Advies/hulp gevraagd bij mijn in aanbouw zijnde Apache HLG!

Gewicht, gewicht, gewicht. Ik zou toch proberen al het overtollige gewicht achter het zwaartepunt te vermijden. Nogmaals, ieder grammetje op de staart is een plakje lood in de neus.

Dat starten is een techniek op zich hoor. Ik he zondagmiddag een half uurtje staan smijten. Stond redelijk wat wind en erg turbulent op mijn smijtplek. Ik verlies ook 7 van de 10 keer enkele meters bovenin omdat ik te laat druk of net weer teveel en zo is er altijd wat. Maar ja, oefenen oefenen en nog eens oefenen. Door de wind en de hele zwakke thermiek en mijn onkunde was de langste vlucht net onder de twee minuten.

PS
Je kunt je aanmelden voor de DLG dag 4 juni. Wedstrijd DLGer Bas heeft toegezegd te komen en is natuurlijk bereid iedereen van tips te voorzien.
Doe er je voordeel mee of kom voor de gezelligheid.

432 is echt veeeeeel te veel voor eem dlg. Je moet onder de 300 kunnen blijven met een dergelijk model.

Vervang de bekleding eens door litespan oid, of iets anders uit de vrijevlucht wereld. Scheelt al weeer een paar gram. Oracover is echt zwaar en lever niet veel bij aan de stijfheid.

Theo,

De ideen/suggesties ga ik ook zeker nog proberen.
Wat voor servo's mag/kan ik gebruiken voor in de vleugel en in de romp??
volgens mij hoeven dat geen echt sterke servo's te zijn wel??
heb nu voor in de romp 2 msx 2 servo's erin zitten en in de vleugel waypoint 60.
Ik zat ook al te denken de neus iets te verlengen om beter in evenwicht te komen.
En over 4 juni. Dat hangt van een boel factoren af of ik kan komen. Ik heb een baan, waarbij ik regelmatig in de weekenden onregelmatige dienst moet werken, en dat is mijn werkweekend.
Ik heb al een verlofdag aangevraagd, maar er zijn weinig vrijwilligers bij ons die voor mij in de plaats willen werken, want dat gaat wel door.
Maar.......ben daarvoor nog bezig.
Het is hier nu rot weer dus heb nu effe tijd eea eens te overzien/denken.

Wat ik nog steeds niet begrijp dat is dat een fabrikant zo'n HLG op de markt brengt, en dat je (ik) het zwaartepunt met geen mogelijkheid in de buurt kan krijgen, zonder extra gewicht toe te voegen. Moest niet maggen.............

Iedereen tot zover weer bedankt, ik ga een een stukje demonteren.

Groetjes
Martin

Een aardige richtlijn (zij het ambitieus) is de verdeling die Marc Drela voor zijn Supergee aangeeft. "Bouwendeweg" heb je zo een aardige richtlijn om naar te werken. Al is de tailboom en het stabilo wel erg moeilijk te realiseren.

http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/SuperGeeI.htm

Significant boven de 350 gram kun je nog een lekker vliegend kistje hebben, maar valt er weinig plezier te beleven vanuit handstartjes.

Verder is de ligging van het zwaartepunt nogal bepalend voor de manier waarop je uit de klim overgaat in glijvlucht. Met een te voorlijk zwaartepunt heb je gegarandeerd problemen, omdat de kist teveel eigenstabiliteit om de dwarsas heeft. Met een achterlijker zwaartepunt is de kist gevoelig op het hoogteroer, maar (belangrijker) heeft niet de neiging om oversnelheid spontaan in hoogte om te zetten. Als dat wel het geval is kan de kist alleen in horizontale vlucht overgaan op de nominale snelheid. Bij oversnelheid volgt anders alsnog een overtrek, met hoogteverlies als gevolg. Het is wennen, maar een achterlijk zwaartepunt levert veel voordelen voor een DLG.

