Advies/hulp gevraagd bij mijn in aanbouw zijnde Apache HLG!

Hallo,

bij het opbouwen van een overgenomen Apache HLG van Valenta, kom ik een "zwaarwegend" probleem tegen.
De servo´s heb ik onder het afneembare neusgedeelte ingebouwd, evenals de ontvanger akku.
desondanks, wil ik het zwaartepunt goed krijgen dan moet er lood in de neus.. (aaarrrrgggghhh :evil: )
Nu lijkt mij dat lood een duidelijke no no is bij dit soort lichte modellen dus:
Vraag ik bij deze advies hulp aan degene die wellicht ook met zo´n apache vliegen.
Wat kan ik het beste doen?
Toch lood toevoegen, of...................
Het gaat om meer dan enkele grammen, waardoor ik bang ben dat het vlieggewicht duidelijk boven het aanbevolen gewicht uitstijgt (350gram)

Wie weet raad????

alvast bedankt voor de reacties

Groetjes
Martin

Martin!

Zijn er ook mogelijkheden om het model achter het zwaartepunt (staartgedeelte) lichter te maken?

(Overigens: ik heb ook nog best een paar gram lood in mijn 'Fireblade', hoor. :? )

jan.

Hallo Jan,

Hoezo snel reageren, ik neus even rond en pats al een reactie! :D

De enige mogelijkheid die ik zie is de koolstof staartbuis iets in te korten.
Moet ik zowel hoggte als richting er weer afbreken, want dat had de vorige eigenaar al gelijmd.
Wat is een " paar gram" Jan? 1, 5, 10, 20 50????????

Ik snap dus gewoon niet dat als je alle componenten monteert zoals de fabrikant aangeeft, je niet eens in de buurt kan komen van het aangegeven zwaartepunt :evil:

Groetjes
Martin

Martin!

Je moet niet herhaal niet de staartboom inkorten! :nooo:

Dan gaan je vliegeigenschappen, mn. tijdens de start, hard achteruit.

Tja hoeveel . . . Ik schat dat ik er een gram of 10 in heb zitten? :roll:

jan.

Martin!

Heb je d'r wat foto's van?

Cockpit, staart, aansturingen, etc.,etc.

Misschien zien we iets opvallends . . . :?

jan.

Martin,

ik heb de Huron van Valenta, het kleinere broertje.
Ik vermoed overigens dat ze beiden dezelfde romp hebben, alleen dat de Apache een iets langer staartboom heeft.

Ik heb ook lood moeten toevoegen in de neus, ik schat zo'n 20-30 gram.
Daar was ik in het begin ook niet blij mee, maar na de eerste keer vliegen maakt het mij eigenlijk weinig meer uit.
Misschien is het overigens wel met opzet gedaan!
Kortere neus dan nodig is, waardoor het gewicht wat meer richting zwaartepunt ligt waardoo de zwever wat makkelijker rechtuit vliegt bij de start? Het is maar een wild idee van mij, misschien dat er anderen zijn die hier wat beter op kunnen antwoorden.

Ik zou er niet wakker van liggen, gewoon lood erin en dan gaan vliegen.
Inderdaad de boom niet gaan inkorten, dan krijg je problemen bij de start.

Ik hoop dat je snel kunt gaan vliegen, en dat het je net zoveel plezier zal geven als mij. Als je me niet begrijpt, wacht dan maar tot je voor het eerst gevlogen hebt.

Hans

Hallo Jan en Hans,

Bedankt voor de reacties.
@ Jan,
Helaas, vanaf de plaats waar ik nu zit te tikken, kan ik geen foto's plaatsen.

Hans, ik geloof inderdaad dat de Huron een iets kortere romp heeft.

ik was ook niet van plan de staartboom in te korten, maar om een indicatie te geven hoeveel er naar mijn idee aan lood bij zou moeten.
Maar Hans zijn woorden zijn hoopgevend.
Ik denk dat ik hem gewoon ga uitwegen en maar eens zien waar en of dat schip strand.
Ik denk dat er inderdaad rond de 30 gram lood in zal moeten :?

Maar ja, als ik de eerste vlucht heg gedaan, zal ik de uitslag hier vermelden.
toch bedankt voor t meedenken.

Groetjes
Martin

Ik heb in mijn Megalight ook een klein stukje lood moeten toevoegen. Als je alles achter het zwaartepunt zo licht mogelijk hebt gemaakt zonder het risico te lopen dat de heleboel daar afbreekt tijdens het smijten zit er niets anders op.
Let wel dat ieder grammetje aan de staart zo'n 5 gram compensatie vraagt in de neus. Dus bij montage alle lijmrandjes netjes wegvegen en te grote roerheveltjes op maat maken.
Metalen stuurstangen en de normale metalen kwiklinkjes zijn echt boosdoenders. Veeel te zwaar.

Ik moet zeggen dat het soms amper te merken is als het model wat zwaarder uitvalt. Als jij vindt dat hij lekker vliegt en aan jou verwachtingen voldoet zou ik het eerst lekker zo laten. Na een tijdej vliegen en wat ervaring met het model kun je hem gaan "tunen" en kijken wat het allemaal uitmaakt.

Goed, vanwege het slechte weer ter plaatse hier, de laatste (zware) handelingen verricht en tevens het nuttige met het aangename verenigd, en een tweetal foto's gemaakt.
Het stukje lood voorin, is bijna 27 gr.............am!!!!!!!!! :evil:
Hij hangt nu net met zijn neus iets naar beneden, als ik hem op het zwaartepunt houdt.

