie op het achterlager, de lagers in m'n sleper smeer ik één keer per jaar...

In de review van m'n link is er sprake van een 70/30 verhouding tussen vooruit en achteruit van het gas, kan dat iets met het niet willen initiëren van je regelaar te maken hebben?
Dat het nulpunt dus niet de middenstand van de knuppel is?

Groeten, Jan.

Hallo Jan ; vandaag met Dylan gevaren en ik dacht bij het zien om het gewicht naar voren te plaatsen maar bij zijn boot moet dan in de voorkant van de kuip een opening worden gemaakt om onder het voordek te komen
Wordt dit ook gedaan ?

Ik heb mijn Riva ook zo liggen dat de voorkant eigenlijk bij stilstand een paar graden naar beneden wijst

[Dylan weet tot nu toe niet dat ik jou ken en mijn Riva van jouw spantenplan is afgeleid maar we varen altijd samen]

Groet Kasper

Hoi Jan.
Wederom weer bedankt voor je adviezen.
Ik denk en vermoed dat jij gelijk hebt wat betreft die regelaar met 30/70 gas stand.
Vanochtend even een 4 kanaals EX4 Futaba zender erop uitgeprobeerd.
De gas stick stond in mode 1, en...........inderdaad op het 0 punt.Dus in het midden net zoals men vliegt met heli's als in Idel up gevlogen.
Ik denk dat de regelaar om te programeren valt, maar voorlopig laat ik het nog maar zo.
Ik heb op advies van K.Karssen een kleine opening gemaakt in het voorronder.
Hierin kan ik nu iets lood leggen of Lipo packs.(tot 3S 2200Mah)
Alleen maar voor het iets meer gewicht in de neus te genereren hoor, want de boot vaart maximaal op 14.8V.
Ik heb op dit moment 2 stuks 3S 2200Mah Lipo packs in de neus van de boot weten te leggen.
Dat maakt samen een krappe 400 gram extra.
Ik hoop dat het ongeveer klopt aan gewicht maar dat zal zich vanmiddag uitwijzen.
Het proberen te verstellen van de beidde props lukte niet echt.Althans naar mijn idee niet genoeg stelmogelijkheid om neus van de boot daadwerkelijk wat meer naar voren te krijgen bij elke snelheid.
Ik laat het je weten vanavond.
Vr Gr E

Kon het niet laten en daarnet toch even in m'n eentje op het kanaal de boot wezen testen.
Doorgaans ben ik daar huiverig voor, want een boot die er midden op het water mee op houdt of omslaat is moeilijk terug te halen in je eentje.
Of je moet met hulpmiddelen gaan werken.
Het varen doe ik daarom meestal samen met Kasper en buiten het feit dat samen varen vaak net wat gezelliger is dan alleen, scheelt het ook als er 1 van beidde boten mocht stil komen te liggen op het water.
De ene boot duwt dan de andere boot naar de kant.
Op die manieren is het bij mij en Kasper al meerdere keren zo gegaan, omdat mijn andere boot een Robbe Catamaran wel eens op z'n kop gaat of stil komt te liggen door een uitgefikte regelaar.

Daarnet dus mijn Traxxas Villain EX wezen testen met de 400 gram aan extra gewicht voorin de neus van de boot.
Moet zeggen dat het springerige gedrag stukken minder was dan gisteren zonder die 400 gram neusgewicht extra.
Eigenlijk ben ik wel tevreden over hoe de boot vaart.
Mag het niet vergelijken met mijn Robbe Catamaran bootje, maar de Traxxas boot vaart boven verwachting stabiel en stuurt als een dolle.(zelfs op lage snelheid bijna haaks de bocht om)

Vind het varen met een Mono boot wel even wennen.
Heb een heel seizoen gevaren met een Catamaran en kan zeggen dat zoiets wel even anders vaart.
Bochten trekken met de Traxxas boot moet ik nu met meer beleid uitvoeren en met de Catamaran was het vaak vol gas het hoekje om.
Die Catamaran ligt als een TGV trein op rails.
Wel zijn golven en wind funest, want die combinatie met te snel en te haaks de bocht om deed mij de Catamaran wel eens omslaan.
Vlak, spiegelglad water en windloos weer daarentegen laat de Catamaran werkelijk op vol gas de bocht om kunnen gaan.
Hooguit wat zijdelings stuiteren in de bochten zoals een modelbouw auto driftend de bocht door kan.
Maar de krachten moeten nou eenmaal een weg zien te vinden.

Dan toch nog een vraagje betreffende mijn Traxxas Villain EX.
Ik merk sinds gisteren dan er ook vandaag tijdens het varen toch nog wat water ergens naar binnen komt.
Niet extreem veel, maar mijninziens moet het toch droog blijven lijkt me.
Iemand een idee waar dat water naar binnen kan komen?
Ik zit te denken aan de schroef assen of die vetnippels die geopend op de beidde assen zitten.
Hoop dat iemand zoals Jan of iemand die ook met een Traxxas Villain EX vaart mij een antwoord kan geven.
Om nou de hele boot los te halen is in deze een best karwei, omdat er een soort van waterdichte plastik bak in de boot vastgeschroefd zit.
Het even loshalen is niet zo 1.2.3 te doen.(gisteren al geprobeerd)
Hoop dat iemand advies heeft met betrekking tot het binnen komen van water in mijn boot.
Vr Gr E

Hallo E (Dylan?),

De Villain is el een poosje op de markt en ontworpen voor het gebruik met NiMH batterijen, die zijn aanzienlijk zwaarder dan Lipo's met dezelfde capaciteit, dus je hebt 'automatisch' een probleem om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen.