Vergeet het opnieuw bespannen van de vleugel. Dit levert echt niet het gewenste resultaat. Als servo's gebruik ik de 5,4 grams van Dymond maar 6 grams waypoints zijn ook prima. Vergeet niet dat de Apache niet de Ferrari onder de DLG is en wat je er ook aan doet hij zal het niet worden ook. Zwaardere servo's voor het zwaartepunt is natuurlijk niet zo'n probleem.

Als je de stuurstangen eens weegt door dezelfde lengtes van hetzelde materiaal even op de weegschaal te leggen en het gewicht maal 5 te doen weet je wat het zou schelen als je deze vervangt door Dynema. Je zal verstelt staan hoeveel lood je uit de neus kan halen. Geloof me, het is echt niet veel werk om ze te vervangen.

Hopelijk zie ik je 4 juni in korte broek en T-shirt onder ideale omstandigheden 8)

ik moest aardig up trimmen. 12g lood eruit en dat hielp nog niet veel. Moet nog maar meer uit ;) Stuur stangen naar achteren worden ook vervangen door kevlar draden. Moet ook lichter worden. Vooral naar voren ;) Dan kunnen er weer lichtere accu's in en dus gaat het gewicht nog weer flink omlaag. Toch zweeft hij al best aardig. Met een beetje snelheid zakt hij hast niet. Soms leek hij even te stijgen ;) En dat met koude weer....

En ik heb er geen normale oracover op ;) wel dat lichte. Is echt niet veel zwaarder dan lakken. 420g vliegt al best aardig. Moet ook niet te licht worden, dan remt een klein zuchtje wind hem teveel af.

@Theo

Een beetje :offtopic:, maar gebruik jij de D54 ook voor de ailerons? En hoe houden ze zich dan? Ik vind ze een beetje kwetsbaar gebleken, tot nu toe. Ik ben aan een nieuw handje micro's toe en zit wat te dubben over wat te bestellen......

Ja ik heb die D54 ook voor de rolroeren. Tot op heden nog geen problemen. Heb ze vorig jaar aangeschaft omdat ik ze ook in wedstrijdkistjes zag zitten. Wellicht dat er momenteel al weer betere opties zijn.

Vandaag tijdens harde wind en slagregen :cry: de Apache zien vliegen. Viel mij ontzettend mee! Model van Chris lag net boven de 300 gram uitgerust met pull systeem.
Fotos in het draadje Data DLG dag.
Lijkt me een leuk model om mee te beginnen. Het echte krachtige smijtwerk lijkt me niet best voor dit model maar leuk gooien doet het

Theo,

Ok, duidelijk, gewicht MOET omlaag!!!!!!
Even een vraagje tussendoor. Als je praat over "pull"systeem, dan neem ik dus aan dat je bijv up trekt met de dyneema?
hoe gaat dat dan met down geven?? is deze kabel (heb het nog niet gehaald, ben erg druk :oops: ) zo torsiestijf dat je er ook een duwende kracht op uit kan oefenen?

Leuke foto's btw!! Leek toch of dat die Apache aardig hoogte had bereikt.

Groetjes
Martin

Ps sorry voor de late reactie, maar ik heb niet altijd de mogelijkheid achter een pc te kruipen.

Ja Chris gooide leuk in de regen :lol:
Op 4 juni is iemand aanwezig met een loggertje. Kun je zien hoe hoog jij gooit :wink:

Single pull is dus met behulp van een torsieveertje of een elastiekje. Ondanks dat mijn torsieveertje maar een diameter heeft van 0.3mm geeft dit voldoende kracht om de roeren "terug te trekken" en zelfs in tegengestelde richting.
Dick heeft al eens wat foto's geplaatst van het systeem met elastiekjes bij de Salome
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1777&postdays=0&postorder=asc&start=15

succes

Jan/Theo,

JAAAAAAAAAAAAAAAAA ik heb het veertje gezien! :lol:

zo gauw ik even tijd heb, zal ik dat eens proberen te fabriceren.