De akku's heb ik zodanig gesoldeerd dat ik alle ruimte in de cockpit benut heb, en het gewicht dus zover mogelijk voorin heb zitten.

afb19485.jpg

Het stukje lood is grotendeels hol :wink:

afb19486.jpg

De aanstuurlinkjes zijn al van kunsstof Theo, dus daar valt verder geen eer aan te behalen.

Toch maar weer wachten op mooier/droger weer, en in de tussentijd de armspieren maar vast opwarmen :wink:

Groetjes
Martin

Mmmmm zie ik het goed dat de stuurkabels van 0.8 staal zijn?
Zou ik toch nog eens vervangen. Scheelt in verhouding echt kilo's!!
Mijn eerste model SuperGee had ik ook voorzien met dergelijke stuurstangen. Later vervangen door Dynema. Kon direkt al het lood uit de neus :wink:

Theo,

Wat is Dynema kabel???????????

Maar ja, als ik nu ga lopen breken in een rompje, gaat me dat waarschijnlijk ook weer grammen kosten voor de reparatie lijm...........

En bovendien: (Lees uw eigen onderschrift) :wink:

Het is maar een experimentje, als het me wat lijkt, kan ik altijd nog voor extreem licht gaan, toch?? :D

groetjes
Martin

@ Theo,

Dat Dyneema........ is dat soms een soort vislijn?
En gebruik je dat dan in de plaats van de staaldraad??
en welke dikte moet ik dan aan denken?

afb19531.jpg

Sorry, maar ben erg nieuw als het komt op licht bouwen ed. :?

Hoe is dat dan het beste te bevestigen?? knopen?? lijmen?? .....??

Alvast bedankt weer!

Groetjes
Martin

Juist! Dat is Dynema. Grotere diktes wordt ook veel gebruikt in de vliegerwereld. Zelf heb ik in een viszaak een rolletje van 100meter gekocht voor 9,95 eurie. Diameter is 0.12mm en een breeksterkte van 8,1 kg.

Mocht je het ooit toch willen proberen in je Apache hoef je niet te breken. Laat dan de buitenkabel zitten en ipv de staalkabel gebruik je de Dynema voor een single pull systeem.

Voor de geinteresseerden: in de Aufwind is net het eerste deel verschenen van diverse technieken bij F3K.

Hoi, ik heb de Apache ook gehad en deze had hetzelfde probleem, moest 20 gram lood in de neus.
Ik had al carbon aansturingen.
Ik heb het stabilo en kielvlak kaalgemaakt, dunner geschuurd, het triplex stukje waarmee het stabilo aan de staartbuis zit vervangen door carbon.
Dit hielp een beetje maar er moest alsnog een grammetje of 15 in de neus.
Het is kwalitatief niet de beste kist vind ik, is jouw staartbuis er ook krom ingelijmd?
Als je het lood weg wilt werken... ga naar een hengelsportwinkel, koop een heel licht topdeel van een hengel met een diameter die dunner is dan de staartbuis van de Apache.
Zaag de buis van de apache bij de romp af en vervang die voor dit topdeel, dan kan je zonder lood aan de gang.
Succes

GJ

Ik heb mijn hyper 1.5m ook af. Moest ook 32 gram in de neus :( Zit nu op 432 gram bij 22dm2. Gaat nog wel goed vliegen denk ik ;) Ik heb alles precies volgends tekening gedaan behalve het hoogte roer. Deze heb ik niet gelamineerd met glasmat omdat ik hem bespannen heb met oracover, dat geeft ook flink stevigheid. Ondanks dat dus nog zwaar....

Ik vind 432 wel zwaar!

Heb je gewogen wat de losse onderdelen wogen?

Wat mag 'ie volgens de doos wegen?

Aan de andere kant: al dat piepschuim is natuurlijk ook loodzwaar . . . :wink:

jan.

Nou, eindelijk vanavond de eerste vlucht van mijn apache.
Eigenlijk geen wind, dus ideaal voor uittrimmen.
Hij is erg snel..........................

Op de site van de sponsors las ik het volgende:

"De APACHE is een heerlijk kistje voor erbij. Hoe vaak komt het niet voor dat het niet waait op de helling. Dan is de APACHE de perfecte kist om toch de hele dag te kunnen vliegen."

Niet mijn eerste indruk moet ik zeggen.
Je kunt hem een aardige zwaai onder een redelijke hoek geven, maar druk je dan niet heel snel de neus dan ben je zo alle hoogte kwijt.
Ook als je wel de neus drukt dan, vliegt ie redelijk snel en is snel weer beneden.

Jaja, ik denk dat ik wel weet wat de oorzaak is:

Ik zit op 450 gram........ :oops: :oops: :oops:

Spanwijdte 1460 mm
Stabilo 350 mm
Lengte 1150 mm
Vleugelprofiel RG 15
Vleugeloppervlak 21,42 dm2
Vlieggewicht 350 g
Vleugelbelasting 14,00 - 16,33 g/dm2

Toch bijna 100 gram zwaarder dan opgegeven.
Ik denk wel dat hij met wat wind beter vliegt.
Techniek van het gooien zal er zeker mee te maken hebben.
Tja en dan snelheid uitmelken wil dan slecht.
toch proberen.....resultaat: stabilootje eraf :evil:
Eens kijken of ik met alle voorgaande tips de staart wat lichter kan krijgen.
Waar kan ik op bezuinigen.
Servo's??(msx2)
Ontvanger??(Rex5)
Gewicht had ik toch al nodig in de neus....

Hij lijkt zo meer op een bungee launch zweefmodel.

Ik ga er nog eens diep over nadenken wat ik er nu mee aan moet.
Tot zover.
Wordt vervolgd?????????

Martin

Back