Advies hellingzwever

Beste allemaal.

Wat adviseren jullie als 2 assige hellingzwever voor aan de duinen.
En wat voor spanwijdte adviseren jullie
Het moet een model met rolroeren zijn.

En wat vinden jullie hiervan, te koop bij Conrad, het gaat mij
om de motorloze versie en spanwijdte van 150 cm. Hij staat onder de zwevers en heeft geen naam.

Graag jullie advies :|

ZWEEFVLIEGTUIG 1500MM
Bestnr.: 230158 - 89

Uitvoering zweefvliegtuig
Spanwijdte 1500 mm

Prijs slechts 79,95 EUR
stuk(s)

Als zweefvliegtuig of als elektro zweefvliegtuig: met de geslaagde combinatie van grootte, vlakteprofiel en startgewicht weet het modelvliegtuig "Ultimo" in elke situatie te overtuigen.

# Uitvoering:Fiberglazen romp
# Draagvleugels met draagbalken/ribben met extra vleugeltjes
# Elektronisch zweefvliegtuig met elektromotor 380 en naafkap met klappropeller.

# Technische spec.: Zweefvliegtuig:Spanwijdte 1500 mm
# Lengte 930 mm
# Oppervlaktebelasting 26 - 28,5 g/dm2
# Gewicht ± 580 g.

# Elektro zweefvliegtuig:Spanwijdte 1500 mm
# Lengte 850 mm
# Oppervlaktebelasting 27,5 g/dm2
# Gewicht ± 700 g.

Regelbare RC-functies:
# Zweefvliegtuig:Hoogteroer
# Rolroer
# Koersroer.

# Elektro zweefvliegtuig:Hoogteroer
# Rolroer
# Koersroer
# Motorregeling.

# Omvang levering:Voorgemonteerde onderdelen. Er zijn nog verschillende onderdelen nodig, zoals een motor (elektro-model) en de onderstaande toebehoren.

Downloads bij dit product:
Gebruiksaanwijzing:
Duits - Ver. 1.0

grt, FX

En is de mpx easyglider electric geen optie? Ik vlieg mijne met 5Bft gewoon met een m8 draadstang in vleugelligger en dat gaat zeer goed.

Hoi

Bedankt voor je reactie, ik ga voor de Kyosho saurus electra, dit
is een ARF kistje. (Advies) Maar wat mij betreft voor het hellingzweven zonder motor misschien ?
Of is dat electra motortje soms je redding voor de
minder ervaren vliegers op de helling :oops: :oops: :oops:

Ik heb vroeger jaren gevlogen hoor, met motorkist, heb
zelfs een brevet, maar zit het nog in de vingers na 15 jaar :?:

grt, FX

FX zei:
Bedankt voor je reactie, ik ga voor de Kyosho saurus electra, dit
is een ARF kistje. (Advies) Maar wat mij betreft voor het hellingzweven zonder motor misschien ?
Of is dat electra motortje soms je redding voor de
minder ervaren vliegers op de helling :oops: :oops: :oops:

Het is zeker niet onhandig! Je hoeft er dan natuurlijk ook geen groot en duur accu pakket in te zetten.

Succes ermee!

Hi FX,

Ik ben ongeveer een jaar in het bezit van de Soarus. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er erg tevreden over ben. Ik heb wel een paar modificaties doorgevoerd:
- Aan de binnen zijde van de romp heb aan beide zijden een koolstof strip gelijmd van de vleugel achterkant tot aan de punt. Hierdoor is de romp veel stijver en knijp je heb niet zo makkelijk plat.
- De vleugel ophanging aan de voorzijde begeeft het bij de eerste harde landing (scheuren in de romp). Hier heb ik een extra laag van 75gram galsmat aangebracht.
- De standaard moter heb ik nooit geinstalleerd. Ik vlieg met een typhoon 6/3D. Achteraf gezien zou ik beter een typhoon 15/10 hebben genomen. Als prop gebruik ik graupner CAM 9x4.5
- De staart/hoogteroeren heb ik demontabel gemaakt, zodat de kist mee kan op vakanties!
- De accuplank heb ik er inmiddels uitgehaald. Ik heb aan een zijkant in de romp een balsa vulstuk gemaakt en vast gelijmd. Hier tegen aan zit klitteband, waar ik de accu mee vast zet. het zwaartepunt kan je hierdoor goed schuiven.

Vliegen:
Meestal zweef ik met deze kist. Dat doet hij redelijk, echter de kist verliest veel hoogte als bochten niet heel mooi worden gevlogen. Hou ik kist op snelheid!! De soarus is een hele goed tipstaller. Dit stallen doet hij zonder enige vorm van waarschuwing!!! Landen dus gewoon op snelheid doen. In Zuid Afrika heb ik met deze kist helling gezweefd, Voor mij was dat de eerste helling ervaring, en ik kan wel zeggen een fantastische ervaring. Je kist weggooien, om hem vervolgens onder een hoek van 20 graden omhoogte te zien gaan. 20 loopings achter elkaar zonder hoofte verlies!? rugvluchten en dan nog omhoog gaan. Landen op de top van de heuvel was een ander verhaal....