Bedankt zover.

Martin

Okay!

Eerst heeeeeeeeeeel goed kijken en vooral nadenken . . . 8)

Heb ik niet gedaan, en ik heb ongeveer 1 meter staaldraad verbogen voor ik er één had die voldeed . . . :?

jan.

jan brilman zei:
Okay!

Eerst heeeeeeeeeeel goed kijken en vooral nadenken . . . 8)

Heb ik niet gedaan, en ik heb ongeveer 1 meter staaldraad verbogen voor ik er één had die voldeed . . . :?

jan.

Jan, Jan dat valt me van je tegen. Bij deze nog 1 keer torsieveertje buigen voor beginners

1> Men neme een stukje 0.3mm staaldraad met een lengte van 8cm
2> Buig nu aan 1 kant op 2cm van het einde een hoek van 90 graden
3> Doe dat laatste ook nog eens aan de andere kant en precies in dezelfde richting.
4> Je hebt nu als het ware een heel groot nietje gebogen. 2cm recht omhoog, 4cm naar rechts en dan weer 2cm naar beneden.
5> Leg het resultaat plat op tafel. Druk met je linker hand het linker pootje vast op tafel.
6> Met je rechter hand pak je het rechterpootje wat ook naar beneden wijst en draai ( niet buigen) omhoog. Je voelt dat daar al aardig wat kracht op staat. Als je nu dat pootje loslaat springt die weer terug naar beneden.
7> leg nu als proef twee plankjes (3mm ofzo)balsa op elkaar
8> Prik met een speld in het onderste plankje een gaatje van twee cm diep in de zijkant.
9> Doe dit 4cm verderop in het bovenste plankje.
10> Laat de plankjes zo liggen en pak het door jou gebogen torsieveertje.
11> Prik in elk gat nu een pootje van het torsieveertje.
12> zeker het desnoods even met een stuje tape
13> Vouw nu de twee plankjes open en zie daar dat is het hele systeem. Je hebt nu als het ware een stabilo met hoogteroer.

Ik weet dat een plaatje nog duidelijker is. Als het nu echt niet lukt zal ik nog eens een fotosessie plaatsen
8)

Hallo Theo (en de anderen natuurlijk)

Het heeft door omstandigheden even geduurd, maar vandaag de veertjes gemonteerd ,dyneema op lengte gemaakt, en nu maar weer wachten op weer wat tijd om het gemaakte te testen.
Zo te zien heeft het een positieve invloed op het zwaartepunt.
Het eerste stukje lood ben ik kwijt! :D

I will keep you posted!

Groetjes
Martin

Goed, vandaag (en gisteravond) maar weer eens een gooi gewaagd.
Er was naar mijn mening niets veranderd met de vorige situatie.
Er stond nu redelijk wat wind en ik hoopte langs een dijkje wat meer tijd te kunnen pakken. Dus niet :?
Totdat,......... er door een wat hardere landing tegen datzelfde dijkje er een stukje lood lossprong, en ik geen tape dichtbij de hand had.
Dan maar zonder en ziedaar het werd al beter.............
Nu heb ik nog helemaal voorin de neus nog wat lood zitten, waar ik een gedeelte van uit wil halen.
Alleen nu klopt het zwaartepunt niet meer, zoals op tekening.
Maar hij vliegt nu veeeeeel beter.
Blijkbaar moest ik af van het idee van het zwaartepunt zoals bij andere vliegtuigen.
Ik weet t, ik loop nu de kans dat ik te ver de andere kant op ga.
Maar nu ik zelfs bij een stevige bries niet veel stuurcorrecties nodig had, (zeker geen down..) heb ik hoop dat hij en nog wat beter gaat zweven, en dat ik wat meer reactie krijg op mijn hoogteroer wat dat is WAARDELOOS.