Als wedstrijdvaarder stuit het meeslepen van ballast me tegen de borst, ik zou dan liever meer of hogere capaciteit lipo's in de boot gebruiken, tenminste als dat het zwaartepunt op de goede plaats doet belanden, maar als extra ballast werkt, soit.

Wateroverlast;

Hangen er na de vaart ook druppels aan de rand waar de kap de boot afdicht?

Ik heb de boot nog nooit 'in the flesh' gezien, dus het wordt een beetje gokken voor mij.

Daar de boot Amerikaans is, zullen er geen schuimrandjes of knevels opzitten om de boel waterdicht te krijgen, daarvoor vertrouwen de Amerikanen op de radiobox, een erfenis van de brandstofboten, waar een radiobox zin heeft, maar in een electrisch aangedreven boot vaak alleen maar in de weg zit (SV27 bijvoorbeeld)...

Mijn speedboten hebben na de vaart hooguit een paar druppen water binnen gekregen, meestal via de schroefaskoker, waar het door onderdruk wordt in gezogen, de kap wordt elke keer met tape afgeplakt, zodat spatwater en een eventuele duik geen lekkage tot gevolg hebben.

Ik vermoed, dat, als de schroefassen dicht zijn, dat het water als spatwater langs de randen van de kap naar binnen komt.
Plak de boel eens af vóór de vaart, dan weet je het zeker.

Als je bij de vetnippels kunt komen, en het zijn open pijpjes, dan zou je daar een stuk siliconenslang op kunnen drukken en dat boven de waterlijn omhoog voeren.
Water kan dan niet meer de boot in en je kunt er gelijk een weinig vet in drukken zonder de boot te moeten demonteren.

Groeten, Jan.

Jan...........
Dank voor de tips.
Ik ga het vanmiddag proberen.
Kasper neemt wat silicone slang mee en ook dat probeer ik.
Volgens mij zit jij behoorlijk in de boten Jan, want je weet er veel van.
Zelf zit ik meer in de heli's en door toedoen van Kasper vaar ik ook sinds vorig seizoen.
Het is heerlijk weer vandaag.
Vliegen met heli's is heerlijk, maar vandaag gaan we lekker varen.Lekker afwisselen dus.
Elke dag biefstuk gaat ook vervelen.(en dat zeg ik als volledig vegetarier.hahahaha)
Jan, dank voor alle adviezen.
Vr Gr E

Hallo allen.
Ben de laatste paar dagen bezig geweest met het optimaliseren van mijn Traxxas speedboot.
Vooral het springerige vaargedrag vond ik hinderlijk.
Ik heb een klein luikje gemaakt aan de binnenzijde voorkant van de boot en daar gewicht ingelegt.
Begonnen met 450 gram.
Dat voer al een stuk beter.
Vandaag wezen testen met nog iets gewicht erbij.
Zit nu op totaal van 650 gram.
Behoorlijk veel voor een bootje van krap 80cm lang en 20 cm breed.
Maar............kan jullie zeggen dat het vaargedrag nu vrijwel flawless is.
Ben dik tevreden.
Op spiegelglad water klieft de boot op elke snelheid door het water zonder enige vorm van springerig of hoppig vaargedrag.
Met wat golven en dan op top snelheid (krappe 40 denk ik) springt de boot wel wat, maar voor mij accepteerbaar omdat het hoogstwaarschijnlijk net zoals Jan al aangaf bij dit type boot hoort.
Constant snel varen hoeft voor mij toch niet, want vaar veelal samen met Kasper.
Wel zit ik stilletjes te denken aan een Miss Geiko Catamaran.
Gewoon omdat ik dat soort boten het mooist vind en ook omdat het op hoge snelheid strak en mooi vaart.
Vr Gr E

hallo dylan,
Je bent niet de enige die met een traxxas villain ex vaart hoor!
Heb er zelf ook een! Zelf heb ik er 2 7.4v lipo's inliggen. Uit jouw verhaal maak ik duidelijk dat jij op 2x 3s 2200 vaart? Dat springen zit idd zoals jan zij in het model van de boot. De kiel loopt aan de achterkant omhoog (rocker ofzo toch jan??) hierdoor gaat de boot idd op het water 'bouncen'.

Bij mij heb ik het idee dat het water idd door de kapsluiting aan de achterkant naar binnen komt. Als je in plane vaart en je mindert gas, slaat de hekgolf over de achterkant heen, probeer rustig gas te minderen als je
wilt remmen. Ik leg zelf een stukje keukenrol onder de radiobox, zodat het water gelijk wordt opgenomen en niet door de boot heen klotst. Verder is het echt een fun boot!

Nog veel plezier ermee!

mvg, Jacco

Citaat: ''Begonnen met 450 gram. Dat voer al een stuk beter. Vandaag wezen testen met nog iets gewicht erbij. Zit nu op totaal van 650 gram.''

@Dylan: ik neem aan 45 gram, respectievelijk 65 gram dat je bedoelt.

hallo

wat die vet nippels aangaat
als je der twee hebt een stukje siliconen slang en de twee met elkaar verbinden
zo moet de slang niet boven de water lijn uit komen en zijn ze ook meteen dicht

gr raf

Back