Al met al een erg leuk en wendbaar kistje met een groot snelheidsberijk voor zijn afmetingen.

groeten,
Bart

Beste Bart

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik zal proberen de kist
aan te passen voor dat ik er mee ga vliegen.

En wat is een tipstaller :oops: :oops: :oops: :oops:

grt, FX

Hi FX,

Een stall is het snel wegvallen van lift van de vleugel bij lage snelheid. Indien de buitenkant van een vleugel als eerste stalled, is het effect dat het vliegtuig snel om zijn as draait. Laag bij de grond is dat meestal fataal.

Groeten,
Bart

Bedankt voor de uitleg.

Zo en nu een bavaria en op naar de tweede helft. Ja ja, off topic :D

Quartel heeft geen kyosho saurus, wordt niet meer gemaakt. Moet nu op
zoek naar een andere geschikte motor-zwever met ailerons.
Voorkeur toch maar zonder V tail.

grt, FX

hoezo niet meer gemaakt? Gisteren bij W&W modellbau nog eentje in de doos zien staan en samen met de winkelier en een eigenaar staan kijken welke brushless goed zou zijn voor dit model.

Zo, jij bent snel zeg.8)

Maar bij deze de reactie van Quartel:

Beste Heer van Berge Henegouwen,

Motor en regelaar zijn inbegrepen.
Of hij nog leverbaar is is onbekend hij is uit de productie genomen bij Kyosho

Met Vriendelijke groet

Quartel Modelbouw b.v.

Vandaar.............................................

grt, FX

dan snel W&W bellen of ze hem nog hebben, er lagen nog enkele dozen in de winkel.......................en ja een speed 400 achtige zat in de doos erbij.

Maar er is voor de Kyosho best een alternatief, op dit moment beide
99.95 euro incl motor, en klapprop.
Beide ARF en met ailerons.

Maar wat is jullie ervaring met spanwijdte tijdens het hellingzweven ?

Deze heeft een spanwijdte van 2000 mm.

# Technische specificaties:Spanwijdte 2000 mm
# Lengte 1040 mm
# Vleugeloppervlak ± 37 dm2
# Gewicht zweefvliegtuig ± 1000 g
# Gewicht elektro zweefvliegtuig ± 1600 g
# Motor formaat Speed 600
# Aanbevolen vliegaccu 6 x 8 cellen.

http://www1.nl2.conrad.com/xl/2000_2999/2200/2280/2287/228785_RB_00_FB.EPS.jpg

En deze heeft een spanwijdte van 1500 mm.

# Elektro zweefvliegtuig:Spanwijdte 1500 mm
# Lengte 850 mm
# Oppervlaktebelasting 27,5 g/dm2
# Gewicht ± 700 g.

http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2300/2300/2301/230157_RB_00_FB.EPS.jpg

Nu kan ik tot 28 juni bestellen zonder verzendkosten, graag jullie advies, en/of tips, of idea :idea:

Het gewicht scheelt nog al, toch.............

grt, FX

Ik geloof niet dat spanwijdte veel uitmaakt, tenzij het te klein wordt. Een vleugel profiel met een groot snelheids bereik is wel aan te raden. Zwevers welke heel goed zijn in termiek hebben meestal een hele lage vleugel belasting, een lage vliegsnelheid en een klein snelheids bereik. Dat is niet optimaal voor helling zweven. Met helling zweven wil je juist wat meer snelheid kunnen maken. Dat gaat meestal met een heel rank vliegtuig en/of een vliegtuig met wat meer gewicht. Als je met veel wind nog wil kunnen vliegen is zwaarder makkelijker. Het vliegtuig wordt door zijn hogere vliegsnleheid dan minder vatbaar voor de wind/turbulentie.

Groeten,
Bart

Hoi

Ik ga toch maar voor de zwever met 1,5 meter spanwijdte dan.
Deze is dan wel licht, maar kan hem altijd wat zwaarder maken
bij meer wind, en kan dan misschien wat meer bij weinig wind.
Corrigeer me aub als mijn gedachtengang onjuist is.
Zo doen ze dat met die Pibrossen ook, die krijgt soms zijn
eigen gewicht aan lood mee bij veel wind, als ik de topics moet geloven,
dus............................

grt, FX

Wel belangrijk om te weten of het vliegtuig sterk genoeg is voor dit extra gewicht! Het is nogal slordig om je vleugels te zien breken als je wat G's trekt :-)

Ik mijn oude Flamigo stopte ik ook 1000gram lood (vliegtuig 1200gram). Dan ging hij echt hard!

Groeten,
Bart

Bedankt

Eerst maar weer eens gewoon beginnen, en als ik aan de G's
toe ben, en hij breekt, jammer dan.
Hartstikke bedankt nog voor je reactie.

grt, FX

Back