Ik overweeg nog om of het roertje iets te vergroten, of de Apache om te bouwen naar V- staart.
Eindelijk weer een beetje optimisme, ik had hem al bijna een enkele worp richting HLG hiernamaals toegedicht.....
Nu moet ik nog leren hoe de soorten opwaardse wind en thermiek te herkennen, want ik had nu al een paar keer dat ik hem middenin een neerwaardse bel gooide, en dan komt ie eng snel naar beneden hoor :wink:
Langzaam maar zeker wordt het steeds leuker.

(Zei hij met spierpijn in zijn arm :) :) )

Groetjes
Martin

Hoi,

Bouw hem niet om naar een v-staart dan is hij niet meer geschikt voor een flike dlg worp.
Kijk maar naar de wedstrijd modellen daar heeft niemand een v-staart.

Thermiek is op de grond goed voelbaar. Het wordt wat warmer en de wind gaat liggen.
Kijk om je heen of je wat vogeltjes ziet. dat is ook een goede indicatie. Als de wind opeens weer aantrekt was dat de thermiekbel die voorbij trekt.
Je kunt ook bovenwinds kijken naar bomen of grassen die weer flinker gaan bewegen dat geeft aan dat het einde van de thermiek eraan komt.

Een maal in de lucht kijk goed naar wat je model doet. Vlieg je rechtdoor en wordt je daar links geduwt draai dan maar een bocht naar rechts dikke kans dat daar de thermiek zit.
Ziet het eruit als een hobbeltje waar hij overheen moet dan vlieg je recht de thermiek in. Beetje doorvliegen en rechtom of linksop je bochten gaan draaien.

vlieg ze

Crazylegscrane zei:
Ik overweeg nog om of het roertje iets te vergroten, of de Apache om te bouwen naar V- staart.

Neeee :cry: niet doen!!! Met een V-staart kun je het goed DLG'en vergeten. Een V-staart heeft alleen oppervlakte boven de staartboom. Dit is niet bevordelijk voor een stabiele afworp. Je zult de kist dan direkt na de worp behoorlijk moeten corrigeren met de rolroeren wat weer ten koste gaat van je werphoogte en je lol in het vliegen.
Hou het spulletje mooi heel en kom op de tweede DLGdag in augustus. Daar zullen voldoende mensen zijn om je te helpen.
Dat zoeken en vinden van thermiek is inderdaad een kunst. Maar als je veel oefent zul je zien dat het steeds makkelijker gaat.

Ik ben inmiddels 2 weekjes verder en heb nu aardig wat vluchtjes gemakt :lol:
En inderdaad het is verSLAVEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb wat geexperimenteerd met het zwaartepunt, met als gevolg, het punt is ongeveer 3cm naar achteren gegaan, maar de vliegprestaties zijn erg verbeterd.
De roeruitslagen, met name de rolroeren, blijven belabberd.
Gisteren met forse wind op ons veld gevlogen. Als de wind de vleugeltip iets teveel opwipte, dan kon ik hem niet meer corrigeren.
Proberen door te draaien maar, ai ai, hij zakt dan keihard onderuit en daar stond een paaltje.
Ik raakte het paaltje net naast de romp, tegen de voorlijst vleugel...... die was daarna dus weg.
Goed vanavond een begin gemaakt met repareren, en van t weekend weer opnieuw proberen.
Ik heb zo bedacht dat ik deze gebruik om t een beetje in de vingers te krijgen, maar ik moet nog even kijken wat de opvolger moet gaan worden.
Het liefst wil ik een SAL glider. Wat geeft dat een kick zeg als je dat omhoog ziet speren.
Nou ja, ik heb nog even, dus dat komt best wel goed.
Planning is om in ieder geval op de volgende meeting te gaan kijken.
Tot zover iedereen bedankt voor het advies, ik heb de schik te pakken :banana:

Groetjes en iedereen prettige vakantie!

Martin

Back